„Представихме урока „Принципи на действие на съвременните мобилни устройства“ от учебната програма по „Информационни технологии“ за VIII клас“, започва разказа си Гюлджан Дауд. Идеята за участие в Проекта е на старши учителя по „История и география“ Димитрина Вълкова. В началото двете се чудят по кой от двата учебни предмета да изготвят урок, за да кандидатстват. „Тогава преподавах в VIII клас, където в учебния план в раздел „Компютърни системи“ е предвидена повече теория, отколкото практически упражнения“, допълва Дауд. Затова решават да „разнообразят“ урока с представяне на автентични устройства от миналия век. Новината за гостуването на „Музейко“ с изложбата си „Еврика“ в Историческия музей в Пловдив идва в точния момент.
В темата на урока има много информация за историята на мобилните устройства, като се проследява целият етап от появата на първия телефон, през телеграфа до възникването на първото мобилно устройство, та чак до днес – ерата на смартфоните. „Учениците имаха възможността да изпробват всяко едно от устройствата. Освен това видяха и интересни музейни експонати, свързани с други учебни дисциплини като физика и математика“, казва учителката по информатика. В рамките на урока с учениците е проведена и занимателна игра във вид на тест, а задължителното условие е било да използват телефона си. Децата с ентусиазъм подхождат към идеята, защото обикновено телефоните са забранени в час, а сега са разрешени. „От една страна, използваха експонатите, а от друга страна, можеха да видят на практика как един смартфон може да им свърши полезна работа, стига да се използва по предназначение“, обяснява преподавателката. По време на заниманията в културната институция съдействие оказват и музейните служители.
Урокът е преподаден в рамките на два учебни часа, защото 40 минути са недостатъчни за усвояването на нов материал и показването на всички експонати в музея. На въпроса защо участват с урок за VIII клас, но представен пред деветокласници, преподавателката отговаря, че едно от изискванията за Проекта е било да кажат колко точно ученици ще присъстват на урока в музея. Необходимо е било изготвяне и на списък с имената на децата, а това е нямало как да се случи, тъй като няма как да предвидят колко и кои ученици ще се запишат да учат в училището им след изпита в VII клас.
След проведения в музея урок участниците попълват анкетна карта, в която споделят впечатленията си от видяното. „И ако в началото имаше някои, които не харесаха идеята да пътуваме до Пловдив, за да проведем часа си в културна институция, то след края му всички бяха развълнувани и доволни“, казва Дауд. 90% от анкетираните посочват, че са харесали урока. На въпроса дали биха взели участие и друг път в урок, проведен в културна институция, 84% са написали „да“, като 42% от тях предпочитат да бъде с пренощуване.
В рамките на Проекта са обхванати общо 50 ученици и четирима преподаватели. Връщайки се от Пловдив, деветокласниците отиват „на гости“ на осмокласниците и влизат в ролята на учители, за да им преподадат урока за съвременните мобилни устройства в часа по „Информационни технологии“.
А по-малките остават впечатлени и си пожелават догодина и те да имат своя урок в музея.
Преподавателят по информационни технологии Гюлджан Дауд от СУ „Н.Й. Вапцаров“ в Момчилград е класирана на трето място в националния конкурс на Министерството на образованието и науката за най-добър урок в културна институция, музей или галерия. Тя поделя позиция с учителя по музика от ОУ „Св. Патриарх Евтимий“ във Велико Търново Добрин Пелтеков.
През изминалата учебна година СУ „Н.Й. Вапцаров“ печели и работи по проект по модул „Културните институции като образователна среда“ на Националната програма „Осигуряване на съвременна образователна среда“. Дауд участва в Проекта с презентация пред ученици от IX клас, изнесена в Историческия музей в Пловдив.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg