В НУ „Васил Левски“ в Габрово с нетърпение очакват началото на новата учебна година
От 2018 учебна година габровското НУ „Васил Левски“ се помещава в нова и модерна сграда. Преди школото се е намирало в самия център на града, но с времето броят на учениците намалява. В района има повече административни, отколкото жилищни сгради, а и раждаемостта спада от година на година, което води и до застаряване на населението, а попълването на паралелките с деца става все по-трудно. След като школото се премества в ремонтираната и осъвременена сграда на вече закритото ОУ „Цанко Дюстабанов“, броят на желаещите да постъпят в I клас, нараства. Сега там учат 157 ученици.
„Средата в началното училище е различна. При нас преходът от детската градина към училище е много по-плавен. По-близо сме до семейната среда, преподавателите не са много на брой – общо 17, а и възрастовата разлика между децата е по-малка. Атмосферата е коренно различна от едно основно или средно училище“, казва директорката на единственото начално училище в община Габрово Валентина Венкова. Спомня си как, разбирайки, че училището се премества в новата сграда, още в първия ден на приема записват 45 ученици за първи клас, а преди им е било трудно да намерят достатъчно деца, за да запълнят минималната бройка. Тази година двете паралелки в I клас пак са запълнени – 47 деца ще престъпят прага на началното училище за първи път.
Реновираната сграда е изключително модерна и снабдена с всички удобства. Всяко дете има собствено шкафче, а класните стаи са с интерактивни дъски и нови мебели. В училището има и логопедичен, медицински, ресурсен и готварски кабинет.
„Много деца посещават логопедичния кабинет и с всяка година стават все повече“, отбелязва директорката. По думите , причината се корени в това, че вкъщи никой не им обръща внимание на това как говорят. Малчуганите изпитват трудност не само при изговарянето на звуковете на буквите, най-често „л“ и „р“, но и срещат затруднения в опита си да изразят с думи това, което мислят.
Сред любимите места в училището за най-малките е кабинетът по готварство. В часовете по технологии и предприемачество или в следобедните занимания по интереси те се учат да правят сандвичи, да белят и режат зеленчуци и плодове, да ги подредят в чиния и как да боравят с копчетата на готварската печка. А след като приготвят ястието, следва най-хубавата част – опитването му. „Часовете в кабинета по готварство са първата стъпка към кариерното ориентиране на децата“, казва Венкова. Допълва, че работата на учителя е да научи децата да мислят, а не да зубрят факти. Като педагог с дългогодишен стаж, се стреми да изгради от най-ранна възраст у децата умения, които да им послужат занапред в живота. Затова и в учебния план на училището са заложили на факултативни часове по информационни технологии и разширено изучаване на английски език.
От миналата учебна година НУ „Васил Левски“ е в списъка на иновативните училища на МОН. Нововъведенията му са в областта на въвеждането на новаторски форми и методи в целодневната организация на учебния ден. Опитват се да съвместяват учебната програма с новите методи на преподаване. Технологиите са част от всеки урок. Въвеждат и мис-
ловните карти в учебния час. „По този начин детето много лесно визуализира и запомня новия урок“, категорична е Венкова. Провеждат се часове на открито – най-често в близкия до училището парк. В двора на училището, в малка градинка учениците засаждат и отглеждат цветя и зеленчуци.
Във факултативните часове по английски език работят с програма „National geographic по света“. За целта училището е купило специален софтуер – предимството му е, че с него се работи само в електронен вариант. „Часовете са предназначени за факултативен предмет, а не за избираем, но всички деца си го избират“, казва Даниела Костадинова, която преподава английски език и информационни технологии. Предимствата на програмата се крият в това, че в рамките на тези часове учениците не използват учебници и тетрадки, нито пък е необходимо да седят мирно на чина. Без стрес и страх от изпитване, на фона на песни, танци и игри малчуганите бързо и лесно усвояват новата информация. Костадинова разказва, че в опита си да предложат на учениците нещо по-различно, решават да се свържат с представителите на National geographic. Първоначално купуват софтуер за IV клас, но интересът е толкова голям, че не след дълго взимат и за по-малките ученици от I, II и III клас. „Децата с нетърпение очакват часа ми. Случвало се е да бие звънецът, а учениците да не искат да си тръгват“, допълва още учителката.
Разказва, че при нея се работи с натрупване, затова колкото повече децата отсъстват от училище, толкова по-трудно ще наваксат след това. „Ако не му хвана ръчичката и не му покажа кое бутонче да натисне в часа по компютърно моделиране, как ще се научи“, реторично пита тя.
Всички в габровското начално училище с нетърпение очакват началото на новата учебна година. „Целият ни педагогически екип се надява в тази особена обстановка часовете да започнат нормално“, отбелязва директорката. За разлика от някои други училища в
НУ „Васил Левски“ има достатъчно класни стаи, където децата могат да бъдат разпределени в по-малки групи. Налице е и нужният брой учители, които да работят с тях. Създали са различни варианти за организация на часовете и осигуряването на максимална дистанция между учениците. Важното е децата отново да се върнат в клас, защото, както отбелязва Венкова – лице в лице е най-добре.
В рамките на дистанционното обучение учениците са се справили с усвояването на учебния материал. Децата от I и II клас са работили заедно с родителите си, а тези в III и IV клас – в по-голяма степен самостоятелно. „Лошото в тази необичайна среда е, че ние, учителите, трудно можем да преценим какво точно е научило детето и до каква степен помага родителят“, казва още тя. Посочва, че обучението от разстояние е подходящ вариант в случаите, когато детето е болно и се налага да остане у дома, но не и за постоянно.
„В I клас електронното обучение е невъзможно. Не става въпрос за четенето – всеки ще се научи да чете. Но няма как да научиш някого да пише от разстояние“, допълва още тя. Точно затова през лятото са работили по програмата „Подкрепа за успех“ с ученици от
I и II клас. Разказва, че в рамките на извънредното положение е имало родители, които категорично са отказали децата им да учат онлайн. Причината не е била в липса на устройство или достъп до интернет, а страх от облъчване.
С учениците от социално уязвимите групи са работили както онлайн, така и на хартия.
За всички е имало виртуална класна стая. През цялото време са срещали и подкрепата на родителите, за което екипът на училището е много благодарен.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg