За областта е планиран прием след VII клас в 76 паралелки, от които 51 професионални и 25 профилирани. Общо 48 са в профили и професии в STEM направлението
Интервюто взе
Стоян СТОЯНОВ
– Г-жо Личева, Регионалното управление на образованието – Велико Търново, традиционно обръща сериозно внимание на младите учители. Какво правите в тяхна подкрепа?
– От няколко години организираме Националната конференция на младите педагогическите специалисти съвместно със „Сдружение за образователни инициативи 19“ и Община Велико Търново. Всъщност идеята започна преди шест години от сдружението на млади педагози в ОУ „Бачо Киро“ във Велико Търново, като от четири форумът е с национален мащаб. На него младите педагози обменят идеи и опит, придобиват увереност в собствените сили.
Освен този форум РУО – Велико Търново, провежда всяка учебна година и още няколко инициативи и събития с цел подкрепа на младите учители. Следим къде са назначавани млади педагози, поздравяваме ги за избора да влязат в класните стаи, подкрепяме тяхното адаптиране към работата и се опитваме да ги мотивираме да останат в професията. За нас е важно
да разберат, че не са сами пред предизвикателствата във всекидневната си работа.
Номинираме и директор на детска градина и училище, който през последната година се е доверил и е назначил преподаватели, които нямат зад гърба си педагогически стаж.
– Колко млади педагози влязоха в класните стаи през отиващата си учебна година?
– В детските градини и училищата в област Велико Търново през нас-
тоящата учебна година са назначени близо 120 млади учители. Мога да отбележа, че в последните години е налице тенденция за ръст на назначените млади педагози. Конкретно за тази година скокът е малко по-голям и заради откриването на нова детска градина – „Шареният замък“ във Велико Търново.
– Споделете повече за план-приема за следващата учебна година?
– При определянето на план-приема за новата учебна година спазихме насоките на МОН. Училищата са в непрекъснат контакт с работодателите в региона, като и ние организирахме срещи между тях. Имаме и предложения от страна на бизнеса за разкриване на паралелки по определени професии, част от които не са нови за областта. Опитваме се да съхраним визията на всяко училище. За следващата учебна година се предлага обучение по осем нови професии.
За първи път тази година има утвърден и допълнителен държавен план-прием в XI клас в СУ „Иван Николов Момчилов“ – Елена, в специалност „Производство и обслужване в заведенията за хранене и развлечения“, професия „Ресторантьор“, тъй като в Обединено училище „Отец Паисий“ в с. Майско завърши випуск в X клас, който трябва да продължи образованието си.
– Какво е съотношението между планираните професионални и профилирани паралелки?
– За областта е планиран прием в общо 76 паралелки, от които 51 професионални и 25 профилирани. От професионалните 2,5 са по защитени професии и 14 по професии с недостиг на пазара на труда.
Все повече подкрепяме и дуалното обучение в нашата област, и партньорствата между училищата и работодателите. За следващата учебна година са утвърдени 6,5 паралелки в тази форма в гимназии във Велико Търново, Горна Оряховица, Златарица, Павликени, Стражица и Сухиндол. Много бе трудно с реализирането на практиките на учениците през изминалите две пандемични години и това доведе до намаляване броя на утвърдените дуални паралелки.
– Променят ли се нагласите на родители и ученици за избор на професионални паралелки?
– Полагаме усилия в тази посока. Стремим се да развием по-добре и кариерното ориентиране на учениците. Защото у родителите все още има остаряла представа за професионалното образование и възможностите за реализация и последващо обучение, която дава то.
В тази връзка, за трета година организирахме Месец на кариерното ориентиране, в рамките на който се проведоха различни инициативи за учениците от I до ХII клас съвместно с учители, родители, работодатели и кариерни консултанти от ЦПЛР – ОДК, Велико Търново.
Във връзка с утвърдения държавен план-прием направихме и интерактивна карта на област Велико Търново, която позволява преглед на училищата по общини. За всяко училище в тях е достъпна виртуална разходка, дадена е и информация за утвърдения план-прием. Защото, за да може един човек да направи своя избор, е необходима обективна информация. И тя е достъпна на нашия сайт.
– В колко училища в региона вече са изградени STEM центрове?
– Първо искам да отбележа, че от всички планирани 76 паралелки в областта 48 са в профили и професии в STEM направлението. Колкото до изградените вече STEM центрове, такива вече функционират в 14 от 81 общински и две държавни училища в областта. Стараем се да подкрепяме тази промяна. Очакваме екипите в тези училища да проявят творчество и да се постигнат целите на проектно базираното обучение в STEM средата. А за всички, които проявяват интерес къде има изградени подобни STEM центрове и как изглеждат те, РУО – Велико Търново, разработи виртуален пътеводител, достъпен на интернет страницата на Управлението.
Екипът на Регионалното управление на образованието силно подкрепя иновативността в образователния процес. Тази година на територията на област Велико Търново работят 29 училища със статут на иновативни. Нововъведенията в тях разнообразяват учебния процес и мотивират учителите и учениците за активна работа.
В рамките на Месеца на иновациите през март 2022 г., организиран от РУО – Велико Търново, се проведе и съвместна инициатива на НВУ „Васил Левски“ – Велико Търново, и четири училища от областта. Екипи от ученици заедно с курсанти представиха разработките си пред представители на бизнеса, учители, директори и пред свои съученици. Поставяме си за цел иновативните училища да са домакини на събитията и останалите екипи да присъстват реално, във физическа среда.
– Как протича модернизирането на материалната база на образователните институции в областта?
– В областта завършват големите ремонти по модернизация на материално-техническата база, финансирани по ОП „Региони в растеж“. През лятото ще приключи реновирането в Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия във Велико Търново. Доволни сме, че МОН успя да подпомогне толкова училища от областта, които да обновят средата, да предложат много добри условия за работа на учителите и учениците и да бъдат конкурентоспособни.
– В колко училища продължава двусменният режим на работа и може ли скоро да се очаква промяна?
– Двусменен режим към момента има в три училища във Велико Търново – Природо-математичес-
ката гимназия, ОУ „Бачо Киро“ и Професионалната гимназия по туризъм. Имаме план, съгласуван с Общината и с МОН. Той се изпълнява, като от три години е намален приемът в тези училища. В някои от тях се планира създаването и на нови кабинети. Вероятно двусменният режим ще продължи и през следващата учебна година, но след това ще има условия за работа на една смяна.
– Как се променя в последните години работата с децата със специални образователни потребности в детските градини и училищата в областта?
– Създадените училищни екипи за допълнителна подкрепа в училищата натрупаха вече доста опит. Много добре работи и Регионалният център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование във Велико Търново, който придоби капацитет и много добър авторитет. Включва се с много обучения, свързани с приобщаващото образование.
Регионалното управление на образованието осъществява и методическа подкрепа на педагогическите специалисти в образователните институции.
Освен това се наложиха и нови практики – много по-ефективно се прилагат комбинираната и индивидуалната форма на присъствено обучение в училище. А в детските градини прилагаме почасова организация, която не натоварва ненужно децата със специални образователни потребности. Мисля, че тези форми и изграденият през годините капацитет за работа с тези деца дават положителни резултати.
И ние, като институция, взимаме отношение по всеки проблемен казус.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg