БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА
НАУЧНО СПИСАНИЕ
ГОДИНА LVII 2015
BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE
SCIENTIFIC JURNAL
VOLUME 57, 2015
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ANNUAL CONTENTS
Книжка 1 / Number 1: 1 – 112
Книжка 2 / Number 2: 113 – 216
Книжка 3 / Number 3: 217 – 320
Книжка 4 / Number 4: 321 – 440
Книжка 5 / Number 5: 441 – 552
Книжка 6 / Number 6: 553 – 672
A SURVEY OF TEACHERS IN BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE /
АНКЕТА С УЧИТЕЛИ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА
188 – 199: Моят професионален ден има смисъл! (На въпросите отговаря Емилия Петрова, учител от гр. Севлиево)
[My Professional Day Makes Sense! (A Survey with Mrs. Emilia Petrova, Teacher from City of Sevlievo)]
274 – 284: Зад успешните методически импровизации се крият опит, човечност, интелигентност (На въпросите отговаря Румяна Манева)
[Behind Successful Methodological Improvisations Lie Experience, Humanity, Intelligence (Questions Meet Mrs. Rumyana Maneva)]
643 – 653: Учителят прави училището (На въпросите отговаря Румяна Генчева) [The teacher makes school (A Survey with Mrs. Rumyana Gencheva)
BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD /
BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD
259 – 273: Съботното обучение по български език, литература и странознание в град Кьолн, ФРГ
[Saturday’s Education in Bulgarian Language and Literature at Cologne, Germany] / Вероника Кампф, Любомир Т. Любомиров / Veronica Kampf, Lubomir T. Ljubomirov
BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE IN PRIMARY SCHOOL /
Bulgarian language and literature in primary school
43 – 58: За четенето и езиковото образование на утрешния ден (I – IV клас)/
[The Future of Reading and Language Teaching (1st – 4th Grade)] / Мариана Мандева, Пенка Кънева / Mariana Mandeva, Penka Kaneva
327 – 345: Обучението по правопис в началните класове. Типология на правописните грешки. Методически указания за работа по преодоляването им
[Teaching the Rules of Orthography in Primary Schools. Typology of Orthographic Errors. Methodological Guidelines to Overcome Them] / Галя Христозова / Galya Hristozova
447 – 459: Приказката в детско-юношеските периодични издания до Първата световна война
[The Fairy Tale in the Periodicals for Children up to the First World War] / Таня Стоянова / Tanya Stoyanova
585 – 600: Родноезиковите занятия в началното училище – работилница за формиране на интегрален тип компетентности
[First Language Classes at Primary School – a Workshop for the Formation of Integral Type of Competences] / Мариана Мандева/Mariana Mandeva
542: IN MEMORIAM – Проф. Кирил Димчев / Ангел Петров / Angel Petrov
INTERVIEW / ИНТЕРВЮ
285 – 287: „Важно е да разберем как човек възприема информацията, как учи езика и как го възпроизвежда“ (интервю с проф. Светла Коева, директор на Института за български език, БАН)
[It is of Great Importance to Understand the Way a Person Perceives Information, Learns a Language and then Reproduces It (An Interview with Prof. Svetla Koeva, Head of Institute for Bulgarian Language, Bulgarian Academy of Sciences)]
LITERATURE SCIENCE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ
138 – 149: Импресионистични техники в „Идилии“ [Impressionist Techniques in “Idylls”] / Милена Димитрова / Milena Dimitrova
150 – 161: Между детския авангардизъм и пародийното му отрицание (за художествените преображения на една тема в прозата за деца на Цв. Ангелов)
[Between Avant-gardism for Children and its Parodic Denial (About the artistic transfigurations of a theme in the fiction for children of Tzvetan Angelov)] / Петър Стефанов / Petar Stefanov
238 – 245: „Цар Самуил“ на Пенчо Славейков – литературни и историографски контексти [Pencho Slavejkov’s “Tsar Samuil” – Literary and Historiographical Contexts] / Страшимир Цанов / Strashimir Tsanov
246 – 258: Константин Константинов и списание „Звено“
[Konstantin Konstantinov and Zveno Journal] / Александра Антонова / Alexandra Antonova
507 – 517: Женската красота в творбите на Петко Тодоров
[The Female Beauty in Petko Todorov’s Works ] / Милена Димитрова / Milena Dimitrova
518 – 524: Христо Смирненски и Германската революция от 1918 – 1919
[Hristo Smirnenski and the German Revolution (1918 – 1919)] / Венцислав Везиров / Ventsislav Vezirov
570 – 584: „Захванали сме една работа, трябва да се доизкара до края“, или за дълга и себеотдадеността на посветения (наблюдения върху „Земляци“ на Йордан Йовков)
[“We began a job that must be done”, or on duty and dedication of the devoted man] / Владимир Игнатов / Vladimir Ignatov
METHODOLOGY / МЕТОДИКА
9 – 24: Концептът литературна компетентност в литературнообразователния процес в средното училище /
[The Concept of Literary Competence in the Literary Education Process in Secondary School] / Людмила Берковска / Lyudmila Berkovska
25 – 34: Събитието на деконструкцията и мястото на литературата /
[The Event of Deconstruction and the Place of Literature] / Даниела Стракова / Daniela Strakova
35 – 42: Ролята на учителя в реформиращото се образование на XXI век /
[The Role of Teacher in Reforming Education in the 21-st Century] / Наташа Крумова-Христемова / Natasha Krumova-Hristemova
120 – 129: Прагматични аспекти на обучението по български език при работа с текст
[Pragmatic aspects of Bulgarian language teaching when working with text] / Фани Бойкова / Fani Boykova
130 – 137: Дискурсът на българската диаспора в Украйна: етноезиков, социолингвистичен и комуникативен аспект
[The Discourse of the Bulgarian Diaspora in Ukraine: Ethnolinguistic, Sociolinguistic and Communicative Aspects] / Светлана Корниенко / Svitlana Korniienko
223 – 237: Гражданският дефицит в социокултурната норма на литературното образование
[The Civil Deficits in Sociocultural Norm in Literature Education] / Огняна Георгиева-Тенева / Ognyana Georgieva-Teneva
460 – 477: Трансверсални аспекти на уменията за работа с текст [Transversal
Aspects of the Text Skills] / Мая Падешка / Maya Padeshka
478 – 493: „Методика на езикознанието“ от Ст. Чакъров и М. Господинов в контекста на ранната методическа литература за обучение по роден език
[Methodology of Linguistics by St. Chakarov and M. Gospodinov in the Context of Early Methodical Literature for Education in Native Language] / Иван Чолаков / Ivan Tcholakov
494 – 506: Теоретични и приложни аспекти на реторичния подход в училищното езиково образование
[Theoretical and Applied Aspects of the Rhetorical Approach in School Language Education] / Владимир Нищета / Vladimir Nischeta
559 –569: Има ли Бог в машината? Литературата като дигитално изживяване
[Is There a God in the Machine? The Literature as Digital Experience] / Иван Велчев / Ivan Velchev
OPINIONS AND POSITIONS / МНЕНИЯ И ПОЗИЦИИ
532 – 539 : Програмата PISA и българските проблеми
[PISA and Bulgarian Problems] / Сесилия Теллалова / Sesilia Tellalov
PERSONALITIES AND ЕVENTS IN ЕDUCATION AND SCIENCE /
ЛИЧНОСТИ И СЪБИТИЯ В ОБРАЗОВАНИЕТО И В НАУКАТА
288 – 301: За приносите на проф. Кирил Димчев в българистиката (с признателност пред неговия 80-годишен юбилей)
[On Prof. Kiril Dimchev’s Contributions in Bulgarian Studies (In Honor of His 80th Anniversary)] / Илияна Горанова / Iliyana Goranova
302 – 302: Любомир Георгиев на 85 години [85-anniversary of Lyubomir Georgiev]
654 – 656: На многая лета! (Проф. д-р Владимир Атанасов на 60 години )
[Prof. Dr. Vladimir Atanassov 60th Anniversary ] Огняна Георгиева, Ангел Петров / Ognyana Georgieva, Angel Petrov
REVIEWS AND INFORMATION / РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ
83 – 87: За креативността, която е „отвъд“ ползата
[About the Creativity which is “beyond” Benefits] / Ангел Петров / Angel Petrov
88 – 89: Книгата, в която срещата на автора и явлението прави благодатно мисленето на читателя
[The Book in Which the Meeting Between the Author and Phenomenon Gracefully Shapes the Reader’s Mind] / Радослав Радев / Radoslav Radev
89 – 99: Полифункционални помагала по български език
[Polyfunctional Handbooks in Bulgarian] / Нели Недялкова / Neli Nedyalkova
99 – 102: В памет на проф. Боню Ангелов (по случай 100 години от рождението на изтъкнатия литературен историк старобългарист и заслужил деятел на науката) /
[In Memory of Professor Bonyu Angelov (In the Occasion of the 100th Anniversary of the Prominent Historian of Literature and Specialist in Old Bulgarian Studies)] / Татяна Илиева / Tatyana Ilieva
103 – 106: Национална научна конференция „Павел Вежинов в българската литература“ /
[National Scientific Conference “Pavel Vezhinov in Bulgarian Literature”] / Александра Антонова/ Alexandra Antonova
200 – 204: Антонимите – в съзнанието, в езика и в речника
[Antonyms – in consciousness, in language, in the dictionary] / Пенка Пехливанова / Penka Pehlivanova
205 – 209: Явление в съвременния научен дискурс
[Phenomenon in Modern Scientific Discourse] / Кирил Димчев / Kiril Dimchev
303 – 307: Архиви, прицели и ерудиции [Archives, Aims and Eruditions] / Владимир Атанасов / Vladimir Atanassov
308 – 311: Стилистиката, или За радостта и отговорността да избираш
[Stylistics or for Gladness and Responsibility to Choоse] / Андреана Ефтимова / Andreana Eftimova
311 – 312: „Креативно мислене“ от Мадрид
[Creative Thinking from Madrid] / Десислава Нейкова / Dessislava Neykova
657 – 660: Нов поглед към заемането и усвояването на чуждите думи
[A new point of view of borrowing and assimilation of foreign words] / Емилия Пернишка / Emiliya Pernishka
STUDENTS’ FORUM / СТУДЕНТСКИ ФОРУМ
381 – 390: Разрушената утопия на Христо Смирненски: пътят от „Червените ескадрони“ до „Приказка за стълбата“
[The Destroyed Utopia of hristo Smirnenski. The Road from “The Red Squadrons” to “The Tale of the Stairs”] / Христина Теодосиева / Hristina Teodosieva
391 – 400: Учебни програми за изучаване на български език, литература и народознание в българското училище за роден език в Будапеща
[Curriculum for Bulgarian Language, Literature and Ethnology in the Bulgarian School in Budapest] / Веселина Спасова, Миглена Христова, Никол Танкова / Veselina Spasova, Miglena Hristova, Nikol Tankova
525 – 531: „Грозни прози“ на Гео Милев. Преосмисляне на библейските символи
[“Ugly Proses” by Geo Milev. Reconsideration of Biblical Symbols] / Евдокия Петрова / Evdokia Petrova
633 – 642: Културни контексти на българския модернизъм през 20-те и 30-те години на XX век
[Cultural contexts of the 1920s and the 1930s of the 20th century] / Методий Кирилов/ Metodiy Kirilov
TEACHER`S EXPERIENCE / ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ
59 – 77: Проектно базирано обучение по български език и литература /
[Project-Based Bulgarian Language and Literature Learning] / Мария Николова / Mariya Nikolova
78 – 80: Учебният проект по български език и литература като средство за формиране на гражданска култура /
[The Project in Bulgarian Language and Literature as Means of Civic Education] / Елка Бабачева / Elka Babacheva
81 – 82: Предстоящо в списание „Български език и литература“ (анкета с преподаватели по български език и литература)
[Upcoming in Bulgarian Language and Literature Jurnal (A Survey of Teachers in Bulgarian Language and Literature)]
162 – 174: Христо Смирненски и постсимволизмът в цикъла „Зимни вечери“. Изследване на интензитета на звука и светлината
[Hristo Smirnenski and the Post-Symbolism in “Zimni Vecheri”. A Study of the Intensity of Sound and Light] / Нели Минкова / Neli Minkova
175 – 187: Интерактивните методи в помощ на учителя по български език при развиване на езиковата компетентност на ученици билингви (V клас)
[Interactive methods to help teachers in Bulgarian language in developing their language competence of bilingual pupils (V Grade)] / Стела Балазова-Панайотова / Stela Balazova – Panayotova
346 – 362: „Крадецът на праскови“ на Емилиян Станев – теми, проблеми, сюжет и композиция (изследване на емоциите в образа на Елисавета)
[Emiliyan Stanev’s “The Peach Thief” – Subject, Problems and Structure (an Inquiry Into Emotions in Elisaveta’s Image)] / Корнелия Василева / Korneliya Vasileva
363 – 377: От крайност в крайност: проследяване на женския образ и проблема за различието в културните епохи и направления, представени в програмата по литература за Х клас на СОУ
[From Extreme to Extreme: the Female Image and the Problem of Cultural Epochs and Fields’ Differences, Presented in Literature’s Program for 10-th Grade in High School] / Петър Михайлов / Petar Mihailov
378 – 380: „Грамотността е визитната картичка на всеки успешен човек“ (интервю с Мая Гешева, учител на годината на Синдиката на българските учители)
[The Literacy is the Key for Every Successful Man (Interview with Maya Gesheva, Teacher of the Year of the Syndicate of Bulgarian Teachers)]
БЪЛГАРИСТИЧНИ ЧЕТЕНИЯ – СЕГЕД 2015
416 – 419: Българистиката в Сегедския университет – история и съвременност [Bulgarian Studies in Szeged University – History and Modernity] / Бонка Василева / Bonka Vasileva
ГОДИШНА КОНФЕРЕНЦИЯ НА АСОЦИАЦИЯТА НА БЪЛГАРСКИТЕ УЧИЛИЩА В ЧУЖБИНА
420 – 429: Една адаптирана разработка на урок по български език в V клас
[An Adapted Lesson in Bulgarian Language – 5th Grade ] / Ирина Ботева-Владикова / Irina Boteva-Vladikov
430 – 433: Проблеми в гимназиалното обучение в българските училища зад граница: препоръки и перспективи
[Problems in the Secondary Education in Bulgarian Schools Abroad: Recommendations and Perspectives] / Здравка Владова-Момчева / Zdravka Vladova-Momcheva
601 – 612: За формирането на лексикална компетентност в обучението по български език на чужденци
[The formation of lexical competence in teaching in Bulgarian language for foreigners] Бонка Василева / Bonka Vassileva
615 – 621: Стихът като пътешественик: представянето на съвременна българска поезия в чужбина. Аспекти и проблеми
[The Verse as Traveler] Иван Ланджев / Ivan Landzev
622 – 632: Български литературни маршрути. Перипетии и успехи на едно споделено познание
[Bulgarian literature roads. Challenges to and achievements of a shared cognition] / Любка Липчева-Пранджева / Lyubka Lipcheva-Prandzheva
ПЪРВИ МЕЖДУНАРОДЕН ФОРУМ „СВЕТИТЕ БРАТЯ КИРИЛ И МЕТОДИЙ В НАЦИОНАЛНИТЕ МИТОВЕ НА СЛАВЯНИТЕ“ – ВЕНЕЦИЯ, ИТАЛИЯ
403 – 405: Встъпителни думи към участниците в първата кирилометодиевска среща във Венеция
[Introductory Words to the Participants in the First Cyrillo-Methodian Meeting in Venice] / Илияна Кръпова / Iliana Krapova
406 – 415: Култът на Кирил и Методий през Българското възраждане
[The Cult of Cyril and Methodius in the Bulgarian Revival] / Кирил Топалов / Kiril Topalov
540 – 540: I Manoscritti di Frisinga e la tradizione Cirillo-Metodiana
[The Freising Manuscripts and the Cyrillo-Methodian Tradition] / Alberto Frasson
541 – 541: Tradizione Cirillo-Metodiana come dispositivo culturale per la riunifi cazione delle chiese
[The Cyrillo-Methodian Tradition in Strossmayer’s Efforts for Church Reunification] / Fabian Pavel Fonovic