ПЕДАГОГИЧЕСКИ РАКУРСИ / PEDAGOGICAL PERSPECTIVES
Свобода или принуда – един от вечните въпроси на педагогическата наука
Freedom or Coercion – One of the Eternal Questions of Pedagogical Sciences
Наталия Витанова / Natalia Vitanova – стр. 489
ПРАКТИКО-ПРИЛОЖНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / PRACTICAL AND APPLIED RESEARCH
Практически модели за организация на училището в контекста на европейските тенденции
за реформиране на началното и средното общо образование
Practical Models of School Organization in the Context of European Trends for Reform in Primary
and General Secondary Education
Нина Герджикова / Nina Gerdzhikova – стр. 506
Урокът за създаване на ученически писмени текстове с етикетна функция (І–ІV клас)
Lessons for Creating Students Written Texts with Etiquette Functions (1st – 4th Grade)
Мариана Мандева / Mariana Mandeva – стр. 518
Развитие на мотивацията за постижения чрез природонаучното обучение в началното училище
Development of Achievement Motivation through Primary Science Education
Иванка Кирилова / Ivanka Kirilova – стр. 531
ПАМЕТТА НА ПОТОМЦИТЕ / THE MEMORY OF THE DESCENDANTS
Проф. Василка Манова-Томова – бележит български учен педагог и психолог
Prof. Vassilka Manova-Tomova – a notable Bulgarian scholar, psychologist and pedagogist
Любомир Георгиев, Милка Василева / Lubomir Guerguiev, Milka Vassileva – стр. 541
Свещеник Георги Маринов Полуганов – основателят на училището и първият учител в Поликрайще
Priest Georgi Marinov Poluganov – the Founder of the School and the First Teacher in Polikraishte
Георги Георгиев, Трифонка Попниколова, Марияна Георгиева-Гроссе / Georgi Georgiev, Trifonka Popnikolova, Mariana Georgieva-Grosse – p. 555
ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / DOCTORAL RESEARCH
Информираността на родителите за интегрираното обучение на деца със специални образователни потребности
The Level of Information of Parents for Integration Education of Children with Special Needs
Детелин Костадинов, Иван Карагьозов / Detelin Kostadinov, Ivan Karagyozov – стр. 569
Самооценка на студенти върху общи компетенции, свързани с творчеството (анкетно проучване)
Self-assessment of Students Based on General Competences and Connected with Creativity (Questionnaire Study)
Боряна Тодорова, Николина Ангелова–Барболова / Boryana Todorova, Nikolina Angelova-Barbolova – стр. 583
СПОДЕЛЕН ОПИТ / SHARED EXPERIENCE
Диагностика на усвоените практически умения от децата в подготвителна група по направление „Конструктивно-технически и битови дейности“
Diagnostics of the Acquired Practical Skills in Children from a Preparatory Group as per Direction „Constructive-Technical and of Life Activities“
Мария Пенева / Mariya Peneva – стр. 596
Европейски приказки
European Fairytales
Светла Попова / Svetla Popova – стр. 614
Емоционалната интелигентност като част oт готовността за училище при 6–7-годишните деца
Emotional Intelligence as Part of their Readiness for School in 6-7 Year Old Children
Маргарита Абрашева, Любимка Габрова / Margarita Abrasheva, Lyubimka Gabrovа – стр. 620
КНИЖНИНА / BOOKS
Kолективна монография „Работа с деца в риск“
Work with Children at Risk
Инна Федотенко / Inna Fedotenko – стр. 632
В НОВИТЕ КНИЖКИ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS – стр. 635
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – p. 637
СВОБОДА ИЛИ ПРИНУДА – ЕДИН ОТ ВЕЧНИТЕ ВЪПРОСИ НА ПЕДАГОГИЧЕСКАТА НАУКА
Prof. Dr. Natalia Vitanova
Episkop Konstantin Preslavski Shumen University
Absract. В тази статия е разгледан въпросът за свободата и принудата в образованието. Представени са гледните точки на различни автори
по този проблем, като е направен опит да се открият приликите и разликите между тях.
Keywords: education, freedom, forced, man, society, culture, idea
FREEDOM OR COERCION – ONE OF THE ETERNAL QUESTIONS OF PEDAGOGICAL SCIENCE
Abstract. This article covers the isuue about freedom in education. The viewpoints of different authors, discussing this subject,
are revealed, trying to distinguish the similarities and didderences between them.
Natalia Vitanova Associate Professor, PhD.
University of Shumen “Bishop Konstantin Preslavsкi“
Faculty of Education
ПРАКТИЧЕСКИ МОДЕЛИ ЗА ОРГАНИЗАЦИЯ НА УЧИЛИЩЕТО В КОНТЕКСТА НА ЕВРОПЕЙСКИТЕ ТЕНДЕНЦИИ ЗА РЕФОРМИРАНЕ
НА НАЧАЛНОТО И СРЕДНОТО ОБЩО ОБРАЗОВАНИЕ
Assoc. Prof. Nina Gerdzhikova
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“ – Филиал Смолян
Absract. Знанията за училищата и тяхната организация от нов тип създават условия за появата на иновативните изследвания в областта на образованието. Статията се опитва да идентифицира базисните примери за иновативна практика в някои водещи европейски страни. За да се прецени кои характеристики на училището обясняват различните резултати, са представени някои
методологически критерии. В настоящия преглед ще се опитам да проследя какви са последствията от прилагането на различните критерии за иновативни училищни практики. Примерите могат да ни стимулират да преобразуваме образователната практика и институциите, за да можем да отговорим на потребностите на младите хора и учителите в съвременното българско общество.
Keywords: innovation, school effectiveness, example, teaching
PRACTICAL MODELS OF SCHOOL ORGANIZATION IN THE CONTEXT OF EUROPEAN TRENDS FOR REFORM
IN PRIMARY AND GENERAL SECONDARY EDUCATION
Abstract. New types of knowledge about the schools and their organization may emerge as respond to the innovation studies in the fi eld of the education. This paper seeks to identify the core examples of the innovation practice in some leading European countries. In order to ascertain which school characteristics can explain the different outcomes, were presented some methodological criteria. In this review I will examine what the implications of the different criteria are for the innovative school practice. The examples can stimulate us to transform educational practice and educational institutions to meet the needs of young people and teachers in Bulgarian society today.
Assoc. Prof. Nina Gerdzhikova, PhD
University of Plovdiv – College Smolyan
УРОКЪТ ЗА СЪЗДАВАНЕ НА УЧЕНИЧЕСКИ ПИСМЕНИ ТЕКСТОВЕ
С ЕТИКЕТНА ФУНКЦИЯ (І–ІV КЛАС)
Мариана Мандева
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Absract. Характеризира се урокът за създаване на ученически писме ни текстове с етикетна функция в І–ІV клас. Теоретичните постановки са илюстрирани чрез план-конспект на урок.
Keywords: lesson, students written texts with etiquette functions, 1st – 4the grade, communicative teaching
LESSONS FOR CREATING STUDENTS WRITTEN TEXTS
WITH ETIQUETTE FUNCTIONS (1ST – 4TH GRADE)
Abstract. Lessons for creating students written texts with etiquette functions in the 1st – 4th grade are characterized. Theoretical theses are illustrated by the means of a lesson plan.
Assoc. Prof. Mariana Mandeva, PhD
St. Cyril and st. Methodius University of Veliko Tarnovo
РАЗВИТИЕ НА МОТИВАЦИЯТА ЗА ПОСТИЖЕНИЯ ЧРЕЗ ПРИРОДОНАУЧНОТО ОБУЧЕНИЕ
В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Иванка Кирилова
Union of Scientists in Bulgaria
Absract. Мотивацията е сред основните причини за човешкото поведение. В училище има много фактори, които влияят на представянето, но мотивацията е сред най-значимите. Тя се отнася до когнитивни, емоционални и поведенчески индикатори за усилията на учениците и за участието им в обучението. В настоящата статия се разглеждат различни теории за развитието на мотивация за постижения, условията за изграждане на мотиви за постижения, както и конкретни дейности, стимулиращи разглежданата мотивация в природонаучното обучение в началното училище.
Keywords: achievement motivation, primary science, attainments
DEVELOPMENT OF ACHIEVEMENT MOTIVATION THROUGH
PRIMARY SCIENCE EDUCATION
Abstract. Motivation is one of the main reasons for human behaviour. In school, there are many factors, which are accountable for the performance, but motivation
is one of the most infl uential. It is related to cognitive, emotional and behavioral
indicators for the student’s efforts and their involvement in education. The recent
article introduces different theories about development of achievement motivation,
the conditions for construction of motives for achievements, as well as defi nite
activities, stimulating this motivation in primary science education.
Dr. Ivanka Kirilova, PhD
Union of Scientists in Bulgaria
ПРОФ. ВАСИЛКА МАНОВА-ТОМОВА – БЕЛЕЖИТ БЪЛГАРСКИ УЧЕН ПЕДАГОГ И ПСИХОЛОГ
Любомир Георгиев
Милка Василева
Absract. Проф. Василка Манова-Томова е бележит български учен педагог и психолог. През 2012 г. се навършиха сто години от рождението є. Тя е създала и ръководила в течение на 20 години научноизследователска секция „Психология и педагогика на здравото и болното дете“ в близко сътрудничество с педиатри и други специалисти. Заедно със сътрудници е оставила огромна научноизследователска и практико-педагогическа литература, превеждана и издавана и извън страната. Между най-значимите постижения е т.нар. „Стълбица на В. Манова-Томова“ за измерване на коефициента на психическото развитие през първите три години от живота на детето. Благодарение на ранната психодиагностика става възможна и своевременната рехабилитация в детските здравни и болнични заведения през 50–70 години на миналия век.
Keywords: prof. Vassilka Manova-Tomova, Bulgarian scholar, psychologist, pedagogue
PROF. VASSILKA MANOVA-TOMOVA – A NOTABLE BULGARIAN SCHOLAR, PSYCHOLOGIST
AND PEDAGOGUE
Abstract. In the year of 2012 hundred years had passed since her birthday. She has established and lead during 20 wears (since 50 to 70) of former century the research section of Psychology and Pedagogic of healthy and sick children in the Sofi a Medical Academy. Independently and with the collaboration of others research associates she has written a great number of scientifi c research literature in many fi elds of Psychology and Pedagogic, which has been issued and translated in most of the East European countries. Among her most signifi cant achievements is the so called „Manova’s scale“ for measuring the intelligence quotient of psychological development during the fi rst three years of children’s life. Thanks to early diagnostics became possible the duly rehabilitation in the children’s health and hospitals centers.
Рrof. Milka Vassileva
Рrof. Lubomir Guerguiev
СВЕЩЕНИК ГЕОРГИ МАРИНОВ ПОЛУГАНОВ – ОСНОВАТЕЛЯТ НА УЧИЛИЩЕТО И ПЪРВИЯТ
УЧИТЕЛ В ПОЛИКРАЙЩЕ
Georgi Georgiev
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Трифонка Попниколова
Основно училище„Св. св. Кирил и Методий“, Поликрайще
Марияна Георгиева–Гроссе
Absract. Проучена е дейността на свещеник Георги Маринов Полуганов (15 февруари 1808 – 25 октомври 1888 (ст. ст.) – най-видната личност на Поликрайще, Великотърновско, за целия XIX век, чиито резултати слагат своя отпечатък върху съдбата на всеки жител на селото през последните 200 години. Ударението е поставено върху неговия принос в областта на образованието. Показано е, че той стои в основата на най-голямото културно събитие в селото през цялата му история, което е преобърнало из основи живота на населението – свещеник Георги Маринов Полуганов е създателят на училището в Поликрайще през 1847 година и първият учител в него. Подчертано е също, че той е главна фигура и във втората основна културна институция тук – църквата, като неуморно се грижи за православната вяра и е един от двигателите за построяването на новия храм „Св. Марина“ в Поликрайще през 1884 г.
Разкрита е ролята му на талантлив организатор и еднo от основните действащи лица в двете най-величави обществено-политически събития в историята на църквата и селото през XIX век, свързани с превратни моменти от живота на България: тържественото посрещане на първия Великотърновски митрополит при учредяването на Българската екзархия Иларион Макариополски през 1872 г. и при второто му посещение през 1873 г., на руските освободителни войски през 1877 г., както и на освещаването през 1885 г. от митрополит Климент (Васил Друмев) на сега съществуващата църква. Особено внимание е отделено и на участието на свещеник Георги Маринов Полуганов в революционните комитети на Вътрешната революционна организация на Васил Левски и на комитетите за подготовка и обявяване на Априлското въстание през 1876 г., когато е преследван от турците и заплашен с обесване. Описано е и как е спасен от съпругата си Гиргина Полуганова.
Keywords: priest Georgi Marinov Poluganov, founder, school in Polikraishte, fi rst teacher, revolutionary committees, Inner revolutionary organization, Vassil Levski
PRIEST GEORGI MARINOV POLUGANOV – THE FOUNDER OF THE SCHOOL AND THE FIRST TEACHER
IN POLIKRAISHTE
Abstract. The work of the priest Georgi Marinov Poluganov (February 15, 1808 – October 25, 1888 (old style)) – the most eminent person of Polikraishte, Veliko Tarnovo region, Bulgaria for the entire XIX century is investigated. The results of his work left their mark on the destiny of each and every person of the village in the last 200 years. The emphasis is placed on his contribution to the fi eld of education. He was at the root of the greatest cultural event of the century-long history of the village which overturned thoroughly the life of population – priest Georgi Marinov Poluganov is the founder of the school in Polikraishte in and the fi rst teacher in it. It is underlined that he was a main fi gure in the second main cultural institution here too – the church and tirelessly cared for the Orthodox Christian faith and that he was the master mind in the building of the new temple „St. Marina” in Polikraishte in 1884.
His role of a talented organizer and one of the basic personage in the two great social-political events in the history of church and village in the XIX century is revealed: the solemn welcome of the fi rst Tirnovo bishop in the establishment of the Bulgarian exarchate Ilarion Makariopolski in 1872 and during his second visit in 1873, and of the Russian liberating forces in 1877, as well as of the inauguration in 1885 by mitropolitan (bishop) Clement (Vassil Drumev) of the nowadays existing church. Special attention is paid on the participation of priest Georgi Marinov Poluganov in the revolutionary committees of the Inner revolutionary organization of Vassil Levski and of the committees for the preparation and declaration of the April uprising in 1876, when he was persecuted by the Turcs and was threatened with hanging. It is described, how he was saved by his wife Girgina Poluganova as well.
Georgi Georgiev is a professor in the University of Veliko Tirnovo
„St. St. Cyril and Methodius“ – Veliko Tarnovo, Faculty of Mathematics
and Informatics; Professor of Mathematical Modeling and Аpplication in
Mathematics;Doctor of physic.
Рrof. Georgi Georgiev, PhD
University of Veliko Tirnovo „St. St. Cyril and Methodius“
Faculty of Mathematics and Informatics
Trifonka Popnikolova was a teacher in Bulgarian language and literature in the Primary
school „St. St. Cyril and Methodius“, Polikraishte (retired).
Trifonka Popnikolova
2, Tcherny vrikh Str.
Polikraishte, district Veliko Tirnovo, Bulgaria
Mariana Georgieva-Grosse, Consulting in Physics and Computer Sciences. Doctor of physics
Mariana Georgieva-Grosse
Consulting in Physics and Computer Sciences. Doctor of physics
ИНФОРМИРАНОСТТА НА РОДИТЕЛИТЕ ЗА ИНТЕГРИРАНОТО ОБУЧЕНИЕ НА ДЕЦА
СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ
Детелин Костадинов
Университет „Проф. д-р Асен Златаров“, Бургас
Иван Карагьозов
Център за психологически изследвания, Бургас
Absract. По данни на ресурсните центрове на територията на България расте броят на децата със специални образователни потребности, които се обучават в масови детски градини и училища. Това означава, че интегрираното образование ще става все по-разпространена практика. То има вече своите успехи, но има и какво още да се направи, за да бъде по-ефективно и полезно за всички участници в образователния процес. Успешната реализация на интегрираното образование на деца със специални образователни потребности в значителна степен изисква повишаване на степента на информираност
и активност на родителите. Това ще даде възможност за осъществяването на правилен избор на формите на обучение и подпомагане на развитието на интересите и възможностите на децата. Целенасочената комуникация между родители и образователни институции и специалисти ще повиши качеството на специалните образователни услуги за децата със специални образователни
потребности.
Keywords: integrated education, children with special educational needs, parents of children with special educational needs, resource teacher
THE LEVEL OF INFORMATION OF PARENTS FOR INTEGRATION EDUCATION OF CHILDREN WITH
SPECIAL NEEDS
Abstract. The data based on the Resource centers on the territory of the Republic of Bulgaria, shows that the number of children with special needs in the schools and kindergartens is growing. This fact means, the integration education will be more implemented practice in education. The integration education has successful practices on the territory of Bulgaria, but still we have what to do for it with one clear idea, to be more effective and useful for all the people in this process. The successful implementation of integration education for children with special educational needs, requires signifi cantly increase the level of information and activity of parents of these children. This will allow a proper choice of the form of training and supporting the development of interests and abilities of children. Targeted communication between parents with educational institutions and professionals will improve the quality of special education services for children with disabilities.
Chief assistant, Dr Detelin Kostadinov
University „Prof. Doctor Asen Zlatarov“
Faculty of Social Sciences
Ivan Karagyozov
Director Psychological Center for Research
САМООЦЕНКА НА СТУДЕНТИ ВЪРХУ ОБЩИ КОМПЕТЕНЦИИ, СВЪРЗАНИ С ТВОРЧЕСТВОТО
(АНКЕТНО ПРОУЧВАНЕ)
Боряна Тодорова
Николина Ангелова-Барболова
"Angel Kanchev", University of Ruse (Bulgaria)
Absract. Подбрани са някои от общите компетенции за студенти, завършващи образователно-квалификационна степен „бакалавър“, като са структурирани в система, насочена към поддържане и развитие на способности и умения за творчество. По време на обучението на студентите е проведен дидактически експеримент, чиято основна цел е разгръщане на потенциалите им за творчество. В рамките на експеримента е направено входящо и изходящо анкетно проучване сред студентите, разделени на контролна и експериментална група. Посредством анкетата студентите се самооценяват върху подбраните компетенции, включени в разработената система. Представени са резултатите от анкетното проучване.
Keywords: general competences, creativity, questionnaire study
SELF-ASSESSMENT OF STUDENTS BASED ON GENERAL COMPETENCES AND CONNECTED WITH CREATIVITY
(QUESTIONNAIRE STUDY)
Abstract. Some of the general competences for students who are about to obtain a bachelor`s degree, have been selected. Those competences are structured in a system, directed to maintain and develop abilities and skills to create. During the training of the students, a didactic experiment has been carried out, meant to develop creativity. A students` questionnaire study has been carried out too by experimental and control test groups. The students from the both groups assess themselves according to the selected competences. The results of the study have been given out.
Boryana Todorova
University of Ruse „Angel Kanchev“
Faculty of Public Health and Health Care
Nikolina Angelova-Barbolova, DM, PhD
University of Ruse „Angel Kanchev“
Faculty of Public Health and Health Care
ДИАГНОСТИКА НА УСВОЕНИТЕ ПРАКТИЧЕСКИ УМЕНИЯ ОТ ДЕЦАТА В ПОДГОТВИТЕЛНА
ГРУПА ПО НАПРАВЛЕНИЕ „КОНСТРУКТИВНО-ТЕХНИЧЕСКИ И БИТОВИ ДЕЙНОСТИ“
Мария Пенева
Целодневна детска градина 12 „Пинокио“, Варна
Absract. Настоящото диагностично изследване е насочено към разкриване на възможностите на учебното съдържание по КТБД в подготвителна група за формиране на практически умения у децата при работа с природни материали. Целта е да се установи тяхната степен на приложение, както и да се отчете натрупаният опит на децата за работа с природни, подръчни и отпадъчни материали. Идеята за разработване на настоящото изследване се породи от убедеността ми, че за да може учителят да бъде в синхрон със съвременните иновационни изисквания на обществото и времето, в което живеем, той трябва да се насочи към нови форми на организация на своята учебно-възпитателна работа, в която да се прилагат разнообразни методи и средства за обучение. Отчитайки спецификата на ситуацията, в която живеят днешните деца, тяхното по-бързо умствено, психическо и физическо развитие, учителят трябва да им създава условия за активно участие в общия педагогически процес. Водещ е интересът ми как възприемат визуалните белези на обекти в пространството 6–7-годишните деца и доколко работата с тези материали съдейства за формирането на практически умения у децата и за тяхното бързо адаптиране към природната и социалната среда.
Представеното педагогическо изследване отговаря на въпроса какво се измерва и оценява, за да се диагностицира. Компетенциите на децата са сърцевината на диагностичния процес, тъй като чрез него се установява качеството на усвоените в резултат на определено педагогическо взаимодействие способности, сръчности и др.
Keywords: diagnostic, preparatory group, practical skills, visual signs, formation, natural and social environment
DIAGNOSTICS OF THE ACQUIRED PRACTICAL SKILLS IN CHILDREN FROM A PREPARATORY GROUP AS PER
DIRECTION „CONSTRUCTIVE-TECHNICAL AND OF LIFE ACTIVITIES“
Аbstract. The present diagnostic research is orientated towards revealing of the possibilities of the curriculum as per Constructive-Technical And оf Life Activity in a preparatory group for formation of practical skills in children at work with natural materials. The purpose is to be determined their degree of application, as well as to be reported the gained experience of the children for work with natural, available and waste materials. The idea for working out of the present research was engendered from my conviction that in order the teacher to be in sync with the contemporary innovation requirements of the society and time, in which we live, the teacher should direct herself/himself towards the news of organization of their educational-instructive work, in which to be applied various methods and means for teaching. Rendering an account of the specifi city of the situation, in which the children of today live, their faster mental, psychically and physical development, the teacher must create for them conditions for active participation in the general pedagogical process.
My interest is leading for this how the 6–7 years old children acquire the visual signs of objects in the space and to what extent the work with these materials cooperates for the formation of practical skills in children and for their quick adapting towards the natural and social environment. The presented pedagogical research answers the question what is measured and evaluated in order to be diagnosed. The competences of children are the core of the diagnostic process, since through it is established the quality of the acquired as a result of a specifi c pedagogical interaction skills, dexterities and etc.
Mariya Peneva
Senior teacher
Kindergarten Pinokio
15, Cyril and Methodius Str.
Varna 9000
ЕВРОПЕЙСКИ ПРИКАЗКИ
Светла Попова
Целодневна детска градина 1„Звънче“, Шумен
Absract. Съвременното образование е насочено към развитие на творческия потенциал на всяко дете. Проектите са платформа за обучение посредством взаимодействие на различни европейски образователни системи. Междукултурният диалог, създаването на нови социални контакти, споделянето на общите европейски ценности подпомагат изграждането на бъдещите граждани на oбединена Европа.
Keywords: projects, intercultural dialogue, linguistic competence, European values, creativity
EUROPEAN FAIRYTALES
Abstract. Modern education focuses at developing the creative potential of each child. Projects are learning platform through the interaction of various European educational systems. The intercultural dialogue, creating new social networking, sharing of common European values support the construction of the future citizens of the United Europe.
Svetla Popova
Kindergarten 1
12, Dimitar Blagoev Str.
9700, Shumen, Bulgaria
ЕМОЦИОНАЛНАТА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ КАТО ЧАСТ ОТ ГОТОВНОСТТА ЗА УЧИЛИЩЕ ПРИ 6–7-ГОДИШНИТЕ ДЕЦА
Маргарита Абрашева
Lyubimka Gabrova
Цeлодневна детска градина „Кокиче“, Плевен
Absract. Авторите споделят опит за апробирана система от методи, принципи, форми и подходи за развитие на емоционалната интелигентност при 6–7-годишните деца, с цел личностно развитие и растеж и като необходимо условие за готовността на детето за училище.
Keywords: emotional intelligence development, school readiness
EMOTIONAL INTELLIGENCE AS PART OF THEIR READINESS FOR SCHOOL IN 6-7 YEAR OLD CHILDREN
Abstract. The writers share their attempt for a system of methods, principles, forms and approaches about the development of the emotional intelligence in 6–7 year old children with the goal personal development and growth, and as a necessary condition for the readiness of the child for school.
Margarita Abrasheva, Director
Lyubimka Gabrovа, senior teacher
Kindergarten „Kokiche“
11, Dragan Tsankov Str.
Pleven, Bulgaria