В ОУ „Антон Страшимиров“ в с. Бохот, Плевенско, подготвят децата днес за живота утре
В началото на лятото ОУ „Антон Страшимиров“ в с. Бохот, област Плевен, отбелязва двоен празник –
160 години от основаването си и 149 години от рождението на своя патрон.
„Юбилея посрещнахме с голям концерт. Опитахме се да зарадваме цялата местна общност, тъй като няма човек в Бохот, чийто живот да не е свързан с училището – разказва директорката Теменужка Христова. – Участие взеха както ученици, така и гостуващи състави, в това число и гвардейски духов оркестър. Селото е известно не само с традициите си в сферата на образованието, но и в областта на духовата музика.“
През настоящата учебна в основното училище учат 70 ученици – от подготвителна група до VII клас. Въпреки че не е средищно, в него се обучават деца от две населени места, където училищата са закрити – Брестовец и Тодорово. „Имаме няколко деца, които пътуват и от Плевен, но те обикновено са от семейства, чиито родители са бивши наши възпитаници и държат децата им да учат не някъде другаде, а при нас. Има и такива, които оценяват, че при нас се учи по различен начин – в позитивна образователна среда и уникална училищна култура на общуване“, допълва моята събеседничка.
В училището работят предимно с ученици, чийто майчин език не е български. Затова най-голямото предизвикателство пред педагозите в училището е овладяването на книжовния ни език. „При нас изключително важни са ранната социализация, научаването и разбирането на български език“, казва директорката. В селото няма детска градина, затова всички малчугани на 5- и 6-годишна възраст посещават подготвителната група към школото. Христова се надява съгласно Закона за училищно и предучилищно образование от новата учебна година да започнат да приемат и 4-годишните.
От близо 20 години в ОУ „Антон Страшимиров“ работят целенасочено с родителите и общността по различни проекти. Целта е да ги направят съпричастни с живота в училището, за да осъзнаят ползите от образованието. Редовно провеждат обучения, където разрешават стратегически казуси, участват в ролеви игри, споделят своите очаквания. „С времето изградихме невероятни отношения. Родителите ни имат доверие и затова проблемите, с които се сблъскваме, са все по-малко. Не е достатъчно само да влезеш в обувките на другия, а трябва за повървиш с тях, за да разбереш неговите проблеми, преживявания – така се стига до справянето с тях“, допълва моята събеседничка. Училището е единствената образователна институция в Бохот, която предлага обучение за възрастни. Провеждат се курсове за ограмотяване и за начална компютърна грамотност на родители и общност.
Почти всички извънкласни дейности отново са с участието на майките и бащите на техните възпитаници. Те се включват винаги с голямо желание и интерес. Последната благотворителна кампания е осъществена съвместно със сдружение „Пиши и мечтай“. Ученици, учители и родители изработват мартеници, които подаряват на COVID отделението в Александровска болница в София. „Мисля си, че успяхме да стоплим сърцата на болните и на медиците от първа линия“, казва директорката. Категорична е, че с тези инициативи възпитават децата на съпричастност, щедрост и добрина. Споделя, че за нея най-важното е да знаят, че малките жестове означават много.
Заниманията по интереси са насочени преди всичко към преодоляване на образователни дефицити, а творческите дейности са съобразени с интересите на децата. „Ние сме иновативно училище и при нас нещата се случват по наш си начин – самият процес на учене е различен“, обяснява моята събеседничка.
През 2018 г. стават иновативно училище за период от три години. Иновацията, която предлагат, е превръщането на училището в образователен център за цялата общност. Най-общо, нововъведенията, които предлагат, са в три области. Първата е промяна на физическата среда в училището. Фоайетата са оборудвани с кътове за отдих, четене и занимания по интереси. Обзавеждането в класните стаи също е променено и осъвременено. Чиновете и столовете могат да се пренареждат спрямо часа или целите, които са си заложили учителите. „Успяхме да оборудваме едно любимо за всички нас помещение. То много наподобява домашната среда. Много хора споделят, че училището се е превърнало за тях във втори дом. И за всички нас това наистина е така“, допълва тя.
Втората област, която е залегнала в иновациите им, е квалификацията на учителите, отговаряща на спецификата на училището, визията за развитие и целите, които са си поставили. Педагозите непрекъснато се усъвършенстват и надграждат знанията си. Директорката определя колегите си като прекрасни и креативни професионалисти, които сътворяват невероятни неща. През учебната 2020/2021 г. педагогическият екип се състои от 8 души плюс директора. Те са малък, но сплотен екип и най-важното е, че при всяко свое действие и решение срещат подкрепа в лицето на ръководителя си – Теменужка Христова.
Третият елемент от нововъведенията, които прилагат, са иновативни образователни практики. „След като учебната среда е променена и учителите са квалифицирани, спокойни и уверени в това, което правят, преподаването започва да се случва по различен начин. Идеята е да научим децата да мислят, а не какво да мислят. Да търсят знание от различни източници, а не единствено от учителя и учебника. По-скоро учителят е в ролята на ментор и наставник, който да направлява процеса на учене, а не просто човекът, който застава пред тях и преподава новия материал. Това прави ученето много динамично и поддържа интереса на децата“, категорична е директорката.
Тази година отново са кандидатствали за статут на иновативно училище на МОН и се надяват, че ще бъдат одобрени. „Бих казала, че по-скоро надграждаме постигнатото. В новия период, за който кандидатстваме, предвиждаме създаване на нов учебен предмет. Смятаме, че той ще бъде уникален, защото идеята е неговото съдържание да бъде създадено съвместно с децата и родителите от съответните възрастови групи. Предметът ще се казва „Арте вита – умения за живот“. Идеята ни е да създадем училище, което подготвя учениците за реалния живот. Искаме да имат знания, умения, компетентности и всичко, което е необходимо спрямо техните интереси и вътрешни потребности. Подготвяме децата днес за живота утре“, обяснява Христова.
Като че ли ОУ „Антон Страшимиров“ в село Бохот изпреварва COVID пандемията. Малко преди цялата образователна система да премине от присъствено към обучение от разстояние в електронна среда, школото създава собствен онлайн ресурс за овладяване на български език и базова четивна грамотност. Проектът Learn and play е осъществен по Програма „Еразъм+“ в партньорство с Ирландия, две испански организации, община Истанбул и фондация „Образователно сътрудничество“ – София. „Колкото и да ми се струваше невероятно да успеем, все пак успяхме, защото платформата вече работи на четири езика – български, испански, английски и турски. По цял свят вследствие на емиграция и етническо многообразие този проблем съществува. Заедно с партньорите създадохме този електронен ресурс, който е в посока преодоляване на многоезичието и овладяване на официалния език на съответната държава. Смятам, че сме на прав път, защото се получи уникален интерактивен ресурс с много игри и тестове“, разказва Христова.
Спечелили са и проект от фондация „Америка за България“ по програма „Следващите 10“ – „Онлайн учене“, който надгражда платформата, като са разработили методология за четене с разбиране. А сега се надяват да намерят още финансови ресурси и да добавят функционалната грамотност. Платформата може да се използва както в клас, така и при индивидуалната работа с децата.
Христова разказва, че когато започват да работят по Проекта, въобще не са очаквали, че могат да постигнат толкова много. Идеята им е била да насърчат семейното учене, т.е. грамотността и умението за четене не само сред децата, но и сред родителите им. Целта е цялата общност да стане по-конкурентоспособна на пазара на труда и да имат по-голям шанс за по-добър живот.
„Обичам да казвам, че сме малко училище с големи мечти. А когато човек има мечта, той прави всичко възможно да я постигне“, споделя моята събеседничка.
От няколко години целенасочено работят в посока развитие на емоционалната интелигентност на децата. Затова във всяка класна стая има поставен емоциометър. Той дава ясен знак на учителя не само как се чувства всеки един от учениците му, но и дали някое дете има проблем. Идеята е да научат възпитаниците си как да изразяват и разбират емоциите, които изпитват. Затова във всеки час педагозите работят за емоционалната им интелигентност, а резултатът е спокойна, позитивна среда, без агресия и насилие.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg