Европейската комисия предлага нови права на потребителите и защитата им от заблуждаващи твърдения за екологосъобразност
Европейската комисия представи пакет от предложения в рамките на Европейския зелен пакт, с които да превърне устойчивите продукти в норма в ЕС, да насърчава кръговите бизнес модели и да засили ролята на потребителите в екологичния преход. С новите правила почти всички физически стоки на пазара на ЕС ще станат по-екологосъобразни, кръгови и енергийно ефективни през целия си жизнен цикъл – от етапа на проектиране до всекидневната употреба, промяната на предназначението и края на жизнения цикъл. Пакетът е част от по-общата цел на ЕК Европа да се превърне в първия неутрален по отношение на климата континент до 2050 г. Тя може да бъде постигната само ако потребителите и предприятията консумират и произвеждат по-устойчиво.
В рамките на пакета от предложения влиза и нова стратегия, с която да се подобри трайността, поправянето, повторната употреба и рециклирането на текстилните изделия. Да се преодолее проблемът с бързата мода, текстилните отпадъци и унищожаването на непродадените текстилни изделия. Както и да се гарантира пълно зачитане на социалните права при производството на текстилни изделия.
Друго предложение има за цел да се стимулира вътрешният пазар на строителни продукти и да се гарантира, че действащата регулаторна рамка за застроената среда е подходяща за постигане на целите на ЕС в областта на устойчивостта и климата.
Пакетът включва и предложение за нови правила за оправомощаване на потребителите в екологичния преход, така че те да бъдат по-добре информирани за екосъобразността на продуктите и по-добре защитени срещу заблуждаващите твърдения за екосъобразност.
С тези предложения ЕК представя инструментите за преминаване към истинска кръгова икономика в ЕС — отделена от зависимостта от енергия и ресурси, по-устойчива на външни сътресения и зачитаща природата и здравето на хората. Предложенията се основават на успеха на съществуващите правила на ЕС за екопроектиране, които доведоха до забележително намаляване на потреблението на енергия в ЕС и значителни икономии за потребителите. Само през 2021 г. съществуващите изисквания за екопроектиране са спестили на потребителите 120 млрд. евро. Правилата доведоха също така до намаляване с 10% на годишното потребление на енергия от обхванатите продукти. До 2030 г. новата рамка може да доведе до икономии на първична енергия в размер на 132 млн. тона нефтен еквивалент, което съответства приблизително на 150 млрд. куб. м природен газ и е почти равностойно на количествата газ, които ЕС внася от Русия.
Предложението за регламент за екопроектирането на устойчиви продукти определя до 80% от въздействието на даден продукт върху околната среда през жизнения му цикъл. В него се определят нови изисквания, за да се подобрят неговата трайност, надеждност, повторна употреба, възможности за модернизиране и ремонтиране, поддръжка, обновяване и рециклиране, както и енергийната и ресурсната им ефективност. Освен това с изискванията за информация за конкретни продукти ще се гарантира, че потребителите са запознати с въздействието на своите покупки върху околната среда. Всички регулирани продукти ще имат цифрови продуктови паспорти. Това ще улесни поправката или рециклирането им, както и проследяването по веригата на доставки на веществата, пораждащи безпокойство. Може да се въведе и етикетиране. Предложението съдържа и мерки за прекратяване унищожаването на непродадени потребителски стоки, както и за разширяване на екологосъобразните обществени поръчки и предоставяне на стимули за производството на устойчиви продукти.
С това предложение съществуващата рамка за екопроектиране се разширява по два начина – първо, с цел да обхване възможно най-широка гама от продукти.
И второ, с цел да се разшири обхватът на изискванията, на които трябва да отговарят продуктите. Определянето на критерии не само за енергийна ефективност, но и за кръговост и цялостно намаляване на отпечатъка на продуктите върху околната среда и климата ще доведе до по-голяма енергийна и ресурсна независимост и по-слабо замърсяване. С предложението ще се укрепи единният пазар, като се избегнат различията в законодателството в отделните държави членки, и ще се създадат икономически възможности за иновации и създаване на работни места, по-специално в областта на преработването, поддръжката, рециклирането и ремонта. Освен това с него ще се дефинират рамка и процес, чрез които ЕК, в тясно сътрудничество с всички заинтересовани страни, постепенно ще определя изискванията за всеки продукт или група продукти.
Заедно с това предложение Комисията прие и работен план за екопроектирането и енергийното етикетиране за периода 2022 – 2024 г., който да обхване новите продукти, свързани с енергопотреблението, и да постави по-актуална и по-амбициозна цел за вече регламентираните продукти, като преходна мярка до влизането в сила на новия регламент. Планът е насочен по-специално към битовата електроника (смартфони, таблети, слънчеви панели) – най-бързо растящия поток отпадъци.
„Време е да сложим край на модела „вземам, правя, чупя и изхвърлям“, който е толкова вреден за нашата планета, нашето здраве и нашата икономика.
С тези предложения ще се гарантира, че в Европа се продават само най-устойчивите продукти. Те позволяват на потребителите да пестят енергия, да ремонтират, а не да заменят повредените продукти и да правят интелигентен екологичен избор, когато купуват нови продукти. По този начин ще възстановим баланса в отношението си към природата и ще намалим уязвимостта си към смущения в световните вериги на доставки,“ заяви изпълнителният зам.-председател за Европейския зелен пакт Франс Тимерманс.
ЕК предлага да се актуализират и правилата на ЕС за защита на потребителите, за да им се дадат повече права в ерата на екологичния преход. Те ще гарантират, че потребителите могат да избират продуктите, които купуват, по информиран и екологосъобразен начин. Хората ще имат право да знаят колко дълго е проектиран да трае даден продукт, а също и как и дали може да бъде поправен. Освен това с правилата ще се засили защитата на потребителите от ненадеждни или неверни твърдения за екологосъобразност, като се забранят подобни заблуждаващи твърдения и практики, включително по отношение трайността на даден продукт.
„Подкрепяме потребителите, които все по-често искат да избират по-трайни продукти, които могат да бъдат поправяни. Трябва да гарантираме, че тяхната ангажираност не е възпрепятствана от подвеждаща информация. С настоящото предложение им предоставяме силни нови инструменти за информиран избор и за повишаване устойчивостта на продуктите и нашата икономика“, коментира зам.-председателят на ЕК по въпросите на ценностите и прозрачността Вера Йоурова.
ЕК предлага да се измени Директивата за правата на потребителите, за да се задължат търговците да предоставят на потребителите информация за трайността и възможностите за поправка на продуктите. Купувачите трябва да бъдат информирани за гарантираната трайност на продуктите и за възможностите за ремонт, като например наличието на резервни части или ръководство за извършване на поправка. За интелигентните устройства и цифровото съдържание и услуги потребителят трябва също така да бъде информиран за актуализациите на софтуера, предоставяни от производителя.
Производителите и продавачите ще решат кой е най-подходящият начин за предоставяне на тази информация на потребителя – върху опаковката или в описанието на продукта на уебсайта. Във всеки случай тя трябва да бъде предоставена преди покупката, и то по ясен и разбираем начин.
„Ако не се преориентираме към по-устойчиво потребление, няма да постигнем целите на Европейския зелен пакт – толкова е просто. Повечето потребители са готови да дадат своя принос, но станахме свидетели и на увеличаване броя на заблуждаващите твърдения за екологосъобразност и практиките за преждевременно излизане от употреба на продук-
тите. За да се включат активно в екологичния преход, потребителите трябва да имат право на информация, за да избират по устойчив начин. Те трябва също така да бъдат защитени от нелоялни търговски практики, които злоупотребяват с интереса им към по-екологосъобразни стоки“, казва комисарят по въпросите на правосъдието Дидие Рейндерс.
Затова ЕК предлага няколко изменения на Директивата за нелоялните търговски практики. Първото от тях е, че се разширява списъкът на продуктовите характеристики, по отношение на които търговецът не може да подвежда потребителите, за да бъдат обхванати екологичното или социалното въздействие, трайността и възможностите за поправка. След това се добавят нови практики, смятани за заблуждаващи, като например твърденията за екологосъобразност по отношение на бъдещи екологични резултати без ясни и обективни ангажименти и цели, които да могат да се проверят.
Тези изменения имат за цел да се гарантира правна сигурност за търговците, но също така да се улесни правоприлагането в случаи, свързани със заблуждаващи твърдения за екологосъобразност и преждевременно излизане на продуктите от употреба. Освен това, като се гарантира, че твърденията за екологосъобразност отговарят на истината, потребителите ще могат да избират продукти, които действително са по-добри за околната среда. Това ще насърчи конкуренцията за по-екологично устойчиви продукти, като по този начин ще се намали отрицателното въздействие върху околната среда.
Предстои предложенията на ЕК да бъдат обсъдени от Съвета на ЕС и Европейския парламент. След като бъдат приети и въведени в националното законодателство на държавите членки, потребителите ще могат търсят правна защита в случай на нарушения.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg