МОН планира такива да бъдат изградени във всички училища
„STEM центровете не са само обзаведени кабинети, те са модел на учене, чрез който квалифицирани преподаватели използват иновативни методи за обучение. От Министерството на образованието сме планирали и искаме всички училища да имат такива центрове, да има повече образователни иновации, с които да мотивираме в по-голяма степен децата да учат математика и природни науки.“ Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на посещението си в Шумен. Той преряза лентите на два такива комплекса от кабинети в СУ „Йоан Екзарх Български“ и в СУ „Трайко Симеонов“.
„В тези дисциплини имаме най-голямо отстъпление в резултатите в последните десетилетия. Факт е, че не само в България, но и по света, все по-трудно се мотивира днешното поколение ученици да учат математика и природни науки, които изискват задълбочаване и повече абстрактно мислене. Тук много помагат иновативните методи. Факт е, че когато децата са в модерна среда, учат много повече. През 2020 г. финансирахме изграждането на STEM центрове в 150 училища, а през тази – в още 120“, коментира Вълчев. Обособяването и оборудването на центровете в двете шуменски училища са финансирани по НП „Изграждане на училищна STEM среда“, за реализацията на която правителството отпусна в началото на годината още 20 млн лева. Заедно с Красимир Вълчев кабинетите разгледаха и кметът на града Любомир Христов, зам.-кметът Найден Косев и председателят на ОбС Красимир Минчев.
За име на своя STEM център
СУ „Йоан Екзарх Български“ избира „Утреландия“. Дали са го заимствали от едноименния филм на Брад Бърд, или не, идеята е младите приключенци и откриватели да променят света, като ролята на учителя е да напътства и вдъхновява творческото мислене и креативността на учениците. „Утреландия“ визуализира най-ясно възможността децата да се насочват към важните за тях знания, умения и компетентности, необходими за пълноценната им реализация в живота, презентира накратко идеята екипът, участвал в разработването на проекта – Свилена Димитрова, Лина Милчева, Искра Стефанова, Жени Теллалова, Ани Рангелова, млади и дейни педагози от училището. Центърът включва три лаборатории, като всяка от тях акцентира върху определена наука. Едната е наречена „Под повърхността“ и ще предоставя среда, обезпечена с иновативни решения и възможност на учениците да бъдат по-близо до природата. Другата е обособена като „Космосът и ние“ и ще осъществява връзката между изкуството и науката. Третата е „Вътрешността на машините“ – най-голямата зала, в която те ще могат да се „потопят“ във вътрешността на компютър и да развият инженерно мислене.
„За нас, учителите, е особено важно и имаме късмет за това, че живеем във времето, когато се модернизират условията за работа и учене. Когато учителският труд се заплаща достойно и се издига престижът на професията учител – споделя директорът на СУ „Йоан Екзарх Български“ Валентина Тодорова. – МОН финансира много проекти, които модернизират образователната инфраструктура, помагат за квалификацията на учителските кадри, за подобряването на обучителните затруднения чрез проектно базирано образование, за работата по интереси. Това е най-голямото предизвикателство за нас, учителите – да проявяваме инициативност и най-вече отговорност да харчим парите ефективно и целеполагащо.“ Тодорова допълни, че в техния STEM център е внедрена още една програма – „Библиотеката като образователна среда“, дело на екипната работа на началните учители Даниела Иванова, Теодора Марева и Василена Тенева.
„За последните две години в нашия град се реализираха седем проекта на МОН – припомни кметът на Шумен Любомир Христов. – Надявам се, че с изграждането на STEM центрове българското училище ще става все по-привлекателно за нашите деца.“
Желанието да се увери лично как се изпълняват националните образователни политики, отведе министър Вълчев от една от най-старите сгради в Шумен – СУ „Йоан Екзарх Български“, а след това – в последното построено училище в града – СУ „Трайко Симеонов“, открито през 80-те години на XX век. Директорката Галина Сакарова запозна гостите с обновената по ОП „Региони в растеж“ база, чийто ремонт е за 4,5 млн. лв.
Министър Вълчев посети и вече действащия STEM център в училището. Той надникна в Maker space PIT (Power IT) – работилница, разделена на 4 зони: „зона за учене, чрез правене“, „дигитална зона“, „екозона“ и „зона за игри и отдих“. Така един училищен кабинет е обзаведен с конструктори и технологично оборудване за практическа и експериментална работа в областта на природните науки и програмирането чрез презентационен панел за учителя и индивидуални работни станции за учениците и 3D принтер. А за чист въздух и с грижа към природата децата отглеждат рибки и билки. Гостите наблюдаваха как STEM базираното обучение помага на децата да опознаят морския свят. В час второкласниците, с помощта на 3D принтера, изработиха морска звезда, докато министърът поигра шах с директора на училището Галина Сакарова. Идеята за четиризоновата работилница е на Силвия Балабанова – преподавател по ИТ технологии. Коридорите са изрисувани от вече пенсионирания учител по изобразително изкуство Стефан Стефанов.
„Виждам креативност, иновативност, желание да се направят нещата по различен начин. Това е пътят да мотивираме децата да бъдат в училище и да учат. Това е начинът да ги мотивираме за учене в математиката и природните науки. В СУ „Трайко Симеонов“ се полагат усилия по отношение и на безопасността на движение по пътищата – една много важна политика, на която в последните години също залагаме. Силен е акцентът и върху спорта, което е свързано с намаляване на агресията. Видях и политики за здравословно хранене. В училището има много добро обхващане на децата. Там, където се работи, резултатите са налице. Насърчаваме училищата да взаимодействат в мрежи, в партньорство с други организации, така те взаимно се провокират и учат и постигат по-добри резултати. Иновацията в клас – това е промяната, която се случва в образователните системи през този век“, обобщи Вълчев.
Той добави, че не трябва да се забравят възпитателната функция на училището и ролята на предучилищната подготовка. „Децата, които от малки са обхванати в детска градина, след това имат по-малко дефицити, по-добри резултати в училище, много по-често достигат до гимназиално образование и професионална пригодност“, припомни министър Вълчев.
Обиколката на министър Вълчев приключи с посещение на ОУ „Христо Ботев“ в Зелена морава, община Омуртаг, където разгледа създадената дигитална класна стая.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg