На развитие в STREAM направлението залагат в Английската езикова гимназия „Гео Милев“ в Русе
Програмата на МОН за създаване на помагала по предмети, изучавани на чужд език, е чудесна инициатива, защото даде увереност на колегите, че онова, което правят, е в правилната посока. Когато през миналото лято Министерството обяви програмата, колегите имаха нужда от малко насърчаване да се включат. Сега има такива, които малко съжаляват, че не представиха свои проекти по онова, което са разработвали години наред и в момента ползват при обучението от разстояние в електронна среда.“ Това казва за „Аз-буки“ Маргарита Янакиева-Йорданова – директор на Английската езикова гимназия „Гео Милев“ в Русе.
„Колегата Магдалена Миланова, която е автор на помагалото по биология на английски език за IX клас, преподава в гимназията от 17 години. И освен диплома по биотехнологии с педагогическа правоспособност тя има магистратура по английски език. Това е колега, която е не само отличен специалист в своята област, но има многостранни интереси и успява да насърчи учениците, за да подпомогне тяхното личностно развитие. Госпожа Миланова ръководи клуба по дебати и ораторска реч, който всяка година печели призови места на регионални и национални състезания, театрални форми на английски език, Програма на Бюрото на ЕП в България „Училище – посланик на Европейския парламент“, Програма за личностно развитие и изграждане на лидерски качества „Международна награда на херцога на Единбург“, споделя директорката.
Отбелязва още, че редактор на помагалото е преподавателят по английски език Емил Панайотов. „Той е личност с доказани професионални и организационни качества, особено стриктен и пунктуален. Именно заради организационните си качества от втория срок колегата Панайотов поема поста на втори заместник-директор, натоварен с изграждането на STEM центъра по екоиновации в училище. Автор на илюстрациите в учебното помагало е Анета Манева-Делева, която е учител по изобразително изкуство (предмет, преподаван на английски език). Благодарение на нея през последните години рязко се повиши интересът към изобразителното изкуство, като в училище освен „Арт ателие“ се осъществява и допълнителна подготовка по предмета в рамките на факултативни учебни часове в XI клас“, пояснява събеседничката ми.
В русенската Английска гимназия не срещат трудности при осъществяване на онлайн обучението. Училищната облачна платформа, базирана на Google приложения за образованието, функционира от 2017 г., като улеснява общуването между учениците, ученици – учители, между учителите, обмена на информация и управлението на класната стая. „На 13 март 2020 г. следобед обявиха, че преминаваме към обучение от разстояние, а в понеделник, 16 март, вече работихме онлайн с 220 виртуални класни стаи в Google Classroom.
В момента функционират 260 стаи и учебният процес се провежда нормално. Намалили сме часовете само с 5 минути, а междучасията са станали малко по дълги“, заявява директорката. За подобряване качеството на обучението регулярно се провеждат анкети за обратна връзка с родители и ученици.
Всъщност гимназията е първото иновативно средно училище в Русе и работата в облака е част от иновациите в периода 2016 – 2020 г.
Друга посока на нововъведенията е заменянето на методическите обединения с професионални учебни общности. „След първата година, през която изпробвахме тази форма на съвместна работа на учителите, колегите гласуваха за промяната. В момента в училище функционират седем професионални учебни общности. Реализираните квалификационни дейности целят взаимно учене, обмяна на добри практики и въвеждане на иновации. Работи се по посока изграждане на междупредметни връзки, устойчиви знания, креативност на учениците, работа в екип, връзка на теорията с практиката и с реалния живот. Има колеги, които са членове на повече от една общност“, обяснява събеседничката ми.
В момента разработват и нов проект за иновации за следващия 4-годишен период, в който се планира задълбочаване на предметните връзки по линия на STREAM обучението. „Тоест с акцент върху природните науки, но и на изкуствата и четенето с разбиране. Спечелихме и проект по националната програма за изграждане на училищна STEM среда. Проектът включва не просто оборудване на зали на целия трети етаж на сградата ни, но и нова организация на учебния процес“, споделя още директорката Янакиева. И отбелязва, че в тази стратегическа посока на развитие е и очакващата одобрение от догодина нова специалност – професионална паралелка по „Компютърна анимация“.
„С нея отговаряме на интереса на учениците ни. Задълбочената подготовка и компетентността по чужд език вече не са предимство, а необходимост. Ние следим в кои области нашите зрелостници продължават образованието и реализацията си. Има голям интерес към комбинацията между компетентности в дигиталните науки, информационните технологии и творчеството. Неслучайно гимназията има носител на „Оскар“ в тази област, наш възпитаник е първият българин с тази награда – Владимир Койлазов. През 2017 г. той бе отличен за технологични постижения в киното за разработването на софтуера V-Ray, помогнал за усъвършенстване на 3D визуализациите във филмовата индустрия“, с гордост посочва Янакиева.
Друга част от завършващите традиционно учат „Медицина“, а в последните години – и биотехнологии, затова и интересът към профилираната подготовка по биология и химия е голям. От тази учебна година това са трети и четвърти профилиращ предмет за 25 единадесетокласници. Интерес има и към математиката. „Проблемът, не само при нас, но и в страната, е, че учениците не се ориентират към педагогически специалности в STEM направленията, поради което все по-трудно се намират учители по физика, химия, биология“, казва директорката.
За развитието на 517-те ученици се грижи екип от 39 педагогически специалисти. „Малко сме, но имаме изключително подкрепящи ни родители. Предимството при нас е, че децата на голяма част от бившите възпитаници също учат тук. Над една трета от екипа също сме завършили Английската гимназия – Русе. Тази година например назначихме двама млади колеги, от които едната е наша възпитаничка, завършила висшето си образование в Англия“, отбелязва Янакиева. По думите все повече се забелязва здравословна конкуренция при обявяването на свободни места за учители. „Явно, мерките за издигане престижа и привлекателността на учителската професия, предприети от МОН, дават резултати“, смята събеседничката ми.
Русенската Английска гимназия е и първото училище, което има договор за съвместна дейност с Русенския университет. „Осъществяваме съвместна учебна и методологична дейност по учебни предмети и модули за придобиване на профилирана подготовка по ИТ и предприемачество във втори гимназиален етап при използване на материално-техническата база на Университета. Съвместната работа с университетските преподаватели повишава квалификацията на учителите в нови области, като осигурява по-богати възможности за досег с модерен образователен инструментариум и сътрудничество със специалисти в сферата на информационните технологии и бизнеса. Смея да твърдя, че и университетските преподаватели научават по нещо от нас“, разказва директорката. Гимназията си сътрудничи и с редица външни лектори. Не един и два са и международните и местните проекти, по които се работи.
А докато продължава онлайн обучението, в гимназията използват отсъствието на ученици за някои неотложни ремонтни дейности. „Сградата е на 112 години, паметник на културата и това прави всякакви подобни дейности и реновации огромно предизвикателство. Мисля, че се справяме доста успешно. Английската гимназия „Гео Милев“ е единственото училище в Русе, разположено в парк, и е като красив замък, в който учениците имат привилегията да учат“, подчертава директорката Янакиева.
От 2010-а този храм на познанието вече има и модерна спортна зала. А старият физкултурен салон е ремонтиран и трансформиран в аула – място за официални събития, срещи и разговори. В гимназията с право се гордеят и със своята библиотека, която е функционален информационен център с достъп до интернет и с богат фонд от учебници, книги, CD, DVD, периодика, графични и картографски издания. В цялото училище има wi-fi покритие и постоянна интернет връзка, което дава възможност за прилагането в часовете на съвременни интерактивни методи на работа.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg