"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 39, 2021

Партньори в името на децата

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-09-2021
in Брой 39, 2021
A A

Стоян СТОЯНОВ

В основата на работата и на педагогическите специалисти, и на институцията Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в Благоевград е да изгражда партньорски взаимоотношения с всички участници в образователния процес. Да подкрепя учители и родители. И към момента се справяме добре със задачата.“ Това казва пред „Аз-буки“
Десислава Радкова – директор на Центъра. Отбелязва още, че добри връзки се поддържат и с експерта по приобщаващо образование към РУО – Благоевград.
„Имаме добра комуникация и всеки казус, който възниква –
а такива има непрекъснато, просто го разрешаваме заедно. В процеса са включени и директорите на образователни институции, координатори и членове на екипите за подкрепа в училищата и детските градини. И мисля, че това носи най-доброто за децата със специални образователни потребности“, допълва събеседничката ми.
Около 1000 са децата със специални потребности на територията на област Благоевград, като броят им е динамична величина. С тях работят специалистите от Регионалния център, три центъра за специална образователна подкрепа и сформираните досега в 32 училища и една детска градина екипи за подкрепа. „Към началото на новата учебната година този брой най-вероятно ще нарасне, тъй като проектът „Подкрепа за приобщаващо образование“ се развива доста усилено и по него в образователни институции са назначени още ресурсни учители, психолози и логопеди. И това е радостно“, коментира Радкова.
Към края на миналата учебна година специалистите от Регионалния център осигуряват допълнителна подкрепа на 282 деца със специални образователни потребности. Разбира се, те оказват подкрепа и на училищните екипи, когато конкретните случаи изискват това. А това е почти всекидневна работа. Всяка година Центърът организира и различни обучения за специалистите от областта, които работят с деца със специални образователни потребности. Такива се провеждаха и в пандемичните условия при спазване на необходимите мерки. Работи се в по-малки работни групи, тъй като в Регионалния център са убедени, че срещите лице в лице са най-подходящи. Позволяват пълноценно да се обсъждат възникнали казуси. Онлайн се провеждат и обучения за педагогическите специалисти от РЦПППО – Благоевград, предвид повишаването на квалификацията им.
Директорката на Центъра отбелязва още, че въпреки трудностите в началото колегите ѝ се справят с обучението от разстояние в електронна среда. За това допринасят и указанията на МОН. По-големи затруднения има при работата с деца и ученици, които нямат достъп до електронни устройства и интернет, но там на помощ идват образователните медиатори. Те разнасят необходимите образователни материали. Ресурсни учители също посещават на място онези, които имат нужда от подкрепа, като разработват задания и очакват обратна връзка. Работни материали се изпращат дори по пощата.
Педагогическите специалисти предоставят онлайн на родителите и материали и ресурси за достъп до задачи, подходящи за работа с децата у дома. „Като цяло, се справихме предвид трудните условия и децата бяха обхванати“, казва събеседничката ми. Специално подчертава и ролята на родителите в този процес, без чието участие работата по развитието на техните деца не би могла да бъде реализирана. „В рамките на последните две календарни години забелязвам положителната тенденция в областта, че все повече родители се ориентират и търсят оказването на допълнителна подкрепа за техните деца още от детската градина. И това много ме радва“, допълва Радкова.
Екипът на ръководения от нея център е от 30 педагогически специалисти – 21 ресурсни учители, четирима психолози, четирима логопеди и един рехабилитатор на слуха и говора. Сред тях има както много млади педагози, така и много опитни специалисти.
А това съчетаване дава добри резултати в дейността на Центъра.
„Работата с децата със специални образователни потребности е предизвикателство и човек трябва да бъде убеден, че иска да работи точно тази професия. Защото в много ситуации тя не е никак лека. Но когато работиш с вяра и знаеш, че помагаш на детето, тогава нещата се случват“, коментира директорката на РЦПППО – Благоевград.
Специалистите от Регионалния център се включват и в процеса по разработването на учебни помагала и методически ръководства за работа с деца със специални образователни потребности, създадени по програма на Образователното министерство.
„Работихме съвместно с колегите от регионалните центрове в София, Пазарджик и Стара Загора. Участвахме като оценители на създадените материали за различните етапи на обучение. А колегите, които се включиха, са с дългогодишен опит в работата с ученици със специални образователни потребности – споделя Радкова. – Тази програма и създадените по нея материали бяха голяма стъпка напред. Благодарение на тях всеки колега общообразователен учител може да използва готови материали, за да адаптира учебното съдържание спрямо възможностите на учениците, с които се налага да работи.“
На интернет страницата на РЦПППО – Благоевград, са достъпни разработените методически ръководства за адаптиране на учебното съдържание и учебни помагала за ученици със специални образователни потребности от всички етапи, които се обучават по индивидуални учебни програми в училища, както и такива за обучението на ученици в центрове за специална образователна подкрепа.
Регионалният център се намира в обща сграда с други учреждения, като е изградена платформа за достъп на деца с увреждания. Но използваните помещения са малки и позволяват само индивидуална работа и терапевтични дейности.
„На този етап не можем да обособим специализирани терапевтични зали, каквито има в други центрове в страната. Бих се радвала да можем да развием базата в тази посока, особено предвид нарастващия брой деца, които се нуждаят от допълнителна подкрепа – казва Радкова. – Колегите, които работят в училищата, разполагат с необходимите условия за това. Все още има какво да се направи в това отношение в детските градини.“

Your Image Description

Свързани статии:

По стъпките на Българската армия „Бъдете интелигентни, пестете енергия“ Добрите практики се забелязват Млади надежди на шаха

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

„Бъдете интелигентни, пестете енергия“

Next article

9/10 от европейците подкрепят науката и технологиите

Next article
9/10 от европейците подкрепят науката и технологиите

9/10 от европейците подкрепят науката и технологиите

В ход е дигиталното обучение

Търси се изследователят

В ход е дигиталното обучение

Намаляват кандидатите за чужди дипломи

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2024 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 5/2024, година XXXII
  • History, issue 4/2024, Volume 32
  • History, issue 3/2024, Volume 32
  • History, issue 2/2024, Volume 32
  • History, issue 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА НАУЧНО СПИСАНИЕ „ИСТОРИЯ“
  • Сп. „История“, книжка 6/2023, година XXXI
  • History, issue 5/2023, Volume 31
  • History, issue 4/2023, Volume 31
  • History, issue 3/2023, Volume 31
  • History, issue 2/2023, Volume 31
  • History, issue 1/2023, Volume 31
  • Contents of Istoriya-History, 2022, vol. 30
  • BULGARIANS IN THE GULAG: THE CASES OF POLITICAL EXILES NEDIU SAKOV AND PETAR MARINOV
  • History, issue 6/2022, Volume 30
  • History, issue 5/2022, Volume 30
  • History, issue 4/2022, Volume 30
  • History, issue 3/2022, Volume 30
  • History, issue 2/2022, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"