APPLIED LINGUISTICS / ПРИЛОЖНА ЛИНГВИСТИКА
Комуникативното поведение на събеседника в експанзията на диалогичната единица
[Communicative Behaviour of the Converser during the Expansion of Dialogic Unit]
/ Донка Мангачева / Donka Mangatcheva – page 231
Log in to read the full text
F2 Transition Measurement in Bulgarian Adults who Stutter and who do not Stutter
/ Gergana Padareva-Ilieva, Dobrinka Georgieva – p. 243
Log in to read the full text
LANGUAGE TEACHING METHODOLOGY / МЕТОДИКА
Сугестопедия: как да разкрием резерви в процеса на чуждоезиковото обучение
[Suggestopedia: How to Reveal the Potential of Learners in the Process of Foreign Language Teaching]
/ Галя Матева / Galya Mateva –p. 252
Log in to read the full text
LANGUAGE AND CULTURE / ЕЗИК И КУЛТУРА
La narrativa cartográfica de Antonio Muñoz Molina en los Misterios de Madrid y la Noche de los tiempos
/ Arantxa Fuentes Ríos – p. 266
Log in to read the full text
INAUGURAL LECTURE / ВСТЪПИТЕЛНА ЛЕКЦИЯ
Българският „maître de langues“
[The Bulgarian „maître de langues“]
/ Димитър Веселинов / Dimitar Vesselinov – стр. 280
Log in to read the full text
LINGUODIDACTICAL ARCHEOLOGY / ЛИНГВОДИДАКТИЧЕСКА АРХЕОЛОГИЯ
Ролята и значението на италианските научни издания при формирането на фонда на Университетската библиотека „Св. Климент Охридски“
[The Role and Importance of Italian Scientific Books in the Fundamental Development of Collections of the University Library “St. Kliment Ohridski”]
/ Анна Ангелова / Anna Angelova – p. 297
Log in to read the full text
EVENTS / ХРОНИКА
„Език свещен…“ и езикова културна памет
[“Sacred Language …” and National Linguistic Memory]
/ Мариана Георгиева / Mariana Georgieva – p. 311
Log in to read the full text
Доц. Илиане Владовой 80 лет
[Dr. Iliana Vladova, Assoc. Prof, Celebrates 80th Anniversary]
/ Мариана Георгиева / Mariana Georgieva – p. 311
Log in to read the full text
II Международный молодежный форум „Моя инициатива в образовании“ в Варне
[ II International Youth Forum “My Initiative in Education” in Varna]
/ Галина Шамонина, Раиса Богданова / Galina Shamonina, Raisa Bogdanova – p. 317
Log in to read the full text
REVIEWS AND ANNOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ
Градината с дървото, което се разклонява: Вавилонски отклонения на Ирена Кръстева
[The Garden with the Branching Tree: Babylonian Deviations of Irena Kristeva]
/ Владимир Сабоурин / Vladimir Sabourin – p. 321
Log in to read the full text
Втора международна интердисциплинарна конференция за студенти и докторанти
[Second International Interdisciplinary Conference for Students and PhD-Students]
/ Миглена Христозова / Miglena Hristozova – p. 327
Log in to read the full text
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS
/ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – page 329
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – page 331
КОМУНИКАТИВНОTO ПОВЕДЕНИЕ НА СЪБЕСЕДНИКА В EКСПАНЗИЯТА НА ДИАЛОГИЧНАТА ЕДИНИЦА
Донка Мангачева
Sofia University
Absract. В светлината на верижността в разговора интересно явление е експанзията на базова диалогична единица, т.е. групирането на двойки речеви действия със сходна първа част (в случая подбудителен акт) в по-дълъг дискурсивен фрагмент. Обект на внимание тук е втората част на двойката и в частност – типът словесна реакция към въвеждащата реплика във всеки отделен сегмент. Вариацията в отношението на адресата позволява да се откроят съществени стъпки и определен порядък в построяването на сложната линия на комуникативното му поведение и съответното ѝ конфигуриране като поддържане или пренастройване на първоначалнo избрания подход. В изложението се проследяват и систематизират някои общи положения в комплексната интерактивна композиция в посочените условия и се задават примерни параметри за тяхната интерпретация.
Keywords: talk-in-interaction; sequence expansion; adjacency pair; directive act turn; verbal reaction; communicative attitude
DURING THE EXPANSION OF DIALOGIC UNIT
Abstract. The expansion of the basic dialogic unit, i.e. the arrangement/chaining of adjacency pairs with a similar first turn (in this case a directive speech act) in a larger discourse fragment constitutes an interesting phenomenon in the light of conversation sequencing. The attention is drawn to the second-pair part, in particular to the type of verbal reaction to the cue act in each segment. Тhe variation of the addressee’s approach outlines the essential, significant steps in a particular disposition/arrangement contouring his manifold communicative attitude in two main perspectives: sustaining or modulating the initial choice. The article traces and systematizes some general considerations of the complex interactive composition under the said conditions and suggests some indicative parameters for their interpretation.
Dr. Donka Mangatcheva, Assoc. Prof.
University of Sofia (Bulgaria)
F2 TRANSITION MEASUREMENT IN BULGARIAN ADULTS WHO STUTTER AND WHO DO NOT STUTTER
Gergana Padareva-Ilieva, Dobrinka Georgieva
South-West University “Neofit Rilski” – Blagoevgrad (Bulgaria)
Abstract. There is strong research evidence that F2 transitions may be used to differentiate the speech of persons who stutter from that of persons who do not stutter. However, what is known about F2 transitions in stuttering is based mostly on speakers of English. In this paper we present the first experiment on F2 transition in native Bulgarian speakers. Subjects included four Bulgarian adult males who stutter (mean age = 24 years) and four age-matched Bulgarian adult males who do not stutter. The software product Motor Speech Profile (MSP) as a part of the computerized speech laboratory (Kay Pentax) was used for the measurement of F2 transition. There was a notable difference in the magnitude of F2 variations, the rate of F2 variations and the regularity of F2 variations between participants who stutter and who do not stutter.
Keywords: F2 transition; stuttering; Bulgarian; adults who stutter; speech-language pathology
Dr. Gergana Padarva-Ilieva, Assoc. Prof.
Department of Bulgarian Language
South-West University “Neofit Rilski”
66, Ivan Mihaylov Str.
2700 Blagoevgrad, Bulgaria
Prof. Dr. Dobrinka Geogrieva
Department of Logopedics
South-West University “Neofit Rilski”
66, Ivan Mihaylov Str.
2700 Blagoevgrad, Bulgaria
СУГЕСТОПЕДИЯ: КАК ДА РАЗКРИЕМ РЕЗЕРВИ В ПРОЦЕСА НА ЧУЖДОЕЗИКОВОТО ОБУЧЕНИЕ
Галя Матева
Tехнически университет – София
Absract. В предишна публикация бяха дискутирани основните понятия и принципи в сугестопедията от гледна точка на един холистичен подход към личността и процеса на учене в съвременното обучение по чужд език. Настоящата статия обогатява теоретичния обзор с трите фундамента, формулирани от Лозанов – любов, свобода и престиж, и с тяхната интерпретация в лингвопедагогически контекст. Представят се също така трите основни групи методически похвати в сугестопедията и начинът, по който те се съотнасят към вече разгледаните принципи. Резултат от взаимосвързаността на тези принципи и методически средства е ускореното формиране на комуникативно насочени езикови знания и умения, проявени в т.нар. „сугестопедичен резервен комплекс“. В заключение, статията обсъжда как специфичните комуникативни и лингвистични резерви в сугестопедията се допълват от разкрития потенциал на обучаваните в психологически, психофизиологически и социални сфери, което осигурява единството на тяхното обучение и развитие.
Keywords: suggestopedia; holistic education; love; freedom; prestige; suggestopedic methods of teaching; communicative teaching; suggestopedic reserve complex
SUGGESTOPEDIA: HOW TO REVEAL THE POTENTIAL OF LEARNERS IN THE PROCESS OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING
Abstract. In a previous publication we discussed the basic concepts and principles of suggestopedia from the point of view of a holistic approach to personality and the process of foreign language teaching and learning. The present article enriches the theoretical review by adding the three fundamental pillars formulated by Lozanov, namely love, freedom and prestige, and by interpreting them in a linguistic-pedagogical context. It also introduces the three groups of methods used in suggestopedia and the way they are closely related to the main principles. The interrelation of methods and principles results in the accelerated development of communicatively oriented language knowledge and skills which are manifested in the “suggestopedic reserve complex”. Finally, the article discusses how the specific communicative and linguistic reserves in suggestopedia are complemented by the revealed psychological, psychological-physiological and social potential of learners which guarantees the unity of learning and personality development.
Dr. Galya Mateva, Assoc. Prof.
Cambridge CELTA and DELTA tutor
Sofia Technical University
Sofia, Bulgaria
LA NARRATIVA CARTOGRÁFICA DE ANTONIO MUÑOZ MOLINA EN LOS MISTERIOS DE MADRID Y LA NOCHE DE LOS TIEMPOS
Arantxa Fuentes Ríos
Universidad de Santiago de Compostela (España)
Abstract. Partiendo del marco epistemológico de la cartografía literaria, a lo largo de este artículo nos detendremos en el concepto de mapa como estructura espacial literaria. En primer lugar, trazaremos el panorama en el cual el mapa se ha convertido en una herramienta recurrente en las industrias culturales, tal y como se observa no solo a nivel editorial, sino también en el desarrollo del turismo literario. Paralelamente, dentro de la novela contemporánea, el mapa asimismo está presente como tejido espacial subyacente a la estructura novelística. Este será nuestro principal objeto de estudio. A este propósito, discerniremos las características de este diseño narrativo espacial y sus implicaciones hermenéuticas para, a continuación, desarrollar esta perspectiva cartográfica en dos novelas del escritor español Antonio Muñoz Molina: Los misterios de Madrid y La noche de los tiempos.
Keywords: Cartography literary; map; spatial narrative; Antonio Muñoz Molina; Los misterios de Madrid; La noche de los tiempos
ANTONIO MUÑOZ MOLINA’S CARTOGRAPHIC NARRATIVE IN THE “MYSTERIES OF MADRID” AND “THE NIGHT OF THE TIMES”
Abstract. Starting from the epistemological framework of literary cartography, throughout this article we will dwell on the concept of map as a literary spatial structure. First, we will outline the panorama in which the map has become a recurrent tool in cultural industries, as is observed not only at an editorial level, but also in the development of literary tourism. In parallel, within the contemporary novel, the map is also present as a spatial tissue underlying the novelistic structure. This will be our main object of study. In this regard, we will discern the characteristics of this spatial narrative design and its hermeneutical implications, and then develop this cartographic perspective in two novels by the Spanish writer Antonio Muñoz Molina: The Mysteries of Madrid and The Night of Time.
Dr. Arantxa Fuentes Ríos, Assoc. Prof.
University of Santiago de Compostela (Spain)
БЪЛГАРСКИЯТ „MAÎTRE DE LANGUES“
Prof. Dimitar Vesselinov, DSc.
Sofia University
Absract. Реконструирането на образа на учителя по чужди езици, като социален тип, се вписва в педагогическата имагология и е важен елемент от лингводидактическата археология. В лекцията е представен френскоезичният преподавател от епохата на Българското възраждане, който е не само ограмотяващ учител по езика и традиционен духовен наставник, а полиглот, енциклопедист и цивилизатор. Той разпространява модерността чрез упорита преподавателска дейност, чрез преводаческа, журналистическа и книжовна активност, чрез блестящи публични изяви и нов модел на социално поведение и преди всичко чрез саможертва в името на идеалите си.
Keywords: reconstruction; foreign language; teacher’s image as a social type; imagology; linguistic archaeology; French
THE BULGARIAN “MAÎTRE DE LANGUES”
Abstract. The reconstruction of the foreign language teacher’s image as a social type fits into pedagogical Imagology and is an important element of linguistic archaeology. The lecture presents the French-language lecturer from the Bulgarian National Revival, who is not only a literacy teacher and a traditional spiritual mentor, but also a polyglot, encyclopaedist and enlightener. He spreads modernity through strenuous teaching, through translation, journalistic and literary activity, through brilliant public appearances and a new model of social behaviour, and above all through sacrifice in the name of its ideals.
Prof. Dimitar Vesselinov, DSc.
University of Sofia
Sofia, Bulgaria
РОЛЯТА И ЗНАЧЕНИЕТО НА ИТАЛИАНСКИТЕ НАУЧНИ ИЗДАНИЯ ПРИ ФОРМИРАНЕТО НА ФОНДА НА УНИВЕРСИТЕТСКАТА БИБЛИОТЕКА „СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ“
Анна Ангелова
Университетска библиотека „Св. Климент Охридски“
Absract. Статията прави анализ на италианската научна литература, постъпила във фонда на Библиотеката от основаването ѝ през 1888 г. до 1903 г., изпълнявайки една от основните задачи, стоящи пред нея – „да събира и съхранява чуждата литература като най-важна част от фондовете на библиотеката“. Италианските научни издания са един от петте основни компонента, формиращи колекцията „Италиански раритети“ в Университетската библиотека. Появата на италиански издания още в първите години след създаването на Библиотеката се дължи първо на ролята, която има Италия в културната история на Европа, второ – на променените геополитически обстоятелства, настъпили в периода след Освобождението. Покупката на италианска научна и учебна литература, която попълва определена празнина при формирането на библиотечния фонд в периода на първоначалното фондонатрупване (особено в областта на хуманитарните науки), е от съществено значение за развитието на Университетската библиотеката и е сред приоритетите на новосъздадения български университет. Прегледът на италианската научна литература затвърждава впечатлението за целенасочено попълване на фондовете с италиански книги след създаването на Софийския университет. Най-обемна група в колекцията от италианските редки и ценни издания е групата на научните издания. Тя съдържа общо 283 заглавия от няколко области – право, история, филология, философия, педагогика и филологически науки. Детайлното анализиране на включената в състава на колекцията научна италианска литература показва, че в различните изследователски области голямата част от научните издания запазват своята значимост.
Keywords: scientific literature; research fields; Italian literature; social sciences; humanities; libraries; collection; rare and valuable books; university library
THE ROLE AND IMPORTANCE OF ITALIAN SCIENTIFIC BOOKS IN THE FUNDAMENTAL DEVELOPMENT OF COLLECTIONS OF THE UNIVERSITY LIBRARY “ST. KLIMENT OHRIDSKI”
Abstract. The article presents an analysis of the Italian scientific literature acquired in the library collection from its founding in 1888 to 1903, fulfilling one of the main tasks – “to collect and store foreign literature as the most important part of the library’s collections”. Italian scientific editions are one of the five main components of the collection of Italian rare and valuable books in the University Library. The emergence of Italian editions in the first years after the founding of the library is due primarily to the role of Italy in Europe’s cultural history, secondly to the changed geopolitical circumstances that took place after the Liberation. The purchase of Italian scientific and scholarly literature, which fills a gap in the period of the fundamental development of library collections (especially in the field of humanities), is essential for the progress of the University Library and is among the priorities of the newly established Bulgarian University. The largest volume group in the collection of Italian rare and valuable editions is the group of scientific publications. It contains 283 titles in several fields – law, history, philology, philosophy, pedagogy, and philological sciences. Detailed analysis of the Italian scientific literature in the library collections shows that most of the scientific editions in various research fields retain significant.
Dr. Anna Angelova, Assoc. Prof.
Library of University of Sofia
Sofia, Bulgaria