„В ромските общности са налице процеси на модернизация. Основните фактори за нея са образованието и заетостта.“ Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на онлайн конференцията на фондация „Тръст за социална алтернатива“. На нея бяха представени резултатите от национално представително проучване за образованието и реализацията на ромската общност през последните 10 години.
По данни на МОН за три години средно с 2,5 % се е увеличил обхватът по възрастови групи, но все още не е подобрен процентът на преждевременно отпадналите от образователната система.
Министър Вълчев отбеляза, че въпреки това се наблюдава положителна тенденция – учениците от социално уязвимите групи започват да отпадат на все по-късен етап, т.е. учат по-дълго време.
„Факт е, че до 2017 г. ние, като държава, не следяхме правото на образование. Сега всяко едно училище или детска градина има район на обхват“, каза той. Категоричен е, че всички усилия са били насочени към обхождане по домовете и ежедневната посещаемост на учениците в училище. Министърът отбелязва, че без помощта на учителите и ромските медиатори е нямало как да се справят.
„България трябва да продължи с тази целенасочена, координирана, ежедневна работа по включването на всяко дете в образователната система“, допълва министър Вълчев. За съжаление, заради пандемията се наблюдава отстъпление. Пропуск е и липсата на интензивна политика за промяна на нагласите на родителите. Тя влияе на тази на децата.
„Факт е, че през 2020 г. направихме едно увеличение на средствата за пред-
училищното образование, включително и за намаляването на таксите. Можем да си позволим, като държава, през следващите две или четири години да премахнем таксите в системата на предучилищното образование и това трябва да бъде една от политиките, защото очевидно предучилищното образование е един от най-важните фактори. Благодарение на него децата по-често завършват средно образование, придобиват професионално образование и биват подготвени за пазара на труда“, допълни министърът. По думите му, не става въпрос само за подкрепа, а е необходим и принцип на задължителност. Стъпка в тази посока е приемането на промени в ЗПУО за задължителния обхват на децата на 4 години. Остава обаче проблемът със сегрегацията. „Без да ограничим правото на избор на училище от родителя, не бихме могли да постигнем сериозен напредък по отношение на десегрегацията и не бихме могли да противодействаме ефективно на процесите “, каза той.
„В рамките на този мандат положихме големи усилия почти 40 000 деца да се върнат обратно в клас и да могат да получат своята реализация“, припомни министърът на труда и социалната политика Деница Сачева. Категорична е, че е направено всичко възможно, за да учат децата от социално уязвимите групи от вкъщи. Осигурени са им лаптопи, компютри и достъп до интернет.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg