Формирането на умения за логическо мислене у децата трябва да започне най-късно в V клас
Ирина Шаркова получи наградата на Съюза на математиците в България и на Международната фондация „Св. св. Кирил и Методий“ за учител с най-голям принос в откриването и развитието на млади таланти за 2022 г. Тя е старши учител в Първа частна математическа гимназия – София. Била е учител и главен учител в Софийската математическа гимназия „Паисий Хилендарски“. Участвала е в комисиите на Министерството на образованието и науката за подготовка на тестове за изпит по математика след VII клас и за подготовка на материали за държавни зрелостни изпити. Член е на Националната комисия за извънкласна работа по математика за IV – VIII клас от 2008 до 2017 г. Възпитаниците на Ирина Шаркова печелят отличия от национални и международни състезания и олимпиади.
Зина СОКОЛОВА
За Ирина Шаркова може да се каже, че наградите буквално я следват по петите. Тя получава това отличие за четвърти път – първите три пъти като учител в СМГ. По думите ѝ, вероятно защото има късмета да попада на деца, които съумява да мотивира или те идват в училището предварително мотивирани.
„Успяваме да се сработим, да им покажа, че в математиката има интересни неща и човек може да се развива с тази дисциплина, да я използва – казва Ирина Шаркова. – Оттам нататък останалото го правят децата. Разбира се, като специалист с толкова богата практика, мога да кажа, че една от причините това да се случва, е работата с учениците още от V клас.“
Изграждането на умения за логическо мислене според нея трябва да започне най-късно в тази възраст.
Учениците трябва да се научат да са търпеливи в опитите си да измислят нещо, в това как
да прилагат теория.
След определена възраст е късно да се усвоят тези умения. Убедена е, че като по-малки те виждат красотата на това, заради което се казва, че математиката е и изкуство. Тогава я възприемат по този начин и може би затова се развиват. Учителката с дългогодишен опит подчертава, че в Първа частна математическа гимназия прави същото, което и в предишната си работа – Софийската математическа. Начинът, по който работи с децата, е изграден в школите там, които развиват децата от V до XII клас.
„Още бях в СМГ, когато се извоюва да се запази приемът от V клас за профилираните математически гимназии – казва Шаркова. – Тогава се гледаше Законът за предучилищното и училищното образование и в него имаше само два вида училища I – VII и I – XII клас. Една група учители тогава представихме резултатите на ученици от математическите гимназии от цялата страна, за да се види, че от това има полза. И би трябвало тази форма на обучение да се запази.“
В тези профилирани гимназии се коват освен талантите по математика, още и по химия, физика, биология, информатика, категорична е учителката. Понеже там децата имат повече часове по природни науки, те се научават на логическо мислене, което им помага. Ученик от Първа частна математическа гимназия до миналата година редовно се явява на олимпиадите по биология, както и на националния кръг по математика. Научавайки се да учат по друг начин, учениците почват да се развиват много бързо, ако имат желание и хъс.
„За последната награда мога да кажа, че съм безкрайно щастлива, че я получавам за работа с ученици, които обикновено са пренебрегвани – признава тя. – Говори се, че в частните училища те са по-глезени, а образованието там не е насочено към състезателна дейност. Но в последните години нашите ученици доказват, че това не е истина. И ако има кой да ги мотивира, те имат желание да се усъвършенстват, да работят и да постигат успехи и за себе си, и за училището.“
Наградата ѝ е връчена за постиженията на Борислав Кирилов – 1 златен и 2 сребърни медала от последните три международни олимпиади по математика. Но в националните отбори от 7 – 8 години почти винаги има ученик от Първа частна математическа гимназия, която също помага за развитието на тези деца.
„По мое мнение децата се развиват, когато има единомислие в екипа, който работи с тях по всички предмети – казва Ирина Шаркова. – И се проявява толерантност в дните, когато те са натоварени с контролни, с важни и тежки състезания. Необходимо е учениците изцяло да се потопят в областта, в която работят. Това помага за тяхното добро представяне. Тук си казва думата и опитът, който човек има. Опирам се на това, което съм научила още в първите години в СМГ. Тогава там имаше колектив, който, като цяло, беше настроен да мотивира и развива учениците във всяка област, не само в математика, разбира се, но главно там. Но човек и да има опит, ако попадне в среда, в която това не може да се развива, нищо няма да се получи. Необходими са и двете части на уравнението.“
В частната гимназия Ирина Шаркова отива донякъде с мисълта да си почине от състезания. Има 38 години стаж и е логично човек да не иска да работи толкова интензивно. Но засега почивката се отлага, тъй като се оказва, че в гимназията имат същата визия за развитие на децата като в СМГ. И смятат, че макар и в частно училище, децата биха могли да се развиват и работят не по-малко ентусиазирано от останалите свои връстници. Работата с тях е по-лесна и заради факта, че те са малко на брой – това позволява учителят добре да познава всяко дете. А и самите ученици контактуват по-освободено и задават въпроси на преподавателите, ако нещо ги притеснява.
„Докато има деца, които искат да се развиват, и имат нужда по някакъв начин да им се помага, аз ще бъда насреща – казва Ирина Шаркова. – Като почнем с тях в V и VI клас, вече в горните класове те имат малка нужда от нас – примерно да им посочим допълнителна литература по даден въпрос. Или търсят подкрепа да си поговорят с някого при по-тежки състезания. Иначе сами се оправят, защото до IX и X клас
вече са се научили, че ако човек иска да стане суперспециалист в областта си, трябва да влага много усилия.
Учителят трябва да даде насоките в началото, да ги „зариби“, че това е интересно. Останалото зависи от тяхната мотивация, от тяхната упоритост.“
Но за да донесе едно дете удовлетворение на учителите си, че се е развило, зависи и от семейството. Ако там не го подкрепят, няма как да се случи, подчертава опитният педагог. Ако липсва разбиране и съпричастност, и за децата в частните училища е по-трудно да разгърнат своя потенциал. Не е достатъчно само да им се дават пари. Родителите също трябва да ги мотивират, за да постигнат максималното за своите възможности. Без тяхната помощ и учителите няма да се справят. Важно е и друго. Всеки добър състезател в международни състезания зависи и от отношението на съучениците си. Ако го смятат за задръстен аутсайдер, пак може да не се развие.
Едно от предизвикателствата пред Шаркова и нейните колеги напоследък е как да се преборят с мобилните телефони. И по-точно с нагласата, че може да не се учи по класическата схема. Двете години на пандемия формират у децата увереност, че могат да намерят всички отговори в интернет. Променя се тяхното виждане за ролята и мястото на собствените им усилия. Друго предизвикателство за учителката е понякога да задържи ученик в математиката, преборвайки се да не отиде в информатика, химия или физика, които в даден момент са по-атрактивни за децата. Защото в математиката човек, рано или късно, стига до момента, когато е сам с белия лист.
А на учениците са им интересни приложенията.
„Но съм имала късмет с деца, на които им е било забавно да се състезават, да покажат и на другите, че и те могат да измислят неща, и вярват, че трудът, вложен в мисленето, си заслужава – казва Шаркова. – Предизвикателство е и да ги накарам да ми повярват, когато дойдат при мен още малки. Тогава математиката им е най-достъпна. За другите науки им трябват още знания. Основната цел на обучението в математическите паралелки не е да направим математици от всички. Целта е да могат да структурират мисълта си. Целта е да се научат, когато има проблем, да не се хвърлят веднага да го решават, а първо да го осмислят и едва тогава да пристъпят към него. Математиката учи децата на последователност, обмисляне и действие. Това е ползата от това обучение. Състезанията са за време, трябва да можеш бързо да организираш мисълта си. Там се иска здрава психика. Има много умни деца, които под силно напрежение може да блокират. В школите ги учим да работят екипно – един да почне задачата, другите да я довършат, да си разделят работата. Само в екип се създават таланти.“
Според Ирина Шаркова
часовете по математика извън математическите гимназии са намалени много – в горен курс те са само 2 – 3 часа седмично и няма време за упражнения.
Като не схванат материала, децата почват да смятат математиката за много трудна и не се справят. После някои се записват физика и химия и установяват колко много математика има в тях.
„Много се промени системата на образование у нас, която на практика намалява базовите науки за сметка на неща, които по моему са еднодневки. Има модни специалности – какво ще рече „Предприемачество“ в I клас. Желанието ни да създаваме иноватори, не може да се осъществи, без преди това да ги научим да мислят. И това става с математика. Дори мои ученици, които учат право, са ми казвали, че математиката им помага да структурират мисълта си. По същия начин наши възпитаници ходят на състезанията по дебати и са признавали, че са подреждали нещата, както съм ги учила в час по математика.
В крайна сметка, печелят, защото хората ги разбират. Ако човек говори изобщо, забравя за какво става дума.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg