METHODOLOGY / МЕТОДИКА
Методически проект за изучаване на Сафо в VIII клас
[Methodological Project for Studyng Sapho in 8th Grade]
/ Людмила Берковска / Lyudmila Berkovska – стр. 591
Log in to read the full text
Образователни практики за развиване на комуникативните компетентности на учениците от прогимназиален етап при работа в слят клас
[Educational Practices for Developing Communicative Competence of Students in Mixed Class, Seconary School]
/ Снежанка Добрева, Мария Ефтимова / Snezhanka Dobreva, Mariya Eftimova – стр. 610
Log in to read the full text
LITERATURE SCIENCE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ
Дефиниране на понятието „учебно-помощни издания на класическата литература“
[Defining the Concept of Educational Aids of Literary Classics]
/ Малина Димитрова / Malina Dimitrova – стр. 626
Log in to read the full text
TEACHER’S EXPERIENCE / ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ
Нравствено-етичните норми на Йовковия свят, разкрити в разказа „Песента на колелетата“
/ [Moral-Ethical norms of the yovkov World, Revealed in the Story “Pesenta na koleletata”]
/ Костадинка Христова / Kostadinka Hristova – стр. 641
Log in to read the full text
LINGUISTICS / ЕЗИКОЗНАНИЕ
Нашенският език в нашето съвремие – мястото на диалектите в съв ременната реч и в обучението по български език
[The native Language in our Time – the Place of Dialect Speech in Contemporary oral Communication and in Bulgarian Language Education]
/ Лучия Антонова-Василева / Luchia Antonova-Vasileva – стр. 649
Log in to read the full text
Познаването на граматичните особености на местния диалект в помощ на учителя по български език
[Knowing Grammatical Particularities of the native Dialect in Help of the Bulgarian Language Teacher]
/ Илияна Гаравалова / Iliyana Garavalova – стр. 657
Log in to read the full text
BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА
За един eксперимент по писане с чуждестранните студенти, изучаващи български език
[Writing Workshop for Foreign Students, Learning Bulgarian]
/ Рени Манова / Reni Manova – стр. 663
Log in to read the full text
Bulgarian Language Sunday Schools in the uK from the Viewpoint of Country of origin and the Host Country
/ Valentina Alexandrova-Kirova – стр. 674
Log in to read the full text
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА СПИСАНИЕ „БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА“, 2017 Г. [BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE ANNUAL CONTENTS, VOLUME 2017] – стр. 692
READ IN THE LATEST ISSUES OF “AZ-BUKI“ JOURNALS / В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 698
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ –стр. 700
МЕТОДИЧЕСКИ ПРОЕКТ ЗА ИЗУЧАВАНЕ НА САФО В VIII КЛАС
Людмила Берковска
Sofia University
Absract. Текстът конципира методическото проектиране като фундаментална дейност, прицелена към организиране на ефективен учебен процес. Предлага един възможен проект за изучаване на старогръцка лирика и на стихотворението ,,Любов“ на Сафо в VIII клас. Неговите основания са многопосочни: стандартът за учебно съдържание по литература и съответната му учебна програма в VIII клас; ясно осъзнатата проблематичност на традиционните представи за знанието като предварително готово за ученика, негов пасивен получател; конструктивистката идея за социалното конструиране на знанието в диалогична учебна среда, участниците в която са равнопоставени като субекти; концепцията за четивна грамотност и литературна компетентност; за способите, чрез които се развиват.
Keywords: methodical projection; Literature standard and curriculum; knowledge; literacy; competence; ancient Greek poetry and Sappho as objects of methodical projections
METHODOLOGICAL PROJECT FOR STUDYNG SAPHO IN 8TH GRADE
Abstract. The text conceptualises the methodical projection as a fundamental activity, aimed at organising an effective learning process. It presents a project for studying ancient Greek poetry, as well as the poem “Love” by Sappho studied in 8th grade. Its rationales are multi-dimensional: the Literature standard and the curriculum for grade 8th; the cognisance that the traditional view of knowledge is that it is something that can be pre-prepared and given to the student – a passive receiver of knowledge; the constructivist idea about the social construction of knowledge in a dialogic learning environment, where the learners are ‘subjects’ and they are equals; the concept for reading literacy and literary competence; as well as the activities that develop them.
Dr. Lyudmila Berkovska, Assist. Prof.
Sofia university Sofia, Bulgaria
E-mail: lberkovska@gmail.com
ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПРАКТИКИ ЗА РАЗВИТИЕ НА КОМУНИКАТИВНИТЕ КОМПЕТЕНТНОСТИ НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ ПРОГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП ПРИ РАБОТА В СЛЯТ КЛАС
1Снежанка Добрева, 2Мария Ефтимова
1University of Shumen (Bulgaria)
2Основно училище „Христо Ботев“ – с. Златар
Резюме. Статията предлага урочен модел за усвояване в слят клас (V и VII клас) на учебно съдържание от раздела за развитие на комуникативни компетентности, съответно: V клас – отговор на житейски въпрос; VII клас – съчинение на свободна тема. Апробираният в практиката урок е представен чрез поредица от учебни ситуации, в които са препоръчани образователни практики, икономисващи учебно време (задачи за съвместно разрешаване от учениците от двете възрастови групи, задачи за взаимен контрол по изпълнението на учебните задачи от учениците от двата класа и др.). Статията обосновава целесъобразността на реализирането на обучителен процес по български език и литература и като комуникация (педагогическо общуване), и като интеракция (целесъобразно педагогическо взаимодействие). Структурната логика на предложения урок за подготовка за написване на съответните ученически текстове (отговор на житейски въпрос, съчинение на свободна тема) е представена и в контекста на съобразеността ѝ и с общите изисквания за работа в слят клас.
Keywords: mixed classroom; learning situation; interactive task; selfemployment; communication strategies
EDUCATIONAL PRACTICES FOR DEVELOPING COMMUNICATIVE COMPETENCE OF STUDENTS IN MIXED CLASS, SECONDARY SCHOOL
Abstract. The article suggests a model of developing learning in a mixed class from fifth to seventh according to syllabus in order to develop communicative competence related to fifth graders an answer to a vital question: seventh graders an article on free topic. The model in practices that save an educational time (tasks with mutual solving of problems from two aging groups, tasks for related control about the fulfilment of the tasks, etc.) The article represents the need of relisation of the model of the lesson in Bulgarian and as if a communicative model as well as interaction-an appropriate pedagogic interaction. Structural logic of the suggested lesson-preparation of creating students’ texts (an answer to a vital question, an interpretation on free topic) is represented in the context in the reality in mixed class.
Dr. Snezhanka Dobreva, Assist. Prof.
Shumen university
115, Universitetska Str.
E-mail: s.dobreva@shu.bg
Ms. Mariya Eftimova
Primary School Hristo Botev
Village of Zlatar, Region Veliki Preslav
E-mail: u4a_bel@abv.bg
ДЕФИНИРАНЕ НА ПОНЯТИЕТО „УЧЕБНО-ПОМОЩНИ ИЗДАНИЯ НА КЛАСИЧЕСКАТА ЛИТЕРАТУРА“
Malina Dimitrova, PhD
Library Department “Digitization”
Sofia University
Absract. Учебно-помощните издания на класическа литература са специфичен издателски продукт със собствена визия, история и типологически приз наци, отличаващи ги от други близки на тях учебни книги. Социалнозначим издателски сегмент, на който се отделя по-особено внимание от страна на държавата. Издания с институционален характер, сложни като замисъл, структура, състав и функция. Интересни и самобитни издателски продукти, които не се вписват в традиционните типологични схеми, които по брой заглавия и по тираж се нареждат сред лидерите в издателския бранш и заемат едно от основните места в обезпечаването на съвременното обучение по литература. Това позволява да говорим за тях като за самостоятелна издателска ниша с важна роля в повишаване степента на литературната култура и образование в обществото. В настоящия текст ще направим опит да разкрием многоизмерното съдържание на един почти неизследван у нас издателски феномен. Следва да отбележим, че въпреки продължителното им присъствие в исторически план и тяхното важно място в издателската практика и на книжния пазар учебно-помощните издания на литературната класика до този момент не са били предмет на цялостен типологически, историко-културологичен и издателски анализ. В тук предложения текст доказваме същността и уникалността на учебно-помощните издания на класическа литература и ги определяме като: вид учебна книга, която допълва и разширява учебника по литература и е съобразена с учебната програма. Издание, чиято цел е да бъде обхванато всичко от българската и чуждата литература, което се изучава в средното училище. Помощен издателски продукт, от който се очаква да създаде възможност за повишаване литературното образование на ученика. Специфичен издателски продукт, самостоятелен в рамките на издателската традиция и практика. Хибриден вид, отличаващ се със своеобразен подход при структурирането на художествения текст и подбора на паратекстове. Издания, превърнали се в особен сегмент както в учебното, така и в литературнохудожественото книгоиздаване. успешни издателски проекти, които разглеждаме като самостоятелно издателско явление с важна роля и в литературното образование.
Keywords: literary-artistic book publishing; literary classics; publishing series; literary education
DEFINING THE CONCEPT OF EDUCATIONAL AIDS OF LITERARY CLASSICS
Abstract. The educational aids of literary classics are a specific publishing product with its own vision, history and typological features, distinguishing it from other related to them study books. A socially significant publishing segment, which receives more attention from the state. Publications with an institutional character, complex in their terms of design, structure, composition and function. Interesting and distinctive publishing products that do not fit into traditional typology schemes, that rank among the leaders in the publishing industry by number of titles and drawings and occupy one of the main places in the securing of the modern literature education. This allows us to talk about them as an independent publishing niche with an important role in raising the level of literary culture and education in society. In the present text we will try to reveal the multidimensional content of an almost unexplained publishing phenomenon in our country. It should be noted that, despite their long-standing historical presence and their important place in the publishing practice and the book market, educational aids of literary classics have not been a subject of a complete typological, historical-cultural and publishing analysis. In the text here we prove the essence and uniqueness of the educational aids of literary classics and classify them as: a type of study book which complements and expands the textbook and is in line with the study program. A publication that aims to cover everything from Bulgarian and foreign literature, which is studied in the secondary school. An auxiliary publishing product from which it is expected to create an opportunity for enhancing student’s literary education. A specific publishing product, independent within the publishing tradition and practice. Hybrid type, distinguished by its own approach by structuring the text and selecting paratexts. Publications that have become a particular segment in both academic and literary book publishing. Successful publishing projects that we consider to be an independent publishing phenomenon with an important role in the literary education.
Dr. Malina Dimitrova
Head of Department “Coordination and Public Relations”
Sofia university Library „St. Kliment ohridski”
15, Tsar Osvoboditel Blvd.
Sofia, Bulgaria
E-mail: malinapd@libsu.uni-sofia.bg
НАШЕНСКИЯТ ЕЗИК В НАШЕТО СЪВРЕМИЕ – МЯСТОТО НА ДИАЛЕКТИТЕ В СЪВРЕМЕННАТА РЕЧ И В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК
Лучия Антонова-Василева
Institute for Bulgarian Language Bulgarian Academy of Sciences Sofia, Bulgaria
Резюме. Статията разглежда мястото на диалектната реч в съвременното устно общуване в България и в езика на литературни произведения, включена в учебните програми. Поставя се въпросът за необходимостта от изучаването на диалектните елементи в езика, което е свързано с пълноценното възприемане и анализиране на текста. Дават се примери за учебни задачи, които може да послужат за развитието на тези умения.
Keywords: Bulgarian language; dialects; Bulgarian teachers training
THE NATIVE LANGUAGE IN OUR TIME – THE PLACE OF DIALECT SPEECH IN CONTEMPORARY ОRAL COMMUNICATION AND IN BULGARIAN LANGUAGE EDUCATION
Abstract.The paper examines the place of in Bulgaria as well as in the language of literary works included in curricula. The question of the need to study the dialect element in the language, which is related to the perception and analysis of the text is considered. Some examples of learning tasks that can serve to develop these skills are given.
Prof. Dr. Luchia Antonova-Vasileva
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences
Sofia, Bulgaria
E-mail: luch_antonova@abv.bg
ПОЗНАВАНЕТО НА ГРАМАТИЧНИТЕ ОСОБЕНОСТИ НА МЕСТНИЯ ДИАЛЕКТ В ПОМОЩ НА УЧИТЕЛЯ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК
Илияна Гаравалова
Institute for Bulgarian Language Bulgarian Academy of Sciences Sofia, Bulgaria
Резюме. Статията разглежда предимствата, които познаването на специфичните особености на местния диалект, отличаващи го от литературната норма, има при преподаване на български език в училище. Познаването на тези особености е от голямо значение за работа върху основни типове грешки, допускани от учениците в тяхната устна и писмена реч.
Keywords: dialect; teaching Bulgarian language in school; types of students mistakes
KNOWING GRAMMATICAL PARTICULARITIES OF THE NATIVE DIALECT IN HELP Of THE BULGARIAN LANGUAGE TEACHER
Abstract. The article considers the advantages of knowing the specific particles of the native dialect, which differentiate it from the literary norm, for teaching Bulgarian language in school. They are particularly heartening for the basic types of mistakes at students writing and verbal manifestation which can be expected and can be main criterion for the teacher in determination of that, which part of the school subject needs to be accented on.
Dr. Iliyana Garavalova, Assist. Prof.
Department for Bulgarian Dialectology and Linguistic Geography
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski prohod, Bl. 17
Sofia, Bulgaria
E-mail: garina@abv.bg
ЗА ЕДИН EКСПЕРИМЕНТ ПО ПИСАНЕ С ЧУЖДЕСТРАННИТЕ СТУДЕНТИ, ИЗУЧАВАЩИ БЪЛГАРСКИ ЕЗИК
Dr. Reni Manova
Sofia University
Резюме. умението за писане е базово при усвояването на чужд език и включва продуцирането на текстове, които следва да се оценяват според следните критерии: съдържание, организация и кохезия, достатъчно широк диапазон от лексеми и граматически структури, съобразяване с потенциалния реципиент, точност на изказа. В настоящата статия ще бъде описан експеримент по писане, проведен с група чуждестранни студенти, изучаващи български език в Су „Св. Климент Охридски“. На чужденците са дадени инициално и финално изречение от текст. Инструкцията е да напишат няколко изречения между тези две, създаващи рамката, така че всички, взети заедно, да формират качествен текст.
Keywords: second language acquisition; writing skills; initial and final sentences; cohesion
WRITING WORKSHOP FOR FOREIGN STUDENTS, LEARNING BULGARIAN
Abstract. Writing is a main component in second language acquisition. Writing skills are basic and include creating texts, which are assessed acording to the following criteria: content, organization and cohesion, range, register, target language, accuracy of language. The writing task, which results are analysed in this article, is partially constrained by presenting foreign students with initial and final sentences. The students were instructed to write several sentences in between those two which, when taken all together, would form a good text.
Mrs. Reni Manova, PhD student
Faculty of Slavonic Studies
Sofia university
Sofia, Bulgaria
E-mail: paris_f6@abv.bg
BULGARIAN LANGUAGE SUNDAY SCHOOLS IN THE UK FROM THE VIEWPOINT OF COUNTRY OF ORIGIN AND THE HOST COUNTRY
Valentina Alexandrova-Kirova
“Ivan Stanchioff” Bulgarian School at the Bulgarian Embassy in London
Abstract. This paper gives an insight into the development of the Bulgarian Language Sunday Schools in the uK as promoters of the mother tongue and culture. The focus is on their features and benefits. In particular, the most important issues related to these Bulgarian organisations (such as the increase of the number of the schools and the reason behind this, their connections with mainstream schools and some of their problems) are discussed. At the same time, it is acknowledged that most of these issues need further in-depth studies. Keywords: Bulgarian Language Sunday Schools; united Kingdom
Dr. Valentina Alexandrova-Kirova
“Ivan Stanchioff” Bulgarian School at the Bulgarian Embassy in London
186 – 188, Queen’s Gate
London SW7 5HL, UK
E-mail: v.alex.kirova@gmail.com