Lexical Representation of Dense Numerical Vectors: Introducing LangVec
Simeon Emanuilov, Aleksandar Dimov
Sofia University “St. Kliment Ohridski” (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/math2024-3-1-lex
Abstract. High-dimensional numerical vectors are widely used in machine learning for searching and indexing data. However, it is often difficult for users to interpret their meaning…
Разстояния между забележителни точки и неравенства в изпъкналия четириъгълник
Йордан Табов 1), Станислав Стефанов 2),
Красимир Кънчев 3), Хаим Хаимов
1)Институт по математика и информатика,
Българска академия на науките (България)
2)Университет по архитектура, строителство и геодезия (България)
3)Висше транспортно училище „Тодор Каблешков“ (България)
https://doi.org/10.53656/math2024-3-2-int
Absract. В тази статия, с помощта на изведените в (Nenkov 2019) и (Nenkov 2022) формули за разстоянията от някои забележителни точки в четириъгълник до върховете и до средите на страните и диагоналите…
Развитие на дигитални компетентности в задължителната подготовка по информационни технологии в средното училище
Теменужка Зафирова-Малчева,
Николина Николова, Пенчо Михнев
Sofia University
https://doi.org/10.53656/math2024-3-3-dev
Absract. Статията представя втората част от изследване, което има за цел да идентифицира нуждите от актуализация на учебната документация и учебното съдържание по компютърно моделиране и информационни технологии (КМИТ) в прогимназиален етап (5. – 7. клас)…
Using AI to Improve Answer Evaluation in Automated Exams
Georgi Cholakov, Asya Stoyanova-Doycheva
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski” (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/math2024-3-4-imp
Abstract. The objective of the research is to enhance the functionality of the Evaluator software agent within the Distributed eLearning Center (DeLC), a platform providing extensive support for e-learning activities…
Програмна реализация на играта „Комбинация девет“
Георги Гачев
Institute of Mathematics and Informatics,
Българска академия на науките (България)
https://doi.org/10.53656/math2024-3-5-int
Absract. В статията е представена математическата игра „Комбинация девет“. В играта се изисква числата от 1 до 9 да се подредят в деветте ъглови точки на квадратна мрежа 2 × 2 така, че сумата от числата в четирите ъгъла на всяка от клетките на мрежата да е равна на зададеното в клетката число…
Развитие на дигитални и алгоритмични умения на учениците чрез използване на Visual BASIC for Applications
Стефка Анева, Елена Тодорова
Paisii Hilendarski University of Plovdiv
(Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/math2024-3-6-dev
Absract. В настоящата статия се представя един подход за интегрирано вътрешнопредметно взаимодействие и креативно използване на формираните дигитални умения на учениците за обработка на таблични данни…
Двукратно броене и числа на Фибоначи
Dr. Ivaylo Kortezov, Assoc. Prof.
Institute of Mathematics and Informatics
Българска академия на науките (България)
https://doi.org/10.53656/math2024-3-7-dou
Absract. Предложен е комбинаторният принцип за двукратно броене при доказване на комбинаторни тъждества, включващи числата на Фибоначи…