LIFELONG LEARNING
Съдържателни и практически измерения на мениджмънта на класа като работна (физическа) среда
Theoretical and Practical Aspects of Classroom Management as a Working (Physical) Environment /
Александър Ранев / Aleksandar Ranev –стр. 105
METHODOLOGY & EXPERIENCE
Възможности на учебното съдържание по учебния предмет „Градивни елементи“ за активизиране на самостоятелната работа на учениците
(специалност: „Компютърна техника и технологии“ – 9 клас)
Opportunities in Content on „Building Blocks“ for the Activation of Self-Work of Students (Major: „Computer Technology, Grade 9“) /
Веска Николова / Veska Nikolova – стр. 115
RESEARCH ACTIVITY
Маркетингът като концепция и управленски подход в образованието (емпирично изследване)
Marketing as a Concept and a Management Approach in Education (Empirical Study) /
Радка Питекова / Radka Pitekova – стр. 124
Изследване на корелационните зависимости между специфичните кондиционни качества и точността на стрелбата в коша
Study оf Correlation Between Specifi c Conditioning Qualities аnd Accuracy Shooting /
Ирен Пелтекова / Iren Peltekova – стр. 141
INTERNATIONAL EXPERIENCE
Организационный аспект технологии сквозного курсового проектирования
Organizational Aspects of the Design Course Technology /
Альберт Ростовцев & Лариса Кульгина / Albert Rostovtsev & Larisa Kulgina– стр. 146
Высшее музыкальное образование в Республике Казахстан: этапы становления и развития
Higher Education in Music of Republic of Kazakhstan: Stages Of Development /
Анар Мукашева / Anar Mukasheva -стр. 162
FORESHORTENING
Първите български професионални училища
First Bulgarian Vocational Education Schools /
Катя Стоянова / Katia Stoyanova – стр. 173
Xуманистични идеи в образованието
Humanistic Ideas in Education /
Росица Иванова / Rosica Ivanova – стр. 178
LETTERS
Отзив за книгата „Психология на ситуацията“ на Владимир Илиев
Review of the book „The Psychology of the situation“, Vladimir Iliev /
Пенка Марчева / Penka Marcheva – стр. 184
Системите за професионално обучение в България и Германия – в услуга на младежи в неравностойно положение
The Systems for Vocational Education in Bulgaria and Germany – Support for Disadvantaged Youths /
Миглена Молхова , Зорница Станева / Miglena Molhova, Zornitsa Staneva – p. 187
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS – стр. 195
GUIDE FOR AUTHORS – стр. 197
СЪДЪРЖАТЕЛНИ И ПРАКТИЧЕСКИ ИЗМЕРЕНИЯ НА МЕНИДЖМЪНТА НА КЛАСА КАТО РАБОТНА (ФИЗИЧЕСКА) СРЕДА
Александър Ранев
Sofia University
Absract. Настоящата статия е насочена към изясняване на един важен елемент от организационно-управленските дейности на учителя в клас – организацията на работната (физическа) среда. В статията са представени основните подходи в разбиранията за съдържателните измерения на работната
(физическа) среда – време, пространство, хигиена, екология, документация. Представени са и конкретни практики, подкрепени с данни от изследвания,
чрез които учителите биха могли да подобрят класния климат и да повлияят върху качеството на учебно-възпитателния процес в клас.
Keywords: classroom management, physical classroom environment, teacher, classroom manager
THEORETICAL AND PRACTICAL ASPECTS OF CLASSROOM MANAGEMENT AS A WORKING (PHYSICAL) ENVIRONMENT
Keywords: classroom management, physical classroom environment, teacher, classroom manager
Abstract. The purpose of this article is to clarify one of the most important issues of organizational and management activities of teacher in the classroom and this is the organization of working (physical) classroom environment. The article presents the main approaches to the understanding of the content of the working (physical) classroom environment as a combination of factors as time, space, hygiene, ecology and documentation. In the article are presented specifi c practices supported by research fi ndings for improving the climate in the classroom and for the quality of the educational process in the class.
Assistant Professor Aleksandar Ranev, PhD
Sofia University St. Kliment Ohridski
Sofia, Bulgaria
ВЪЗМОЖНОСТИ НА УЧЕБНОТО СЪДЪРЖАНИЕ ПО УЧЕБНИЯ ПРЕДМЕТ „ГРАДИВНИ ЕЛЕМЕНТИ“
ЗА АКТИВИЗИРАНЕ НА САМОСТОЯТЕЛНАТА РАБОТА НА УЧЕНИЦИТЕ
(специалност: „Компютърна техника и технологии“ – IX клас)
Веска Николова
Професионална гимназия по механоелектротехника „Ген. Иван Бъчваров“ – Севлиево
Absract. Настоящата статия е опит да се анализира познавателната самостоятелност на учениците като път за развитие на тяхната наблюдателност, способност за изследване, логическо мислене, памет и въображение. Необходимостта от самостоятелна работа се обуславя от развитието на науката, информационните и комуникационните технологии, които изискват умения за самостоятелни действия в различни по степен на трудност и отговорност ситуации. У всяко дете е необходимо да се изградят умения и навици за самостоятелна мисловна дейност, да може то да черпи знания от различни източници, да преценява и избира най-резултативните и плодотворни действия. Това е постигнато чрез конкретни задачи за самостоятелна работа по модул „Градивни елементи“.
Keywords: cognitive independence, awareness, activity, individual – subjective pedagogy
OPPORTUNITIES IN CONTENT ON „BUILDING BLOCKS“ FOR THE ACTIVATION OF SELF-WORK OF STUDENTS
(Major: „Computer Technology, Grade 9“)
Keywords: cognitive independence, awareness, activity, individual – subjective pedagogy
Abstract. This article is a try to analyze cognitive independence of students, as a way for developing their observation, ability for researching, logical thinking, memory and imagination. Necessity of independent work is based on the progress of science, information and communication technologies, which require skills for own activities in different situations according to their diffi culties and responsibilities. It is necessary to build skills and habits in every child for his own way of thinking, to search information from different sources, to estimate and choose most effective and productive activities. This is achieved with the specifi c tasks for personal work in subject „Constructive elements“.
Eng. Veska Nikolova
Professional School of Mechanical
„Gen. Ivan Bachvarov“ – Sevlievo
Bulgaria, Sevlievo
МАРКЕТИНГЪТ КАТО КОНЦЕПЦИЯ И УПРАВЛЕНСКИ ПОДХОД
В ОБРАЗОВАНИЕТО (ЕМПИРИЧНО ИЗСЛЕДВАНЕ)
Радка Питекова
Sofia University
Absract. В статията на базата на основната икономическа теория по маркетинг се разглеждат: същността на маркетинга в образованието, основните маркетингови концепции и тяхното проявление в образованието. На базата на резултати от проведено емпирично изследване с 85 директори на училища от София, София-област и област Видин е характеризирано отношението им към мястото на маркетинга в образованието, същността на маркетинга в образованието и специфичното проявление на маркетинговата концепция в образованието. Очертани са основните подходи и проблеми при използването на маркетинга в образованието.
Keywords: marketing, marketing in education, marketing conceptions, marketing approach, management of education
MARKETING AS A CONCEPT AND A MANAGEMENT APPROACH IN EDUCATION (EMPIRICAL STUDY)
Abstract. In this study considering the main theory of marketing are introduced the essence and features of: marketing in school education, the main marketing concepts and their behavior in education. Based on data from an empirical study with 85 school directors from the city of Sofi a, district of Sofi a and district of Vidin is characterized the attitude to utilization of marketing in education, the essence of marketing in education and the specifi cs of the marketing concept in education. Outlined are the main approaches and problems in utilization of marketing in education.
Professor, Ph.D. Radka Pitekova
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Sofia, Bulgaria
ИЗСЛЕДВАНЕ НА КОРЕЛАЦИОННИТЕ ЗАВИСИМОСТИ МЕЖДУ СПЕЦИФИЧНИТЕ
КОНДИЦИОННИ КАЧЕСТВА И ТОЧНОСТТА НА СТРЕЛБАТА В КОША
Ирен Пелтекова
Sofia University
Department of Sport
Absract. Разкриването на зависимост между кондиционните качества и точността на стрелбата в коша гарантира осъществяването на по-качествено обучение по баскетбол в условията на университетското образование. Анализът на резултатите помага за усъвършенстване на учебно-тренировъчния процес при студенти на база по-ефективно разпределение на основните тренировъчни средства за кондиционна подготовка и техника на стрелба в коша.
Keywords: basketball, students, conditioning qualities, shooting, correlation
STUDY OF CORRELATION BETWEEN SPECIFIC CONDITIONING QUALITIES AND ACCURACY SHOOTING
Abstract. The disclosure of the relationship between conditional qualities and accuracy in shooting ensures the achievement of basketball training with a better quality in conditions of university education. The analysis of the results helps to improve the educational and training process for students on the basis of a more effi cient allocation of the main training devices for conditional preparation and shooting technique.
Assistant professor Iren Peltekova
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Sports Department
Sofia, Bulgaria
ОРГАНИЗАЦИОННЫЙ АСПЕКТ ТЕХНОЛОГИИ СКВОЗНОГО КУРСОВОГО ПРОЕКТИРОВАНИЯ
Альберт Ростовцев
Кузбасская государственная педагогическая академия,
Новокузнецк, Россия
Лариса Кульгина
Братский государственный университет,
Братск, Россия
Absract. В статье раскрывается организационный аспект педагогической технологии сквозного курсового проектирования (СКП). Представлен вариант разработки алгоритма и графического описания технологического процесса СКП в нотации IDEF0, которые позволяют осуществлять процессное управление обучением. Показан пример индивидуальных прогнозируемых профилей компетенций студентов, построенных с помощью разработанной авторами математической модели. Они способствуют выявлению предпосылок успешности обучения в начале семестра и демонстрации степени достижения учебных целей и при сравнении с фактическими профилями в конце семестра.
Keywords: interdisciplinary integration, technology of design course, algorithm, graphic description of technological process, individual profi le of student competencies.
ORGANIZATIONAL ASPECTS OF THE DESIGN COURSE TECHNOLOGY
Abstract. The article reveals the organizational aspect of educa-tional technology through a course design (СКП). A version of the algorithm
development and graphic description of the process in the СКП notation IDEF0, which allow exercise the process approach to management of the training. Shows an example of the individual profi le of student competencies, constructed with help mathematical model developed by the authors. They help to identify the prerequisites of success of training at the beginning of the semester and demonstrate the extent to achievement of learning goals when compared with the actual profi le at the end of the semester.
Albert Rostovtsev
Federal public educational institution
of the higher professional education
Kuzbass State Pedagogical Academy,
professor, head of department.Novokuznetsk, Russia
Larisa Kulgina
Federal public educational institution
of the higher professional education
Bratsk State University,
senior teacher department of urban
development and architecture
Bratsk, Russia
ВЫСШЕЕ МУЗЫКАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ В РЕСПУБЛИКЕ КАЗАХСТАН:
ЭТАПЫ СТАНОВЛЕНИЯ И РАЗВИТИЯ
Анар Мукашева
Казахский национальный университет им. Аль-Фараби
Absract. В статье предложена периодизация становления и развития высшего музыкального образования в Республике Казахстан. Выделены два периода (советский период и период независимого Казахстана). Выявлены тенденции, как векторы прогрессивного развития высшего музыкального образования. Предложены пути совершенствования системы музыкального образования.
Keywords: music education, higher musical education, systematic period, stages of development, the history of education.
HIGHER EDUCATION IN MUSIC OF REPUBLIC OF KAZAKHSTAN: STAGES OF DEVELOPMENT
Abstract. The article offers the elaboration systematic period of the formation and development of higher musical education in the Republic of Kazakhstan. Allocated 2 period (the Soviet period and the period of Independent Kazakhstan). Tendencies, as vectors of progressive development of higher musical education. Suggests ways of improvement of the system of higher musical education.
Dr. Anar Mukasheva
Al-Farabi Kazakh National University
050040, Almaty,Kazakhstan
ПЪРВИТЕ БЪЛГАРСКИ ПРОФЕСИОНАЛНИ УЧИЛИЩА
Mrs. Katya Stoyanova, PhD Student
Sofia University
Absract. Настоящият материал разглежда видовете професионални училища у нас в периода от тяхното зараждане и развитие до 1948 година. Вниманието се фокусира върху видовете училища, факторите (обективни и субективни) за тяхното откриване през този период, финансиране и заслугите на някои бележити българи. Разглежда се възникването, развитието и спецификата на допълнителните училища, практическите професионални училища, средните специални училища и фабрично-заводските училища.
Keywords: vocational schools, historical dates
FIRST BULGARIAN VOCATIONAL EDUCATION SCHOOLS
Abstract. This paper considers some types of vocational schools in the country in the period of their formation and development by 1948. Focusing on the types of school factors (objective and subjective) for their detection during this period, funding and the merits of some prominent Bulgarians. Examine the emergence, development and characteristics of complementary schools, practical vocational schools, special secondary schools and ex-factory schools.
Dr. Katia Stoyanova
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Sofia, Bulgaria
XУМАНИСТИЧНИ ИДЕИ В ОБРАЗОВАНИЕТО
Росица Иванова
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
„Може би именно в хуманността на образованието
се крие величието и мизерията на педагогиката.“
Рикардо Насиф
Absract. В статията се разглежда хуманизмът като интегрална насоченост на образованието. Идеята за хуманизация на образованието изисква обръщане към най-перспективните психолого-педагогически теории за развитие на човека (Л. С. Виготски, Жан-Пиаже, Е. Маслоу, К. Роджърс, А. Комбс и др.). Хуманизмът засилва ролята на субективния фактор, като изменя позициите на педагога и учащите се. Педагозите хуманисти считат, че у всяко дете е заложена уникална екзистенция – неговото индивидуално Аз. Задача на образованието е да се създадат условия за самореализация на тази екзистенция. Практическа реализация хуманистичните идеи намират израз в т.нар. открити (алтернативни) училища, получили развитие в САЩ, Великобритания, Скандинавските страни, Франция и др. Неохуманистич-
ната школа се противопоставя на авторитарното образование. Изисква се по-голяма свобода в училище, емоционален комфорт и рефлексивно управление.
Keywords: humanistic ideas, education
HUMANISTIC IDEAS IN EDUCATION
Abstract. The article considers humanism as an integral focus of education. The idea of humanisation of education requires turning to the most promising psichologopedagogical theories of human development (L. S. Vygotsky, Jean Piaget, E. Maslow, K. Rogers, A. Combs, etc.). Humanism strengthens the role of the subjective factor, amending the positions of educators and learners. The pedagogues – humanists consider that each child has a unique existence – his/her individual Self. The task of education is to create the conditions for self-realization of this existence. The humanistic ideas fi nd practical realization in the so-called open / alternative schools, having evolved in the United States, the United Kingdom, the Scandinavian-countries, France and others.
Rositsa Ivanova
PU„Paisiy Hilendarsky“
Plovdiv, Bulgaria
ОТЗИВ ЗА КНИГАТА „ПСИХОЛОГИЯ НА СИТУАЦИЯТА“ НА ВЛАДИМИР ИЛИЕВ
Dr. Penka Marcheva
Висше техническо училище „Св. св. Кирил и Методий“,
Pleven College of Pedagogy
Absract. Публикацията е кратко представяне на книгата на В. Илиев „Психология на ситуацията“, разкриваща богатата ерудиция на автора, задълбочената му интерпретация и умението за убедителното отстояване на научно мнение. Постепенно, систематично и последователно авторът показва различните аспекти на ситуацията, което превръща книгата в интересна за студенти и преподаватели от различни научни области – психология, педагогика, философия, социология.
Keywords: book review
REVIEW OF THE BOOK „THE PSYCHOLOGY OF THE SITUATION“, VLADIMIR ILIEV
Abstract. The current publication is a short presentation of V. Iliev’s book „Psychology of the situation“. This book reveals the rich erudition of the author, his thorough interpretation and skill for persuasive defending for his scientifi c opinion. Gradually, systematically and consecutively the author discloses different aspects of the situation. He makes the book interesting for students and teachers from various scientifi c areas – psychology, pedagogy, philosophy, sociology.
Assoc. Prof. Penka Marcheva PhD
College of Pedagogy – Pleven / University of Veliko Turnovo
Veliko Turnovo, Bulgaria
СИСТЕМИТЕ ЗА ПРОФЕСИОНАЛНО ОБУЧЕНИЕ В БЪЛГАРИЯ И ГЕРМАНИЯ –
В УСЛУГА НА МЛАДЕЖИ В НЕРАВНОСТОЙНО ПОЛОЖЕНИЕ
Миглена Молхова и Зорница Станева
Фондация за развитие на културния и бизнес потенциал на гражданското общество
(ФРК-БПГО), София
Absract. Настоящата статия е изготвена във връзка с изпълнението на проект: „Иновативни подходи за идентифициране и отговаряне на потребности от професионално обучение на младежи в неравностойно положение“, номер на договора BG051PO001-7.0.01-0014-C001, осъществяван с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“, съфинансирана от Европейския социален фонд на Европейския съюз. Нейната основна цел е да разгледа, анализира и сравни системите за професионално обучение в България и Германия и да очертае онези предимства, които използването на немската практика би дало на специалистите и обучаемите в България, особено по отношение на методите за успешно установяване на потребности от обучение и разработване на адекватни обучителни програми, съобразени както с възможностите и стремежите на бенефициентите, така и с потребностите и тенденциите за развитие на пазара на труда.
Keywords: vocational training, special training needs, labor market, disadvantaged youths
THE SYSTEMS FOR VOCATIONAL EDUCATION IN BULGARIA AND GERMANY – SUPPORT FOR DISADVANTAGED YOUTHS
Abstract. The present article has been developed in accordance with the „Innovative approaches for identifying and responding to vocational education and training needs of disadvantaged youth” project, contract number BG051PO001-7 .0.01-0014-C001, implemented with the financial support of the Human Resources Development Operational Programme 2007–2013, co-fi nanced by the European Social Fund of the uropean Union. Its main objective is to consider, analyze and compare the vocational education systems in Bulgaria and Germany and to outline
the advantages, which the use of German practices could grant to the specialists and benefi ciaries in Bulgaria, particularly in relation to the methods for successful identifi cation of training needs and development of adequate training programs, consistent both with the capacities and the aspirations of the benefi ciaries as well as with the needs and development trends of the labor market.
Dr. Miglena Molhova&Zornitsa Staneva
Foundation for development of the cultural and business potential of civil society
Sofia, Bulgaria