EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT / ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ
Професионализация, професионализъм и иновации: три ключови стълба на майсторството в образованието
[Professionalisation, Expertise and Innovation: Three Key Pillars of Education] /
Силвия Николаева / Silvia Nikolaeva – 463 стр.
HEInnovate Reviews on Promoting Innovative and Entrepreneurial HEIs. Country-Level Review Bulgaria (December 2014) /
Organisation for Economic Co-operation and Development – 479 стр.
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Политики в областта на ученето през целия живот на Република България и Европейския съюз
[Lifelong Learning Policies of the Republic оf Bulgaria and the European Union] /
Ралица Велева / Ralitsa Veleva – 493 стр.
INTERCULTURAL EDUCATION / ИНТЕРКУЛТУРНО ОБРАЗОВАНИЕ
Ранното отпадане на ромски деца от училище – психологически аспекти
[Psychological Problems of Roma Children in School] /
Роберт Леви /Robert Levy – 510 стр.
EXPERIENCE ABROAD / ЧУЖДЕСТРАНЕН ОПИТ
Системата на делегирани бюджети в средното образование – справедливост и предвидимост
[The System of Delegated Budgets in Secondary Education – Fairness and Predictability] /
Ивайло Старибратов, Митко Кунче, Фил Бъджел / Ivaylo Staribratov, Mitko Kunchev, Phil Budgell – 518 стр.
EDUCATIONAL ASSESSMENT / ОЦЕНЯВАНЕ В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Основните характеристики на гражданското образование в училище според Международното изследване на гражданското образование – ICCS 2016
[The Key Features of the Citizenship Education in the School According to the International Civic and Cititzenship Education Study – ICCS 2016] /
Светла Петрова / Svetla Petrova – 535 стр.
Сравнителен анализ на резултатите от ДЗИ по чужд език в област Сливен през учебната 2014/2015 и 2013/2014 година
[Comparative Analysis of the Results of the State Matriculation Examination in Foreign Language in 12th Grade in the School Year 2014/2015 and 2013/2014 in the Region of Sliven] /
Веселина Бонева/ Veselina Boneva – 547 стр.
READ IN THE LATEST ISSUES OF ,,AZ BUKI“ JOURNALS / ЧЕТЕТЕ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ,,АЗ БУКИ“
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
ПРОФЕСИОНАЛИЗАЦИЯ, ПРОФЕСИОНАЛИЗЪМ И ИНОВАЦИИ: ТРИ КЛЮЧОВИ СТЪЛБА НА МАЙСТОРСТВОТО В ОБРАЗОВАНИЕТО
Силвия Николаева
Sofia University
Absract. В статията са представени три тези за възможностите за позитивна промяна в сферата на подготовката, реализацията и кариерното развитие на педагогическите кадри, метафорично определени като трите стълба на майсторството в образованието, а именно: чрез позитивиране на дефицитите в модела за професионализация на педагогическия труд в шансове за дълбинна реформа на цялото образование; чрез отваряне на системата за подготовка и кариерно развитие на педагогическите кадри от тоталната професионализация към широкообхватния професионализъм; както и чрез легитимиране на педагогическото творчество като необходимото на системата алтернативно педагогическо мислене и действие, водещо до по-високо качество. Защитава се позицията, че редица актуални тенденции в тази сфера, оценявани традиционно като неблагоприятни, могат да бъдат трансформирани в стратегически позитиви, ако бъдат адресирани системно и адекватно. В изложението са анализирани последователно както някои концептуални тези, така и свързаните с тях възможности и рискове.
Keywords: Bulgarian education, professionalization, professionalism, non-formal education, teacher(s), thematic networks, strategic research
PROFESSIONALISATION, EXPERTISE AND INNOVATION:THREE KEY PILLARS OF EDUCATION
Abstract. This paper presents three innovative positions for positive change in the area of teachers’ initial training and career development: by positive transformation of system deficits to system perspectives, by opening the system from total professionalization to large scale presentations of practical professionalism, and by the legitimisation and active support to alternative educational models and approaches in practice. The statement is emphasized that several current tendencies which are usually considered problematic would be transformed to positive practices if they are addressed in a systematic and appropriate way. In this paper several conceptual ideas are discussed as well as some connected to them possibilities and risks.
Prof. Dr. Silvia Nikolaeva
University of Sofia
HEINNOVATE REVIEWS ON PROMOTING INNOVATIVE AND ENTREPRENEURIAL HEIS COUNTRY-LEVEL REVIEW BULGARIA (DECEMBER 2014)
Organisation for Economic Co-operation and Development
Abstract. Across Europe and the wider OECD area there are growing signs of a transformation of the ‘traditional’ model of a university, which focuses its efforts on teaching and research, towards an innovative and entrepreneurial higher education institution (HEI), which is designed to empower students and staff to demonstrate enterprise, innovation and creativity in teaching, research and third mission, directs its activities to enhance learning, knowledge production and exchange, in the dedication of creating public value via processes of open engagement (HEInnovate, 2014). The higher education system in Bulgaria is undergoing a significant change process. Access to higher education has been eased and has raised enrolment rates. At the same time, HEIs are confronted with multiple challenges: growing rates of graduate underand unemployment, attractive study options abroad, and largely underdeveloped links with businesses. These challenges are pressing HEIs to change. To facilitate this change process, the Ministry of Education and Science of Bulgaria approached the European Commission Directorate General for Education and Culture and the Organisation for Economic Co-operation and Development in January 2014 with a request to undertake an external review of the barriers, challenges and opportunities in the higher education system. This started a one year collaborative review process which included an in-depth peer-review of five case study universities in March and May 2014, an online survey of leaders and students in the period May to September, and a final workshop – involving all HEIs – to discuss the findings of the case study peer- reviews and the surveys, organised in Sofi a in the end of September 2014. This report summarises the key findings and recommendations resulting from this review process. It also presents international learning models, which provide exemplary illustrations of how to implement effective strategies and actions.
Keywords: entrepreneurial university, higher education system, Organisation for Economic Co-operation and Development
ПОЛИТИКИ В ОБЛАСТТА НА УЧЕНЕТО ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
Ралица Велева
University of National and World Economy
Absract. В България е налице сравнително добре развита правна рамка, регламентираща организацията и дейността на институциите в системата на образованието на различни равнища. В специфични законодателни актове са обхванати отделни аспекти, алтернативни форми и компоненти на учене през целия живот. Предвид факта, че липсва специален закон – остават недостатъчно покрити въпросите по отношение на обхвата, организацията и координацията на различните форми за учене през целия живот в България. Възниква въпросът как политиките за УЦЖ у нас кореспондират с тези на ниво ЕС и доколко е изградена институционална координация за УЦЖ. Възприетата обща политика на Европейския съюз за учене през целия живот (УЦЖ) и извеждането на целеви ориентири (наблюдавани показатели) се реализира при изпълнение на националните политики, стратегии и програмни документи. Синхронизирането на националните законодателства е факт, но различията между страните остават. Публичните политики за ученето през целия живот в ЕС са изградени въз основа на общата концепция за учене презm целия живот, като редица основни стратегически документи детайлизират общия подход към различни целеви групи.
Keywords: lifelong learning, policies, regulatory framework
LIFELONG LEARNING POLICIES OF THE REPUBLICOF BULGARIA AND THE EUROPEAN UNION
Abstract. In Bulgaria there is a relatively well-developed legal framework regulating the organization and operation of institutions in the education system at different levels. There is specific legislation covering separate aspects, alternative forms and components of lifelong learning. Given the fact that there is no special law, many questions remain regarding the scope, organization and coordination of the different forms of lifelong learning (LLL) in Bulgaria. The question appears about how lifelong learning policies in the country correspond to those in the EU and to what extend there is established an institutional coordination for LLL. The common EU policy in the fi eld of lifelong learning and output benchmarks (observed indicators) is realized in the implementation of national policies, strategies and program documents. Synchronization of national laws is a fact, but differences remain between countries. Lifelong public policies in the EU are established on the basis of the common/general conception for LLL and a number of strategic/key documents detail the general approach towards different target groups.
Dr. Ralitsa Veleva, Assist. Prof.
University of National and World Economy
РАННОТО ОТПАДАНЕ НА РОМСКИ ДЕЦА ОТ УЧИЛИЩЕ – ПСИХОЛОГИЧЕСКИ АСПЕКТИ
Роберт Леви
Sofia University
Absract. В настоящата статия се разглеждат някои психологически причини за ранното отпадане от училище на деца от малцинствата. Адаптирани са някои от модерните проучвания на Запад по отношение образованието на деца в неравностойно положение.
Keywords: Thomas Schelling, Implicit association test, stereotype threat, malcolm Gladwell
PSYCHOLOGICAL PROBLEMS OF ROMA CHILDRENIN SCHOOL
Abstract. This article presents some psychological reasons for early drop from school of children which mother tongue is not Bulgarian. Some of the modern surveys of the education of disadvantaged children are adapted.
Robert Levy, PhD Student
University оf Sofia
СИСТЕМАТА НА ДЕЛЕГИРАНИ БЮДЖЕТИВ СРЕДНОТО ОБРАЗОВАНИЕ –СПРАВЕДЛИВОСТ И ПРЕДВИДИМОСТ
Dr. Ivailo Staribratov
Образцова математическа гимназия „Акад. К. Попов“ – Пловдив
Mitko Kunchev
Математическа гимназия „Баба Тонка“ – Русе
Фил Бъджел
Експерт-консултант по управление на образованието – Шефилд, Великобритания
Absract. Статията е опит за анализ на системата за финансиране на средното образование в България. Посочени са предимствата и недостатъците на сега действащия начин на разпределяне на средствата на всички нива. Представено е и мнението на Фил Бъджел – експерт от Англия с богат опит като училищен инспектор и образователен консултант. Великобритания има много по-богати традиции в образованието, особено що се отнася до делегиране на правомощия и финансов контрол, откритост и прозрачност. Външният поглед дава възможност за по-голяма обективност на направения анализ и на препоръките. Взети са под внимание британската методика за оценка, както и мнението на редица водещи директори от страната.
Keywords: secondary education, finance, delegated budgets
THE SYSTEM OF DELEGATED BUDGETS IN SECONDARYEDUCATION – FAIRNESS AND PREDICTABILITY
Abstract. This article is aims to analyse the system of financing of secondary education in Bulgaria. The advantages and disadvantages of the present way of distribution of funds at all levels are listed. The point of view of Phil Budgell – a school inspector and educational consultant with extensive experience from England is also presented. Great Britain has a rich tradition in education, especially in devolution authority and financial control, openness and transparency. The outside look allows a greater objectivity of analysis and recommendations. An opinion of a number of leading principals in our country and the British methodology of assessment has also been taken under consideration.
Dr. Ivaylo Staribratov
High School of Mathtematics
Mr. Mitko Kunchev
High School of Mathematics
Mr. Phil Budgell
Education Leadership Consultancy
ОСНОВНИТЕ ХАРАКТЕРИСТИКИНА ГРАЖДАНСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ В УЧИЛИЩЕСПОРЕД МЕЖДУНАРОДНОТО ИЗСЛЕДВАНЕ НА ГРАЖДАНСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ – ICCS 2016
Светла Петрова
Център за контрол и оценка на качеството на училищното образование
Absract. Предложената статия представлява първоначален преглед на съдържанието на гражданското образование според концептуалната рамка на Международното изследване на гражданското образование (ICCS 2016), провеждано от Международната асоциация за оценяване на образователните постижения (IEA). ICCS 2016 е вторият етап на проучването на познанията, уменията, ценностите и нагласите на учениците на възраст около 14 години в областта на гражданското образование. Като елемент на учебното съдържание и училищната подготовка на учениците, те са обект на оценяване с цел да се определи ефективността на гражданското образование и доколко възприетата в България концепция за гражданското образование, учебните програми, методите на преподаване и квалификацията на учителите съответства на потребностите на съвременното общество. Концепцията и рамката на ICCS представляват своеобразна учебна програма по гражданско образование, възприета от широка международна общност. Ето защо според автора тя е подходяща основа за обществена дискусия за същността на гражданското образование в българското училище, в това число за учебното съдържание, методите и формите на преподаване.
Keywords: ICCS 2016, civic and citizenship education, international assessment, assessment framework, school curriculum
THE KEY FEATURES OF THE CITIZENSHIP EDUCATION IN THE SCHOOL ACCORDING TO THE INTERNATIONAL CIVIC AND CITITZENSHIP EDUCATION STUDY– ICCS 2016
Abstract. This article is an initial survey of the basic features of citizenship education as it is presented in the assessment framework if the International Civic and Citizenship Education Study (ICCS 2016). ICCS 2016 is the second cycle of the survey, focused on the 14-years old students’ knowledge, skills, values and attitudes related to citizenship education. On one hand, as part of the school curriculum they are assessed in order to measure students’ progress and effectiveness of the citizenship education in schools. On the other hand, the purpose of the study is to investigate to what extend the understanding of the citizenship education in Bulgaria, the subject curriculum, teaching methods and teachers’ qualification are relevant to the contemporary society. The ICCS framework is an international school curriculum on civic and citizenship education, adopted by wide international community. Therefore, it is an appropriate basis for further discussion about the features of the citizenship education in Bulgarian school; about the curriculum content, teaching methods, etc.
Dr. Svetla Petrova
Centre for Control and Assessment
СРАВНИТЕЛЕН АНАЛИЗ НА РЕЗУЛТАТИТЕОТ ДЗИ ПО ЧУЖД ЕЗИК В ОБЛАСТ СЛИВЕНПРЕЗ УЧЕБНАТА 2014/2015 И 2013/2014 ГОДИНА
Веселина Бонева
Технически университет – София, Инженерно-педагогически факултет – Сливен
Absract. Статията представя сравнителен анализ на резултатите от Държавни зрелостни изпити (ДЗИ) по чужд език в XII клас през учебната 2014/2015 и предходната 2013/2014 година на училищата в област Сливен. Разглеждат се обучението по чужд език в XII клас в област Сливен, видът и броят на преподаваните езици в училищата от различните общини на областта, състоянието на подготовката на учениците от XII клас в област Сливен в областта на чуждоезиковото обучение. Данните са събрани чрез метода на обобщение и анализ на годишните доклади на училищата от областта до Регионалния инспекторат по образованието – Сливен, както и на официалната информация, публикувана в интернет страницата на Министерството на образованието и науката.
Keywords: State matriculation exams (SME), 12th grade, Sliven, foreign Languages
COMPARATIVE ANALYSIS OF THE RESULTS OF THE STATE MATRICULATION EXAMINATION IN FOREIGN LANGUAGE IN 12TH GRADE IN THE SCHOOL YEAR 2014/2015 AND 2013/2014 IN THE REGION OF SLIVEN
Abstract. The article presents a comparative analysis of the results of the state matriculation examination in foreign language in 12th grade in the school year 2014/2015 and 2013/2014 in the region of Sliven. It deals with foreign language teaching and learning in 12th grade in the region of Sliven, the type and number of languages taught in schools from different municipalities of the region, the state of preparation of students in 12th grade, in the field of language training. The data were collected by the method of summary and analysis of the annual reports of schools in the area to the Regional Inspectorate on Education – Sliven and the official information published on the website of the Ministry of Education and Science.
Mrs. Veselina Boneva