ПЕДАГОГИКА
НАУЧНОТЕОРЕТИЧНО И МЕТОДИЧЕСКО СПИСАНИЕ
ГОДИНА LXXXV, 2013
PEDAGOGY
EDUCATIONAL JOURNAL
VOLUME 85, 2013
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ/ ANNUAL CONTENTS
СТРАНИЦИ / PAGES
Книжка 1 / Number 1: 1–160
Книжка 2 / Number 2: 161–320
Книжка 3 / Number 3: 321–480
Книжка 4 / Number 4: 481– 640
Книжка 5 / Number 5: 641–800
Книжка 6 / Number 6: 801–960
Книжка 7 / Number 7: 961–1120
Книжка 8 / Number 8: 1121–1280
Книжка 9 / Number 9: 1281–1440
30 ГОДИНИ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ФАКУЛТЕТ ПРИ ВЕЛИКОТЪРНОВСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ „СВ. СВ. КИРИЛ И МЕТОДИЙ”
30 YEARS FACULTY OF EDUCATION OF ST. CYRIL AND ST. METHODIUS UNIVERSITY OF VELIKO TURNOVO
1289 –1301 Великотърновският университет „Св. св. Кирил и Методий” – вчера, днес, утре
[St Cyril And St Methodius University Of Veliko Turnovo – Yesterday, Today, Tomorrow] /
Пламен Легкоступ /Plamen Legkostup
1302–1313 Педагогическият факултет на Великотърновския университет „Св. Св. Кирил и Методий” празнува своята тридесетгодишнина
[The Faculty of Education of St.Cyril And St.Methodius University of Veliko Turnovo is Celebrating its 30th Anniversary] /
Розалия Кузманова- Карталова / Rozaliya Kuzmanova-Kartalova
1314–1322 Социалната интелигентност – измерение на професионалната компетентност и ефективност на съвременния образователен мениджър
[Social Intelligence as a Measurement of the Professional Competence and Effectiveness of the Modern Educational Manager] /
Пенка Костова / Penka Kostova
1323–1330 Глобализационни измерения и съвременно образование
[Globalization Perspectives and Cntemporary Education] /
Маринела Михова / Маrinela Mihova
1331– 1339 Социалната педагогика и изкуството
[The Social Pedagogy and Art] /
Пламен Легкоступ / Plamen Legkostup
1340– 1349 Социалната инклузия в съвременното обучение по религия
[The Social Inclusion in Contemporary Religious Education] /
Магдалена Легкоступ / Magdalena Legkostup
1350–1356 Специфики на работата с двама клиенти при социалната работа със семейства
[Specifi city of the Work with Two Clients in Social Work with Families] /
Розалия Кузманова-Карталова / Rozaliya Kuzmanova-Kartalova
1357–1365 Учители възрожденци в Търново
[Renaissance Teachers in Turnovo] /
Венка Кутева-Цветкова / Venka Kuteva-Tsvetkova
1366–1373 Новаторството в Еленското класно училище
[Innovation in Elena Secondary School] /
Веселина Петрова / Veselina Petrova
1374–1380 Технологии за полова идентификация на децата от предучилищна възраст
[Technologies for Gender Identifi cation of Preschool Children] /
Рени Христова-Коцева / Reni Hristova-Kotseva
1381–1388 Коопериран компетентностен подход в технологичното обуче-ние на студентите-педагози
[Cooperated Competence Approach in the Technological Education of Students Studying Pedagogy] /
Радка Гайдова /Radka Gaidova
1389–1395 Специфика на основните умения за критическо мислене на учеиrците от начален училищен етап
[Characteristics of the Critical Thinking Skills of Young Students] /
Антония Кръстева / Antoniya Krasteva
1396–1405 Компетентностен подход в обучението по преразказване (1.–4. Клас)
[Competence Approach to the Text Reproduction Education (1 st–4 th Grade)] /
Мариана Мандева / Mariana Mandeva
1406–1412 Актуални измерения на професионално-практическата подготовка на студентите за работа в началното училище
[Actual Dimensions of the Practical Preparation of the Students for the Work in a Primary School] /
Галя Бонева / Galia Boneva
1413–1420 Някои аспекти на диагностичната дейност на класния ръководител
[Some of the Aspects of the Diagnostical Activity of a Class-Teacher] /
Любомира Попова / Lyubomira Popova
40 ГОДИНИ ОБЕДИНЕНО ДЕТСКО ЗАВЕДЕНИЕ 7 „ДЕТЕЛИНА“, СОФИЯ /
40 YEARS KINDERGARTEN 7 „DETELINA”, SOFIA
331 ПОЗДРАВЛЕНИЯ
344 – 361 Идеен проект за развитие на Обединено детско заведение 7 „Детелина“ (авторски тип детска градина) (2013–2020 г.)
[Concept idea for Development of a Kindergarten „Detelina“ Project (Author Type Kindergarten) for the period 2013–2020] /
Ксения Семизорова / Ksenia Semizorova
362 – 374 Параметри на общуване с литературна творба при 6–7-годишното дете
[Parameters of Communication with Literary Works At 6–7 Years Old] /
Гинка Златанова / Ginka Zlatanova
375 – 385 Възпитаване на транспортна култура у 5–6-годишното дете чрез подвижни игри като допълнителна форма на педагогическо взаимодействие в условията на детската градина
[Nurturing Transport Culture among Children (5–6 Years), Using Mobile Gaming as an Additional form of Pedagogical Interaction in a Kindergarten] /
Адриана Деспотова / Adriana Despotova
386 – 396 Ролята на декоративното рисуване за развитието на фината моторика у детето в периода на 5–7-годишна възраст
[The Role of Decorative Painting for the Development of Fine Motor Skills of a Child in Preschool] /
Надя Ралчева / Nadya Raltcheva
397 – 407 Педагого-психологически проекции за взаимодействие с родителя
[Teacher-Psychological Projections for Interaction with Parents] /
Галинка Тонева / Galinka Toneva
408 – 414 Адаптацията на 3–4-годишните деца при постъпването им в детската градина
[Adaptation of 3-4 Years Old Children in Kindergarten] /
Росица Георгиева / Rositsa Georgieva
415 – 420 Социално-педагогически тренинг с родители на тема „Агресията у децата на 6–7-годишна възраст в условията на детската градина“
[Socio-Pedagogical Training Parents on „Aggression in 6-7 Years Old Children in Kindergarten“] /
Мариела Дъковска / Mariela Dukovska
421 – 425 Толерантни ли сме един към друг?
[Are we Tolerant tо Each Other?] /
Вера Христова / Vera Hristova
426 – 431 Влияние на музикалните дейности върху развитието на фонетичния слух и говора на децата от предучилищна възраст
[Influence of Musical Activities on the Developmwent of Phonetic Speech and Hearing Preschool Children] /
Янита Стойчева / Ianita Stoicheva
432 – 439 Празничната среда в детската градина
[Festive Environment in Kindergarten] /
Лидия Стефанова / Lidia Stefanova
440 – 448 Формиране на здравословни навици и привички у децата от предучилищна възраст
[Developing Healthy Habits and Habits in Preschool Children] /
Марияна Михнева / Mariana Мihneva
449 – 454 Да опазим детското здраве!
[Protecting Children’s Health] /
Мая Топалова, Симона Пейчева / Maya Topalova, Simona Peycheva
455 – 460 Как да отгледаме малък природолюбител?
[How to Grow a Small Nature Lovers?] /
Мадлена Николова, Ани Цветкова / Madlena Nikolova, Ani Tzvetkova
461 – 467 Щафетната игра като метод на педагогическо взаимодействие при 6–7- годишните деца в условията на детската градина
[Role Games as a Method of Pedagogical Interaction in Six-Seven Years Old Child in the Kindergarten] /
Бойка Христова / Boyka Hristova
468 – 474 Социално-личностната готовност на детето за реализация на новата социална роля – ученик
[Social-Personal Preparedness of the 6-7 Years Old for Implementation of the New Student’s Social Role] /
Милена Джолова / Milena Djolova
АКТУАЛНИ ПАРАМЕТРИ НА ОБУЧЕНИЕТО /
CURRENT PARAMETERS OF EDUCATION
1152 – 1178 Проектно или проблемно базирано учене и обучение – изберете сами
[Problem- or Project-based Learning and Education – Make your Choice] /
Силвия Николаева / Silvia Nikolaeva
1179 – 1196 Компетентностно базиран модел на преподавателя на възрастни учащи
[Competency Based Model of adult Educator] /
Вяра Гюрова / Viara Gyurova
1197 – 1206 Овладяването на концепции в процеса на опознаване на природата в началното училище
[Concept attainment in the Process of Primary science Education] /
Иванка Кирилова / Ivanka Kirilova
ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ И СОЦИАЛНА РАБОТА /
CIVIC EDUCATION AND SOCIAL WORK
211 – 221 Изграждане на училищната общност като гражданско общество – вътрешни и външни проекции
[Еstablishing the School Community as a Civil Society Internal and External Projections] /
Яна Рашева-Мерджанова / Yana Racheva-Merdjanova
228 – 235 Професионална култура на социалния педагог
[Professional Culture of the Social Pedagogue] / Искра Петкова / Iskra Petkova
ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ /
DOCTORAL RESEARCH
276 – 289 Формиране и развитие на самооценка при децата от начална училищна възраст
[Formation and Development Self-Assessment in Pupils from Primary School] /
Анна Радева-Миронова / Anna Radeva-Mironova
569 – 582 Информираността на родителите за интегрираното обучение на деца със специални образователни потребности
[The Level of Information of Parents for Integration Education of Children with Special Needs ] /
Детелин Костадинов, Иван Карагьозов / Detelin Kostadinov, Ivan Karagyozov
583 – 595 Самооценка на студенти върху общи компетенции, свързани c творчеството (анкетно проучване)
[Self-assessment of Students Based on General Competences and Connected with Creativity (Questionnaire Study)] /
Боряна Тодорова, Николина Ангелова–Барболова / Boryana Todorova, Nikolina Angelova-Barbolova
ИНОВАЦИИ, ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА И ТЕНДЕНЦИИ В ПОСТМОДЕРНОТО ОБРАЗОВАНИЕ /
INNOVATIONS, CHALLENGES AND TENDENCIES IN THE POST MODERN EDUCATION
810 – 824 Теоретико-приложни проблеми на конструирането на тест за национално външно оценяване по „Човекът и обществото“ за 4. клас (2013)
[Theo-retical and Applied Problems of Constructing a Test of National External Evaluation in „Human Beings and Society“ 4. Class (2013)] /
Ваня Петрова, Цонка Каснакова, Мариан Делчев, Жана Минчева, Радостина Стоянова, Рада Димитрова, Мария Темникова /
Vanya Petrova, Tsonka Kasnakova, Marian Delchev, Zhana Mintcheva, Radostina Stoyanova, Rada Dimitrova, Maria Temnikova
825 – 839 Docimological Models in Mother Tongue Teaching – an Example of Educational Policy in the Republic of Croatia] /
Dunja Pavličević-Franić, Katarina Aladrović Slovaček
840 – 845 The Philosophical and Social Basis of Education /
Emil Sulejmani
846 – 855 Квалификация на учителите – личностно предизвикателство и/или обществена потребност
[Teacher Qualification – Personal Challenge and/or Public Need] /
Илиана Петкова / Iliana Petkova
856– 867 Mothers’ and Teachers’ Perceptions Upon the Preschool Children’s Behaviours /
Emine Ahmetoğlu, Münevver Hansa Bilek, Demirali Yaşar Ergin
868 – 876 Проучване на интересите и отношенията на студентите към музикално-компютърните технологии
[Research of the Interests and Attitudes of the Students towards Computer Music Technologies] /
Милен Димитров / Milen Dimitrov
877– 889 Media in Preschool Age of Child’s Life] / Sonja Petrovska, Jadranka Bocvarova
890 – 898 Prospective Teachers’ Attitudes Towards Teaching Profession at Trakya University / Yildirim Bayazit
899 – 908 Усвояване на имената в контекста на текстосвързващата им функция
[Learning of Nouns in the Context of their Function as Links Within the Text] /
Снежанка Георгиева / Snezhanka Georgieva
909 – 917 The Infl uence of the Motor Abilities of the Social Status of the Individual in the Group in Female Students Aged 10 /
Marjan Malcev, Maja Vasovic
918 – 932 Статистически анализ на изпитите по обща езикова култура в Тракийски университет
[Statistical Analysis of the General Language Culture Examinations for Student’s Admission In Trakia University, Bulgaria] /
Николай Такучев / Nikolay Takuchev
933 – 941 Importance of the Social Environment at School and School Settings to Reduce Morbidity Among Children /
Mariana Lambova, Tonguç Başaran
942 – 947 Creativity in the Modern Education /
Sabit Vejseli
948 – 954 Impact of Prospective Elementary Teachers’ Success in Science and Technology Teaching I and II on Self-Effi cacy Belief /
Suat Yapalak
КАРИЕРНО РАЗВИТИЕ /
CAREER DEVELOPMENT
1207 – 1218 Офис за кариерни услуги на Факултета по изкуства и науки в Харвардския университет – електронни услуги за студентите и иновативни практики
[Office of Career Services of the Faculty of Arts and Sciences at Harvard University – Electronic services for students and Innovative Practices] /
Кристиан Либих / Кristian Libih
КНИЖНИНА/ BOOKS
632 – 634 Kолективна монография „Работа с деца в риск“
[Work with Children at Risk] /
Инна Федотенко / Inna Fedotenko
1110 – 1112 „Обучение на учители за формиране на знания, умения и компетенции за работа в интеркултурна среда“
[Training Teachers for Formation of Knowledge, Skills for Work in intercultural Environment] /
Красимира Табакова / Krasimira Tabakova
ОБРАЗОВАНИЕТО В ОБЩИНА ШУМЕН – РЕАЛНОСТ И ДОБРИ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ПРАКТИКИ /
EDUCATION IN THE MUNICIPALITY OF SHUMEN – REALITY AND GOOD PEDAGOGICAL PRACTICES
12 – 15 Единство на местна власт и обществен интерес – основа на управление на образователните институции в община Шумен
[Unity of Local Government and Public Interest – Basic Management of Education in the Municipality] /
Красимир Костов / Krasimir Kostov
ПАМЕТТА НА ПОТОМЦИТЕ /
THE MEMORY OF THE DESCENDANTS
541 – 554 Проф. Василка Манова-Томова – бележит български учен педагог и психолог
[Prof. Vassilka Manova-Tomova – a notable Bulgarian scholar, psychologist and pedagogist] /
Любомир Георгиев, Милка Василева / Lubomir Guerguiev, Milka Vassileva
555 – 568 Свещеник Георги Маринов Полуганов – основателят на училището и първият учител в Поликрайще
[Priest Georgi Marinov Poluganov – the Founder of the School and the First Teacher in Polikraishte] /
Георги Георгиев, Трифонка Попниколова, Марияна Георгиева-Гроссе / Georgi Georgiev, Trifonka Popnikolova, Mariana Georgieva-Grosse
968 – 981 „Слънцето“ на възпитателната система в ТВУ – Ракитово [„The Sun“ of the Educational System in Labor Reform School – Rakitovo] /
Йордан Колев / Jordan Kolev
1127 – 1131 Научното обкръжение на Михаил Герасков в Цюрих
[The scientific Environment of Mikhail Geraskov in Zurich] /
Пламен Радев / Plamen Radev
1132 – 1151 Димитър Дончев – с възхита за българския учител – 100 години от рож-дението на Димитър Евстатиев Дончев (5.10.1913 – 15.02.1997)
[Dimitar Donchev – in Аdmiration of the Bulgarian Teacher – 100 Years since the Birth of Dimitar Evstatiev Donchev (5.10.1913 – 15.02.1997)] /
Йордан Колев / Jordan Kolev
ПЕДАГОГИЧЕСКИ РАКУРСИ /
PEDAGOGICAL PERSPECTIVE
489 – 505 Свобода или принуда – един от вечните въпроси на педагогическата наука
[Freedom or Coercion – One of the Eternal Questions of Pedagogical Sciences] /
Наталия Витанова / Natalia Vitanova
ПРАКТИКО-ПРИЛОЖНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ /
PRACTICAL AND APPLIED RESEARCH
506 – 517 Практически модели за организация на училището в контекста на европейските тенденции за реформиране на началното и средното общо образование
[Practical Models of School Organization in the Context of European Trends for Reform in Primary and General Secondary Education ] /
Нина Герджикова / Nina Gerdzhikova
518 – 530 Урокът за създаване на ученически писмени текстове с етикетна функция (І–ІV клас)
[Lessons for Creating Students Written Texts with Etiquette Functions (1st – 4th Grade)] /
Мариана Мандева / Mariana Mandeva
531 – 540 Развитие на мотивацията за постижения чрез природонаучното обучение в началното училище
[Development of Achievement Motivation through Primary Science Education] /
Иванка Кирилова / Ivanka Kirilovа
ПРЕВЕНЦИЯ НА АГРЕСИВНОТО ПОВЕДЕНИЕ У ДЕЦАТА В УЧИЛИЩЕ И ДЕТСКАТА ГРАДИНА /
THE PREVENTION OF AGGRESSIVE CHILDREN`S BEHAVIOR IN SCHOOL AND KINDERGARTEN
30 – 34 Научно-практическа конференция „Превенция на агресията в предучилищна възраст” (8-9 ноември 2012 г.)
[Scientifi c-Practical Conference “Prevention of Aggression in Preschool” (8-9 November 2012)]
Поздравление на г-жа Живка Тонева, Зам.- кмет „Култура, просвета и образование”, община Шумен /
Welcoming Speech from Mrs. Zhivka Toneva, Deputy Mayor of Culture and Education, Municipality of Shumen
35 – 57 Агресията и насилието в училище
[Aggression and Violence at School] /
Иван Иванов / Ivan Ivanov
58 – 64 Агресията и враждебността в предучилищна възраст
[Aggression and Hostilities Observed in Children of Pre-school Age] /
Лучиян Милков / Luchiyan Milkov
65 – 69 Местната власт и социалните фактори за превенция на агресията сред децата от предучилищна възраст
[Local Government and Social Factors Prevention Aggression among Preschool Children] /
Найден Косев / Nayden Kosev
70 – 75 Програма за превенция на агресивното поведение при децата от предучилищна възраст (община Шумен, 2010 – 2012 година)
[Program for Prevention of Ag-gressive Behavior of the Children in Pre-School Age (Municipality of Shumen, 2010 – 2012)] /
Йорданка Димитрова / Yordanka Dimitrova
76 – 79 Ролята на психолога в детската градина при работа с деца от предучи-лищна възраст с агресивни прояви в поведението
[The Role ot the Psychologist in Kindergarten in his Work with Children with Aggressive Behavior] /
Диляна Михайлова / Dilyana Mihailova
80 – 85 Интерактивни игри за превенция на агресивното поведение
[Interactive Games for Prevention Aggressive Behavior of Children] /
Димитрина Минева, Даниела Борисова / Dimitrina Mineva, Daniela Borissova
86 – 89 Как родителите се справят с агресивните и гневни изблици на своите деца
[How Parents are Dealing with the Aggression and Anger Outbursts of their Children] /
Яна Жечева / Yana Zhecheva
90 – 93 Взаимодействието в детската градина чрез интерактивните игри
[Interactive Games Versus Aggression] /
Веселина Савова / Veselina Savova
94 – 102 Изкуството за превенция агресивното поведение на децата
[Art for Preven-tion of Child Aggressive Behavior] /
Евгения Миланова, Виолета Николова, Величка Радева / Evgenia Milanova, Violeta Nikolova, Velichka Radeva
103 – 106 Милосърдието и благотворителността като средство за превенция на агресията в предучилищна възраст
[Compassion and Charity as a Tool for Prevention of Agression in Pre-School Age] /
Евгения Цветанова / Evgeniya Tsvetanova
107 – 109 Превенция на агресията у децата чрез дейностите на детската градина
[Child Aggression Prevention through Kindergarten Ac-tivities] /
Илиана Пантелеева, Надежда Минчева / Iliana Panteleeva, Nadezhda Mincheva
110 – 114 Как да се помогне на децата да общуват пълноценно
[How to Help Children to Socialize] /
Иванка Рачева / Ivanka Racheva
115 – 119 Превенция на агресивното поведение на детето чрез интерактивни ролеви игри
[Prevention of Children’s Aggressive Behaviour through Interactive Roleplay Games] /
Ивелина Кънева / Ivelina Kaneva
120 – 123 Приятелството в живота на детето
[Friendship in the Life of the Child] /
Даниела Димитрова, Kрасимира Василева / Daniella Dimitrova, Krasimira Vasileva
124 – 130 Превенция на агресията в детската градина със споделено щастие и любов
[Prevention of Aggression in the Kindergarten with Shared Heppiness and Love] /
Румяна Колева, Петя Атанасова / Rumyana Koleva, Petya Atanasova
131 – 133 Изкуството като възможност за превенция на агресията
[Art by Possibility for Preventing Aggression] /
Йонка Мършелева, Диана Тодорова /Yonka Marsheleva, Diana Todorova
134 – 138 Техники за справяне с гнева и намаляване агресивните прояви на децата
[Techniques for Dealing with Anger and Reduce Aggressive Acts of Children] /
Мария Александрова / Maria Alexandrova
139 – 142 Предай нататък
[Pay it Forward] /
Вилдан Мехмедова / Vildan Mehmedova
143 – 145 В помощ на родителите за преодоляване на агресията чрез интерактивни игри и запознаване с правата и задълженията на децата
[Helping Parents to Overcome Agression by Interactive Games and Knowing the Rights and Obligations of Children] /
Татяна Йорданова / Tatiana Yordanovа
146 – 149 Заедно да бъдем добри (Педагогическа ситуация в подготвителна група)
[How to be Good Together (Реdagogical Situations in Preparatory Group)] /
Нели Друмева / Nelli Drumeva
150 – 168 Как школа по християнски ценности може да работи срещу агресията в детска възраст
[How Christian School can Work Against the Aggression in the Children] /
Пепа Макариева / Pepa Makarieva
169 – 175 Иновативен модел на технологични подходи и похвати за по-ефективно семейно възпитание
[Innovative Model – Approaches and Techniques for Better Family Education] /
Божена Такворян–Солакян / Bojena Takvoriyan–Solakiyan
176 – 183 Компютърът – алтернатива или средство, подпомагащо обучението
[Computer – Alternative Means for Supporting Training] /
Виолета Кюркчийска / Violeta Kyurkchiyska
184 – 192 Интерактивни техники в часовете за самоподготовка в началното училище
[Interactive Techniques in the Hours for Autodidact at Primary School] /
Снежана Николова / Snejana Nikolova
193 – 196 Приложение на интерактивната дъска в обучението по математика
[Application of Interactive Board in Mathematics Education] /
Галина Христова / Galina Hristova
197 – 202 Национален конкурс за рециклиран дизайн. Детски музикални инструменти и помпони
[National Competition for Recycled Design. Children Musical Instruments and Pompons] /
Марияна Венкова / Mariyana Venkova
203 – 210 Педагогическото взаимоотношение учител–възложител–изпълнител при проектноориентирания подход в обучението по информационни технологии
[Pedagogical Relation Teacher–Assigner–Executor in the Project Oriented Approach in the IT Education] /
Ангел Ангелов, Албена Иванова–Неделчева, Донка Иванова / Anguel Anguelov, Albena Ivanova–Nedeltcheva, Donka Ivanova
ПРИЛОЖНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ /
APPLIED RESEARCH
236 – 244 За пресечните точки между предприемачество, инициативност и музикалнотворческа дейност в предучилищна и начална училищна възраст
[About the Point of Intersection Between Entrepreneurship, Initia-tive and Creative Musical Activity in Preschool and Primary School age] /
Пенка Марчева / Penka Marcheva
245 – 254 Формиране на комуникативноречеви умения за преразказване (I–IV клас)
[Developing Students’ Communication Skills for Retelling Text (I–IV Grade)] /
Мариана Мандева / Mariana Mandeva
255 – 262 Значение на изследователското учене и концепцията Box-Idee
[Meaning of Discovery Learning and Box-Idee Concept] /
Боряна Иванова / Boryana Ivanova
263 – 275 Умения за разпознаване на прилагателните имена със и без сетивна опора в обучението по български език на второкласници
[Abilities of Identification on the Adjectives With and Without a Sensory Mainstay in the Bulgarian Language Training on Second-Graders] /
Лиляна Расокова / Lilyana Rasokova
РАЗВИТИЕ НА ДЕТЕТО /
CHILD DEVELOPMENT
1245 – 1253 Детска академия за знания във Виена – иновативна форма за откриване и стимулиране на детския потенциал
[Children’s academy for Knowledge in Vienna – an Innovative Form for Finding and Stimulating Children’s Potential] /
Боряна Иванова / Boryana Ivanova
1254 – 1262 Развитие на семантичната страна на речта на 6–7- годишните деца от подгот-вителната група
[Development of the semantic Part of speech of 6-7-Year Old Children of the Preparatory Group] /
Любимка Габрова / Lyubimka Gabrova
СЕМЕЙСТВО И УЧИЛИЩЕ /
FAMILY AND SCHOOL
1263 – 1274 Семейните междуличностни взаимоотношения и връзката им с детското агресивно поведение
[Family Interpersonal Relationships and their Reference to Children’s Aggressive Behaviour] /
Юлия Дончева / Julia Doncheva
СПОДЕЛЕН ОПИТ /
SHARED EXPERIENCE
290 – 305 Една година в детската градина – практики и изводи
[One Year in the Kindergarten] /
Цеца Георгиева / Tsetsa Georgieva
306 – 309 Смесена група в детската градина – предизвикателство или призвание за учителя
[Mixed Group in Kindergarten – a Challenge for the Teacher or Vocation] /
Яница Бочева / Yanitza Bocheva
310 – 314 Седмицата на толерантността под наслов „Светът е за всички, да бъдем толерантни“
[The Week of Tolerance Titled „The World is for Everyone to be Tolerant“] /
Диана Иванова / Diana Ivanova
596 – 613 Диагностика на усвоените практически умения от децата в подготвителна група по направление „Конструктивно-технически и битови дейности“
[Diagnostics of the Acquired Practical Skills in Children from a Preparatory Group as per Direction „Constructive-Technical and of Life Activities“ /
Мария Пенева / Mariya Peneva
614 – 619 Европейски приказки
[European Fairytales /
Светла Попова / Svetla Popova
620 – 631 Емоционалната интелигентност като част oт готовността за училище при 6–7-годишните деца
[Emotional Intelligence as Part of their Readiness for School in 6-7 Year Old Children] /
Маргарита Абрашева / Любимка Габрова / Margarita Abrasheva / Lyubimka Gabrovа
ЦЕННОСТНИ АСПЕКТИ НА ПЕДАГОГИЧЕСКОТО ЕЖЕДНЕВИЕ /
VALUE ASPECTS OF THE PEDAGOGICAL DAILY ROUND
649 – 650 Шалва Александрович. Амонашвили – Учител от бъдещето
[S.A. Amonashvili – Teacher of the Future] /
Емилия Василева / Emiliya Vasileva
651 – 668 Манифест на хуманната педагогика
[Manifesto of Human Pedagogy] /
Ш. А. Амонашвили / S.A. Amonashvili
669 – 683 Онлайн базирани проекти в обучението по български език и литера-тура в начална училищна възраст
[Online Based Training Projects in Bulgarian Language and Literature in Primary School] /
Teodora Valova
684 – 694 Портфолиото на ученика като процес на самопознание
[Portfolio of Student as a Process of Self-Knowledge] /
Радка Топалска, Емилия Вълкова, Албена Атанасова / Radka Topalska, Emilia Valkova, Albena Atanassova
695 – 702 Проектнобазираното обучение – в търсене формулата на успеха
[Projectbased Learning – in Search of the Formula for Success] /
Пенка Дюлгярова / Penka Dulgyarova
703 – 709 Иновационен потенциал на метода на проектите в началното училище
[Innovative Potential of the Projects Method of in Primary School] /
Валерия Герова / Valeriya Gerova
710 – 717 Обучението по гражданско образование в начален етап чрез самос-тоятелно разработване на проекти от учениците
[Training in Civil Education in Introductory Stage through Independent Elaboration of Projects from Students] /
Ваня Кунчева / Vanya Kuncheva
718 – 727 Предприемачеството като проектнобазирано обучение в I клас
[The Enterpreneurship as Project-Based Education in I-St Grade] /
Олга Константинова / Olga Konstantinova
728 – 733 Тестовете – приложение в практиката, правила за съставяне
[Tests – Practical Application, Rules for Compilation] /
Гинка Костуркова / Guinka Kosturkova
734 – 740 Самопознанието – етап в процеса на опознаване на света в начална училищна степен
[Self-Knowledge – a Stage of the Process in Understanding the World of Primary School] /
Наталия Хумбаджиева / Natalia Humbadzhieva
741 – 749 Портфолиото като образователна технология
[Portfolio as an Educational Technology] /
Мирела Кузманова / Mirela Kuzmanova
750 – 756 Фолклорните празници – мост към духовното израстване на ученика
[Folk Feasts – Bridge to the Spiritual Growth of the Scholars] /
Елена Водева, Ибриям Налбантов / Elena Vodeva, Ibryam Nalbantov
757 – 764 Полуинтернатната група – приемственост, ползотворност, перспективи
[SBGs – Continuity, Usefulness, Perspectives] /
Денислава Крайчева / Denislava Kraycheva
765 – 772 Информационните и комуникационни технологии в обучението
[Information and Communication Technologies in Education] /
Анелия Нанкова-Нейкова / Aneliya Nankova-Neykova
773 – 780 Допирни светове
[Touch Worlds] /
Албена Димитрова, Стилияна Гронева / Albena Dinitrova, Stiliana Groneva
781 – 788 Здравословното хранене на децата – извор на здраве и дълголетие
[Healthy Nutrition of Children – Fountain of Health and Longevity] /
Милена Бельовска / Milena Belyovskа
789 – 794 Преди година и сега
[A Year Ago and Now] /
Веселка Аршинкова / Veselka Archinkova
982 – 988 Хуманистични аспекти на интерактивното обучение в началното училище
[Humanistic Aspects of interactive Education at Primary School] /
Пенка Марчева / Penka Marcheva
989 – 993 Технология на аксеологическото познание при образование за междурелигиозна толерантност
[Technology Axiological Knowledge in Education for interfaith Tolerance] /
Румяна Неминска / Rumуana Neminska
994 – 998 Емоционално въздействие на театралната игра при децата от І – ІV клас
[Emotional impact of the Artical game among Children from i to iV grade] /
Рени Атанасова / Rennie Atanasova
999 – 1006 Ценности и духовно-нравствено развитие на малкия ученик
[ Values And Spiritual-Moral Development of the Small Student] /
Марияна Ешкенази, Гергана Фиданова, Марияна Вишева, Цветанка Годжилова / Mariana Echkenazi, Guergana Fidanova, Maryana Vicheva, Tzvetanka Godjilova
1007 – 1012 Активизиране на познавателната активност на първокласниците чрез използване на интерактивни техники и технологии
[Activation of the Cognitive Activity of First grade Students through the Use of interactive Techniques and Technologies] /
Росица Маринова / Rositsa Marinova
1013 – 1016 Ако можех да погледна през детските очи Мария Шушнева
[if i Could Look through Children’s Eyes] /
Мария Шушнева / Maria Shushneva
1017 – 1022 Ателието по интереси в детската градина – средство за социализиране на децата и хуманизиране на взаимодействието
[The Workshop of Interests in Kindergarten – a Way of Socializing the Children and Humanization of the Interaction] /
Румяна Кирилова / Roumyana Кirilova
1023 – 1028 Ценностният образователен подход в педагогическото ежедневие
[The Approach to Teaching Values Education] /
Маргарита Марова / Margarita Marova
1029 – 1036 Тренинги за формиране на социални умения у учениците от първи клас
[Trainings for Social Skill Acquisation in First Grade Students] /
Анелия Илиева / Aneliya Ilieva
1037 – 1043 Ученето заедно – забавно, интересно и полезно
[Studying Together – Оun, Interesting and Usefull] /
Диана Янкова / Diana Yankova
1044 – 1048 Малкият ученик чете
[Little Student Reads] /
Марияна Механджиева, Венета Велева / Mariana Mehandjieva, Veneta Veleva
1049 – 1053 Съчинението като начин за развитие на ученическото творчество работа по учебен проект
[Text Composition as a Way of Enhancing Student Creativity and Improving Writing Work on a School Project] /
Антоанета Пепелишева / Antoaneta Pepelisheva
1054 – 1058 Световните празници – междукултурен мост
[International Holidays – an Intercultural Bridge] /
Ренета Савчева / Reneta Savcheva
1059 – 1065 Йога в клас – инструмент, подпомагащ ученето
[Yoga in Class – a Tool- Supporting Learning] /
Таня Делякова / Tania Delyakova
1066 – 1071 С баба и дядо в клас
[With Grandparents in Class] /
Цветелин Горанов, Таня Илиева, Цветанка Берова, Нели Иванова, Борка Бончева / Tsvetelin Goranov, Tanya Ilieva, Tsvetanka Berova, Neli Ivanova, Borka Bontcheva
1072 – 1076 Интердисциплинарно състезание „Aз съм българче“
[Interdisciplinary Competition „I am Bulgarian”] /
Мариана Митова, Елена Иванова / Mariana Mitova, Elena Ivanova
1077 – 1081 Род рода не храни, но тежко му, който го няма!
[Family and Traditions] /
Диляна Вачкова, Евелина Димитрова / Dilyana Vachkova, Evelina Dimitrova
1082 – 1084 Да помогнем на децата да отворят сърцата си
[Let’s Help Children to Open their Hearts] /
Иванка Дебелушина, Нина Маврикова / Ivanka Debeluchina, Nina Mavrikova
1085 – 1089 Eкологично възпитание и формиране на екологична култура
[Value Aspects of the Pedagogical Daily Round] /
Петя Башкехайова / Petya Bashkehayova
1090 – 1096 Грета и другите – работа с първокласник със специални бразователни потребности
[Greta And The Others – Working with first-graders with Special Educational Needs] /
Богомила Стефанова / Bogomila Stefanova
1097 – 1101 Доброто е у всеки
[Kindness is in Everyone] /
Мария Наскова / Maria Naskova
1102 – 1106 На чаша руски чай в деня на християнското семейство
[A Cup of Russian Tea on the Day of the Christian Family] /
Анета Цурева, Елена Ангелова / Aneta Tsureva, Elena Angelova
1107 – 1109 Растем с традициите на нашите предци
[Grow up with the Tradition of our Ancestors] /
Цветанка Начева / Tzvetanka Nacheva
ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ /
FOREIGN STUDIES
1219– 1230 The Opinions of the student‘s Parents Related with the University Entrance Exam in Edirne City /
Yıldırım Bayazıt, Emin Akkan,Tonguç Başaran
1231 – 1244 The Comparison of Play Skills And Social Skills Characteristics of Children with Autism Spectrum Disorders /
Yeşim Fazlioğlu, Erdal Papatğa
ШУМЕНСКИ УНИВЕРСИТЕТ „ЕП. КОНСТАНТИН ПРЕСЛАВСКИ” /
KONSTANTIN PRESLAVSKY UNIVERSITY OF SHUMEN
16 – 18 Шуменският университет – един от петте класически университета у нас
[Shumen University – One of the Five Classic Universities in Bulgaria]/
Маргарита Георгиева / Margarita Georgieva
19 – 29 Шумен – просветен център през Възраждането
[Shumen-Educational Center During the Renaissance] /
Снежана Въчева / Snezhana Vacheva