Професионалната гимназия по икономика в Перник залага на STEM професиите, които дават големи възможности за реализация на младите
Професионалната гимназия по икономика в Перник е пример за училище, в което създават отлично подготвени специалисти в област-
та на информационните технологии и приложната информатика. Доказателство за това са многобройните отличия и медали, които учениците постоянно печелят. За седем години поред финалистите на Националната олимпиада по информационни технологии и на националния турнир по информационни технологии „Джон Атанасов“ са общо 51, като лауреатите сред тях са трима.
Името на гимназията, като че ли ни отесня и трябва да го разширим и да стане – Професионална гимназия по икономика и приложна информатика“, шегува се директорката инж. Румяна Иванова. Категорична е, че бъдещето е в STEM професиите и съвсем разбираемо е, че ръководеният от нея екип е насочил усилията си точно в тази посока.
В училището учат 491 деца, а през новата учебна година очакват броят им да надхвърли 500. Не е така обаче до неотдавна. През 2014 г. срещат голям проблем със запълването на паралелките. Причината е в изключително малкия випуск, завършващ седми клас. Налага се РУО да закрие паралелката „Застрахователно и осигурително дело“, за нея не е имало нито един кандидат. Установяват, че имат проблем, и затова решават да се съберат учители и ръководство, за да направят равносметка защо се е стигнало дотам. И сами още тогава стигат до извода, че бъдещето е в STEM професиите.
„От 2014 г. насам системно развиваме информационните технологии. Разбрахме, че това е правилният път, по който да вървим“, уточнява директорката. Още тогава въвеждат новата специалност „Икономическа информатика“, а през следващите години – още две: първо „Електронна търговия“, а след това „Компютърни мрежи“. Иванова е на мнение, че рестрикциите, които се прилагат във висшето образование по отношение на специалностите, които са от направленията „Администрация и управ-
ление“ и „Икономика“, влияят и върху професионалните училища. По-простичко казано, по-малък държавен прием във висшите училища в тези направления означава по-малко кандидати и при тях. Преди това в пернишката гимназия са се изучавали „Банково дело“, „Икономика и мениджмънт“, „Бизнес администрация“ – чисто икономически специалности. А сега фокусът е изместен към приложната математика и STEM професиите. В момента имат само една-единствена икономическа паралелка прием в VIII клас – „Икономика и мениджмънт“. „На този етап това съвпада както с политиката на МОН, така и с търсенето на пазара – приоритет да се дава на STEM направленията“, допълва моята събеседничка.
В пернишката гимназия освен обучението и класните стаи са STEM. И не става въпрос само за кабинета по информационни технологии, а за всички помещения в училището. Имат 10 напълно обзаведени стаи с лаптопи за всички ученици и специални шкафове за зареждане и съхранение на устройствата. Освен това са снабдени и с телевизори с операционна система Android, а проекторите са останали в миналото още преди 6 години. Отдавна не работят и с дневници на хартия, бъдещето на електронните ресурси е настояще в гимназията.
Професионалната гимназия е и в националния списък на иновативните училища, а нововъведението им – „Умни класни стаи за привлекателно образование и професионален успех“, ще се изпълнява в рамките на четири години.
Съвсем разбираемо, към обучението от разстояние в професионалната гимназия преминават плавно и без да срещнат затруднения. Още преди обявяването на извънредното положение 13 от общо 36 учители вече са имали виртуални класни стаи, в които са работили и преди наложената карантина. Останалите преминават към електронен режим на обучение буквално в рамките на два дни. „Колегите имаха необходимите компетенции, оставаше да организират своите виртуални класни стаи“, казва Иванова. Посочва, че изключително полезна се оказва практиката на двама нейни колеги, които са били на обучение в Испания и Ирландия. Там те се запознават с възможнос-
тите за използването на социалните медии и 3D технологиите в класната стая. Обучението е в рамките на цяла година – две седмици на място, а през останалото време – онлайн.
За трета поредна година печелят и проекти по програмата „Еразъм+“. Настоящото финансиране е в размер на 62 000 евро за обучение в Италия и Испания. Радостта от поредния спечелен проект е голяма, защото конкуренцията е изключително оспорвана. Само за сравнение на общо основание класираните проекти тази година са едва 56, а миналата – 165. За съжаление обаче, няма как да планират практическото обучение в чужбина, никой не знае как ще се развият нещата.
„Участието в международни програми разширява кръгозора. За две седмици няма как да научиш толкова, че да станеш специалист в дадена област, но за сметка на това имаш възможност да видиш един нов свят, да опознаеш друга култура и система на образование“, категорична е директорката. Посочва, че за трите години спечелените общо пет проекта са на стойност около 250 000 евро. Благодарение на тези проекти
учениците пътуват и общуват със свои връстници от Европа.
Тазгодишният проект по европейската програма за мобилност е в направлението „Професионално обучение“ и е за ученици в дуална форма на обучение. За Професионалната гимназия в Перник това е първият им випуск, който догодина ще бъде в XII клас. Обучението се извършва по проекта „Дуално обучение в България“ с подкрепата на Австрийското посолство в България. Учениците стажуват в търговски обекти, а партньори са им големи търговски вериги за храна и за козметика. Обучението се осъществява във филиалите на фирмите им в Перник.
„Процесът на подготовка, преди да започне практическото обучение, е дълъг и сложен“, пояснява Иванова. Връзката с фирмите е направена още в IX клас, но децата отиват на практика чак в XI клас. Времето се използва за срещи в рамките на учебната програма и така ученици и работодатели взаимно се опознават.
Основите на дуалното обучение започват с една паралелка. Днес паралелките са повече – във всеки випуск има поне по една, а в IX клас паралелката е с две специалности – „Икономика и мениджмънт“ и „Търговия“. За съжаление обаче, тази година прием на ученици в дуална система на обучение няма да има.
„Като че ли броят на учениците в тези паралелки дойде малко повече за работодателите. Ако миналата година един работодател подаваше заявка за 20 ученици, то тази година поиска да му осигурим 5“, обяснява директорката. Причината е, че фирмите не могат да отделят достатъчно наставници, които да въвеждат децата в занаята. Условието е за петима ученици да отговаря един наставник, а това се оказва проблем за работодателите. Затова тази година четирите фирми партньори са заявили обучение в реална среда на общо 12 ученици.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg