"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 31, 2020

Мястото на 4-годишните е в предучилищната

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-07-2020
in Брой 31, 2020
A A
Изложба на ученически творби, посветени на Апостола на свободата, е една от инициативите в Седмицата на Васил Левски в
ОУ „Гео Милев“ – Садово, с която през февруари 2020 г. е отбелязана годишнината от кончината
на великия българин

Още с прекрачването на прага на ОУ „Гео Милев“ в град Садово посетителят е обзет от усещането за уют и топлина. Новата сграда на училището, в което учат 192 ученици, е открита през септември 2013 г.
Освен традиционните класни стаи по различните предмети в училището има и иновативен кабинет по безопасност на движението по пътищата, библиотека, конферентна зала, лаборатория, училищен музей, място за отдих и кът, посветен на патрона Гео Милев.
През последните години се наблюдава намаляване на учениците, което се дължи преди всичко на многото заминаващи в чужбина и в големите градове. Прогнозният брой ученици за 2020/2021 г. е 160. Освен тях обаче училището очаква и 15 деца в подготвителна група (през изминалата учебна година те са 16).
„Подкрепям задължителната предучилищна подготовка да започне на 4-годишна възраст“, отбелязва директорката на ОУ „Гео Милев“ Ренета Вълчева. По думите , това ще се отрази благоприятно върху социализацията на децата, респективно на подготовката им за I клас. Директорката смята, че ниският социален и образователен статус на семействата е в основата на обучителните трудности. Фактът, че майчиният език е различен от българския, е от значение, но по-голямо влияние има това, че децата нямат достатъчен лексикален запас на родния си език.
„Ако думата или изразът липсват в речника на детето, няма как да се осъществява пренос. Следователно трябва да се работи не просто за речников запас, а за сформиране на базов семантичен апарат“, уточнява Вълчева. По думите , до голяма степен причината е в маргинализацията на групата и нежеланието да се измъкне от битовата и интелектуална оскъдица.

Вълчева споделя, че на входа в подготвителна група в голямата си част децата нямат и елементарни навици. „Започваме с навици за тоалетната, за миенето на ръцете, сресването на косите, чистотата на дрехите….“ Събеседничката ми смята, че колкото по-дълъг е предучилищният период за тези деца, толкова по-адекватна е социализацията им. Мнението е, че училището съществува в мултикултурна среда и колкото по-близки са социалните и езиковите умения на учениците, при всички културни различия, толкова по-адекватно ще се реализира образователно-възпитателният процес.
Друг проблем са децата от семействата, които се връщат след дълго пребиваване в чужбина, без да са посещавали там нито детска градина, нито училище. Те са загубили дори усещането за езиковата среда. Подобно е и положението с децата, които сноват с родителите си напред-назад и ту са в чужбина, ту са в България. При тях става почти невъзможно устойчивото въздействие на образователно-възпитателната работа.За четири години в ОУ „Гео Милев“ обаче има само едно дете, което е отпаднало. Причината е по-скоро в невъзможността за въздействие от страна на училището – то е заминало в друго населено място след развод на родителите и без да бъде записано на училище там. Учителите полагат големи усилия децата да посещават занятията.

„Колегите ми са всеки ден в махалата“, казва директорката. Те имат пълното съдействие на полицията и социалните работници. „Когато и да сме ги помолили, никога не са ни отказали съдействие – категорична е тя. – Респектът към тях е друг. Ние сме всеки ден в махалата и някак си ни възприемат като свои“, с усмивка отбелязва Вълчева.
В рамките на обучението от разстояние се е налагало само на малка част от учениците да се носи учебният материал на хартия. Децата отдавна са свикнали електронните ресурси да присъстват в час. Вълчева споделя, че през последните четири години стратегическата цел на институцията е точно в тази посока – разкрепостяване на образователната среда чрез мобилен и интерактивен учебен процес. Освен това от 2016 до 2018 г. училището работи като партньор по проект на „Еразъм+“ за използването на добавена реалност при уязвими групи по покана на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“. В рамките на Проекта са закупени устройства и учениците са придобили умения за работа с тях, които в тези необичайни и трудни времена се оказват изключително полезни.

„Голяма част от децата знаеха какво правят по време на дистанционното обучение, имаха и пълната подкрепа на семействата си. Но разбира се, имаше и такива, които се самоизключиха“, казва още събеседничката ми. И допълва, че освен устройства са осигурили и карти за интернет за всички деца, но не всички са ги използвали за учебния процес.
Тук голяма роля изиграва помощта на психолога на училището Таня Кикеркова, която по време на извънредното положение постоянно разговаря с родителите. Оказва се обаче, че затруднения са възникнали с използването на платформата въпреки усилията на учителите, и най-вече на Петя Димитрова – ръководител на направление „Информационни и комуникационни технологии“, и на Христо Димитров – зам.-директора на училището, също със специалност „Информатика“. „Голяма част от учениците технически не успяха да се справят – гледаха уроците в платформата, но връщаха домашните си работи през месинджъри. Така им беше по-лесно“, казва още Вълчева.
През лятото учителите работят по проект „Подкрепа за успех“. Децата от подготвителна група пък са включени в проект „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“. „Освен това с тях ще се проведат и занятия в началото на септември. По време на дистанционното обучение с тях нямаше как да се работи, а те наистина са уязвими“, завършва разказа си Вълчева.

Your Image Description

Свързани статии:

Иновациите продължават в Белене Default ThumbnailНови шампиони в Игрите за ученици Снимка ПГГСД – ВарнаДелници и празници Прием в 108 паралелки ще обяви РУО – Стара Загора, за учебната 2021/2022 г.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Обучение по време на криза

Next article

Иновациите продължават в Белене

Next article
Иновациите продължават в Белене

Иновациите продължават в Белене

Да променяш средата  и другите

Да променяш средата и другите

Ако учителят не учи, кой тогава…

Ако учителят не учи, кой тогава...

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2024 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 5/2024, година XXXII
  • History, issue 4/2024, Volume 32
  • History, issue 3/2024, Volume 32
  • History, issue 2/2024, Volume 32
  • History, issue 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА НАУЧНО СПИСАНИЕ „ИСТОРИЯ“
  • Сп. „История“, книжка 6/2023, година XXXI
  • History, issue 5/2023, Volume 31
  • History, issue 4/2023, Volume 31
  • History, issue 3/2023, Volume 31
  • History, issue 2/2023, Volume 31
  • History, issue 1/2023, Volume 31
  • Contents of Istoriya-History, 2022, vol. 30
  • BULGARIANS IN THE GULAG: THE CASES OF POLITICAL EXILES NEDIU SAKOV AND PETAR MARINOV
  • History, issue 6/2022, Volume 30
  • History, issue 5/2022, Volume 30
  • History, issue 4/2022, Volume 30
  • History, issue 3/2022, Volume 30
  • History, issue 2/2022, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"