Центърът за специална подкрепа „Д-р Петър Берон“ във Враца модернизира образователната инфраструктура
Стремежът на екипа на Центъра е непрекъснато да обновява, модернизира и обогатява материалната база, за да предложим максимално удобна и подкрепяща среда за нашите възпитаници“, казва за „Аз-буки“ директорът Илияна Янинска. В него са изградени и оборудвани нови специализирани кабинети за допълнителна терапевтична подкрепа – рехабилитация, сензорна стая, мека стая с окачено оборудване, арттерапия. Реновиран е и физкултурният салон.
За учебната 2020/2021 г. е направен ремонт на 4 учебни стаи, а с нови ученически маси са оборудвани всички 12 учебни стаи, в които се осъществява допълнителна педагогическа подкрепа. Със собствени средства е изградена и wi-fi мрежа във вътрешното пространство на Центъра. Направена е и външна топлоизолация на част от сградата. А тя вече разполага и с газова отоплителна инсталация. „И това отново със средства от бюджета. Освен това са осигурени 20 лаптопа и 40 таблета, както и мултимедийни устройства за провеждане на обучение в електронна среда от разстояние“, разказва директорката. По този повод отбелязва, че центровете за специална образователна подкрепа не са включени в националната програма „Информационни и комуникационни технологии“ и всичко, което правят, е със собствени средства.
Към момента, в единствената такава институция в област Враца се провежда допълнителна подкрепа за личностното развитие на 86 деца от I до XI клас. През 2015-а започват с 54 ученици със специални образователни потребности и множество увреждания. Екипът от 20 педагогически специалисти и двама терапевти – рехабилитатор и ерготерапевт, работи с тях в Центъра и на място в изнесени групи в социалните услуги. Към Центъра има и общежитие, което се ползва от 8 ученици за времето на учебните занятия. Всяка стая е със собствен санитарен възел, кабелна телевизия и интернет. Транспортът на учениците се изпълнява от Центъра с негов автобус.
От 04.01.2021 г. в учебните стаи се завръщат учениците от I до IV клас, а по-късно по график и останалите. Предвид спецификата на работата обаче през цялото време не прекъсва присъственото провеждане на терапевтична подкрепа на място в Центъра от страна на психолог, логопед, ерготерапевт и рехабилитатор. Това става по предварително изработен график, като децата се транспортират от дома си и обратно с автобуса на Центъра.
„През пролетта на 2020 г. превключването към дистанционно обучение бе голямо предизвикателство, тъй като родителите на голяма част от децата нямат достатъчно дигитални умения. Тогава закупихме лаптопи, а колегите успяха да обучат родителите за работа с наличните у тях устройства, най-вече телефони. Създадохме затворени групи в социалните мрежи, защото родителите са запознати с тях. Използвахме различни приложения, за да даваме непрекъснати указания, да изпращаме снимков материал и да поддържаме връзка с родителите и децата“, разказва директорката. От новата учебна година обучението вече се провежда във виртуални учебни стаи в Classroom. „На всеки ученик, който няма устройство у дома, е даден таблет и непрекъснато колегите са в помощ на родителите“, казва събеседничката ми.
Веднага отбелязва, че нуждата от прекия физически контакт на специалистите с техните възпитаници е още по-голяма. И екипът на Центъра използва всяка техническа възможност, за да поддържа пряка визуална връзка с учениците и родителите. Учителите успяват във времето от началото на учебната година до преминаването към обучение от разстояние в електронна среда да обучат учениците да използват иконите на екрана на таблета, за да се свързват с тях. Разбира се, повече трудности има в работата с учениците от началния етап, особено с първокласниците, тъй като и родителите им за първи път се учат да използват технологиите за учебния процес.
Центърът предлага и професионално обучение от VIII до XI клас по професия „Шивач“. „Учениците се чувстват много добре, защото усвояват практически умения, необходими им във всекидневието.
Родителите също са много доволни и понякога изненадани от професионалните умения на децата си“, продължава Янинска. Допълва още, че включват родителите в различни дейности по интереси заедно с учениците, както и в тематични работилници. В провеждането на общински мероприятия ЦСОП „Д-р Петър Берон“ е канен за участие.
А сред плановете за бъдещето е Центърът да разполага с повече устройства от типа на Communicator 5, които позволяват комуникация с поглед за невербални деца. По НП „Осигуряване на съвременна образователна среда“, модул „Осигуряване на съвременна специализирана среда в центровете за специална образователна подкрепа чрез модернизиране на материалната база за предоставяне на подкрепа за личностно развитие на децата и учениците“ е закупено устройство, с което специалистите работят с трима ученици. „Основната ни цел е това да стане част от възможността за всекидневна комуникация както в семейството, така и в обществото. Където и да отиде детето, имайки този уред, то може да се свързва с околните. Но тепърва ни предстои да работим и с родителите, които вече сме включили в наше обучение“, споделя директорката на Центъра.
Коментира още, че за петте си години като директор е назначила осем млади специалисти.
И това е голямо удовлетворение за нея, защото трудно се намират специални педагози, и най-вече млади хора, които да работят с ученици със СОП и множество увреждания.
„Трима от новоназначените не бяха специални педагози, но се включиха в магистърски програми по „Специална педагогика“. И не искат да се преместват на друго място, тук се чувстват полезни, оказвайки помощ и подкрепа на нашите деца“, казва събеседничката ми. И добавя, че промените в Центъра се осъществяват и се виждат. „Всички са удовлетворени от подобряването на условията за работа и всеки дава своя личен принос в личностното развитие на учениците“, заключава Илияна Янинска.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg