СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS
ЮБИЛЕЙНА КОНФЕРЕНЦИЯ ПО ПОВОД 50-ГОДИШНИНАТА
НА ВЕЛИКОТЪРНОВСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ „СВ. СВ. КИРИЛ И МЕТОДИЙ“, 10–11 МАЙ 2013 Г. /
JUBILEE CONFERENCE IN REFERENCE TO THE 50TH ANNIVERSARY
OF UNIVERSITY OF VELIKO TURNOVO „ST. ST. CYRIL AND METHODIUS“, 10TH – 11TH MAY 2013
Методиката в търсене на изгубения смисъл
Methodology in Search ofthe Lost Sense /
Радослав Радев / Radoslav Radev – стр. 296
Образоващите отношения на играта на образите (WORLD OF WORDCRAFT) и образите в играта (WORLD OF WARCRAFT)
Educating Relations of the Game of Simulacra (World of Wordcraft and the Simulacra in the Game (World of the Warcraft) /
Теменуга Тенева / Temenuga Teneva – page 300
Фолклорен празничен календар – между социоантропологичната информация и социокултурната компетентност
Traditional Folklore Calendar – between the Socio-anthropological Information and Sociocultural Competency /
Красимира Танева / Krasimira Taneva – page 308
Обосновката на темата на урока по литература – предпоставка за изграждане на учениковата личност
The Rationale Behind the Literature Topic and Its Influence on Students’ Identity /
Йорданка Попова / Yordanka Popova – стр. 317
ПО СТЪПКИТЕ НА СЛАВЯНСКИТЕ ПЪРВОУЧИТЕЛИ / IN THE FOOTSTEPS OF THE FIRST SLAVIC APOSTLES
Кирил и Методий в западната литературна традиция – от Средновековието до Ренесансовия хуманизъм
Cyril and Methodius in the Western Literary Tradition – from the Middle Ages Until the Renaissance Humanists /
Славия Бърлиева/ Slavia Barlieva – стр. 324
Светите братя Кирил и Методий в късната бенедиктинска традиция
Ss. Cyril and Methodius in the Late Benedictine Tradition /
Анна Влаевска / Anna Vlaevska – стр. 341
МЕТОДИКА / METHODOLOGY
Понятието за култура в съвременната методика на обучението по български език
The Concept of Culture in the Contemporary Methodology of Bulgarian Language Teaching /
Кирил Димчев / Kiril Dimchev – стр. 347
Моделиране на нова учебна среда като условие за развиване на компетентности
Modeling a new Learning Environment as a Prerequisite for Developing Competences /
Людмила Берковска / Lyudmila Berkovska – стр. 360
МНЕНИЯ И ПОЗИЦИИ / OPINIONS AND POSITIONS
Метафори в литературата и медиите
Metaphors in literature and media /
Надя Кантарева-Барух / Nadya Kantareva-Baruh – page 373
Не „против“ литературата, а „за“ българския език – продължението
Not „Against“ Literature, but „for“ Bulgarian Language – the Sequel /
Иван Николаев Иванов / Ivan Nikolaev Ivanov – page 383
РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ / REVIEWS AND INFORMATION
Тази книга трябва да се прочете!
A Must-Read Book! /
Галя Христозова / Galya Hristozova – page 388
Функционално помагало за развиване на четивните умения на учениците (по форма̀та PISA)
Functional Reference Book for Developing Children’s Reading Skills /
Илиaна Горанова / Iliana Goranova – p. 392
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS – стр. 395
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 397
ОБРАЗОВАЩИТЕ ОТНОШЕНИЯ НА ИГРАТА НА ОБРАЗИТЕ (WORLD OF WORDCRAFT) И ОБРАЗИТЕ В ИГРАТА (WORLD OF WARCRAFT)
Теменуга Тенева
Episkop Konstantin Preslavski Shumen University
Absract. Темата на доклада припомня играта като учене на сериозното чрез правенето му „на уж“, което предпоставя и образоващия (личностно формиращия) резултат от нея. Обект на съпоставяне са две игри, в чиято фикционалност откривам сходни образоващи методически модели. Използвам значението на craft (занаят, умение) в името є, за да изведа двойствеността на ‘правенето на нещо’ и като труд, усилие; и като творчество, забавление (игра). Това ми дава основание да съположа ‘света на военния занаят/умение/игра’(World of Warcraft) със ‘света на словесния занаят/умение/игра’ (World of Wordcraft – литературата) – в ‘играта на живот’ (Livecraft – училището).
Keywords: education, literature, online role-playing game, World of Warcraft, educating relations
EDUCATING RELATIONS OF THE GAME OF SIMULACRA (WORLD OF WORDCRAFT) AND THE SIMULACRA IN THE GAME (WORLD OF THE WARCRAFT)
Abstract. The subject of the report recalls „Learning through Games“ as serious activity which presupposes the educational (personality formative) result from it. Object of comparison are two games in whose fi ctionality I fi nd similar educational methodological models. I use the importance of craft (skill) in the names to bring out the duality of ‘doing something’ as both work/ effort and creativity/ entertainment game). This allows me to compare the ‘world of war craft / skill / game’ (World of Warcraft) and the ‘world of verbal craft / skill / game’ (World of Wordcraft – literature) in the ‘game of life’ (Livecraft – school).
Assoc. Prof. Temenuga Teneva
Konstantin Preslavsky University of Shumen
ФОЛКЛОРЕН ПРАЗНИЧЕН КАЛЕНДАР – МЕЖДУ СОЦИОАНТРОПОЛОГИЧНАТА ИНФОРМАЦИЯ И СОЦИОКУЛТУРНАТА КОМПЕТЕНТНОСТ
(Методически вариант за урок върху ПРОШКА)
Красимира Танева
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Abstract.. Празникът Прошка, включен в учебната програма по литература за 5. клас, е представен чрез методически вариант за урок с ясно обособени учебни ситуации. Използван е базов повестователен художествен текст, чрез който образно и емоционално се пресъздава обичаят и празникът в неговата времева и пространствена локализираност, етапност. В хода на урока се изясняват ролята и значението на словото като вербален начин за постигане на позитивизъм в рамките на празника.
Keywords: forgiveness, words, holiday, lesson
TRADITIONAL FOLKLORE CALENDAR – BETWEEN THE SOCIO-ANTHROPOLOGICAL INFORMATION AND SOCIO-CULTURAL COMPETENCY
Abstract. Bulgarian traditional holiday called „Forgiveness“, included in the programme of the literature lessons for the 5th grade, is performed by means of methodical variant of a lesson with clearly differentiated situations for studying. A basic epic artistic text is used, through which, the tradition is emotionally and imagenary created so that the time and the place is specifi ed in its succession. The role and the essence of the words as a verbal way of achieving positivism within this particular holiday is to be explained and clarifi ed throughout the lesson.
Assist. Prof. Krasimira Taneva, Ph.D.
Faculty of Philology, „Paisiy Hilendarski“ Plovdiv University
Plovdiv
ОБОСНОВКАТА НА ТЕМАТА НА УРОКА ПО ЛИТЕРАТУРА – ПРЕДПОСТАВКА ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА УЧЕНИКОВАТА ЛИЧНОСТ
Йорданка Попова
ПМГ „Васил Друмев“ – Велико Търново
Absract. Обосновката на темата в урока по литература има ключова роля в процеса на обучението, тъй като чрез добре мотивирания проблем се постига задълбоченост, целенасоченост и максимално осмисляне на идеите в дадена художествена творба. Възможностите за обосновка се определят от проблематиката и спецификата на литературните текстове, уменията на преподавателя, нагласата за интерпретация на учениците. Вариантите за постигане на мотивирана обосновка на формулировките в най-общ план се разглеждат в посока както на стандарта (учителят обосновава избраната тема), така и на по-нетрадиционния път, когато на учениците се поставя да формулират свои проблеми преди или след изучаването на дадено художествено произведение. Посредством тези методически способи у учениците се изграждат важни качества на мисленето, развива се синхронът между емоционалното и интелектуалното _начало, което води до изграждането на цялостни творчески личности – една от важните задачи на съвременното училище.
Keywords: rationale, motivated problem, qualities of thought, creative people
THE RATIONALE BEHIND THE LITERATURE TOPIC AND ITS INFLUENCE ON STUDENTS’ IDENTITY
Abstract. The rationale of the theme in the literature lesson plays a key role in the learning process, because through a well motivated issue could be achieved depth, targeting and maximum understanding of the problems in a given work of fi ction. The rationale opportunities are determined by the problems and the specifi cs of the literary texts, the skills of the teacher, the students’ attitude towards interpretation. The options for achieving a motivated reasoning of the statements, in most general terms, are considered in the direction of both the standard (teacher reasons the chosen topic) and the less conventional way where to students are set goals to formulate their own problems before or after studying a work. Through these methodological techniques in the students are created essential thinking skills, the synchronization between the emotional and the intellectual principle develops leading to the forming of complete creative people, which is one of the important tasks of the modern school.
Yordanka Popova, senior teacher
PMG „Vasil Droumev, Veliko Tarnovo
КИРИЛ И МЕТОДИЙ В ЗАПАДНАТА ЛИТЕРАТУРНА ТРАДИЦИЯ – ОТ СРЕДНОВЕКОВИЕТО ДО РЕНЕСАНСОВИЯ ХУМАНИЗЪМ
Славия Бърлиева
Кирило-Методиевски научен център, Българска академия на науките
Absract. Статията проследява кирило-методиевската традиция в паметници на средновековната латинска литература, както и в някои творби на народностните езици от XV в. Основа на изследването са най-старите съчинения, свидетелстващи за живота и делото на славянските апостоли и за почитта към тях в регионите на Централна и Югозападна Европа, между които са и неизвестни доскоро в кирилометодиевистиката текстове. Включени са свидетелства от различни жанрове – агиографски, историографски, литургични и хомилетични, както и някои документални от епистоларен характер. Всички те представят тази богата и много стара традиция като неразривна част от средновековната европейска литература и нейните по-късни отгласи.
Keywords: Cyril and Methodius, medieval Latin literature, historiography, Hagiography
CYRIL AND METHODIUS IN THE WESTERN LITERARY TRADITION – FROM THE MIDDLE AGES UNTIL THE RENAISSANCE HUMANISTS
Abstract. The article traces out the Cyrillo-Methodian tradition as represented in the Latin medieval literature and in some vernacular works of the 15th c. The survey commences with the oldest writings witnessing life and work of the Slavic apostles and their worship in the regions of Central and Southwestern Europe. Sources of documental character are included to. Literary text of different genres are listed – historiographical, hagiographic, liturgical and preaching. They present the Cyrillo-Methodian phenomenon as an integral part of the Medieval European literature and its later projections.
Assoc. Prof. Slavia Barlieva PhD
Director of the Cyrillo-Methodian Research Centre of the Bulgarian Academy of Sciences, Sofia
СВЕТИТЕ БРАТЯ КИРИЛ И МЕТОДИЙ В КЪСНАТА БЕНЕДИКТИНСКА ТРАДИЦИЯ
Анна Влаевска
Университет в Пиза, Италия
Absract. Статията е посветена на ролята на бенедиктинската историографско-агиографска традиция от XV–XVI в. за разпространението на почитта към славянските апостоли св. св. Кирил и Методий в Западна Европа в епохата на Реформацията и Контрареформацията. Авторката се позовава на съчиненията на четирима видни представители на бенедиктинската общност от Италия, Испания, Германия и Полша.
Keywords: Cyril, Methodius, Benedictine Tradition, P. Calzolai, A. Yepes, G. Bucelin, St. Sczygielski
SS. CYRIL AND METHODIUS IN THE LATE BENEDICTINE TRADITION
Abstract. This article is dedicated to the role of Benedictine historiographichagiographic tradition of XV–XVI century in the distribution of the worship of Slavic Apostles Cyril and Methodius in Western Europe in the era of the Reformation and Counter-Reformation. The author refers to the works of four prominent authors Benedictines from Italy, Spain, Germany and Poland.
Dr. Anna Vlaevska
Expert in Bulgarian language
University of Pisa, Language Centre
Italy
ПОНЯТИЕТО ЗА КУЛТУРА В СЪВРЕМЕННАТА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК
Кирил Димчев
Sofia University, Sofia, Bulgaria
Absract. Понятието за култура заема средищно място в системата от понятия, използвани в теорията и практиката на обучението по български език. Причината за това е, че става дума за понятие, което има пряко отношение към целите и съдържанието на образователния процес по български език, както и към резултатите от този процес. В статията си авторът се спира на възможни интерпретации на понятието за култура, както и на различни становища, актуални в съвременния научен дискурс. По-специално внимание се отделя на епистемологичните, личностните и социалните аспекти на културата, овладявана преднамерено или непреднамерено от подрастващите.
Keywords: culture, epistemological aspects of culture, personal and social aspects of culture, linguistic-cultural approach to culture
THE CONCEPT OF CULTURE IN THE CONTEMPORARY METHODOLOGY OF BULGARIAN LANGUAGE TEACHING
Abstract. Among concepts that have become especially topical in contemporary Methodology of Bulgarian Language Teaching, the concept of culture has taken a special place. The exploration of this concept leads to the conclusion that it is fundamental because it is an objective of the education process as well as its result. From the views of the epistemology of the concept of culture as well as the aims and contents of the education process in Bulgarian (acquisition of communicative, linguistic and common culture), the technology for the development of the heuristic abilities of personality (personal dimensions of culture) is also defi ned as well as for the acquisition of a value system perceived as prestigious in a given social community (social aspects of culture).
Prof. Kiril Dimchev
Sofia University „St. Kliment Ohridski“, Sofia
МОДЕЛИРАНЕ НА НОВА УЧЕБНА СРЕДА КАТО УСЛОВИЕ ЗА РАЗВИВАНЕ НА КОМПЕТЕНТНОСТИ
Людмила Берковска
Sofia University
Absract. В отговор на предизвикателствата на новото време и на иновациите в сферата на образованието тази статия моделира „нова учебна среда“ като условие за развиване на компетентности. Въвежда се концептът „нова учебна среда“ в българския образователен дискурс. Теорията на конструктивизма за знанието се привлича като фундамент на ,,новата учебна среда”. За моделирането є са избрани ефективни образователни практики, чрез които е възможно постигането на предвидените в българските нормативни документи образователни резултати.
Keywords: New learning environment, constructivism, competence; educational practices
MODELING A NEW LEARNING ENVIRONMENT AS A PREREQUISITE FOR DEVELOPING COMPETENCES
Abstract. In response to the challenges of the contemporary times and the innovations in the field of education, this article models the „new learning environment“ as a prerequisite for developing competences. The very concept „new learning environment“ is introducedin the Bulgarian educational discourse. The constructivist theory of knowledge is the foundation base of this new learning environment. Its modeling involves the selection of effective educational practices, which enable the realization of the educational outcomes in the Bulgarian educational policy documents.
Assist. Prof. Lyudmila Berkovska
Sofi a University „St. Kliment Ohridski”, Sofia
МЕТАФОРИ В ЛИТЕРАТУРАТА И МЕДИИТЕ (ОПИТ ЗА ПРОСЛЕДЯВАНЕ НА „ПРАГМАТИЧНОТО“ ЧЕТЕНЕ НА ОБРАЗЦИ ОТ ХУДОЖЕСТВЕНАТА КЛАСИКА)
Надя Кантарева-Барух
Absract. В изложението, което следва, ще насоча вниманието си към конкретен проблем – експонирането на литературни топоси от българската литературна класика в медийния дискурс. Ще анализирам конкретни примери от български печатни медии. Предмет на анализ са емблематични за българската литературна класика герои типажи и популярни литературни цитати, утвърдили се като… любими на българската журналистика. Специфичен обект на анализ са функциите на медийните текстове и ролята на литературните „цитирания“ при реализиране на тези функции. Статията би могла да се окаже полезна за обучението по български език и литература в средното училище, доколкото медийният дискурс е част от учебното съдържание по предмета Български език и литература.
Keywords: media discourse, literary topos, functions of media text, reader
METAPHORS IN LITERATURE AND MEDIA (A TRY TO TRACK THE „PRAGMATIC“ READING OF CLASSICAL PIECES)
Abstract. Using the upcoming expose, I will draw my attention to a specific problem – the exhibition of literary topos in Bulgarian classical literature in the media discourse. I will also analyze specifi c examples in Bulgarian print media. Subject of this analysis are emblematic characters of Bulgarian literary classics and popular literature citations, established themselves as… favorites of the Bulgarian journalism. Specific object of analysis is the role of media texts and the role of literature „quotes“ in the implementation of these functions. The article could be useful for teaching Bulgarian language and literature in high school as far as the media discourse is part of the curriculum in the Bulgarian language and literature lessons.
Nadya Kantareva – Baruh PhD Student
Konstantin Preslavsky University of Shumen