CIVILIZATION BOUNDARIES / ЦИВИЛИЗАЦИОННИ ГРАНИЦИ
Как малоазийските българи градят църква. Османски документи и административни процедури от 80-те и 90-те години на XIX в.
[How Do the Malazan Bulgarians Build a Church. Ottoman Documents and Administrative Procedures from 1880s – 1890s]
/ Стоян Шиваров / Stoyan Shivarov – 119 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Ролята на „китайската карта“в съветско-американските отношения: американската перспектива, 1969 – 1972 г.
[The Role of the “China Card” in U.S. – Soviet Relations, 1969 – 1972: the American Perspective]
/ Ивана Николова / Ivana Nikolova – 143 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
The Theory of Interaction between the Government and Parliament in the Historiography of the Twentieth Century
/ Svitlana Soroka, Dmytro Plekhanov – 169 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
DISCUSSIONS / ДИСКУСИОННО
Българското възраждане – митове, постижения и уроци
[The Bulgarian Revival – Myths, Achievements and Lessons]
/ Пенчо Д. Пенчев / Pencho D. Penchev – 179 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
APPROACHES IN TEACHING / ПОДХОДИ В ПРЕПОДАВАНЕТО
Словесно-логическите игри в обучението по история
[Verbal Logic Games in History Education]
/ Красимир С. Кръстев / Krasimir S. Krustev – 195 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
LETTERS TO THE EDITOR / ПИСМА ДО РЕДАКЦИЯТА
Освобождението на България в Папската медия отпреди 140 години
[The Liberation of Bulgaria in the Papal Media 140 Years Ago]
/ Венета Ненкова / Veneta Nenkova – 211 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ЕVENTS / ХРОНИКА
„Образи и щрихи от Голямата война“ – един по-различен поглед към стогодишнината от Първата световна война
[„Images and Glimpses of the Great War“ – A Different Look at the Centennial of the First World War]
/ Цветан Радулов / Tzvetan Radulov – 212 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Една „неюбилейна“ конференция в чест на 140-годишния юбилей
[A Conference in Honor of the 140th Anniversary of the Bulgarian Liberation]
/ Тина Георгиева / Tina Georgieva – 217 стр.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI“ JOURNALS
/ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО ,,АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
КАК МАЛОАЗИЙСКИТЕ БЪЛГАРИ ГРАДЯТ ЦЪРКВА. ОСМАНСКИ ДОКУМЕНТИ И АДМИНИСТРАТИВНИ ПРОЦЕДУРИ ОТ 80-ТЕ И 90-ТЕ ГОДИНИ НА XIX В.
Стоян Шиваров
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Въпреки че хиляди българи остават под пряката власт на султана и след Освобождението, въпросът за църковното строителство и свързаните с него правни рамки, институции и процедури са изследвани предимно за периода преди 1878 г. На базата на непубликуван изворов материал настоящият текст прави опит да реконструира административните процедури, през които трябва да премине молбата на малоазийските българи, жители на селата Коджабунар и Аладжабаир, преди да бъде издаден ферман с разрешение за строителство или ремонт на православен храм.
Keywords: Anatolian Bulgarians; church building; Christian minorities; primary sources; Greek Patriarchate of Constantinople
HOW DO THE MALAZAN BULGARIANS BUILD A CHURCH. OTTOMAN DOCUMENTS AND ADMINISTRATIVE PROCEDURES FROM 1880s – 1890s
Abstract. On the basis of unpublished source material, the present text attempts to reconstruct the administrative procedures through which the request of the Malaysian Bulgarians living in the villages of Kodjubunar and Aladjabaira must be passed before a statuary is issued with permission to build or repair an Orthodox temple.
Mr. Stoyan Shivarov, PhD student
Faculty of History
University of Sofia
РОЛЯТА НА „КИТАЙСКАТА КАРТА“ В СЪВЕТСКО-АМЕРИКАНСКИТЕ ОТНОШЕНИЯ: АМЕРИКАНСКАТА ПЕРСПЕКТИВА, 1969 – 1972 г.
Ивана Николова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Настоящата статия разглежда въпроса доколко нормализацията в американско-китайските взаимоотношения в началото на 70-те години влияе върху тези между Съединените щати и Съветския съюз. Разгледани са четири аспекта от отношенията между суперсилите – преговорите за статута на Западен Берлин; тези за споразумението САЛТ I; войната между Индия и Пакистан през декември 1971 г.; конфликтът във Виетнам в контекста на диалога между САЩ и СССР. Представена е тезата, че триъгълната дипломация играе ефективна роля в контекста на разведряването между свръхдържавите и в Европа, но деструктивна – в Азия.
Keywords: Cold War; U.S.-Soviet relations; U.S.-Sino relations; Détente; Triangular diplomacy; Vietnam war; U.S. foreign policy
THE ROLE OF THE “CHINA CARD” IN U.S. – SOVIET RELATIONS, 1969 – 1972: THE AMERICAN PERSPECTIVE
Abstract. The article focuses on the question how the normalization of U.S. – Soviet relations in the beginning of the 1970s influenced the communication between the superpowers. Four main aspects of the dealings between the United States and the Soviet Union are discussed. They are: the negotiations about the status of Berlin and SALT I; the India-Pakistan and Vietnam wars in the context of relations between the two principal powers of the Cold War period.
The main conclusion presented is that triangular diplomacy played an effective role in Europe, but a destructive one in Asia.
Ms. Ivana Nikolova
Faculty of History
University of Sofia
THE THEORY OF INTERACTION BETWEEN THE GOVERNMENT AND PARLIAMENT IN THE HISTORIOGRAPHY OF THE TWENTIETH CENTURY
Svitlana Soroka, Dmytro Plekhanov
Petro Mohyla Black Sea National University (Ukraine)
Abstract. The article is devoted to the analysis of interaction between government and parliament in historiography of the XX century. This period is characterized by deepening of research the separate aspects of cooperation between government and parliament. At the same time there is a change of accents in the study of this theme. It was related to increase of volume of government work, complications of functions of state administration and strengthening of role of executive power at the beginning of XX century. Special attention was paid to the analysis of the evolution and evaluation of the effectiveness of the delegated legislation in European countries. It is also needed to mark that this period is presented mainly West-European and American historiography, because for researchers of socialist countries this theme was not actual.
Keywords: separation of powers; legislative power; executive power; executive-legislative relations; historiography
Dr. Svitlana Soroka, Dr. Dmytro Plekhanov
Petro Mohyla Black Sea National University
БЪЛГАРСКОТО ВЪЗРАЖДАНЕ – МИТОВЕ, ПОСТИЖЕНИЯ И УРОЦИ
Пенчо Д. Пенчев
Университет за национално и световно стопанство
Резюме. Представената статия е опит да се преодолеят някои от митовете, с които е „обрасло“ Българското възраждане, и на тази основа да се посочат неговите истински постижения. Най-важното постижение според автора е способността на българите да се самоорганизират, без да са направлявани от някаква централна власт. Първият и най-съществен урок от историята на Възраждането е в полза на спонтанността и свободата. Спонтанният ред, възникнал без да е планиран от някого, може да даде и дава някои резултати, които не се харесват на всички. В крайна сметка обаче, свободният обмен на идеи, свободната конкуренция между различни политически концепции, свободната стопанска инициатива водят до развитие, което облагодетелства възможно най-голям брой хора.
Keywords: Bulgarian revival; myths; spontaneous order
THE BULGARIAN REVIVAL – MYTHS, ACHIEVEMENTS AND LESSONS
Abstract. The article tries to unveil some of the myths of the Bulgarian Revival period and on this basis to point out its true achievements. The most important accomplishment, according to the author, is the ability of the Bulgarians to organize themselves without being guided by some central government.
Assoc. Prof. Pencho D. Penchev, DSc.
University of National and World Economy
СЛОВЕСНО-ЛОГИЧЕСКИТЕ ИГРИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
Красимир С. Кръстев
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Изследването е посветено на игровите технологии в обучението по история. В него подробно са разгледани седем методически прийома. Предложени са препоръки за тяхната подготовка и провеждане. Използваните примери са съобразени с новите учебни програми и учебници по учебния предмет „История и цивилизации“.
Keywords: didactic games; history and civilizations; examples; history textbooks
VERBAL LOGIC GAMES IN HISTORY EDUCATION
Abstract. The study is dedicated to the range of didactic games in History education. There are seven methodical approaches: “Bluff Club”, “Business Cards”, “Historic Maritime Chess” (“Noughts and Crosses”), “Mnemotechnics”, “Determining the Location”, “Spy-Scouts” and “Three Directions”. The recommendations are suggested for their preparation and conduct. The examples used are in line with new curricula and textbooks on the History and Civilizations subject.
Dr. Krasimir S. Krăstev, Assist. Prof.
University of Sofia