Държавата да подкрепя изграждането на специализирани центрове за работа с деца с аутизъм и да се провеждат обучения на всички педиатри за ранна диагностика на болестта – това са част от исканията, които поставиха родители на деца със специални образователни потребности.
Те участваха в работна среща на тема „Гарантиране на качеството на живот на децата с аутизъм в България и на техните семейства“. Във форума се включиха Даниела Проданова – председател на здравната комисия в парламента, зам.-министърът на образованието и науката Ваня Кастрева и омбудсманът Константин Пенчев. Родителите настояват още работата с деца със специални образователни потребности да стане част от програмата за подготовка на бъдещи педагози, както и да има квалификация за практикуващите учители. Един от най-големите проблеми, които спират по-нататъшните стъпки в подкрепа на децата, е липсата на актуална статистика за техния брой. Оказва се, че често те не получават необходимите документи или им се поставя друга диагноза. Решение на проблема е създаването на регистър, в който да са събрани данни за всички деца със заболявания от аутистичния спектър. По думите на родителите липсва достатъчно координация между здравната, социалната и образователната сфера, затова много често семействата са прехвърляни от една институция на друга за решението на даден проблем. Те подчертаха, че към момента Просветното министерство е институцията, която прави най-много в подкрепа на техните деца. Те поискаха и повече часове за работа с ресурсен учител, като се използват специализирани програми за децата от аутистичния спектър. Голям проблем за тях е учебната среда – в традиционните класни стаи те често се чувстват изгубени, посочва Калоян Дамянов – председател на Националната асоциация на ресурсните учители. Според него има варианти с минимални инвестиции училищата да направят по-уютни класните стаи, така че децата със специални потребности да се чувстват комфортно. Той коментира още, че очаква с новия стандарт за приобщаващо образование, който ще следва новия образователен закон, да има регламент за специализиране на ресурсните учители за работа с едно или няколко заболявания. „През последните години екипът на МОН се постара да достигне европейско ниво на грижа за децата от аутистичния спектър. След много усилия имаме и добри практики, които може да представяме пред останалите. Разбира се, имаме още много работа и няма да спрем дотук“, коментира заместник-министър Ваня Кастрева. По думите й с приемането на новия закон за училищното и предучилищното образование ще бъде променен моделът за комплексно педагогическо оценяване на децата. Това е стъпка в подкрепа на всички деца със СОП, категорична е тя.
Четете повече в бр. бр. 30, 23 – 29 юли 2015 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg