В този брой „Аз-буки“ гостува на Основно училище „Митрополит Авксентий Велешки“ в Самоков, Софийска област. Школото е общинско, средищно и приема ученици от всички населени места на територията на община Самоков, в които вече няма училища. В него се обучават ученици от различни етноси, от уязвими групи, както и 11 ученици със специални образователни потребности. Общият брой на възпитаниците на школото в Самоков от I до VII клас за учебната 2024/2025 г. е 303. За тях се грижат 43 души педагогически и непедагогически персонал.
С първи уроци в нови модерни и иновативни кабинети по информационни технологии, роботика, географията и математика започна новата учебна година за възпитаниците на ОУ „Митрополит Авксентий Велешки“ в Самоков. Те са част
новоизградената STEM среда в пет високотехнологични оборудвани и свързани класни стаи,
разположени в напълно преобразения трети етаж на училището.
Проектът на школото е в направленията математика, информатика и природни науки с включени учебни предмети по биология и здравно образование, химия и опазване на околната среда, физика и астрономия, математика, информационни технологии, човекът и природата.
За три от класните стаи са инвестирани над 191 000 лв. по Националния план за възстановяване и устойчивост,
а другите две са преобразени със средства от училищния бюджет, обяснява за „Аз-буки“ директорката Ирена Коцева.
Всяка от високотехнологичните стаи разполага с интерактивен дисплей, компютърен модул, видеоконферентна система. За новоизградената иновативна среда са закупени и три стереоскопични лаптопа и необходимия софтуер за тях, лаптопи и шкаф за зареждането им, три минискенера, пет учебни конструктора и шест робота играчки за програмиране, които могат да се използват в часовете по занимания по интереси и компютърно моделиране.
Две от новите стаи ще бъдат предоставени за класни. Училището е едно от първите, които въвежда едносменния режим, а в същото време, интересът от родителите към него непрекъснато нараства.
„Класната стая съвсем не означава, че техниката няма да бъде използвана по предназначение. Напротив, с вградени дисплеи работата на всеки преподавател, който влиза в класовете, ще бъде на високо ниво – категорична е директорката. – Целта не е да има заключени кабинети, които да стоят празни, а всеки ученик има възможност да се докосне до високите технологии и да използва в обучението си високотехнологични средства.“
Коцева дава пример, че роботите играчки могат да се използват в часовете по занимания по интереси и компютърно моделиране от най-малките.
За да бъдат използвани новите технологии по най-добрия начин, е важно и преподавателите да са добре обучени и подготвени да работят с тях. А това вече е факт в училището. „С изключение на новоназначените учители, повечето колеги са преминали обучения за работа с всички приложения, които могат да използват с дисплея“, посочва Коцева.
Истината е, че
STEM обучението не е никак чуждо нито на педагогическия екип, нито на възпитаниците на самоковското училище.
ОУ „Митрополит Авксентий Велешки“ е и едно от първите в страната с изграден STEM център по Националната програма „Изграждане на училищна STEM среда“. От три години то разполага с 4 зони, всяка от които оборудвана с интерактивен дисплей. В STEM центъра по програмата на МОН има три кабинета, оборудвани с 3 в 1 таблети, лаптопи, zSpace® работна станция, дигитални микроскопи, документална камера, 3D принтер, както и зона за отдих, два кабинета по информационни технологии, в които учители и ученици използват софтуерната платформа mozaBook, преносими компютри, мултимедийни проектори и видеодисплеи с OPS модули в класните стаи.
„Още от 2021 г. ученици в прогимназиален етап имат по един час седмично избираемите учебни часове за STEM обучение“, казва директорката.
Така, реализирайки новия STEM център и свързаните високотехнологични класни стаи, училището затваря цикъла на обучението по природни науки.
Школото разполага и с кабинет, изграден по модул „Съвременна среда за качествено обучение по хуманитарни науки, по география и икономика, по технологии и предприемачество и за целодневна организация на учебния ден“ към Националната програма „Осигуряване на съвременна, сигурна и достъпна образователна среда“. Той се използва от преподавателите по български език и литература в IV клас и в прогимназиален етап. Чиновете в кабинета са с ликовете на български писатели и поети.
Тази година училището отново печели проект по Програмата. Той е фокусиран върху заниманията по интереси на учениците и е насочен към децата в начален етап.
В момента се изграждат и дооборудват класните стаи на малчуганите от I до IV клас.
Децата в начален етап прекарват в класните си стаи целия ден, тъй като ОУ „Митрополит Авксентий Велешки“ работи по смесен вариант на обучение за най-малките. Затова и в класните стаи има условия както за обучение, така и за почивка и за развиване на заложбите на децата. Например педагозите използват легото за развитие на креативността на учениците в начален етап.
„При смесения вариант на обучение колегите водят основния предмет и веднага след него започва самоподготовката. Така колегата би могъл да види на практика как материалът, който е преподал в учебния час, се възприема от децата, когато те трябва да изпълнят задачите въз основа на знанията, които са получили. Тази система дава добри резултати и това се видя от постиженията на четвъртокласниците тази година на НВО – ние сме на първо в начален етап в града, както и на престижно място в областта“, казва Коцева.
Тя признава, че
в началото за родителите е било трудно да разберат защо децата им стоят толкова много в училище.
След това обаче си дават сметка, че по този начин няма да имат ангажимент за писане на домашни, когато се приберат у дома.
„Смятам, че този начин на работа е добър. Нито един ученик в начален етап не работи допълнително след 16,30 часа. Колегите предават материала, след това успяват да го упражнят и да изпълнят задачите за домашно, които преди това се изпълняваха в целодневния режим“, допълва училищният ръководител.
При по-големите ученици в школото – тези от прогимназиален етап, след задължителните учебни часове са организирани спортни дейности
и след това започват часовете в целодневната организация на учебния ден. За тези, които имат желание, са предвидени 3 часа самоподготовка и заниманията по интереси.
Сред седмокласниците има и засилен интерес към консултациите за подготовка за Националното външно оценяване, които дават преподавателите по български език и литература и математика.
„Освен в техните консултации, които са задължени да дават всяка първа седмица на месеца, педагозите помагат за подготовката на своите ученици и в часовете по самоподготовка“, посочва Коцева. В рамките на часовете за самоподготовка се провеждат трите задължителни пробни матури, които традиционно се организират от училището с цел повишаване на резултатите на учениците.
Школото е дом и на много талантливи деца.
По Националната програма „Заедно в изкуствата и в спорта“ са сформирани отбори по баскетбол, по волейбол, по футбол. Екипът на ОУ „Митрополит Авксентий Велешки“ може да се похвали, че част от момичетата от баскетболния отбор на „Рилски спортист“ за възпитаници на школото и започват своя път именно в училищния тим. Директорката припомня, че те са били първите, спечели националните кръгове на баскетболните ученически състезания за възраст V – VII клас. За това са се класирали и за участие в Сърбия на международните състезания.
В частта за изкуство по Програмата екипът е горд с вокална група „Медени звънчета“. „Това е единствената вокална група, която изпълнява автентичен фолклор, тя няма аналог в страната. Тази година тя чества своята 30-годишнина с активната подкрепа и на МОН“, споделя директорката.
В училището своята дейност развива и единственият фанфарен оркестър в района на Софийска област.
Самоковското училище е сред първите иновативни училища в страната. Носи статута в продължение на 6 години от 2016 г. Иновацията им свързва в един учебен час традициите, родолюбието и дигиталните технологии. „Учебните предмети български език и литература, музика, история, физическо възпитание и спорт, изобразително изкуство и технологии се събраха, за да открият и да видят учениците всичко, което през годините самоковската общност и селата около нея са запазили като фолклор и постижения“, казва Коцева.
Школото е и първото, в което в избираемите учебни часове се изучава хореография още от I клас. Сред заниманията им по интереси са и занятия по религия.
„Училището работи в много посоки, затова може би и интересът към него е голям не само на ниво Самоков, а и извън града. Имам късмета, честта и отговорността да работя с прекрасен колектив, който работи в много посоки“, завършва директорката.
Ирена Коцева, директор: Преди десетина години дигитализацията в образованието и използването на високотехнологични средства все още беше мечта за повечето училища. Днес тя е реалност и виждаме как образователната система в България застава там, където трябва да бъде уважавана и ценена, но не само във страната ни, но и в европейски мащаб. Като директор, член на European School Heads Association (Eвропейската асоциация на директорите) и на училище, част от Световния образователен форум, виждам и се гордея с това, което сме направили. То наистина е на много добро ниво. Българското образование стои на добри и стабилни позиции.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg