Формирането на силни характери подкрепя образованието, убеден е екипът на НУ „Яне Сандански“ – Разлог
Как да бъдеш упорит, независимо с какво се захванеш, как да бъдеш любопитен, за да откриваш света около себе си, как да се самоконтролираш в трудни ситуации и пламенно да отстояваш своите идеи. Как да развиваш интелигентността си, да бъдеш добър и да можеш да прощаваш. На това да помагат на своите ученици да откриват и развиват силните страни на своя характер за успех в училище и в живота, е посветена работата на екипа на иновативното Начално училище „Яне Сандански“ в Разлог.
„Иновацията за позитивно образование и развитие на характера на учениците започна през 2018 г. А от тази учебна година тя е разширена и с нов 4-годишен срок – „Позитивно образование и развитие на характера на учениците за щастие и успех в училище и в живота“, разказва за „Аз-буки“ д-р Георги Тренчев – директор на училището в Разлог. Обяснява още, че по време на първата иновация с колегите си работят за изграждането на 7 силни страни на характера, които са най-значими и дават най-добър резултат в учебната работа: упоритост, надежда, любопитство, саморегулация, пламенност, благодарност и социална интелигентност. А сега залагат на развитието на всички 24 положителни страни на характера според научната класификация на VIA Institute on Character.
„В началото бе трудно, тъй като превеждахме материали от Института за изследване на характера в Синсинати, САЩ, където е разработена тази система. Учителите преминаха през редица обучения, за да се подготвят адекватно“, споделя още директорът.
Самият той преди години завършва „Академия за лидери в образованието“ (програма на фондация „Америка за България“ в партньорство с Колумбийския университет и „Банк стрийт колидж“ в Ню Йорк) и преминава през обучение в Голямата ябълка. Работата по иновацията не свършва само с учебното време, а продължава и през летните месеци, когато децата се включват в работилници, в които изграждат лексика, умения и поведения по силни страни на характера.
Специално внимание се обръща на съвместната работа с родителите с цел промяна на стереотипа, че техният ангажимент за обучението на децата свършва на входа на училището. Особено активно се работи с родителите на деца от уязвими групи, за да се променят техните нагласи. „Започнахме да осъществяваме доста прояви, включително с участието на родители. Защото развитието на характера и на неговите силни страни не може да става само във времето, в което детето е в училище“, казва директорът Тренчев. Затова и организират лектории на родителите, на които ги запознават с иновацията и с онова, което педагозите правят за развитието на техните деца. Целта на срещите е повече родители да се включат и да подкрепят тези дейности. „Влагаме доста усилия в работата с родителите.
И това дава резултат“, отбелязва събеседникът ми.
В НУ „Яне Сандански“ се обучават 120 деца в седем паралелки. „Демографските процеси в страната не подминават и Разлог, но успяваме да стабилизираме броя на паралелките в последните години. Само миналата година имахме една паралелка в I клас, но тази отново започнахме с две“, пояснява Тренчев. По думите му и децата, и учителите се връщат в класните стаи след Нова година с нетърпение и позитивни нагласи.
„Учениците бяха щастливи и радостни, че са в училище. В първия ден след подновяването на присъствените учебни часове в клас влязоха близо 99% от децата“, заявява директорът. Съобщава, че всички 13 педагози са на работа, след като миналата година няколко от тях преболедуват COVID-19. Над 60 на сто са заявили и готовност да се ваксинират.
Освен специфичната подготовка за реализирането на иновативния проект педагозите от школото редовно посещават и други курсове и в последните две години събират по 4 квалификационни кредита годишно. И това се оказва благоприятно, когато през миналата пролет се налага за първи път да се премине към обучение от дистанция в електронна среда. В началото на тази учебна година отново се преминава през вътрешни обучения за работа в Teams относно това как най-пълноценно да се използват възможностите, които тази среда предлага.
„Технически сме обезпечени много добре – всички колеги разполагат със служебни лаптопи. Раздадохме и доста таблети на ученици, които не разполагат с електрони устройства. Нямаме деца без устройства и достъп до интернет. И те бяха в часовете“, разказва Тренчев. Но подчертава, че обучението от разстояние в електронна среда е толкова ефективно, колкото по-големи са децата.
Училището има и дългогодишни традиции за работа по различни проекти и програми. Включват се още преди 20 години по програма „Коменски“ на ЕС и досега са осъществили десетки проекти. „Сега работим по три проекта по „Еразъм+“. И нашите деца пътуват – ходиха в Португалия, Полша и в други държави, от които са нашите партньори“, споделя Тренчев. Печелят проекти и по националните програми на МОН – сред последните са за създаването на индивидуално портфолио за всеки ученик и за прехода от детска градина в училище. По програмата за ИКТ школото получава два тъчскрийна. Освен тях педагозите използват и две интерактивни дъски, а във всяка от осемте класни стаи има мултимедия и екрани. Отделно има и компютърен кабинет.
В училището функционират и 6 групи за извънкласни дейности – по рисуване и по хуманитарни дисциплини.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg