METHODOLOGICAL GROUNDS ON PEDAGOGICAL KNOWLED /
МЕТОДОЛОГИЧНИ ОСНОВАНИЯ НА ПЕДАГОГИЧЕСКОТО ПОЗНАНИЕ
Постмодернизъм и възпитание / [Postmodernism and Education /
Клавдия Сапунджиева / Klavdia Sapundjieva – стр. 167
HISTORY OF BULGARIAN EDUCATION / ИСТОРИЯ НА БЪЛГАРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Поощрения и наказания в новобългарското взаимно и класно училище през Възраждането /
[Incentives and Punishments in New Bulgarian Mutual and Class School during Bulgarian Renaissance] /
Виолета Атанасова / Violeta Atanasova – стр. 182
EDUCATIONAL TRADITION AND INNOVATION / ОБРАЗОВАТЕЛНА ТРАДИЦИЯ И ИНОВАЦИИ
Образователните политики на ЕС относно педагогиката на чуждия език във висшите училища /
EU Еducational Policies on the Pedagogy of Foreign Language in Higher Education Institutions /
Бистра Дудева / Bistra Dudeva – стр. 199
APPLIED EDUCATION / ПРИЛОЖНА ПЕДАГОГИКА
Museum education: purpose, benefits, learning solutions /
Constantin Cucos – стр. 212
Приложение на софтуерната платформа Енвижън в урока по математика в І – ІV клас /
[Application of the Software Platform Envision in the Mathematic’s Lessons in I – IV Grade ] /
Таня Вълкова, Елена Колева / Tanya Valkova, Elena Koleva – стр. 228
Детски университети / Children’s Universities /
Боряна Иванова / Boryana Ivanоva – page 254
DOCTORAL RESEARCH / ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Оценяването на училището през призмата на очакванията на директори, учители и родители (Резултати от емпирично изследване) / School Evaluation through the Expectations of School Principals, Teachers and Parents /
Йонка Първанова / Yonka Parvanova – стр. 261
Университетското образование в България и Монголия (1990 – 2010 г.) / [University Education in Bulgaria and Mongolia (1990 – 2010 г.)] /
Туул Селенге / Tuul Selenge – стр. 281
THE MEMORY OF THE DESCENDANTS / ПАМЕТТА НА ПОКОЛЕНИЯТА
Педагог с добър нрав и психолог с ценни приноси в експериментална-та психология (80 години от рождението и 1 година от смъртта на д-р на психологическите науки Цани Цанев) /
DSc Tzani Tzanev – Educator with Good Morals and Psychologist with Contribution to Experimental Psychology /
Любен Десев / Lyuben Dessev – стр. 305
Проф. д-р Елка Петрова / Prof. Dr. Elka Petrova / Златка Петрова / Zlatka Petrova – стр. 310
EVENTS / ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ – стр. 314
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS / В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
Клавдия Сапунджиева
Sofia University, Sofia, Bulgaria
Abstract.. Статията представя възпитанието и възпитателните практики от гледна точка на постмодернизма. Изведени са и постмодерните педагогически перспективи.
Keywords: postmodernism, education, postmodern culture
POSTMODERNISM AND EDUCATION
Abstract. The article presents the Education and educational practices in terms of postmodernism. There are also postmodern pedagogical perspectives.
Prof. Klavdia Sapundjieva, DSc
Sofia University „St. Kl. Ohridski“
ПООЩРЕНИЯ И НАКАЗАНИЯ В НОВОБЪЛГАРСКОТО ВЗАИМНО И КЛАСНО УЧИЛИЩЕ ПРЕЗ ВЪЗРАЖДАНЕТО
Prof. Dr. Violeta Atanasova
Шуменски университет „Еп. Константин Преславски“
Abstract.. В изследването1) е представена възпитателната практика в новобългарските взаимни и класни училища през епохата на Националното възраждане. Акцентира се върху приложението на поощрението и наказанието като методи на възпитание, техните разновидности и средства.
Keywords: primary school, class school, incentive, punishment
INCENTIVES AND PUNISHMENTS IN NEW BULGARIAN MUTUAL AND CLASS SCHOOL DURING BULGARIAN RENAISSANCE
Abstract. The research presents the educational practice in Bulgarian mutual and class schools during the era of national Renaissance. The issue emphasizes on incentive and punishment as methods of education, their variations and means.
Dr. Violeta Atanasova, Assoc. Prof.
Konstantin Preslavsky University of Shumen
ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ ПОЛИТИКИ НА ЕС ОТНОСНО ПЕДАГОГИКАТА НА ЧУЖДИЯ ЕЗИК ВЪВ ВИСШИТЕ УЧИЛИЩА
Бистра Дудева
Medical University of Sofia
Abstract.. Анализират се европейските образователни политики и разгледаните концепции образуват система от образователни принципи, цели и инструментариум със сложни взаимовръзки, които влияят върху педагогиката на чуждия език. В основата на различните европейски концепции относно педагогиката на езика е политиката за многоезичието, която улеснява междукултурния диалог, а понастоящем от нея се очаква да подпомогне решаването на предизвикателствата на икономическата криза и заетостта. „Ключовите“ езикови компетентности в поне два чужди езика са обвързани с ученето през целия живот, с мобилността и професионалната заетост на гражданите в ЕС. Редица споразумения между европейските страни са насочени към осигуряване на сравнимост и качество на квалификациите и към европейско сътрудничество във висшето образование. Общата европейска рамка за езиците е основа за чуждоезиково обучение, преподаване и оценяване. Съобразяването с образователните политики и използването на инструментариума на ЕС осигурява съвместимост на езиковите програми във висшите училища във всяка членка на ЕС.
Keywords: EU educational policies, foreign language education, higher education institutions, consistency of language programs
EU EDUCATIONAL POLICIES ON THE PEDAGOGY OF FOREIGN LANGUAGE IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Abstract. EU educational policies are analysed and the discussed concepts form a system of educational principles, objectives and tools with complex interactions, which have an infl uence on foreign language education. The basis of the different EU concepts of language education is the policy of plurilingualism, which facilitates intercultural dialogue and is currently expected to help meet the challenges of the economic crisis and employment. ‘Key’ language skills in at least two foreign languages are associated with lifelong learning, mobility and professional employment of EU citizens. A number of agreements between the EU countries are directed to providing comparability and quality of qualifications and European cooperation in higher education. The Common European Framework of Reference for Languages is the basis for language learning, teaching and assessment. Compliance with EU educational policies and the use of the educational tools ensures consistency of university language programs in each EU member.
Dr. Bistra Dudeva, Assoc. Prof.
Medical University – Sofia
MUSEUM EDUCATION: PURPOSE, BENEFITS, LEARNING SOLUTIONS
Constantin Cucos
„Al. I. Cuza“ University
Abstract. The purpose of our present paper is to create an inventory of the specific characteristics and virtues of museum pedagogy, by underlining the status of this topic in the context of educational sciences, by insisting on the importance of the objectives of the mentioned discipline, on the main topics which raise questions and also on its contribution concerning the maximization of the educational dimension. A museum should be understood not only as a formative environment – in itself or in connection to school – but also as a way of didactic cognition and reinterpretation of reality.
Keywords: museum pedagogy, museum education, museum values, formal education, informal education
Dr. Constantin Cucos Prof. in Sciences of Education
Director of Department of Teaching Training
„Al. I. Cuza“ University
Iasi, Romania
ПРИЛОЖЕНИЕ НА СОФТУЕРНАТА ПЛАТФОРМА ЕНВИЖЪН В УРОКА ПО МАТЕМАТИКА В І – ІV КЛАС
Таня Вълкова
Елена Колева
Department for Information, Qualification and Continuing Education
Шуменски университет „Еп. К. Преславски“
Abstract.. В статията е представена образователната софтуерна платформа Енвижън и се разглеждат възможностите за нейното приложение в обучението по математика в началните класове. Предлагат се конкретни методически идеи за използване инструментите на този софтуер в уроците по математика.
Keywords: envision, information technology, multi-mouse technology
APPLICATION OF THE SOFTWARE PLATFORM ENVISION IN THE MATHEMATIC’S LESSONS IN I – IV GRADE
Abstract. This article presents educational software platform Envision and explores options for its application in mathematics education in the primary grades. There are offered concrete methodical ideas for using instruments of this software in mathematics lessons.
Dr. Tanya Valkova, Assoc. Prof.
Elena Koleva, Assist. Prof.
Department for Information, Qualification and
Lifelong Learning – Varna
Konstantin Preslavsky University of Shumen
Borjana Ivanova
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Abstract.. Във фокуса на статията са детските университети. Те включват различни форми на обучение на децата, а именно: лекции и семинари, посещение на изложби и музеи, творчески работилници, които имат за цел да стимулират тяхното нтелектуално, сензорно, мотивационно развитие, а така също и компетентностите им. В една емоционална, научноизследователска и творческа атмосфера на децата се предоставя възможност да разгърнат своя потенциал, като слушат интересни лекции, задават въпроси, които ги вълнуват, и се занимават с изследователска дейност.
Keywords: children’s universities, kindergarten, school, education, children, competences, research activity
CHILDREN’S UNIVERSITIES
Abstract. Children’s Universities are in the focus of this article. They involve different teaching forms, namely: lectures, seminars, visits of art exhibitions and museums, workshops whose aim is to stimulate their intellectual, sensor, motivational and socio-ethical development and their competences. In one emotional, scientific and creative atmosphere children have the opportunity to show their potential by attending lectures, asking questions and being engaged with their own research activity.
Dr. Boryana Ivanоva, Assoc. Prof.
Plovdiv University „P. Hilendarski“
ОЦЕНЯВАНЕТО НА УЧИЛИЩЕТО ПРЕЗ ПРИЗМАТА НА ОЧАКВАНИЯТА
НА ДИРЕКТОРИ, УЧИТЕЛИ И РОДИТЕЛИ (РЕЗУЛТАТИ ОТ ЕМПИРИЧНО ИЗСЛЕДВАНЕ)
Йонка Първанова
Sofia University
Abstract.. Проблемът за оценяването на училището като организация придобива все по-значимо място в теоретичните и практико-приложните изследвания в последните години. Необходимостта от постигане на оптимално ниво на отговорност на училището за резултатите от неговата дейност в условията на финансова и административна децентрализация неизбежно провокират въпроси, свързани с формата, съдържанието, процедурите на оценяването, както и за начина, по който се използват получените от него данни. В тази дискусия мненията на участниците в училищната общност имат особено важно място. Статията представя мненията на директори, учители и родители за необходимостта от оценяване на училището, за очакваните параметри на това оценяване и за възможната употреба на неговите резултати за подобряване на дейността на училищната организация. Изследването е проведено сред представители на посочените групи, работещи или имащи деца, обучаващи се в държавни и общински училища. На базата на анализа на емпиричните данни е очертан конкретен теоретично-описателен модел на оценяване на училището, пречупен през призмата на очакванията на изследваните лица.
Keywords: school evaluation; internal and external evaluation, school accountability
SCHOOL EVALUATION THROUGH THE EXPECTATIONS OF SCHOOL PRINCIPALS, TEACHERS AND PARENTS
Abstract. The issue of school evaluation gains more and more importance in both theoretical and practical aspect. The necessity to reach an optimal level of school accountability for school results within the administrative and financial decentralization inevitably provoke some questions about the form, content and procedures of school evaluation and the use of evaluation results. Within this discussion the voices of school stakeholders become really important. The article presents opinions of school principals, parents and teachers about the need of school evaluation, for its parameters and possible use of its results. The empirical research was made at state and municipal schools. The research results are used for the development of a theoretical-descriptive model of school evaluation within the opinions of the respondents.
Dr. Yonka Parvanova, Assist. Prof.
Faculty of Еducation
Sofia University “St. Kliment Ohridski”
УНИВЕРСИТЕТСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ В БЪЛГАРИЯ И МОНГОЛИЯ
(1990 – 2010 Г.)
Туул Селенге
Sofia University
Abstract.. В статията се представят и съпоставят системите на университетското образование в България и Монголия в периода 1990 – 2010 година. Разглеждат се основните причини, довели до необходимостта от промяна в университетското образование в двете страни, както и основните промени, осъществени за посочения двадесетгодишен период. В резултат на сравнителен анализ се открояват основните различия и най-вече сходствата между системите на университетското образование в двете страни.
Keywords: social changes, educational changes, university education, university education system, university education legislation
UNIVERSITY EDUCATION IN BULGARIA AND MONGOLIA (1990 – 2010)
Abstract. The systems of University education in Bulgaria and Mongolia between 1990 and 2010 are presented and juxtaposed in the article. The main reasons for the need for change in University education in both countries are examined, as well as the major changes made to the said twenty years period. As a result of comparative analysis are outlined the major differences and especially the similarities between the systems of University education in both countries.
Mrs. Tuul Selenge, PdS Student
Department of Didactics
Faculty of Pedagogy
Sofia University