Реформите са въпрос на съвместни усилия, категорична е депутатът Милена Дамянова
Законът за предучилищното и училищното образование е работещ и постига поставените цели за реформи. Така отговори на въпрос на „Аз-буки“ зам.-министър Таня Михайлова. Тя взе участие в редовното заседание на ПК по образованието и науката. Задачата ѝ бе да запознае народните представители с резултатите от приложението на ЗПУО.
Народните представители поставиха въпроси, свързани със съдържанието на учебните планове и програми. Изказаха се опасения от непрекъснато променящата се подзаконова уредба. Изрази се тревога за съдържанието на учебници по БЕЛ, история и биология. Поискаха се конкретика и разяснения за резултатите от ДОМИНО за дуалното обучение.
Липсата на цели и критерии компрометира идеята за иновации в училище, споделиха опасения народни представители. Обсъдена бе и задачата на задачите – обхватът, задържането, възпитанието в трудови умения на деца най-вече от семейства без отношение към образованието.
„Не са установени несъответствия при прилагането на ЗПУО – категорична е зам.-министър Таня Михайлова. – Образованието наистина е приоритет и не закон и наредби са в неговата сърцевина. Най-важното е, че Законът направи училищата автономни и те пишат собствени, възможно най-подходящи рецепти за постигане на определени цели.“
Зам.-министър Михайлова припомни, че резултатите от тазгодишните зрелостни изпити и НВО след
VII клас са и първите положителни резултати, макар и с малко.
„Докладът не просто отразява прилагането на един закон, а на една реформа“, каза народният представител Милен Михов. И препоръча по-голям контрол върху формата и съдържанието на квалификацията на учителите.
„За първи път има законово изискване за подобен анализ – припомни председателят на Парламентарната комисия по образованието и науката Милена Дамянова. – Безспорно това прави задачата по-трудна.“
Тя препоръча в бъдеще в подобни доклади и анализи да има повече конкретика, и най-вече примери за добри практики. Милена Дамянова не скри, че най-трудна ще бъде реформата в частта приобщаващо образование.
„Реформите са съвместни усилия, а резултатите идват след години“, обобщи накрая тя.
Красимир Вълчев, министър на образованието и науката:
Новата учебна 2020/2021 година ще започ-не присъствено. Вероятно и тогава ще живеем в условията на коронавирус и продължаваща епидемична ситуация. Но училищата ще бъдат готови и ще са взели всички необходими организационни мерки, за да се минимизират последствията. Няма да се стигне до крайните мерки на социална дистанция, каквито бяха взети през пролетта. По-скоро, когато имаме заразен ученик или учител, за няколко дни отделен клас ще превключи на обучение в електронна среда, така че да се минизира загубата на време и учебен материал.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg