CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ – книжка 5/2018
LINGUISTICS / ЕЗИКОЗНАНИЕ
Към въпроса за антонимите в българския език
[To the Matter of the Antonyms in Bulgarian Language]
/ Веселина Ватева / Veselina Vateva – стр. 519
Log in to read the full text
LITERATURE SCIENCE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ
Translation of Fiction as a Specific Form of Bulgarian-Slovak Intercultural Communication
/ Maria Dobrikova – стр. 529
Log in to read the full text
Изгонените от храма (Малкият човек и представителите на църковната институция в разказите на Елин Пелин)
[Expelled from the Temple (The Traditional Man and the Representatives of the Church Institution in the Short Stories by Elin Pеlin)]
/ София Ангелова / Sophia Angelova – стр. 538
Log in to read the full text
METHODOLOGY / МЕТОДИКА
За една критическа методика
[About a Critical Methodology]
/ Владимир Атанасов / Vladimir Atanassov – стр. 549
Log in to read the full text
За питането в урока по литература
[On Asking Questions in Literature Lessons]
/ Теменуга Тенева / Temenuga Teneva – стр. 571
Log in to read the full text
С езика на числата за равнището на текстова компетентност на учениците от прогимназиален етап
[The Level of Text Competency of the Students Grades Fifth to Seventh trough the Language of Numbers]
/ Снежанка Добрева Георгиева / Snezhanka Dobreva Georgieva – стр. 588
Log in to read the full text
PERSONALITIES AND EVENTS IN EDUCATION AND SCIENCE / ЛИЧНОСТИ И СЪБИТИЯ В ОБРАЗОВАНИЕТО И В НАУКАТА
Проф. Татяна Ангелова на 65 години
[65th Anniversary of Prof. Dr. Tatyana Angelova]
/ Ангел Петров / Angel Petrov – стр. 608
Log in to read the full text
READ IN THE LATEST ISSUES OF “AZ-BUKI“ JOURNALS
/В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 617
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – p. 619
КЪМ ВЪПРОСА ЗА АНТОНИМИТЕ В БЪЛГАРСКИЯ ЕЗИК
Dr. Veselina Vateva, Assos. Prof.
Burgas Free University
Absract. В статията се разглеждат антонимите при прилагателните, съществителните имена и глаголите за движение в българския език. Анализират се от гледна точка на структурата им – еднокоренни (с една или две представки, изразяващи противоположност) и разнокоренни. Обръща се специално внимание и на тяхната семантика – контрарни, комплементарни или векторни, речникови или стилистични антоними.
Keywords: antonyms; adjectives; nouns; verbs of movement; structure; semantics
TO THE MATTER OF THE ANTONYMS IN BULGARIAN LANGUAGE
Abstract. The antonyms with the adjectives, nouns and verbs of movement in Bulgarian language are reviewed. They are analyzed from the point of view of their structure – same root (with one or two prefixes expressing opposite) and different roots. Special attention is paid also to their semantics – contradictory, complementary or vector, vocabulary or stylistic antonyms.
Dr. Veselina Vateva, Assoc. Prof.
Burgas Free University
62, San Stefano Blvd.
Burgas, Bulgaria
TRANSLATION OF FICTION AS A SPECIFIC FORM OF BULGARIAN-SLOVAK INTERCULTURAL COMMUNICATION
Dr. Maria Dobrikova, Assoc. Prof.
Comenius University in Bratislava (Slovakia)
Abstract. The introductory part of the study presents brief characteristics of Slovník slovenských prekladateľov umeleckej literatúry. 20. storočie (Dictionary of Slovak literary translators. 20th century) and basic information on the translators of Bulgarian literature who are included into it. Presented in the second part are the literary works and translations of Maria Topolska, the most productive translator of Bulgarian literature in Slovakia whose personal life and professional career were inseparably connected with Bulgaria.
Keywords: The Dictionary of Slovak literary translators. 20th century; Bulgarian literature translated into Slovak; writer and translator Maria Topolska
Dr. Maria Dobrikova, Assoc. Prof.
Department of Slavic Studies
Faculty of Arts Comenius University in Bratislava
2, Gondova St.
Bratislava 1, Slovakia
ИЗГОНЕНИТЕ ОТ ХРАМА (Малкият човек и представителите на църковната институция в разказите на Елин Пелин)
София Ангелова
Prof. d-r Asen Zlatarov University 8010 Burgas, Bulgaria
Absract. Статията е част от цялостно изследване на невъзможната комуникация между традиционния човек и представителите на институциите на буржоазната държава в българската проза от края на IX и началото на ХХ в. Тя проучва причините за невъзможния диалог между малкия човек и представителите на църковната институция, в резултат от което точно нуждаещите се от помощ, подкрепа и закрила, търсещите отговори на фундаментални за човешкото съществуване въпроси се оказват на практика прокудени от храма от игумени, монаси и свещеници в разказите на Елин Пелин.
Keywords: church institution; representatives; traditional person; impossible dialog
EXPELLED FROM THE TEMPLE (The Traditional Man and the Representatives of the Church Institution in the Short Stories by Elin Pеlin)
Abstract. The paper is part of an investigation of the impossible communication between the representatives of the bourgeois state institutions and the traditional person in Bulgarian prose. It treats the reasons for the impossible dialog between the traditional person and the representatives of the church institution as a result of which the very people in need of help and support and seeking answers to existential questions are expelled from the Temple by abbots, monks and priests in four short stories by Elin Pelin.
Dr. Sophia Angelova, Assoc. Prof.
Assen Zlatarov University
1, Prof. Jakimov St.
Burgas, Bulgaria
Prof. Dr. Vladimir Atanassov
Sofia University
Absract. Настоящият текст представя концепцията за „критическа методика“, за отношението между критическа рефлексия на литературата, критически нагласи, критическо действие и критически способности за преподаване. Интерпретирани са отношенията между общи културни напластявания и качествени характеристики на дисциплината; промените в парадигмата на знанието; новите параметри на методическата теория и нейните работещи проекции в практиката в контекста на когнитивните способности на ученици (и студенти) като читатели от постмилениумното поколение (Z-Generation). Критическата методика се опира на антропологията на способностите, приемайки постулатите за дискурсивната природа на човешкото същество, което притежава умение за действие, творчество и промяна и познава диалога и прошката като свой творчески ангажимент към Другия.
Keywords: literaturе; education; critical methodology; critical approaches; critical teaching abilities
ABOUT A CRITICAL METHODOLOGY
Abstract. The following text will present the concept of “critical methodology”, the relationship between critical reflection on literature, critical approaches, critical action and critical teaching capabilities. The relations between common cultural accumulations and qualitative characteristics of the discipline are interpreted; the changes in the paradigm of knowledge; the new parameters of methodological theory and its working projections in practice, in the context of the cognitive capabilities of students as post-millennium generation (Z-Generation) readers. Critical methodology is supported by the anthropology of abillities, accepts the postulates on the discursive human nature, which is capable of action and change, and recognizes dialogue and forgiveness as a creative engagement towards the Other.
Prof. Dr. Vladimir Atanassov
Sofia University
15, Tsar Osvoboditel Blvd.
Sofia, Bulgaria
ЗА ПИТАНЕТО В УРОКА ПО ЛИТЕРАТУРА
Теменуга Тенева
Episkop Konstantin Preslavski Shumen University
Absract. Статията разглежда проблем, който не е поставян самостоятелно в методиката на литературното образование. Въпросът „Как се задават въпроси в урока по литература?“ няма изследователски отговор, изхождащ от по-различната постановка на въпросно-отговорната система в педагогическия дискурс. Същността на питането, като отваряне на възможности за опознаване на непознатото чрез словото, предполага, от една страна, някакъв интерес на незнаещия към новото, различно от предразсъдъците му, знание, а от друга – задава посоките за разкриването на опознавания обект (Х. Г. Гадамер). В комуникативната ситуация на урока обаче ролите за задаващия въпрос и отговарящия обикновено са разменени – пита повече знаещият (учителят), отговаря по-незнаещият (ученикът). Това обръщане на позициите променя и същността на питането – то би трябвало да помага на учениците да се научат как да задават своите въпроси към изучаваните обекти (за съжаление, в практиката доминира проверяващото, дисциплиниращото питане). урокът по литература допълнително проблематизира формулирането на добри насочващи мисленето въпроси поради творческия, изначално нееднозначен обект на изучаване. В колективното образователно четене на художествени текстове въпросите на учителя подсказват възможния път за търсене и откриване на техния смисъл през жанровите указатели на пораждането му. Примерите в статията проявяват принципите за създаване на модели на насочващо питане, които да формират самите ученици като питащи, активни личности – искащи да знаят и да могат, каквото им е нужно в разноликата сегашност.
Keywords: question-responsible system; education; pedagogical discourse; the lesson of literature; the guiding question
ON ASKING QUESTIONS IN LITERATURE LESSONS
Abstract. The article examines a problem that is not posed on its own in the literary education methodology. There is no research answer to the problem “How to ask questions in a literature lesson?” based on the different question-response dynamic in the pedagogical discourse. The essence of asking as an opportunity to explore the unknown through the word implies, on the one hand, some interest of the ignorant towards new knowledge, different than his prejudices, and on the other – sets directions for the discovery of the object of study (HG Gadamer). In the communicative situation of a lesson, however, the roles of the questioner and the respondent are usually exchanged – more often the knowledgeable (the teacher) asks the questions, and the unknowing (the student) responds. This reversal of positions also changes the essence of the question – it should help students learn how to ask questions about the subjects studied (Unfortunately in practice test and disciplinary questions dominate). The literature lesson further complicates the formulation of good questions guiding the thought process due to the creative, essentially ambiguous subject of study. In an educational group reading of fiction, the questions of the teacher suggest a possible way to search and discover the meaning of the text through genre pointers of its creation. The examples in this article illustrate the principles for creating models of guiding question that will help the students develop as asking, active individuals – wanting to know and to be able to achieve what they need to.
Dr. Temenuga Teneva, Assoc. Prof.
University of Shumen
Shumen, Bulgaria
С ЕЗИКА НА ЧИСЛАТА ЗА РАВНИЩЕТО НА ТЕКСТОВА КОМПЕТЕНТНОСТ НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ ПРОГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП
Снежанка Добрева Георгиева
Episkop Konstantin Preslavski Shumen University
Absract. Статията представя резултатите от експеримент, реализиран през три последователни учебни години. Изследването е опит да се анализират образователни практики, насочени към развитие на текстовата компетентност на учениците от прогимназиалния етап. Равнището на текстова компетентност е разчетено чрез две критериални парадигми: първа, свързана със способността на учениците да възприемат текст и да анализират съдържателно-формалните му параметри; втора, свързана с умения за продуциране на разнообразни по жанр и тематика текстове. В статията са предложени образователни практики за подобряване на нивото на текстова компетентност на учениците от прогимназиален етап – упражнения, уроци, два вида алгоритми (съответно за анализ на текст и за редактиране на текстови грешки). Ефективността на предложените и апробирани образователни практики е обобщена с езика на числата – съпоставени са числовите параметри за различните проявления на текстовата компетентост на учениците, съотнесени с посочените по-горе критериални парадигми.
Keywords: receptive and productive communicative skills; experiment; criteria; indicators; control test
THE LEVEL OF TExT COMPETENCY OF THE STUDENTS GRADES FIFTH TO SEVENTH TROUGH THE LANGUAGE OF NUMBERS
Abstract. The article presents the result of three experimental years. number indicators are shown in order to measure at the beginning and at the end of the experiment the level of textual competence of one hundred and thirteen students in two secondary schools in the town of Shumen. The level of textual competency is divided into two groups: the first one-receptive skills of the students (defined as the ability of understanding the text and analyzing it) and the second one-productive skills (creating and retelling a composition). According to number results are suggested methodical decisions (exercises, lessons, two types of algorithms-one for analyzing a text and second for editing textual mistakes) all for bettering the level of textual competency of the students in secondary schools in understanding parts of speech as cohesive devices in a text.
Dr. Snezhanka Dobreva Georgieva, Assoс. Prof.
Shumen University
115, Universitetska St.
Shumen, Bulgaria