Всеки знае, че Дядо Коледа живее във Финландия, и по-точно в Корвантунтури – планина близо до руската граница. Но тъй като мястото е доста отдалечено, добрият старец приема посещения и във втория си дом в Рованиеми – административен център на провинция Лапландия.
„Първата резиденция“ на Дядо Коледа – планината Корвантунтури, е с формата на огромно ухо. Защо ли? За да може малко пооглушалият старец да чуе по-добре желанията за подаръци на всички послушни деца по света.
![](https://azbuki.bg/wp-content/uploads/2020/12/Jätkäsaaren-peruskoulu-I-klas-i-preduchilishtna-300x225.jpg)
По материали от чуждия печат
Световната банка определя Финландия като „образователно чудо“, но какво точно се крие зад този успеха. Страната налага нови образователни стандарти. Сред последните идеи е активното участие на педагозите и учениците в създаването на училището – още от етапа на проектирането на сградата. Задължителното условие е да бъде по-функционална и никъде не е посочено, че помещенията трябва да бъдат използвани само за учене. В страната вече не е рядкост училище да си съжителства заедно с библиотека, младежки център, обществен басейн, лекарски кабинети или дори офиси на фирми.
Яткасаари в Хелзинки – поглед към природата
Яткасаари е сред най-новите квартали във финландската столица. Доскоро там е било промишлена зона, а сега се застроява със затворени комплекси. И разбираемо, новият квартал се нуждае от училище. Построено е за година и е открито в първия учебен ден на 2019 г. – 1 август. Паралелно с учебния процес и ученици, и учители се включват в довършителните дейности и подреждането на мебелите в стаите.
Кварталът е построен на принципа на екоефективността. „Преподаването също се основава на екологичните принципи“, казва директорът Кирил Мюлюмяки. Дава за пример обучението в часовете по математика – децата могат да изчислят колко кубика вода или киловатчаса електричество изразходват в своето домакинство.
Хартиени учебници в училище почти няма. Малък е броят и на домашните работи, които изискват учебник – преди всичко за работа вкъщи се дават проекти, а за изработката им е нужна връзка с интернет и мобилно устройство. Затова и за 60-те второкласници там има само 20 учебника. Свои учебници децата принципно нямат. От VII клас всеки получава таблет. В бъдеще целият учебен материал ще бъде само на електронен носител.
За екологията напомнят и творбите на финландски скулптор, поставени във вътрешността на училището. Сградата също е необичайна. Тя е структурирана във формата на куб, а стените са от стъкло. Благодарение на тях прониква дневна светлина.
В годината на откриването в училището постъпили 260 ученици от I, IV и VII клас. Школото има капацитет да побере 800 деца. Идеята е приемът всяка година да се разширява с един клас. Ще се увеличат и преподавателите.
В началото те са 17, а се очаква броят им да достигне до 60.
Спортната зала е разположена в бившия пристанищен склад. Конструкцията е толкова стабилна, че архитектите са решили само да го преустроят. Сградата ще бъде надстроена над жилищния комплекс, а отдолу ще има басейн. През учебния ден спортната зала ще бъде използвана от учениците, а вечер – и от жители на града. Във Финландия всички обществени сгради трябва да изпълняват повече от една функция – това са общодържавни правила. Училището може да бъде отдавано под наем. След края на учебния ден там могат да се провеждат уроци по танци, концерти и спортни състезания.
Новото училище мирише на дърво и бетон. Това са основните използвани материали. Подът и стълбите са от бетон, мебелите – от дърво, а стените – от стъкло, за да може да се вижда какво се случва във всяка класна стая. Разбира се, децата имат място и за уединение – мебелите и стените на сградата са оборудвани със специални вдлъбнатини, тапицирани с филц. Тези „специални местенца“ се появяват след разговор между архитектите и учениците. Децата са имали пълната свобода да изразят мнението си, относно проекта на сградата и да кажат какво им харесва и какво не.
Сювалахти в Турку – пространство с безброй приложения
Училището Сювалахти в бившата столица на Финландия Турку е предвидено за 1000 ученици. През есента на 2018 г. откриването му предизвиква голям интерес – жители на другите градове и квартали решават да се преместят да живеят в Турку – само децата им да учат там. Започва масово строителство в района около училището, а недвижимостта се разпродава бързо.
Училището е проектирано като многофункционален център.
В една сграда са разположени младежки център, детска градина и библиотека и няколко лекарски кабинети (общопрактикуващ лекар, дородилна и родилна помощ).
„Архитектурата на училището ни не е експеримент. Това е просто е един от начините за организация“, казва директорът на училището Ярмо Сало. Последните препоръки на министерството на образованието във Финландия са в тази посока – сградите на училищата да бъдат многофункционални. „За щастие, насоки за това как се строи училище, няма, което е доста добре“, казва още той. Това дава свобода на директорите и учителите да направят проекта по удобен за тях начин. Участието на педагогическия екип в създаването на училището е една от последните препоръки на финландските чиновници.
Коридори в училището в Сювялахти няма. Учебните пространства са разположени във вътрешността на четири „блока“ около централния атриум. „Когато гледам коридорите на старите училища със стандартните класни стаи, не намирам разлика между училище и затвор“, казва Ярмо Сало.
По време на уроците децата могат да седят на пода или зад чина на столове и маси с различна височина. „Отдавна се знае, че цял ден да седиш в една и съща поза, е вредно – пояснява Сало. В класната му стая със стъклени стени, като всички останали помещения в училището, има само висока маса с поставен компютър на нея. – И ако си мислите, че в такъв тип открити помещения няма правила, много се лъжете. Тук правилата са много по-строги“, уверява директорът.
В училището например има правилник за използването на мобилните телефони. Децата от I до VI клас могат да ги използват по време на междучасието, но в час телефоните трябва да бъдат прибрани в чантата и включени на безшумен режим. Учениците от VII до IX клас още на влизане в сградата трябва да поставят мобилните устройства на съхранение в специални кутии.
Компютрите в училище се използват само когато това е оправдано. „Да смяташ, че компютрите са бъдещето, е остарял подход“, категоричен е директорът.
Разпределението на учебния материал е направено за година напред. Понякога се налагат леки корекции в зависимост от това дали даден клас е успял да вземе конкретен урок навреме. Възможно е и промяна, но след предложение до директора. То може да бъде направено не само от учител, а и от ученик. Ярмо Сал обяснява, че би били странно да не се вслушваш в мнението на децата, при положение че в училището учат 650 ученици и работят 43 учители.
Лаутсари в Хелзинки – училище в офис сграда
„Идеята на образованието е всеки ученик да се чувства като част от обществото“, казва директорът на училището в квартал „Лаутсари“ в Хелзинки Сату Хакулинен. Тя напълно е изпълнила тази задача, защото училището може да бъде наречено отворено пространство, тъй като заема един от етажите в офис сграда.
Лаутсари е най-голямото начално училище във Финландия. То е разположено в шест сгради и в него учат 1700 деца. Намира се на едноименния остров, чието население става все по-голямо. „Всяка година при нас постъпват по 60 – 70 нови ученици“, казва Хакулинен. Островът е напълно застроен, така че няма място за ново училище. Решението на проблема е доста необичайно. Преместват част от класните стаи в намиращата се близо голяма офис сграда. През 2016 г. сградата е била собственост на общината и не се е ползвала от никого. Затова училището решава да я наеме. Сега разполага само с един от етажите , другите са заети от местни фирми. „Искаше ни се да имаме повече място, но наемът е твърде висок“, пояснява Сату Хакулинен. Сградата вече е собственост на частни лица и за наема отива 1/3 от бюджета на училището – 7 млн. евро на година.
Основният цвят в помещенията е бял, а стените са светлосиви – наследство от обитателите в офиса. За да освежат пространствата, дизайнерите са добавили цветни мебели, като дивани, кресла, маси и столове. В класните стаи не влиза достатъчно дневна светлина, затова са поставени много лампи в различна форма и стил. Всички мебели са на колелца, за да могат лесно да се придвижват от една стая в друга. „Колкото по-финкционално е използван всеки квадратен метър, толкова по-добре“, казва директорката. Например в столовата децата се хранят само от 10 до 12 часа, а през останалото време тя е класна стая. Физкултурният салон също е разделен с параван на две по-малки зали. Когато там се провеждат по-големи тържества, се използва цялото пространство.
Финландците не се притесняват от това, че в едно помещение има много деца. Разрешено е до 100 ученици да бъдат в една класна стая по време на урок. Любопитен е отговорът на въпроса как успяват да накарат децата да пазят тишина по време на занятията в това отворено пространство. „Учениците се нуждаят от ясни правила“, убедена е Хакулинен. Учителите са разработили система от знаци, която им позволява да покажат на класа по време на часа, че е необходимо да говорят по-тихо. В училището има места, където можеш да викаш и където трябва да мълчиш. Във всяка стая има и слушалки, които изолират шума. При нужда децата могат да се възползват от тях. Освен това стените, таванът и подът на класните стаи са покрити със звукоизолиращ материал.
![Your Image Description](https://azbuki.bg/wp-content/uploads/2024/11/untitled-design.png)
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg