"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Istoriya-History journal
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 23, 2022

Да помогнеш навреме

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-06-2022
in Брой 23, 2022
A A
Работата в новата сензорна стая в РЦПППО – София-област, помага много на децата

Стоян СТОЯНОВ

Въвеждаме съвместното преподаване, когато заедно в час в училище влизат масовият и ресурсният учител, който работи индивидуално с детето със специални образователни потребности. Идеята е да има и по-тясно взаимодействие между педагозите, като ресурсните учители споделят материали с колегите си от общообразователните училища. Целта е те да имат индивидуален подход към ученика със специални образователни потребности, когато ресурсният учител не е в часовете.“ Това коментира пред „Аз-буки“ Клара Милошева, директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – София-област. Затова и на интернет страницата на Регионалния център се качват материали и линкове към ресурси за работа с деца, които се ползват от учителите.
И още нещо: специалистите на РЦПППО – София-област, се включват преди две години в работата на колективи към регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващо образование и на центрове за специална образователна подкрепа, създали учебни помагала за обучението на ученици със специални образователни потребности и методически ръководства за адаптиране на учебното съдържание по национална програма на МОН.
Наскоро екипът на РЦПППО – София-област, организира конференция, посветена на 15-годишнината от създаването на регионалните центрове в страната. „Проведохме я в хибриден формат поради малкия капацитет на залата ни и голямото ни желание да я видят колкото се може повече колеги. Записахме срещата и я излъчихме с известно закъснение. И над 100 души са я гледали. Освен това направихме и две подходящи обучения за училищните екипи за подкрепа, като подарък от нас. Имаме 98 училища и 71 детски градини в областта. И никоя образователна институция не знае дали утре в нея няма да бъде записано дете със специални потребности, затова системата навсякъде трябва да е готова да ги приеме и приобщи“, споделя Клара Милошева.
Сред акцентите на конференцията е и откриването на сензорна зала в Регионалния център. Тя работи от близо два месеца. „Колега логопед специално се квалифицира като ерготерапевт, като Центърът плати обучението му, за да се използват пълноценно възможностите, които дава тази сензорна стая за подпомагане развитието на децата. Сензорната терапия много помага, особено ако с детето се започне работа в ранна възраст. В момента работим с 8 деца, но очаквам броят има да нарасне, тъй като все повече родители разбират за услугата, а и тя е безплатна за тях“, посочва директорката на Регионалния център.
Специалистите от РЦПППО – София-област, оказват допълнителна подкрепа на над 320 деца от региона. С още около 300 работят и създадените в образователни институции екипи за подкрепа. Допълнително ЦПЛР – Ботевград, работи само с деца от общината. Сред предизвикателствата в работата на своя екип директорката на Регионалния център посочва неговата относителна отдалеченост от населените места в региона, където е необходимо да се подпомагат децата и учениците. Това налага специалисти от Центъра да пътуват много.
„Някои имат на ден часове в до 4 различни образователни институции, някои от които и в различни общини. Ползват свои автомобили, някои и междуселищни автобуси. Слава богу, МОН покрива тези разходи за транспорт“, отбелязва Клара Милошева. И добавя, че е трудно да се намират специалисти в малките населени места, които да обхванат по-ефективно близките образователни институции.
Друга трудност, която срещат в работата си специалистите от Регионалния център, е, че на места – особено в малки и отдалечени в планинските райони училища, заради икономии през зимата не се отопляват кабинетите, в които работят при посещенията си ресурсните учители, психолозите и логопедите. „И това е проблем, тъй като дори колеги боледуват“, казва събеседничката ми.
Предизвикателство в последните две години е и работата с децата със специални потребности
в онлайн среда.
Директорката на Регионалния център признава, че преминават трудно през периодите с обучение от разстояние в електронна среда. „Имахме огромното желание да достигнем до всяко дете. Затова закупихме карти за достъп до интернет, които заедно с таблети дадохме на семейства от уязвими групи, които не разполагаха с необходимите електронни устройства. Но родителите в тези семeйства по-скоро не успяха да помогнат на работата ни“, казва тя.
Екипът на РЦПППО – София-област, е от близо 40 педагогически специалисти. Сред тях
7 – 8 са под 35-годишна възраст, като са много мотивирани.
„В началото на всяка учебната година решаваме от какви квалификации имаме необходимост, за да надграждаме уменията и знанията си и да бъдем максимално и полезни на децата, с които работим, на колегите от училищните екипи и на общообразователните учители“, продължава разказа си Клара Милошева.
Относно развитието на приобщаващото образование в последните години събеседничката ми отбелязва промяната в начина на осигуряване на допълнителна подкрепа. „Не е необходимо детето да има задължително ТЕЛК, НЕЛК или лекарско становище, за да бъде предоставена допълнителна подкрепа. Учителят може да ни информира, че дадено дете според него има проблеми. Тогава наш екип прави оценка на място и ако прецени, че са налице обучителни затруднения и родителят е съгласен, се предоставя такава помощ. Независимо че до този момент той е неглижирал трудностите на детето си. А това е важно, защото, колкото по-рано започне последователна подкрепа, толкова по-бързо децата могат да наваксат и да се развият“, споделя Клара Милошева.
По думите ѝ в последните години родители от всякакви социални групи постоянно търсят специалистите на Регионалния център с въпроси за своите деца. Първоначално е фиксирано, че консултации се дават веднъж седмично. Но сега това се прави практически всеки ден от колегите ѝ, защото семействата имат необходимост. За да подпомогнат родителите, от Регионалния център качват на интернет страницата си и материали за работа с деца с различни психофизически, емоционални и интелектуални нарушения.
Събеседничката ми отбелязва още, че макар и в началото, преди 15-ина години, да има известна съпротива сред учителите от общообразователните училища относно приобщаването на децата със специални потребности, те постепенно свикват да работят с тях.
„Учителят е човек с призвание, обича работата си и предизвикателствата и помага на децата със специални потребности. И заедно успяват“, споделя наблюденията си Клара Милошева. Заедно със своите колеги подкрепят педагозите с различни обучения на тема приобщаващо образование. Оказват методическа подкрепа и на колегите си от екипите по образователни институции.
„От училищните екипи винаги ни търсят за консултация и помощ при среща със специфични случаи. Дори ни търсят за подкрепа и при деца, които не са със специални потребности,
а става дума за социални случаи. Имаме и социален работник към нашия център. Важна е и социалната работа с децата. При необходимост веднага се притичаме на помощ в образователните институции – например при случаи на агресия между деца, които не са със специални потребности. Няма наши и ненаши деца. Това са деца в нужда в този момент“, категорична е директорката на РЦПППО – София-област.
А каква е нейната оценка за развитието на приобщаващото образование в региона? „Обичам да казвам, че София не е България. Работата ни е в малките населени места в София-област. А тази област е втората по територия в страната, расте и като население. Но въпреки това населените места в областта
остават малки и в тях хората продължават да се познават. И нашите деца със специални образователни потребности са познати на обществото.
А познавайки ги, хората са толерантни, емпатични, приемат ги и им помагат.
Виждала съм неведнъж как децата със специални потребности играят със своите връстници, без да бъдат изолирани“, разказва Клара Милошева.
С цел развиване на тези отношения специалистите на Регионалния център работят по места за включването на децата със специални потребности във всички училищни дейности и инициативи. „Например, когато в дадено училище организират екскурзия, педагози от Регионалния център придружават децата със специални потребности, за да могат и те да се включат наравно с останалите си връстници. Имаме такава спогодба с директорите на училища да канят нашите учители. Децата, с които работим, се включват и във всички училищни празници, като се подготвят за участие заедно с нашите специалисти“, обяснява директорката на РЦПППО – София-област.
Регионалният център развива и редица партньорства – например поддържат прекрасни отношения с екипа на съседите си от РЦПППО – София-град. Членуват в Националната асоциация на ресурсните учители и се включват в редица нейни инициативи. Сътрудничат си с „Уча.се“ и с Центъра за приобщаващо образование. Поддържат връзки и споделят опит с колегите си от останалите регионални центрове и с центровете за подкрепа за личностно развитие в област София.

Your Image Description

Свързани статии:

Какви са моите трудови права Ученическото самоуправление – лесно и интересно УНСС с юбилейна стотна учебна година Признание за олимпийските отбори по природни науки

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Идеи, които могат да променят света

Next article

Европейска седмица на стартъпите

Next article
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Европейска седмица на стартъпите

Започва фестивалът  „Нов европейски Баухаус“

Започва фестивалът „Нов европейски Баухаус“

Алуминиева тел с наноструктури

Алуминиева тел с наноструктури

Последни публикации

  • Сп. „История“, книжка 1/2025, година XXXIII
  • Годишно съдържание на сп. „История“, 2024 г.
  • Сп. „История“, книжка 6/2024, година XXXII
  • Сп. „История“, книжка 5/2024, година XXXII
  • History, issue 4/2024, Volume 32
  • History, issue 3/2024, Volume 32
  • History, issue 2/2024, Volume 32
  • History, issue 1/2024, Volume 32
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ НА НАУЧНО СПИСАНИЕ „ИСТОРИЯ“
  • Сп. „История“, книжка 6/2023, година XXXI
  • History, issue 5/2023, Volume 31
  • History, issue 4/2023, Volume 31
  • History, issue 3/2023, Volume 31
  • History, issue 2/2023, Volume 31
  • History, issue 1/2023, Volume 31
  • Contents of Istoriya-History, 2022, vol. 30
  • BULGARIANS IN THE GULAG: THE CASES OF POLITICAL EXILES NEDIU SAKOV AND PETAR MARINOV
  • History, issue 6/2022, Volume 30
  • History, issue 5/2022, Volume 30
  • History, issue 4/2022, Volume 30
  • History, issue 3/2022, Volume 30
  • History, issue 2/2022, Volume 30

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"