Средствата за това са осигурени, предвидени са
и две години гратисен период за някои общини
В срок до началото на учебната 2022/23 г.
всички общини трябва да създадат необходимите условия за осъществяване на задължителното предучилищно образование на децата на 4-годишна възраст. Това предвиждат промени в Закона за предучилищното и училищното образование, публикуван за обществено обсъждане на интернет страницата на Министерството на образованието и науката. Иначе предучилищната подготовка на четиригодишните започва още от учебната 2020/2021 г. Включени са 49 232 деца и институциите следва да получават средства по стандарт за деца в задължителна предучилищна възраст, които са по-високи от стандарта за деца от 2 до 4 години. Допълнително финансиране следва да получат и по норматив за подпомагане на храненето за деца от подготвителните групи. Задължителната детска градина е за децата, навършващи 4 години в съответната календарна година, и то само в населените места и общини, в които са осигурени подходящи за възрастта условия за провеждане на задължителното предучилищно образование в съответствие с изискванията на държавния образователен стандарт за физическа среда и информационното и библиотечното осигуряване на детските градини, училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие, след решение на съответния общински съвет, при съгласуване с мнението на родителите или настойниците. Тяхната подготовка се извършва в детски градини, като изключение се прави за онези населени места, в които такива няма. Тогава предучилищната подготовка се поема от училища и центрове за подкрепа за личностно развитие.
Въвеждането на задължителното училищно образование и за четиригодишните е приоритет за правителството, залегнал в управленската му програма за периода 2017 – 2021.
Мярката се предприема като отговор на редица национални и международни изследвания, които показват, че по-ранното обхващане на децата в предучилищна възраст е ключово за развитието им и за по-успешно справяне в училище. Според Програмата за международно оценяване на учениците PISA децата, които са били в детска градина повече от две години, придобиват необходимите компетентности, показват по-добри резултати от непосещаващите я. Последните трупат значителни дефицити, които не могат да се компенсират в училището, и в етапа V – VI клас отпадат от образователната система. Особено това важи за деца, които растат в среда на ниско образовани родители, а езикът, който говорят в семейството, не е български.
В Обзора на образоването и обучението за 2019 г., изготвен от ЕК, се посочва, че участието в образование и грижите в ранна детска възраст в България продължават да са слаби, което препятства придобиването на знания и умения в по-ранна възраст. Доброто качество на образоването и на грижите в ранна детска възраст е от съществено значение за развитието и на ключови компетенции. У нас, от 2014 г. насам, процентът на участие на децата на възраст от 4 до 7 години намалява. Последните данни сочат процент записани 83,9 при средна стойност за ЕС 95,4.
В същото време, въпреки усилията на МОН и на цялата образователна система преждевременното напускане на училище си остава проблем. През 2018 г. това са 12,7% при заложени стойности по стратегията „Европа 2020“ 11% и средно за Европа 10,6%. PISA посочва, че около 40% от подрастващите в България не притежават основни компетентности в области като четене, математика, науки, като процентът на ниски резултати сред учениците в неравностойно положение надхвърля 60% (ОИСР, 2016 г.). Според всички мерки и документи на ЕС до 2020 г. най-малко 95% от децата на възраст между 4 години и задължителната за започване на училище възраст следва да са включени в образователната система. И по този показател ние сме на опашката.
Обхващането в детска градина е ключово не само за езиковото, когнитивното, емоционалното, социалното развитие на детето, но и защото наред с обучението, възпитанието и социализацията се осигуряват и ежедневно отглеждане, топла и здравословна храна и контролирани хигиенни условия. В същото време, това дава възможност на родителите да са активни на пазара на труда. Промените в ЗПУО предвиждат преодоляване на всички пречки, включително и финансови, за да посещават малчуганите детска градина. Впрочем с всяка година се увеличава броят на общините, които въвеждат безплатна детска градина за сметка на местния бюджет.
Със Закона за държавния бюджет на Република България за 2020 г. са предвидени средства в размер на
10 млн. лв. за въвеждане на задължителното предучилищно образование за деца, навършили 4-годишна възраст, и за подпомагане на заплащането на такси от родителите. Според предварителните разчети около
6 млн. лв. от тези средства ще могат да се използват за подпомагане на родителите чрез пълно или частично освобождаване от задължението им за заплащането на такси за посещение на детски градини за периода от септември т.г. до края ѝ. С тези средства ще бъдат компенсирани бюджетите на общините за непостъпилите приходи от такси за посещение на детски градини.
Промените в Закона за предучилищното и училищното образование отрязват и пътищата за злоупотреби с имоти и имущества на закрити или преобразувани образователни институции. Законодателят нееднозначно записва, че всичко остава в системата.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg