Александър Бенет – така се казва учителят по английски език, създаден с изкуствен интелект, който преподава в Неврокопската профилирана гимназия „Димитър Талев“ в Гоце Делчев. Той е от Великобритания и е в България само за един срок, за да води часовете по специалността „Икономическа информатика“ в училището. Преподавателят може да отговаря на всякакви въпроси, свързани с предмета, и го прави на английски без никакъв акцент.
Идеята и реализацията на разработката е дело на трима преподаватели от гимназията – Георги Четрафилов, ръководител „Информационни и комуникационни технологии“, Димитрия Хаджиева, учител по английски език, и Елена Каръкова, старши учител в направление „Приложна информатика“.
„Проведохме интердисциплинарен урок, който комбинираше няколко предмета – английски език, интернет и електронна търговия, и сегменти от маркетинга. В този урок всички колеги се постарахме да подготвим учениците“, разказва за „Аз-буки“ учителят по английски език в гимназията Димитрия Хаджиева.
Началната стъпка в реализацията на проекта е учениците да проведат разговори с различни представители на местни бизнеси, като малка книжарница, автосервиз, супермаркет, ветеринарна клиника, сладкарница и други. За целта гимназистите са разделени на екипи.
Първата им задача е да запишат интервюта със собствениците и персонала на местните фирми. Те трябва да намерят отговори на въпроси като: как се справя малкият бизнес на пазара, доволни ли са от годишните си приходи, какви са най-големите им разходи и всичко свързано с маркетинга. След това учениците започват своята групова работа в изработването на канава на бизнес модел.
„В нея трябваше така да преструктурират онлайн присъствието на местните бизнеси, ако има такова, че то да бъде по-добро и да работи в услуга на всички граждани.
В случай че някой от представителите на местния бизнес няма онлайн присъствие, учениците трябваше да дадат предложения по какъв начин може да се създаде – изработка на сайт или мобилна апликация за поръчки“, обяснява Хаджиева.
Оказва се, че само един от представителите на местния бизнес не е имал почти никакво онлайн присъствие. Става въпрос за малко кафене-сладкарница, което е развивало единствено фейсбук страница. С разрешението на собственика му учениците изработват сайт и мобилно приложение за поръчки.
„В момента те са в процес на разработка и се надяваме скоро да бъдат достъпни за потребителите. Учениците, които работиха конкретно върху този проект, вече са студенти, но продължават да ги надграждат и докато следват в университета“, обяснява учителят по английски. И всичко това те правят доброволно, защото искат да помогнат.
„Освен предварителната подготовка и запознанството с представителите на местния бизнес, в часа на учениците бе зададена конкретна задача, свързана с учебния материал по дисциплината, която изучават“, казва старши учителят в направление „Приложна информатика“ Елена Каръкова.
Насоки при изпълнението ѝ получават и от „учителя“ Александър Бенет – обученият чатбот дава отговор на всеки въпрос по проектите им.
„Работеха и с различни онлайн приложения, с помощта на които да структурират решението на проекта. Урокът беше изключително интересен! И за учителите, и за учениците беше удоволствие да работим по този начин. Новите технологии вдъхновиха и нас, учителите. Полученият краен резултат беше повече от задоволителен“, допълва Каръкова.
В края на проекта всяка от групите представя до какви изводи е стигнала.
Интердисциплинарният урок се осъществява в XII клас в паралелката от специалността „Икономическа информатика“, която е с 26 ученици. Те са разделени на пет екипа.
В края на проекта всеки от екипите излъчва представители, които представят на английски език създадените крайни бизнес модели.
Относно техническата част и как по-точно в училище успяват да създадат учител с изкуствен интелект, разговаряме с ръководителя на направлението „Информационни и комуникационни технологии“ в училището Георги Четрафилов.
„Идеята на екипа ни бе да видим чисто технически към тогавашна дата с какво разполагаме. Технологиите се развиват с всяка секунда и днес има много по-добри варианти. Към онзи момент идеята ни бе освен да установим лимитите на технологията, да видим дали легитимно това, което сме разработили, може да ни съдейства като „учител“, който да дава съвети по време на изчистване на въпросите по разработваните от учениците бизнес идеи“, разказва той.
За целта използват големия езиков модел ChatGPT, тъй като към него има възможност за разработване на чатбот. „Самото персонализирано обучение на този чатбот бе да му зададем някакви характеристики на въображаема личност“, допълва Четрафилов.
Техният „учител“ е със знания по маркетинг и дигиталните дисциплини – уеб дизайн, електронна търговия и други.
По народност новият учител е британец, а сценарият за пребиваването му у нас е напълно достоверен – той е учител на разменни начала, пристигнал в България да преподава в рамките на един учебен срок.
„Зададохме тази характеристика на дигиталната му самоличност, а след това му дадохме дигитални материали, с които той да се обучи и да може конкретно да отговаря на въпросите на учениците за темата, която е възложена за проекта“, разяснява преподавателят.
След това с допълнителни приложения и плъгини му задават глас и изграждат визуален образ. По този начин изграждат Александър Бенет. Той работи по следния начин.
Учениците задават въпроси, свързани с елементите от бизнес канавата им, и той им дава предложения какво точно могат да напишат.
„Не искахме да спрем дотук с този процес и следващото, което направихме, се получи напълно органично. След като им даваше предложения, учениците се събираха, обсъждаха ги и не ги използваха наготово, а чрез критично мислене ги преработваха и ги филтрираха, защото някои от предложенията не са приложими за бизнеса на представителите на конкретните местни фирми. И така те сами изготвяха своите варианти.
Смело мога да кажа, че изпълнението на проекта бе интерактивно – от една страна, на учениците им беше интересно да си взаимодействат с чатбота, а от друга – не използваха наготово и със 100-процентово доверие информацията, която им предоставя изкуственият интелект. Използваха го като помощник и акселератор на собствената им креативност“, обяснява Георги Четрафилов.
Интересното е, че в процеса на работа осъзнават, че чатботът успява да отговори на всички въпроси от учениците. А това означава, че учителите добре са си свършили работата и са му предоставили цялата нужна информация и малък контекст за местните бизнеси.
През учебната 2024/2025 г. екипът от учителите е решил да приложи част от дейностите по проекта с участието на изкуствения интелект и с настоящите дванайсетокласници.
Тази година училището празнува и своята 60-годишнина, така че предстоят различни инициативи.
„Не казваме, че отново ще разработим същия урок, но със сигурност ще подготвим нещо интересно с помощта на новите технологии.
Целта ни е да покажем отново добра педагогическа практика с прилагане под някаква форма на изкуствен интелект в час“, посочва Четрафилов.
Той е категоричен, че технологиите толкова бързо се развиват, че възможностите пред тях са толкова много, че им е трудно да се спрат само на една.
А колкото до най-актуалния днес въпрос – изкуственият интелект помощник или враг е в образованието, отговор дава Елена Каръкова: „Ако един ученик иска да научава нови неща и е силно мотивиран в учебния процес, за него изкуственият интелект е от полза. Той го използва за помощник.
Разбира се, има и ученици, при които тази тънка граница се размива и те го ползват по-скоро като средство за по-лесно и бързо писане на домашните“.
По думите ѝ, точно там идва ролята на учителите – така да задават задачите към учениците, че те да не могат да използват наготово изкуствения интелект, а да трябва да помислят и сами да стигнат до решението.
„Новите технологии спестяват време – ресурс, който е така ценен за всички хора днес. Трябва да се научим как да се възползваме от тях, и да се стремим винаги да бъдем в крак с времето“, категорична е тя.
От своя страна, Димитрия Хаджиева заявява, че вече се намираме в съвсем различна посока от първоначалното тълкуване на изкуствения интелект.
„Ако в началото повечето хора се възползваха от възможността да вземат наготово идеи и информация, без да се замислят до каква степен тя е проверена, сега учениците използват технологиите като стимул за креативност“, обяснява учителката по английски.
В гимназията редовно се провеждат часове, които имат за цел да дадат разяснение на възпитаниците ѝ как да проверяват информацията и източниците, които използват в интернет.
„Това най-често се прилага с най-малките ни ученици – осмокласниците. Те тепърва ще трябва да се научат как да формират, изразяват и защитават своето мнение“, уточнява Димитрия Хаджиева.
Посочва още, че днес учениците трябва да развият нови умения как да изложат структурирано пред публика гледната си точка по актуални въпроси.
„За да можеш да използваш адекватно големите езикови модели днес, ти самият трябва да имаш определени качества, като „инженерно мислене“ и умение детайлно и подробно да задаваш въпроси. Само така ще получиш най-добрия и подходящ отговор за теб“, завършва Четрафилов.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg