Децата трябва да ходят на училище не защото са задължени, а защото там е интересно
Изкуственият интелект е стъпка към персонализираното образование. Той може да помогне при преминаването към обучение, насочено към всяко дете според неговите способности и потребности.“ Това каза министърът на образованието и науката проф. Николай Денков на международната виртуална конференция на тема „Изкуственият интелект и киберсигурността: изобилие от потенциал“.
По думите му трябва да се говори как променяме модела на образование в България. Ключово е да положим усилия, така че да преминем към персонализирано образование, насочено към всяко дете. Според министъра методите на изкуствения интелект може да са в помощ на учителите, за да се привлекат млади хора в системата, а и да се стигне до персонализирано образование за учениците.
„Изкуственият интелект ще стане част от нашето ежедневие подобно на електричеството, а нашата система трябва да научи всяко дете в училище, всеки студент в университета да създават и да използват възможностите на технологиите“, посочи проф. Денков.
Необходимо е да се надграждат знанията на учениците с допълнителни извънкласни дейности. „Децата трябва да ходят на училище не защото са задължени, а защото там е интересно. Този метод не е илюзия. Той работи в много други страни, но се изискват организация и допълнително финансиране“, отбеляза министърът.
Според него досега финансирането в системата е било насочвано за осигуряване на инфраструктура и апаратура. „Средствата трябва да бъдат за хората – за развитие на местните кадри, за привличане на специалисти от чужбина. За да бъдем най-добрите, наред с оборудването трябва да имаме и най-добрите кадри“, посочи проф. Денков.
През последните години са направени важни стъпки за развитие на образованието, но те трябва да се надграждат. Водещи специалисти от бизнеса влизат вече в клас и показват на децата как работят новите технологии.
От ранна възраст учениците изучават предмети като технологии и предприемачество. Повишава се интересът към професионалното образование, като някои професионални училища успешно конкурират езиковите и математическите гимназии.
В училищната система започна също изграждане на STEM центрове. Кабинетите привличат интереса на учениците, като в тях се изучават информационни технологии, роботика, природни науки и др.
„В Националния план за възстановяване и устойчивост на България заложихме всяко училище да развие STEM център. Така ще покрием цялата мрежа, за да подготвяме децата в тези интересни и важни направления“, допълни министър Денков.
Той подчерта, че в сферата на висшето образование и научните организации също са направени значителни инвестиции, но за да продължат развитието си, те трябва да бъдат част от европейските и международните мрежи.
Целта на двудневния форум, организиран от Министерството на външните работи, Дипломатическия институт и Дигиталната национална коалиция, в партньорство с дирекция „Публична дипломация“ на НАТО и фондация „Конрад Аденауер“ в България, е да стимулира дебат за предизвикателствата и възможностите пред цифровия преход на България. И да допринесе за продължаващите усилия на страната ни по подготовката за членство в ОИСР.
„България има амбицията да работи във все по-тясно взаимодействие с Организацията за икономическо сътрудничество по всички теми, свързани с развитието на цифровата икономика“, подчерта министърът на външните работи Светлан Стоев.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg