В рамките на проекта „Подкрепа за успех“, финансиран от ОПНОИР, се предвиждат обучения на учителите по места по кариерно ориентиране
Антоанета
НАЙДЕНОВА
Общо 200 635 деца са имали допълнителни занимания за преодоляване на обучителни затруднения и пропуски при усвояването на учебното съдържание. Това става възможно благодарение на проекта „Подкрепа за успех“ с бенифициент Министерството на образованието и науката.
85 133 пък са учениците, които са получили удостоверения за преминатото обучение. Това отчете пред Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в областта на средното образование ръководителят на Проекта Грета Ганчева – директор на дирекция „Приобщаващо образование“.
Проектът стартира в края на февруари 2019 г. и ще приключи в края на август 2021 г. Той се изпълнява в партньорство с Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства (ЦОИДУЕМ). Бюджетът му е 127,7 млн. лв. и се финансира от ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“.
„Подкрепа за успех“ е насочен към намаляване дела на преждевременно напусналите образователната система и към повторното им включване в нея. Фокусът е насочен към учениците от начален и прогимназиален етап на основното образование.
Досега са проведени и допълнителни обучения във втори гимназиален етап за преодоляване на пропуски при усвояване на учебното съдържание, за да могат учениците да положат успешно матури по български език и литература и по други предмети. Издадени са общо 10 504 удостоверения за успешно преминати обучения през учебната 2018/2019 и настоящата учебна година“, казва Грета Ганчева.
В рамките на Проекта са включени и занимания по интереси за стимулиране на творческите изяви на децата в риск, за да се повиши мотивацията им за учене. Те се организират приоритетно в направленията „Дигитална креативност“, „Природни науки“, „Математика“, „Технологии“, „Изкуства и култура“, „Спорт“ и други. 443 училища са сформирали групи за занимания по интереси, в които са обхванати 22 166 деца. Сред тях първенец по брой групи е
1. ОУ „Христо Ботев“ в Търговище – 22 групи с 356 ученици. А с най-много обхванати ученици – 374, може да се похвали СУ „Йордан Йовков“ в Кърджали. Най-голям е интересът към сформиране на групи по интереси в област „Изкуства и култура“ – 24%, на второ място са „Технологии“ с 15,26% и „Спорт“ с 14,06%.
От 1110 училища с висока концентрация на ученици от уязвимите групи 1107 са сформирали групи за допълнителни обучения. 675 от училищата с по-малък брой рискови деца също са се включили в изпълнението на Проекта през тази учебна година. Училището с най-много включени ученици – 340, в допълнителни обучения е СУ „Елин Пелин“, с. Руен, Бургаско, с 41,6% от всички ученици в училището.
В рамките на Проекта предстои да бъде изработен „Инструментариум за ранно идентифициране на ученици в риск от преждевременно напускане на образователната система и за диференциран подход при определяне на потребностите им от предоставяне на индивидуална подкрепа“. След като бъде изработен, по него ще бъдат обучени преподаватели, които ще обучават учителите. Планирано е да бъдат обхванати около 10 500 педагогически специалисти от цялата страна.
Проектът предвижда и работа с родителите чрез включване на образователни медиатори и социални работници. През септември 2019 г.
стартира процедура за техния подбор и по данни на РУО към момента са назначени 726 медиатори и 110 социални работници.
Една от важните дейности, заложени в „Подкрепа за успех“, е кариерното ориентиране, особено за учениците от V – VII клас, за да се помогне да направят по-лесен преход към следващата степен на образование. Това ще стане с помощта на Центровете за подкрепа за личностно развитие (ЦПЛР) по места, както и с Центровете за кариерно ориентиране (ЦКО), за да се достигне и до училищата в отдалечените общини или трудно достъпните райони.
Според министъра на образованието и науката Красимир Вълчев за кариерното ориентиране трябва да бъдат активизирани всички местни ресурси – кметове, зам.-кметове, РУО, ЦПЛР и ЦКО. Тъй като има недостиг на кариерни консултанти, се предвижда да се организират методически семинари за кариерно ориентиране по области, за да се обучат учителите по места, така че да могат да оказват подкрепа и насоки на своите ученици.
Отрасловият съвет за тристранно сътрудничество прие отчета на свършеното досега по проект „Подкрепа за успех“ и предложи квалификацията за кариерно ориентиране да обхване класните ръководители, психолозите и педагогическите съветници, за да се подпомогнат работата на ЦКО и развитието на кариерните политики в образователните институции.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg