„Няма да има намаляване на домашните за учениците. Като министър на образованието, най-малко искам да огранича преподавателската и методическата автономия на учителите.“ Това заяви министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков пред Би Ти Ви. Става дума за промените в Наредба 11 за оценяване резултатите от обучението на учениците, които МОН предложи в края на юли. Те предвиждаха регламентиране броя на задачите за писмено самостоятелно изпълнение, които могат да се възлагат извън учебния час – на „от една до три“. За учениците от I до IV клас такива задачи по български език и по математика бе планирано да се поставят не повече от 3 пъти в седмицата, а по останалите предмети – не повече от веднъж. На учениците от V до XII клас подобни задачи се планираше да се поставят не повече от два пъти седмично, а сумарно по всички предмети – не повече от 5 пъти за седмица. Бе предвидено и задачи за самостоятелно писмено изпълнение да не се дават през ваканции.
Министър Цоков заяви, че в хода на общественото обсъждане на Наредбата са постъпили предложения от учителите, с които МОН ще се съобрази. По думите му, не става въпрос за домашните работи, а за определени индивидуални или екипни задачи, които учениците да изпълняват след учебен час. „Няма да ограничаваме броя на тези задачи. В Наредба 11 ще останат текстове, свързани с това, че във връзка с усвояване и затвърждаване на нови знания и усъвършенстване на практически умения, учителят ще може да задава писмени задачи – индивидуални или екипни, към цялата паралелка, свързани с целите на урока и учебната програма и съобразени с възрастовите особености на учениците“, коментира той.
Ще остане разпоредбата, според която за целите на проектно базираното обучение учителите ще могат да дават по-продължителни изследователски индивидуални и екипни задачи, и най-важното – продуктите от тях да могат да бъдат оценявани от учителите, за да може всеки ученик да получи текуща оценка. По-късно от МОН уточниха, че освен че ще отпадне лимитирането на броя на задачите за самостоятелна работа, ще отпадне и текстът, който предвиждаше забрана за даване на писмени домашни по време на ваканциите.
Сред предложените промени остава тази за намаляването от 4 на 3 на броя на минималните изпитвания по предмети, които се изучават с по над 4 часа на седмица, например български език и математика. „По този начин не се ограничава автономията на учителите. Това са минималните текущи оценки, а максималните са в зависимост от стила на работа на преподавателите и особеностите на децата“, заяви проф. Цоков.
По повод предложените промени в учебните програми министърът заяви, че вероятно ще се даде по-дълъг срок за обсъждането им, за да се чуят всички гледни точки. „Няма да съм този министър, който да подпише програма по философия, която премахва понятието „спасение“, коментира той по повод една от промените в програмата по философия в X клас.
„В края на седмицата ще предложим Наредба за управление на качеството в образованието. Четири- пет години нямаше такава. Нямаше индикатори, които да ни покажат кое е качествено образование, а това е важно – на базата на тези индикатори ще определим какъв е учебният прогрес в дадено училище, дори в училища с по-нисък успех, и доколко учителите са добавили в обучението и личностното развитие на учениците“, посочи още министър Цоков.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg