Диляна КОЧЕВА
През последните години акцентът на МОН в политиката след VII клас е поставен върху професионалното образование. Така например план-приемът на София-град за учебната 2021/2022 г. предвижда 45% за професионални паралелки от общо 409. В Благоевградска област от общо 127 паралелки професионалните ще бъдат 50,51%. А в Бургас при 156 паралелки за такива, които дават професия, са предвидени 61%. Списъкът може да бъде продължен и с Варна, където при общ брой 174 паралелки процентът на професионалните е 60%. Справка на РУО – Варна, показва, че 80 на сто от възпитаниците на паралелките, даващи професия, работят по специалността веднага след завършване на средно образование или остават верни на професията, но вече в по-горната образователна степен – университет.
МОН разработи модел за проследяване реализацията на завършилите професионално образование и обучение. Той е направен след цялостен анализ на завършилите професионални паралелки в областите Бургас, Стара Загора и Враца.
Защо е важно да се проследява реализацията на пазара на труда на завършилите професионални паралелки. След като държавата насочва изключителен ресурс към това образование, тя трябва да знае доколко оправдан е той, необходими ли са корекции и ако да, то какви. Но най-важното е доколко предлаганите професии отговарят на търсенето на пазара на труда в съответния регион. И дали и доколко бизнесът е отворен както за съфинансиране на проекти за по-модерна образователна инфраструктура, така и за предлагане на места за стаж, практики, а защо не и на стипендии.
Такъв анализ само може да каже и дали се преобърна мнението на младите хора и дали професионалната ориентация си е свършила работата – предлагайки на точния човек подходящата професия.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg