"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 41, 2020

Предпазни мерки в класната стая

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
07-10-2020
in Брой 41, 2020
A A

Над 1,5 милиарда ученици и 63 милиона учители в начални и средни училища са засегнати от пандемията, довела до затварянето на учебните заведения в 191 държави. Много страни започнаха повторно да отварят училищата. Неотдавнашно проучване на УНИЦЕФ сред 158 държави обаче установи, че 1 от 4 държави още не е определила дата за възобновяване на образованието.
С отварянето на училищата е важно да се вземат предпазни мерки както в класната стая, така и извън нея, за да се предотврати разпространението на коронавируса. УНИЦЕФ се опитва да подкрепи учителите с информация и съвети за физическо дистанциране в училище, хигиената на ръцете, съвети за почистване и дезинфекция на класната стая и действия, които трябва да се предприемат, ако ученикът изглежда болен.

 

За да защити бъдещето на цяло поколение деца, УНИЦЕФ призовава всички държави да дадат приоритет на отварянето на училищата с всички възможни мерки за безопасност. Пандемията ни научи на много уроци. Сред ключовите е, че с отварянето на училищата много ще се разчита на учителите, за да се гарантира, че децата ще продължат обучението си в безопасна и здравословна среда, както и да компенсират знания и умения, които може да са загубени.
Учителите трябва да познават фактите, за да защитят себе си и своите ученици. Уверете се, че използвате информация за COVID-19 от надеждни източници като УНИЦЕФ и Световната здравна организация, както и от здравните органи във вашата страна. Разбирането за това как се разпространява коронавирусът и как можем да защитим себе си и другите, е важна първа стъпка в установяването на процедурите и протоколите в класната стая. Учениците трябва да го разберат, за да спазват правилата. Слушайте техните опасения и отговаряйте на въпросите им по начин, подходящ за възрастта им.

Физическо дистанциране в училищата
Когато става дума за физическо дистанциране, е важно да установите някои основни правила в класната стая в съответствие с процедурите, установени от администрацията на вашето училище, както и с протоколите, установени от Министерството на здравеопазването на вашата държава и/или местните здравни органи и власти. Препоръчителните мерки включват: поддържане на разстояние от поне 1 м между всички присъстващи в училище; разстояние от поне 1 м между чиновете; въвеждане на гъвкави междучасия и обедни почивки (ако е трудно за прилагане, може децата да обядват на чиновете си). Ограничете смесването на класовете по време на заниманията в училище и извън него – учениците да остават в една класна стая през целия ден, класовете да използват различни входове и т.н. Може да се променят началото и краят на учебния ден за отделните класове. Ако е възможно, да се увеличи броят на учителите, за да се обучават по-малко ученици в една класна стая.
Посъветвайте роднините на учениците да не се скупчват по време на взимане от училище и да се избягва прибирането от по-възрастни членове на семейството (баби и дядовци). Използвайте знаци, земна маркировка, лента, бариери и други средства, за да поддържате разстояние от 1 м на опашките около входовете. Провеждайте повече уроци на открито или проветрявайте стаите колкото е възможно по-често. Мотивирайте учениците да не се събират и да общуват в големи групи след напускане на училищната територия.
За да насърчите децата да се придържат към правилата, може да създадете заедно с тях списъци с това какво могат и какво не трябва да правят. При разработването им обсъдете как ще се поздравяват учениците; как ще бъдат подредени чиновете им; какви мерки за физическо дистанциране по време на обедната почивка трябва да се спазват и как могат да изберат с кого ще седят или ще играят по време на почивките, а също и как могат да планират време с всички свои приятели през седмицата.

Здраве и хигиена на ръцете
Учителите трябва да се уверят, че учениците разбират предпазните мерки, които трябва да вземат, за да защитят себе си и другите. Измиването на ръцете е един от най-лесните и ефективни начини за борба с разпространението на микроби.
Научете ги на петте стъпки за миене на ръцете – намокрете ръцете с течаща вода; нанесете достатъчно сапун, за да покриете мокрите ръце; изтъркайте всички повърхности на ръцете – включително гърба, между пръстите и под ноктите, за поне 20 секунди. Можете да насърчите учениците да пеят песен, за да превърнете процеса в забавен навик. След това изплакнете обилно с течаща вода и изсушете ръцете с чиста кърпа или такава за еднократна употреба.
Ако в училището има ограничен достъп до мивка, течаща вода или сапун, използвайте дезинфектант за ръце, който съдържа поне 60% алкохол. Добре е да знаете, че студената и топлата вода са еднакво ефективни при унищожаването на микроби и вируси, стига да използвате сапун.
Насърчете учениците редовно да си мият ръцете и/или да ползват дезинфектанти за ръце в ключови моменти, като влизане и излизане от класната стая, докосване на повърхности, учебни материали, книги и след използване на кърпичка за издухване на носа.
Учениците трябва да кашлят и/или
да кихат в лакътя си. Ако обаче случайно го направят в/на ръцете си, инструктирайте ги незабавно да си измият ръцете или да нанесат дезинфектант за ръце. Ако учениците кихат или кашлят в дадена кърпичка, уверете се, че тя веднага се изхвърля и си мият ръцете.
Дори и с чисти ръце, насърчавайте учениците да избягват да докосват очите, носа и устата си. Микробите могат да се прехвърлят от тези зони върху чистите ръце и така да се разпространяват из класната стая.
Някои примерни практически стъпки, които можете да предприемете, включват: създаване на песен за почистване на ръцете; накарайте децата да нарисуват хигиенни плакати за класната стая; създайте ритуал за хигиена на ръцете – конкретно време през деня, например преди/след обяд, когато всички да си измият ръцете и/или да нанесат дезинфектант за ръце; покажете им физически как да си мият ръцете и да нанасят дезинфектант; въведете точкова система във вашата класна стая, като давате точки на учениците всеки път, когато си мият ръцете или прилагат дезинфектант.

Носене на маска в училищата
Ако във вашето училище се препоръчва носенето на маски от плат, уверете се, че учениците ви са запознати кога трябва да носят маски, сасно и с други свързани училищни политики, като например как да се изхвърлят използваните маски безопасно, за да се избегне рискът от замърсени маски в класните стаи и детските площадки.
Проверете дали учениците ви знаят как да си слагат, ползват и съхраняват маските правилно.
Трябва да се гарантира, че използването на маска не пречи на ученето. На нито едно дете не трябва да се отказва достъп до образование заради това, че не носи или няма маска, поради невъзможност да си осигури такава.
Ако имате ученици с увреждания във вашия клас, като загуба на слуха или слухови проблеми, помислете как тези деца могат да пропуснат възможностите за учене поради влошения речев сигнал, произтичащ от носенето на маска, която пречи да се види произнасянето и изражението на говорещите. Адаптирани прозрачни маски или използване на лицеви шлемове могат да бъдат алтернатива.

Почистване и дезинфекция
Поддържането на чистота и хигиена в класната стая изисква всекидневно почистване и дезинфекция на повърхности и предмети, които често се докосват – бюра, плотове, дръжки на врати, клавиатури, учебни предмети, кранове, телефони и играчки.
Незабавно почистване на повърхностите и предметите, които са видимо замърсени. А ако те са замърсени с телесни течности, използвайте ръкавици и други предпазни мерки, за да избегнете контакт с течността. Отстранете разлива и след това почистете и дезинфекцирайте повърхността.
Предложете няколко забавни идеи и правила на учениците си, за да се научат да избягват да докосват зони с висок риск в училището/класната стая. Например да не докосват парапета, докато се разхождат нагоре и надолу по стълбите, или да държите вратите на класната стая отворени, за да избегнете докосването на дръжките. Измислете ги заедно с децата и ги запишете на учебната дъска или на хартия за флипчарт. Създайте забавни напомняния – плакати, които могат да бъдат окачени в стаята и в коридорите, за да напомнят на другите да се придържат към санитарните правила.

Какво да предприемете, ако някой от вашите ученици изглежда болен ?
Най-честите симптоми са висока температура, кашлица и умора. Други симптоми могат да включват задух, болка или натиск в гърдите, болки в мускулите или тялото, главоболие, загуба на вкус или мирис, объркване, възпалено гърло, запушен нос или хрема, диария, гадене и повръщане, коремна болка и кожни обриви.
Ако ваш ученик прояви някой от симптомите, опитайте да му предоставите медицинска маска, ако има такава. Заведете го в предварително определена зона в училището близо до входа, където детето може да изчака, докато бъде взето.
В идеалния случай тази стая трябва да бъде добре проветрена. Ако има на разположение училищни медицински сестри, препоръчително е те да бъдат заедно с детето в зоната за изчакване. След вземането на ученика от неговите родители стаята трябва да бъде почистена и дезинфекцирана.
Помислете за всекидневен скрининг за телесна температура или чувство на треска през предходните 24 часа при влизане в сградата за всички служители, ученици и посетители за предварително идентифициране на болни лица.
Осигурете процедура за разделяне на болни ученици и служители от тези, които са добре – без да създавате напрежение. Информирайте родителите и се консултирайте с доставчици на здравни грижи / здравни органи, където е възможно. Може да се наложи учениците/служителите да бъдат насочени директно към здравно заведение в зависимост от ситуацията или да бъдат изпратени у дома.
Насърчете всички ученици да останат вкъщи и да се самоизолират, ако се почувстват зле.
Създайте свой собствен план за контрол на инфекциите. Обмислете всички възможни действия, които можете да предприемете, ако ученик ви съобщи, че се чувства зле през учебния ден.

Your Image Description

Свързани статии:

Когато ваксините побеждават болест, те я побеждават завинаги Как стандартите за преподаване ще подобрят качеството му* Емоционалното насилие над деца е най-разпространено Как да подредим „къщата“, която страда от дисбаланси

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Експерт

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Нобелова седмица

Next article

Празнично за празника

Next article
Празнично за празника

Празнично за празника

Да отстояваш детското бъдеще

Да отстояваш детското бъдеще

Свободата е право на избор

Свободата е право на избор

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2024 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 5/2024, година XXXII
  • History, issue 4/2024, Volume 32
  • History, issue 3/2024, Volume 32
  • History, issue 2/2024, Volume 32
  • History, issue 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА НАУЧНО СПИСАНИЕ „ИСТОРИЯ“
  • Сп. „История“, книжка 6/2023, година XXXI
  • History, issue 5/2023, Volume 31
  • History, issue 4/2023, Volume 31
  • History, issue 3/2023, Volume 31
  • History, issue 2/2023, Volume 31
  • History, issue 1/2023, Volume 31
  • Contents of Istoriya-History, 2022, vol. 30
  • BULGARIANS IN THE GULAG: THE CASES OF POLITICAL EXILES NEDIU SAKOV AND PETAR MARINOV
  • History, issue 6/2022, Volume 30
  • History, issue 5/2022, Volume 30
  • History, issue 4/2022, Volume 30
  • History, issue 3/2022, Volume 30
  • History, issue 2/2022, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"