Министерството на образованието и науката публикува първите 150 одобрени проекта за изграждане на училищна STEM среда. С подкрепа на държавата училищата получават възможността да преобразят и модернизират съществуващите кабинети по математика, информационни технологии и природни науки. Става дума, на първо място, за училища, където има най-голям проблем да се мотивират децата да учат. До март – април догодина ще има още 20 млн. лева за модерна STEM учебна среда.
Това става ясно от изказването на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев пред участниците в онлайн изданието на VIII национална педагогическа конференция „Дистанционно обучение в мултикултурна среда“. Организатори са Центърът за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“ и Департаментът за продължаващо образование и квалификация на педагогическите специалисти към Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“. В рамките на форума участниците обсъдиха идеи за организирането на учебния процес през новата учебна година в условията на възможност за обучение от разстояние в електронна среда, необходимостта от нормативни промени и систематизиране и мултиплициране на добрите практики, натрупани по време на дистанционното обучение през втория срок на изминалата година.
В контекста на темата министър Вълчев припомни, че основният финансов ресурс в системата на образованието, който в последните години отиваше за достойно заплащане на учителския труд, сега ще се пренасочи към купуване на крайни устройства, необходими на учители и ученици за обучението от разстояние. В същото това време, възнагражденията в системата на предучилищното и училищното образование ще се поддържат на нива 120% от средната запата за страната и ще растат заедно с нея.
Министър Вълчев посочи още, че тази година се залагат целите и задачите за 6 – 7, дори
10 години напред. Те са в основата на редица стратегически документи и оперативни програми, които ще се изпълняват до края на новото десетилетие. „Подготвяме проекти и по новите инструменти в ЕС, в това число и на Фонда за възстановяване. Във всички тях ще заложим ускорена моденизация на материалната база и дигитализация на училищата – казва министър Вълчев. –
В краткосрочен период не можехме и не можем да купим устройства на всички деца. Но могат да се купят десетки хиляди, дори стотици хиляди устройства през следващите 2 – 3 г. за училищата, които при нужда от превключване към дистанционно обучение да ги предоставят на учениците, включително и в режим на взаимопомощ, защото някъде може да има необходимост за 20% от децата, а другаде – за 80%.“
Специално внимание министър Вълчев отдели на мерките по отношение на десегрегацията. „Основно предизвикателство ни остава работата с родители. Трябва да активизираме работата по Механизма за обхват. В следващи години това, на което не сме акцентирали достатъчно, но трябва да допълним към целия списък от дейности, е целенасочена работа за промяна нагласите на семействата. Ние имаме отделни проекти, но трябват и системни решения. Защото най-големите неравенства идват от отношението на родителите към образованието. Това трябва да е свързано включително и с ограмотяване на част от семействата.“
Красимир Вълчев е категоричен: „Трябва да направим партньори и родителите. Тази година имаме национална програма за тях, но всички мерки, взети заедно, не можаха да направят толкова, колкото направи извънредната ситуация. Родителите видяха, че може да се разчита на образователната система и на преподавателите. Работата им е неблагодарна – резултатът идва със закъснение. А понякога много хора са склонни да забравят колко е допринесъл за тяхното развитие учителят“, обобщава министър Вълчев.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg