Тази година 100 хил. ученици завършват основно образование.
„Обикновено около 60 000 деца завършват всяка година основно образование, но през 2017 г. картината е малко по-различна – към тези 60 000 се прибавя една немалка група от около 25 000 – 30 000 млади хора от тазгодишния випуск на осмокласниците. В паралелки това е с около 50% в повече очакван прием за учебната 2017/2018 г. И дълг е на цялата система, на родители, общественост да насочат децата накъде да продължат в следващата образователна степен, за да бъдат в бъдеще полезни на себе си и на останалите“, коментира за „Аз-буки“ зам.-министър Диян Стаматов. По думите му този факт трябва да бъде осъзнат и да доведе до по-добър баланс между съществуващите общообразователни и профилирани паралелки и професионалните.
МОН възнамерява и да увеличи броя на паралелките с дуално обучение, като приложи български вариант на швейцарския и австрийския модел. Паралелките и училищата ще бъдат определени на проектен принцип. Само добре защитилите проекта си ще предлагат дуално обучение, а финансирането е осигурено от Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“. „Смисълът на тези паралелки е да се разработят много по-гъвкави учебни планове и програми за много по-широк професионален спектър. Швейцарският и австрийският модел на дуално обучение вече успешно се прилагат в български училища. Но смисълът на предлаганите от МОН 100 паралелки с дуално обучение е те да бъдат по повече специалности, а учебните планове да се мултиплицират в повече училища и да се използват за години напред“, пояснява зам.-министърът.
Сериозна роля има кариерното консултиране. „В страната са изградени 28 кариерни областни центъра, които работят добре и са в помощ на учениците, особено от някои групи. Може би единственото, което трябва да си пожелаем, е да работят с нагласата, че инициативата е в техните ръце“, смята Стаматов.
По думите му натрупаното с годините мнение, че задължително и на всяка цена детето трябва да попадне в езикова паралелка, постепенно трябва да се променя. „Езикът е прекрасна възможност за комуникация. Но езиковите компетенции далече не гарантират бъдеща успешна реализация. Езикът е необходимост, но е в пъти по-полезен в комбинация с професия. Затова добре би било и езиковите гимназии да пречупят мисленето си и да предлагат и те професии“, заключава Диян Стаматов.
Четете повече в бр. 2, 12 – 18 януари 2017 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg