"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 12, 2021

Един за всички, всички за един

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
24-03-2021
in Брой 12, 2021
A A
Обучението от разстояние в електронна среда не е подходящо за най-малките ученици.
За тях добрият вариант е – заедно с учителя

Второ НУ „Васил Левски“ в град Омуртаг е малко училище. В него учат 64 деца, а малчуганите в подготвителната група са 9. Педагогическият колектив също е малък, но много задружен. 11 учители се грижат за обучението и възпитанието на всички ученици. „Демографският срив и нас не ни подмина. Преди 25 години, когато започнах работа, броят на децата беше 250“, започва разказа си директорката Вилдан Билялова. 99% от възпитаниците им са от социално уязвимите групи, затова и ролята на подготвителната група е изключително важна. Тя поставя основата за постъпването в I клас.
„Когато едно дете не е записано нито в детска градина, нито в подготвителна група, срещаме големи трудности. Понякога то дори не си знае името, а за общуване на български език и дума не може да става“, обяснява моята събеседничка. Посочва, че децата, които посещават подготвителната група, съставят ядрото в I клас и дърпат съучениците си напред. „Усилията, които полагаме, са много големи. Стремим се в рамките на училището да дадем на децата всичко. Искаме да ги ограмотим и да им дадем самочувствие, че не са по-различни от другите. Вкъщи родителите се интересуват само детето им да е нахранено и облечено, а образованието за тях остава на заден план“, казва Билялова. Разбира се, постоянно търсят подкрепата на родителите и се стремят да ги включат в живота на училището. За всеки празник подготвят различни инициативи, където те винаги са поканени. Радват се на помощта на бабите и дядовците. Всички те са грамотни и могат да помагат в обучението на внуците си.
Независимо че училището в Омуртаг е малко, постоянно търсят възможност за участие в различни проекти и национални програми както на МОН, така и на различни организации и фондации. Директорката благодари от сърце за усилената работа на своите колеги. Мотото им е, че трябва да оцелеят. Правят го с много труд, участие в много проекти и с много работа. „Така сме и оцелели досега. Колективът ни е много хубав – работещи, знаещи и можещи хора“, казва тя.
Активно си сътрудничат с Центъра за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“. По проекта „Подкрепа за успех“ имат образователен медиатор, който много им помага във всекидневната комуникация с децата и семействата от социално уязвимите групи. Вече втора година работят с него и са изключително доволни от „чудесата“, които прави всеки ден. Той задава правила, които децата се научават да спазват. Всеки ден трябва да ходят на училище, трябва да си пишат и домашните.
„Всичко, което знаят учениците ни, е плод от работата на учителите“,
казва директорката. Понякога се налага да възпитават родителите, а не децата. Тази година започват да работят по НП на МОН „Участвай и променяй – родителят активен партньор в училищния живот“. За тях тази програма е изключително полезна, защото, ако не спечелят доверието на родителя, работата им се обезсмисля. Директорката разказва, че по-голямата част от майките и бащите на възпитаниците им са приобщени към живота в училището. Те са съвестни и се стремят да помагат с каквото могат. Съвсем наскоро се е провел благотворителният базар „Деца помагат на деца“. Родителите са приготвили сладкиши и соленки за продажба. Със събраните средства са помогнали на нуждаещите се семейства. „Родителите бяха горди и щастливи да видят, че децата им се справят и развиват“, казва Билялова. За всеки празник в школото издават брой от училищния вестник „Звънче“. В ролята на журналисти всеки път влиза различен клас. Под ръководството на учителя си учениците списват най-важните новини от живота в училище. След това занасят по един брой от вестника в общината и РУО – Търговище.
Проектът „Изкуствотода променяменашия свят“ също е бил насочен към включването на родителите в живота на училището. Финансиран от Центъра за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства, той е имал за цел да социализира ученици, учители и родители чрез осъществяване на дейности за мобилност. „По време на пандемия ни бе трудно да осъществим всички инициативи, но се справихме“, разказва директорката. Любимата за всички е била почивката на морето. За седмица в Приморско заминават родители, учители и ученици. „Бюджетът на училището не може да покрие разходите по пътуванията, затова, когато имаме възможност, чрез различни проекти се стремим да извеждаме децата от града. Искаме да им покажем, че извън Омуртаг има друг свят и те имат хиляди възможности за реализация“, обяснява моята събеседничка.
През настоящата 2020/2021 г.
2. НУ „Васил Левски“ кандидатства за статут на иновативно училище на МОН, а нововъведението, което предлага, е чрез факултативния учебен час „Фолклор на етносите“ учениците да се запознаят с характерните особености, обичаи и занаяти на трите етноса в града – българския, турския и ромския. За четирите години на проектното предложение се предлагат различни дейности, в които активни изследователи и изпълнители са както учениците от училището, така и техните родители. По НП „Иновации в действие“ вече са гостували на ОУ „Васил Левски“ в Белене, а сега им предстои гостуване в ОУ „Панайот Хитов“ в Сливен.
Вилдан Билялова е на мнение, че обучението от разстояние за учениците от начален етап не е достатъчно ефективно. „Децата са прекалено малки и трудно се справят сами. Това, което може да се постигне в клас, никоя образователна платформа не може да го направи“, допълва тя. На учениците им е много трудно да учат вкъщи. Повечето семейства не разполагат с достатъчно устройства. Дори да имат у дома, то децата са повече от едно и всяко има нужда от компютър. Учителите са осигурили таблети, носили са материали и на хартия там, където се налага. „Но истината е, че по-добра от присъствената форма няма“, категорична е директорката. На мнение е, че българският учител не се плаши от трудности и може да намери изход от всяка ситуация.

Your Image Description

Свързани статии:

Отговорни в спорта и в учението Иновативно училище отбеляза патронния си празник Да се завърнеш в родното школо Уроци по легоритъм

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Лозето иска мотика…

Next article

Иновативно училище отбеляза патронния си празник

Next article
В ход е дигиталното обучение

Иновативно училище отбеляза патронния си празник

Да се завърнеш  в родното школо

Да се завърнеш в родното школо

Уроци по легоритъм

Уроци по легоритъм

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2024 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 5/2024, година XXXII
  • History, issue 4/2024, Volume 32
  • History, issue 3/2024, Volume 32
  • History, issue 2/2024, Volume 32
  • History, issue 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА НАУЧНО СПИСАНИЕ „ИСТОРИЯ“
  • Сп. „История“, книжка 6/2023, година XXXI
  • History, issue 5/2023, Volume 31
  • History, issue 4/2023, Volume 31
  • History, issue 3/2023, Volume 31
  • History, issue 2/2023, Volume 31
  • History, issue 1/2023, Volume 31
  • Contents of Istoriya-History, 2022, vol. 30
  • BULGARIANS IN THE GULAG: THE CASES OF POLITICAL EXILES NEDIU SAKOV AND PETAR MARINOV
  • History, issue 6/2022, Volume 30
  • History, issue 5/2022, Volume 30
  • History, issue 4/2022, Volume 30
  • History, issue 3/2022, Volume 30
  • History, issue 2/2022, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"