Нов учебен автоцентър и водородна отоплителна система работят в столичната Професионална гимназия по транспорт „Макгахан“
Нов учебен автоцентър и отоплителна система с водородна инсталация бяха открити официално в столичната Професионална гимназия по транспорт „Макгахан“. На церемонията присъстваха министърът на образованието и науката акад. Николай Денков, министърът на околната среда и водите Борислав Сандов, кметът на София Йорданка Фандъкова и кметът на район „Слатина“ Георги Илиев.
Stoyan Stoyanov
Проектът „Водородно училище за зелено бъдеще“ превръща професионалната гимназия в първата публична сграда в София, която се отоплява с водородна система. Това е и второто училище в страната с подобна инсталация след СУ „Д-р Петър Берон“ в Червен бряг, за чийто опит „Аз-буки“ съобщи. Новаторският екопроект на ПГТ „Макгахан“ позволява да се намали с около една трета използваното гориво за парната инсталация, както и да се понижат с над 30% вредните емисии във въздуха. Общата стойност на проекта е над 160 хил. лв., като финансирането е осигурено от инвестиционната програма на МОН за 2021 г.
Финансирането на новия учебен автоцентър „Макгахан“ пък е по Националната програма на МОН за модернизация на професионалното образование и обучение. Вложени са и собствени средства на гимназията и съфинансиране от партньора в проекта „София Франс ауто“. Общата стойност е над 104 хил. лв. Обновена е материалната база в гимназията, обособени и оборудвани са 24 работни места за обучение на учениците, отговарящи на съвременните тенденции за техническо обслужване и ремонт на автомобили. В залите има работещи макети на двигатели и други автомобилни системи.
„Работихме цяло лято през 2021 г.
А от ноември заработи и парната централа, като бяха подменени двата отоплителни котела и бе изградена водородната система. Успяхме да се справим бързо и с двата проекта, тъй като предварително бяхме наясно какво искаме да се получи като краен резултат и бяхме планирали необходимите действия“, коментира за „Аз-буки“ директорът на училището инж. Звезда Пеева.
„От една страна, имаме по-голяма ефективност за отопление за училището. По-комфортно е, по-евтино е, по-хубаво е. От друга страна, с тези нови технологии се намалява и замърсяването в София“, коментира министър Николай Денков, който преряза лентата на новата отоплителна система заедно с директора.
По думите на Пеева учениците приемат с интерес новите придобивки. Впечатлени от положителните промени са и бивши ученици, които посещават гимназията. Предстои да се направи точна рекапитулация на отоплителния сезон, но отсега е ясно, че определено има икономия на гориво. Директорката е категорична, че откакто заработва водородната инсталация и новите два парни котела, навсякъде в училището е топло и това се усеща от всички.
Следващата задача, която екипът на училището си поставя, е изграждането на модерен STEM център, който да доведе до промяна в методите на работа и до засилен интерес на учениците към обучението. „Мислим да кандидатстваме и по новата инвестиционна програма на МОН, за да продължим да обновяваме работилниците и да създаваме още по-добри условия за работа на учителите и за подготовката на учениците. Приоритетна е работилницата за специалност „Ремонт на летателни апарати“, казва събеседничката ми. За целта се водят и разговори с фирми от бранша.
Ще се търсят и възможности за подмяна на учебните автомобили на гимназията, които от 2007 г. насам са навъртели доста километри. Между другото, ПГТ „Макгахан“ е единственото училище в страната, което има и собствен лицензиран пункт за извършване на годишни технически прегледи на МПС.
Тази година в гимназията се обучават близо 450 ученици. „Мога да кажа, че откакто съм директор, се движим добре като брой на учениците. В XII клас предстои дипломирането на три паралелки. А в сегашния VIII клас се обучават пет паралелки. По четири са те в IX, X и XI клас. Порастваме“, коментира още директорката.
За новата учебна година е планиран прием на нови пет паралелки в пет специалности, сред които и по новата „Електрически превозни средства“. „Няма как, тенденцията е електрическите автомобили да навлизат все по-масово във всекидневието ни. А това налага и създаването на кадри за тяхната поддръжка“, отбелязва директорката. Освен новата специалност в дневна форма по професия „Техник по транспортна техника“ се предлага и обучение по специалностите „Автомобилна мехатроника“ и „Автотранспортна техника“. Отново в дневна форма са и предлаганите професии „Авиационен техник“ в специалност „Ремонт на летателни апарати“ и професия „Спедитор-логистик“ по специалност „Спедиция, транспортна и складова логистика“. Продължава и предлагането на обучение в дуална форма по специалност „Спедиция, транспортна и складова логистика“.
Всъщност в момента дуална форма на обучение се осъществява в специалност „Ремонт на летателни апарати“ – X и XI клас, специалност „Автотранспортна техника“ – VIII и IX клас, и в специалност „Спедиция, транспортна и складова логистика“ – VIII, IX, X и XI клас. В гимназията се обучават ученици и в специалност „Електрообзавеждане на транспортна техника“ в дневна форма.
„Не може без партньори. Без тях трудно можем да променим нещо в гимназията и да осигурим реални работни места за практиките на нашите ученици“, казва директорката Пеева. Партньори на гимназията в професионалната подготовка са компании като „София Франс ауто“, „Омникар ауто“, „Автомотор корпорация“, „Балгериън трак сървис“, „Супер сервиз 2000“, „Авто-Тоци“, „Лидл България“, „ДМ България“, „Карго партнер“, „Гебрюдер Вайс“, „Транспрес“, „Йоспед“ и „Шенкер“.
Гимназията работи и по редица национални програми на МОН – занимания по интереси, „Равен достъп до образование“, „Без свободен час в училище“, „Достъпно и сигурно училище“. Включена е и в проектите „Подкрепа за дуалната система на обучение“, „Образование за утрешния ден“ и „Подкрепа за успех“.
„Почти през година успяваме да се включим с проект по програма за мобилност на наши ученици в други европейски държави. За пос-
ледно с финансовата подкрепа на програма „Еразъм+“ учители и 20 ученици посетихме през лятото на 2021 г. Истанбул. Там партньор ни бе най-голямата техническа гимназия в града – „Шишли“, и петима от учениците изкараха практика в сервиз за електроавтомобили“, информира директорката Пеева.
Зад многото проекти и програми стои екип от 47 педагогически специалисти. Директорката обаче признава, че има проблем с привличането на преподаватели по професионална подготовка. „По общообразователните предмети е добре – тази година имам нови шестима учители на възраст от 27 до 31 години“, споделя тя.
И добавя, че разчита на тях да внесат допълнителна енергия в колектива и да променят преподаването.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg