Регионален методически съвет популяризира и разпространява добрия педагогически опит в област Търговище
Интервюто взе
Татяна ДИКОВА
Г-жо Станчева, няколко думи за образователната мрежа в област Търговище?
– В област Търговище има 21 детски градини, една от които е частна. Училищната мрежа е от 50 училища, в т.ч. 8 професионални гимназии. През последните 5 години няма оптимизация на училищната мрежа, тъй като не се наблюдава сериозен спад на учениците в областта.
В Търговищко имаме още Специално училище за ученици с увреден слух, Център за специална образователна подкрепа, Център за личностна подкрепа – Обединен детски комплекс, Център за подкрепа на процеса за приобщаващо образование и др.
Обучението в реална работна среда е с доказани предимства и затова считаме за сериозен успех в нашата работа оптимизирането на профила на професионалните гимназии в посока към въвеждане на дуална система на обучение. Затова очакваме през следващата учебна година специалностите за обучение чрез работа да се увеличат с още осем.
Към момента мрежата не изпитва остър недостиг от педагогически специалисти с изключение на някои учебни предмети – математика, информационни технологии, някои професионални направления от професионалната подготовка и др. Затова поставяме акцент върху привличането на млади учители, подпомагането и повишаването на професионалната компетентност на учители, завърнали се отново в системата на образование. Тук е мястото да спомена и усилията ни за квалификация и методическо подпомагане на педагогическите кадри. Изградили сме Регионален методически съвет за популяризиране и разпространяване на добрия педагогически опит.
В същата връзка е и новата инициатива на РУО – Търговище, за създаване на Междуинституционален мост между РУО – Търговище, РУО – Монтана, и РУО – Хасково. Целта е да се развива професионалната компетентност и да се подкрепят учителите в еднакви професионални направления в професионалните гимназии. Първата стъпка вече е направена. На 29 март 2021 г. се реализира Първият междуинституционален мост. Експерти от РУО и МОН, директори, учители и ученици от трите области на страната се включиха електронно и наблюдаваха проектно базирано обучение, осъществено от учители от Професионалната гимназия по селско стопанство „Никола Пушкаров“ в Попово. По мнение на участниците, целта е постигната – изгради се полезно сътрудничество и взаимодействие както между регионалните управления, така и между професионалните гимназии от трите области на страната. На срещата присъства и Маргарита Гатева – държавен експерт в дирекция „Професионално образование“ в МОН.
– Дни на STEM професиите – каква е целта на инициативата на РУО – Търговище?
– В подкрепа на политиката на Министерството на образованието и науката за популяризиране на STEM технологичната среда в обучението през миналата учебна година за първи път в област Търговище се организираха и проведоха Дни на STEM професии и профили „Да творим в екип“. През тази година стартира второто издание, като целта е обмен на общи идеи между различните училища, прилагащи STEM професии и профили. Инициативата включва провеждането на открити уроци до края на учебната година, в които участват учителите по професионално/профилирано обучение.
– След като средищното училище в с. Зелена морава вече има своя STEM център, колко училища в областта са изградили или им предстои да изградят такива центрове?
– На територията на областта ще бъдат изградени STEM центрове в още 4 училища.
В ПГ „Хр. Ботев“ в Попово с реализирането на проекта ще се утвърди нов модел на преподаване и учене не само по информатика и информационни технологии, а и по други учебни дисциплини – математика, природни науки, хуманитарни дисциплини и изкуства.
В ПГ по земеделие в Търговище преподаваното учебното съдържание ще бъде променено чрез включване на нови интегрирани уроци и извънкласни дейности за работа с приложен софтуер. Учениците сами ще трябва да преживеят учебния материал чрез правене, изследване или създаване, а не в готов вид. В бъдещия STEM център ще се канят лектори от близките до професионалните направления на училището фирми и организации за дискусии, обучения и работни срещи.
В ПГ по техника и лека промишленост в Попово идеята на проекта е изграждане на Център за дигитални създатели ETech&Art чрез преструктуриране на целия втори етаж на училището и трансформиране на 6 учебни кабинета. Предвижда се нов учебен предмет с разработване на учебно съдържание „Роботика и сензорни системи“ с фокус към инженерни науки, технологии и изкуство.
В 1. ОУ „Хр. Ботев“ в Търговище идеята е да се съчетаят лабораторните упражнения по предметите човекът и природата, химия и опазване на околната среда, физика и астрономия и биология и здравно образование и др.
Целта е получените знания и резултати да се пренесат в дигитален творчески център, където да бъдат трансферирани от децата в дигитални творчески решения/продукти.
– Обединените училища мотивират ли децата да продължат образованието си и да завършват средно образование?
– В област Търговище вече за трета година функционира обединеното училище в с. Макариополско. Така с обучението до Х клас се постига по-пълен обхват на учениците от селата, които много често не продължават образованието си след основната степен. В обединеното училище се осигурява професионална подготовка, която дава възможност за реализация на младите хора на пазара на труда. Училището вече разполага с подготвени учители и база, а освен това има и изградено ефективно партньорство с една от големите фирми в региона. Същата фирма има принос и в други училища от областта за стартиране на дуално обучение в мебелното производство.
– За ролята на образователните медиатори – реални и полезни ли са за системата?
– За учебната 2020/2021 г.
РУО – Търговище, продължи политиката за ефективно взаимодействие със заинтересованите страни относно организиране на дейностите за постигане целите на Механизма за обхват и задържане в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст с цел предотвратяване на отпадането. В работата по Механизма бяха привлечени всички назначени по проект „Подкрепа за успех“ образователни медиатори, като безспорният им принос е в осъществяването на обучението от дистанция чрез разнасяне на учебни материали до домовете без достъп до електронни средства.
В 26 от общо 50 училища в област Търговище работят 26 образователни медиатори. През миналата учебна година Божидар Михайлов – образователен медиатор в Основно училище „Георги Бенковски“, с. Беломорци, бе награден от министъра на образованието и науката за изключителния си принос и добрия пример, който дава на децата и техните родители.
– Въпреки трудностите и необикновената ситуация върви ли подготовката на учениците за външните оценявания и за матурите?
– Присъственото обучение е доказало своите предимства. Но обстоятелствата налагат сега обучението да се провежда от дистанция, и това е предизвикателство за всички страни в учебния процес – директори, учители, ученици и родители. Наред с предимствата тeхнологиите имат и своите недостатъци. Не навсякъде има изградена интернет мрежа. Устройствата се повреждат и/или са недостатъчни в семейства с повече деца.
Мога смело да кажа, че учителите са добре подготвени за работа в електронни платформи, а и в хода на дейността много от тях преминаха обучения чрез вътрешни квалификации и проекти. Учениците също надградиха уменията си за работа с електронни обучителни технологии. Затова сме спокойни, че подготовката за националните външни оценявания в електронна среда се провежда по възможно най-ефективния начин.
През тази учебна година общо 894 са седмокласниците. Както знаете, оценките от изпитите от НВО са важни за приема в VIII клас. Основната цел е всички седмокласници да бъдат обхванати и да продължат образованието си в гимназиален етап.
Относно учениците, които завършват XII клас, е въпрос на личен избор и решение дали те ще продължат образованието си в университет. Но тук искам да уточня, че през последните години в достатъчна степен се откликва на нуждата на бизнеса от добре подготвени професионални кадри.
– Какъв прием планирате за новата учебна година?
– При планирането и реализирането на държавния план-прием се вземат предвид основните икономически дейности в област Търговище – производство и обработка на стъкло; транспорт, спедиция и логистика; мебелно производство; селско и горско стопанство, хранителна индустрия и др.
Целите ви са ориентиране на учениците към STEM профили и професии, повишаване дела на приетите в професионални гимназии и в паралелки с професионална подготовка и увеличаване на паралелките с дуална система на обучение. За нас вече е традиция да изпълняваме зададените рамкови параметри на МОН за съотношението между профилирани и професионални паралелки, като през следващата учебна година то ще бъде 61% професионални и 39% профилирани. С предстоящия план-прием ще бъдат утвърдени 36 паралелки. В две професионални гимназии се предлагат три нови професии. Включват се и
8 специалности с дуална система на обучение. За сравнение, през учебната 2020/2021 г. дуалните паралелки бяха 3.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg