По цял свят 3 – 4-годишни деца с лекота пишат текстове на клавиатура и прокарват пръсти по сензорните екрани. Но толкова ли е радващо това?…
Известният руски учен, доктор на филологическите и на биологическите науки Татяна Черниговска предупреждава за опасността от ранното приобщаване към различни електронни устройства. Децата не умеят или престават да пишат с химикалка и от това губят много на ниво мислене. За малкия човек е извънредно важно упражняването на фината моторика, защото за нея отговаря същият участък в мозъка, както и за развитието на речта. За целта е необходимо децата да моделират от пластелин, да изрязват с ножици, да нижат мъниста. За негативния ефект от въвеждането на компютри в началното училище свидетелстват и резултатите от изследване в областта на когнитивната неврология, проведено от професор Карин Джеймс в Университета в Блумингтън, САЩ. Деца, които все още не са се научили да четат (познават буквите, но не могат да ги свързват в думи), са разделени на две групи: едните се учат да пишат на хартия, другите печатат на клавиатура. С помощта на компютърна томография се установява как с времето се променя активността на мозъка, докато децата учат азбуката.
Четете повече в бр. бр. 28, 9 – 15 юли 2015 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg