„Владеенето на немски език дава сериозно предимство на бъдещите ИТ специалисти и ги прави по-конкурентоспособни на трудовия пазар“, казва преподавателката по немски език Магдалена Иванова. Тя работи в Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации в Бургас от три години. По образование е икономист, но има и две магистратури – по „Начална и предучилищна педагогика“
и по „Немска филология“.
Любовта към децата и немския води началото си от времето, когато работи като аниматор в туроператорска фирма. „След това се насочих към педагогиката и реших да се развивам професионално в тази област“, разказва Магдалена Иванова. Успоредно със следването си първо работи в няколко детски градини, а след това и като начален учител. Преподавала е и в няколко частни школи.
„Отне ми доста време да събера смелост и да започна да се занимавам с това, което ми носи най-голямо удовлетворение – преподаването на немски език“, казва Магдалена. За нея той притежава невероятно лексикално богатство, логична и структурирана граматика и красива мелодия, което дава необятна свобода на изказа. Любимият ѝ цитат е на Йохан Волфганг фон Гьоте и гласи, че този който не владее чужди езици, не познава и своя собствен.
„Това не е клише. Изучаването на чужд език наистина ти помага да вникнеш детайлно в същината и логиката на майчиния си език. Когато знаеш повече от един език, съвсем нормално е да започнеш да сравняваш. Човешкият мозък така е устроен, че първо открива разликите, чак след това приликите. Езиците разширяват светогледа и никога не са достатъчни. Всеки един е плюс“, аргументира се моята събеседничка. Самата тя владее перфектно немски и английски език. Познания има и по руски и испански. За превключването от един език на друг казва, че е като преминаването от тема в тема по време на всекидневен разговор. Всичко е въпрос на тренинг и практика. Ученето на езици развива паметта и с всеки следващ я прави все по-услужлива. „Често казвам на учениците ми, че не се знае в каква професионална среда ще попаднат. Вярно е, че английският език е универсален и с него могат да се разберат с всекиго във всяка точка по света, но доброто познание по немски може да им отвори още врати“, разказва младата учителка.
През тази учебна година Магдалена Иванова преподава на учениците в X и XI клас. В ПГКП в Бургас изучаването на втори чужд език започва от IX клас. Така че разпределението на часовете между преподавателите не е фиксирано. Учителите по немски в гимназията са двама и всяка година преподават в различен клас. „През последните три години, в които работя в гимназията, научих много. Определено мога да кажа, че израснах професионално. Учениците ни са технологично ориентирани. Интелектуалните им способности и умения ни провокират да поддържаме тяхното ниво. Те ни помагат и всеки ден ни предизвикват да бъдем по-добри, по-дисциплинирани и постоянно да търсим иновативни и STEM методи в преподаването“, разказва учителката. Категорична е, че макар и ИТ ориентирани, възпитаниците им проявяват и афинитет към изучаването на чужди езици. „Много бързо улавят последователността на чуждия език. Когато ги предизвикаш и приложиш интерактивен метод, те веднага хващат нишката. При тях логиката е много добре развита, което спомага за бързото овладяване на граматиката и лексиката на чуждия език“, допълва моята събеседничка. Отбелязва, че държи да развива речниковия запас на учениците си. Учи ги на думи и фрази, които реално ще им послужат по време на живата комуникация на немски език.
В часовете ѝ теорията и практиката вървят ръка за ръка. Примери от живота никога не липсват. Магдалена Иванова често споделя свои собствени житейски ситуации от опита си извън България.
„При изучаването на чужд език най-трудно пада езиковата бариера. В началото и на мен ми беше трудно. Затова в часовете разказвам за различни ситуации, в които самата съм попадала. Давам на учениците и някои стратегии и хитринки, които да им помогнат да се отпуснат и да проговорят свободно, без постоянно да мислят дали ще допуснат грешка“, разказва учителката. Самата тя е пътувала много и ѝ се налагало да разговаря с хора от различни култури. И иска да споделя този житейски опит с учениците си. „Мога спокойно да кажа, че съм имала привилегията да работя и живея там, където хората отиват да прекарат най-хубавото време от годината – ваканцията си. А когато човек е на почивка, се отпуска, разгръща душата си и много говори. Което пък на мен ми помогна да уча езици“, с усмивка разказва тя. Категорична е, че ако някой иска да научи даден език дългосрочно, трябва да се възползва от възможностите, които му предоставят технологиите в XXI век.
„Това би могло да бъдат сайтове с новини, музика, филми, книги или дори клипче в социалните мрежи. Трябва да е само на немски. Нужно е работата с езика да стане рутина и по един или друг начин да присъства във всекидневието им“, обяснява тя. А когато харесваш нещо и ти е интересно, нещата се получават. Иска възпитаниците ѝ да научат немския език не защото трябва, а защото им харесва. И точно така се случва. За да обичаш даден предмет в училище, трябва да имаш мотивиращ и вдъхновяващ учител – точно такъв като Магдалена Иванова. Всекидневието на възпитаниците в Компютърната гимназия в Бургас е доста натоварено, но при добра организация и желание време за допълнителни занимания по немски език винаги има.
„Всичко е възможно, стига да искаш. Учениците ни могат да разчитат на нас, преподавателите, във всеки момент. Отворени и гъвкави сме за консултации, допълнителни часове и разговори. Смело мога да твърдя, че сме едно семейство“, казва тя. Системата, по която учат в часовете по немски език, е разчупена и доста интерактивна. Младата учителка не разчита само на информацията от учебника, но и използва много текстови и звукови файлове с разговорна лексика с широка реална приложимост. „Да учиш език от извора, е много по-лесно“, посочва учителката.
През годините е срещала ученици, които влизат в първия час по немски със свито сърце какво им предстои. „Има хора, които се страхуват от немския език. Открай време битуват мнения, че е труден език. Но това не е така. Просто не е толкова разпознаваем и разпространен у нас“, разказва Иванова. Възпитаниците ѝ обикновено се плашат от произношението, граматиката и лексиката. Често им казва, че програмирането далеч не е по-лесно от немския. Затова няма причина да подхождат с предразсъдъци.
„И това, че в немския има много граматически правила, а изключенията от правилото са още повече, изобщо не трябва да ги притеснява“, смее се Магдалена. Като при всеки друг предмет, и тук има неща, които просто трябва да се научат наизуст, и такива, които са логически свързани с други. Трудност понякога предизвиква и близостта с английския език. Има думи, които се пишат по един и същи начин на двата езика, но се произнасят по различен начин. „Още в третия-четвъртия час учим фонетика. При немския език учениците трябва да запомнят, че в 99% от случаите се чете това, което е написано. Изключенията са свързани с няколко буквосъчетания“, разказва преподавателката. Любим момент от работата ѝ е, когато в X – XI клас учениците сами започват да се поправят, когато чуят, че произнасят дадена дума погрешно. „Много е приятно, когато видиш, че са стигнали нивото, в което сами могат да откриват грешките си“, допълва тя. До края на XII клас учениците стигат до ниво на владеене на езика А2. Но далеч по-важен е процесът на обучение. При желание всеки ученик може да продължи обучението си по немски език и след завършване на средното си образование.
Съвсем разбираемо за някои деца предметът на Магдалена Иванова е по-интересен от други. Точно за тях води уроците по занимания по интереси в групата „Към света на технологиите с немски език“.
Тя е насочена към учениците от VIII и IX клас. „Благодарение на тези допълнителни часове те имат възможността доста по-задълбочено да се запознаят с някои тънкости на немския език“, допълва моята събеседничка. Тя е в постоянна комуникация с учениците и родителите им. Иска да знае с какво ще се занимават след завършването на средното си образование. Когато някой има афинитет към немския език, го насочва към подходящ университет за продължаване на образованието. С готовност помага с документите и насоките за подготовка за приемните изпити.
„Дори даден ученик да не иска да продължи да учи немски след завършването на средното си образование, той трябва да знае с какво ще се занимава в бъдеще. Гимназиалният етап е моментът, в който всеки сам за себе си трябва да реши в коя професионална област ще се развива. По този начин ще насочи усилията си в конкретна сфера и ще се усъвършенства. Не че не е възможно след това да смениш посоката, но определено е много по-трудно да започнеш отначало“, споделя накрая Магдалена Иванова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg