"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2016 Брой 10, 2016

Не може всеки университет да преподава всичко

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10-03-2016
in Брой 10, 2016
A A

На много места академичното ръководство е разделено от стопанското и финансовото, на други – не. Но и в двата случая има добре функциониращи университети. Подобна реформа е била полезна на много места, а на други са се справили и без такова разделение. Затова Министерството на образованието и науката и цялото общество трябва да се съсредоточат върху довършване на започналата реформа – с идеите на стратегията за развитие на висшето образование, законопроекта за изменение на Закона за висше образование, приет от Народното събрание. Третият етап е подзаконовата нормативна уредба да продължи тази идея, без да измени духа й. Това означава да се промени финансовият модел, като се случат следните изключително важни неща. Първо, средствата за субсидията, която се дава според качество, да нарастват, докато стигнат поне половината от средствата на цялата субсидия. В момента по-голямата част е според броя на студентите. Не е лошо парите да следват студента, лошото е, ако това е единственият елемент във формулата. Трябва да има баланс между двете. Второ, да се въведат внимателно приоритетни направления и защитени специалности, така че направления и специалности, които не са ефективни финансово, но са нужни на обществото, наистина да получат подкрепа, иначе ще загинат. Много пъти казвах защо това е полезно. Ако отчитаме качеството повече, университетите ще имат интерес да го повишават. А сега имат интерес само да повишават броя на студентите, което в последните 15 години доведе до сериозни проблеми с качеството. Имам опасения как ще се изпълни третият етап, особено по отношение на приоритетните направления и защитените специалности. Ако ги определим необмислено, нещата може да се влошат. Същото важи и за качеството. Трябва да се внимава с коефициентите, които ще се дават в отделните направления за качество – дали според научните резултати, дали според реализацията на студентите, или по други критерии. Това са важни детайли, които могат да провалят цялостната идея, която ще доведе до революция във висшето образование. След 15 години екстензивно нарастване според броя на студентите усилията ще се съсредоточат върху специалностите, които са най-добри в дадено висше училище.

Четете повече в бр. 10, 10 – 16 март 2016 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Водим открит диалог за реформи в образованието Времето на тебешира безвъзвратно отмина Науката се управлява като бизнес Default ThumbnailПолимерът е и опаковка, и имплант, и лекарство

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Личности

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Професионално образование, година XVIII, книжка 1, 2016

Next article

Chemistry, Number 2/2016, Volume 25

Next article

Chemistry, Number 2/2016, Volume 25

На фокус са стандартите

На фокус са стандартите

Образованието срещу тероризма

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2024 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 5/2024, година XXXII
  • History, issue 4/2024, Volume 32
  • History, issue 3/2024, Volume 32
  • History, issue 2/2024, Volume 32
  • History, issue 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА НАУЧНО СПИСАНИЕ „ИСТОРИЯ“
  • Сп. „История“, книжка 6/2023, година XXXI
  • History, issue 5/2023, Volume 31
  • History, issue 4/2023, Volume 31
  • History, issue 3/2023, Volume 31
  • History, issue 2/2023, Volume 31
  • History, issue 1/2023, Volume 31
  • Contents of Istoriya-History, 2022, vol. 30
  • BULGARIANS IN THE GULAG: THE CASES OF POLITICAL EXILES NEDIU SAKOV AND PETAR MARINOV
  • History, issue 6/2022, Volume 30
  • History, issue 5/2022, Volume 30
  • History, issue 4/2022, Volume 30
  • History, issue 3/2022, Volume 30
  • History, issue 2/2022, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"