Столичната гимназия подготвя специалисти по авиационна техника. Тя е единствена в цялата страна и стартира миналата година.
Обучението за спедитор-логистик ще започне от есента и в момента се правят учебните планове съвместно с работодателите. Обучението по тази професия ще се осъществява чрез дуална система по проект на австрийското посолство. В гимназията се кандидатства и след VII, и след VIII клас. Тази година приемът след седми клас е увеличен с 2 паралелки за новите специалности, които изискват задължително разширено изучаване на чужд език. „Ние сме пилотно училище за професията спедитор-логистик – казва директорът инж. Антония Гаврилова. – Авиотехниката преди години се е изучавала в Пловдив, но там няма прием от 4 години и базите са закрити отдавна. Миналата година направихме пилотен прием след VIII клас, но се оказа, че това не удачно. Сега ще приемаме след VII клас заради разширеното изучаване на английски език, тъй като за авиацията той е задължителен. Учебният план е разработен съвместно с Института по въздушен транспорт и съгласуван с главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“. При разработването му са приложени елементи на дуалната система, като практическото обучение е предвидено да се провежда в „Луфтханза техник София“. В края на обучението учениците ще имат възможност да упражняват тази професия и по стандартите на международната авиация.“ За професията „Спедитор-логистик“ обучението е изцяло чрез дуалната система. Договорите за практическо обучение на учениците в ХI и ХII ще бъдат с водещи спедиторски фирми и фирми с австрийско участие. Интерес има и към другите специалности в гимназията, като „Автомобилна мехатроника“, която до голяма степен е комбинация от две специалности – автомобилна механика и мехатроника. За нея е предвиден прием както след VII, така и след VIII клас. По специалността „Автотранспортна техника“ обучението от 1998 г. се осъществява на модулен принцип, като началото е по програма ФАР. Това е добра предпоставка за прилагане и на дуалната система на обучение. Разпределянето на учебното съдържание на модули позволява по-лесно материалът от даден модул да се свърже с практическото обучение във фирмата. Паралелките с модулно обучение имат и по-добри резултати на матурите, тъй като учениците имат умения за работа с тестове. „Тази година приложихме елементи на дуално обучение и в други професии – допълва инж. Гаврилова. – Сключихме договор за специалността „Електрообзавеждане на транспортна техника“ с „Пежо“ и наши ученици работиха в трите фирмени сервизи на територията на София, когато имаха учебна или производствена практика. Предимство на дуалното обучение е, че професиите трябва да са съгласувани с работодателите и да бъдат актуални за пазара на труда. Появяват се нови професии, а няма кадри за тях. Специалностите трябва да се съгласуват и с бюрата по труда, Агенция по заетостта. Сега имаме поръчки от отделни фирми за конкретен брой кадри, но това касае основно дуалната система. Фирмите ще провеждат практическото обучение и след завършване на гимназията ще имат готови квалифицирани работници, за които няма да има необходимост за адаптация в работната среда и екипа.“
Четете повече в бр. 23, 9 – 15 юни 2016 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg