Професионалната гимназия в Златица подготвя кадри изцяло по заявка на предприятията в Средногорието
Антоанета НАЙДЕНОВА
Професионалната гимназия „Златица“ е може би единственото училище в България, което предлага изцяло дуална форма на обучение. Специалностите са „Автотранспортна техника“, „Електрообзавеждане на производството“, „Машини и съоръжения със заваряване“, „Машини и съоръжения с ЦПУ“ и „Обогатяване на полезни изкопаеми“. За новата учебна 2022/2023 г. е обявен прием за една паралелка с две специалности – „Автотранспортна техника“ и „Металообработващи машини“.
От 2017 г. въведохме дуалната система и това е първият випуск, който завършва. Оттогава предлагаме 100% дуално обучение за всички специалности и може би сме единственото такова училище – казва директорът на ПГ „Златица“ инж. Величка Баланова. – Нямаме ученик без договор за работа в реална работна среда. Предимството ни е, че нашите партньори са изключително сериозни и ако се случи за някой ученик да няма работно място в едно предприятие, останалите веднага намират начин да му го осигурят. Гордеем се и че почти нямаме отпаднали ученици. Всичко това се дължи на колектива в училище, който работи много и с родителите, и с учениците. Преподавателите са квалифицирани, имат по повече от една специалност и са комуникативни и гъвкави към постоянно променящите се условия на работа и спрямо пазара на труда.“
Училището работи изцяло по заявки на предприятията от района на Средногорието, за да подготвя кадри в зависимост от техните нужди. Всяка година в началото на декември гимназията получава статистика, която дава информация колко хора ще се пенсионират през следващите години, както и заявка колко и какви специалисти ще са необходими. На базата на тази информация се определя и план-приемът за следващата учебна година, като се съобразява с възможностите и оборудването на училището и с наличния преподавателски състав. Целта е да се постигне оптимално съчетаване на обучението в предприятието и в училището.
„Преминахме към дуалното обучение, защото това ни помага да преодолеем дефицита на преподаватели в професионалното образование, и за да отговорим на нуждите на местните предприятия – обяснява Величка Баланова. – Ползваме капацитета и възможностите и на предприятията, които могат да ни осигурят свой преподавател по съответния предмет. За специалността „Обогатяване на полезни изкопаеми“ пък имаме договор за сътрудничество с Минно-геоложкия университет. Така, когато се стигне до специфичната професионална подготовка, можем да ползваме тяхната база и преподаватели. Те ни осигуриха учебници, помагала и ни предоставиха различни видове минерали. А сега съвместно с техните специалисти разработваме и учебно помагало за специалността „Обогатяване на полезните изкопаеми“.“
Конкуренцията между училищата е голяма в района на Средногорието, тъй като на територията от Мирково до Копривщица има три професионални гимназии, три средни училища и една частна езикова гимназия. Но ПГ „Златица“ се е профилирала и подготвя кадри само за местните предприятия. Според моята събеседничка първоначалното недоверие към дуалното обучение ще се разсее окончателно след дипломирането на първия випуск и успешната му реализация. Освен това тя смята, че конкуренцията е здравословна и помага да се работи за непрекъснато подобряване и развитие в правилната посока, която да те изведе напред, като предлагаш най-доброто, което можеш.
Гимназията е наследник на Техникума по механизация на селското стопанство, отворил врати през далечната 1933 г. като Практическо овощарско училище. След няколко преобразувания през 2003 г. техникумът става Аграрно-техническа професионална гимназия към Министерството на земеделието и горите. А от 2016 г. училището става общинско и не разполага с никаква материална база за новите специалности, но постепенно надгражда с всяка изминала година.
Сега гимназията има работилници по всички специалности, които предлага, благодарение на реализирани проекти по национални програми на МОН. Най-много се гордеят с модерно оборудваната си електролаборатория, в която могат да се провеждат часове по теория и практика на всички специалности в училището. Тя е финансирана по НП „Модернизация на материалната база в училище“ и с подкрепата на фирми партньори. Разполагат и с автотранспортна работилница, осъв-
ременена с проект по „Подкрепа на дуалната система за обучение“. Имат и работилници по шлосерство и по заваряване, така че да могат да осигурят професионално обучение на учениците и в училище, а не само в предприятията.
Училището работи по всички проекти и програми на МОН, свързани с подкрепата на професионалното образование, които не противоречат на проекта „Подкрепа за дуалната система за обучение“, за да не се дублира финансирането. Участват по проект „Равен достъп до училищно образование в условията на кризи“, „Подкрепа за успех“ и т.н. Съжаляват, че тази година нямат право отново да кандидатстват по НП „Модернизация на материалната база в училище“, въпреки че имат готов проект.
ПГ „Златица“ работи и по прог-
рама „Еразъм+“. По спечелен проект 24 ученици провеждат учебна практика в Германия и Португалия. Учениците се връщат оттам изключително ентусиазирани, защото са успели да сверят знанията и уменията си и са се справили успешно.
В Германия например автомонтьорите трябвало да построят от нулата бъги с предоставените им материали, докато тръгне и влезе в експлоатация. Справят се успешно и това се отразява много добре на самочувствието им.
В Португалия и Германия се обучават и шестима преподаватели. Запознават с тамошната система за дуално професионално обучение и планират да ползват някои добри практики на местна почва. „Проектът беше много полезен и за учителите, и за учениците, които обогатиха езиковата си култура и професионалните си умения. Тази година отново сме кандидатствали за мобилност на ученици в Германия и Испания“, казва Величка Баланова и се надява да получат одобрение.
Възпитаниците на гимназията редовно участват в различни професионални състезания и се представят добре. Тази година учениците от XII клас Любомир Дечев и Любомир Данков представят училището и стават трети на националното състезание в Горна Оряховица „Най добър техник в машиностроенето“. Двамата участват и в националната олимпиада по техническо чертане. Любомир Данков се представя отлично и на регионалния кръг „Най-добър млад автомонтьор и водач на МПС“ в Сливница, където се класира на второ място в категорията „Най-добър водач на МПС“.
„Някои от нашите възпитаници са много амбициозни и продължават образованието си във висше училище, защото договорът не ги задължава на всяка цена да започнат работа във фирмата партньор – казва моята събеседничка. – Най-важното е, че учениците ни нямат проблеми с намирането на работа след завършването. Имаме учебен център за обучение на водачи на моторни превозни средства.
В него те могат да се обучават безплатно и да получат свидетелство за управление на МПС категория „В“ и категория „Ткт“ независимо от специалността си. Освен това ползваме учебните центрове на предприятията и даваме възможност на учениците да получат и свидетелства за управление на пътностроителни машини, както и за електро- и мотокари. Така те излизат от гимназията не само с диплома за средно образование и свидетелство за професионална квалификация, а и с допълнително придобити правоспособности, които им осигуряват още по-големи възможности при по-нататъшната им реализация на пазара на труда.“
Всички дванайсетокласници постигнаха добри и много добри резултати на изпитите за професионална квалификация тази година – средният им успех е много добър 4,70. „За съжаление, не всички се справиха на матурата по БЕЛ, вероятно заради новия формат на изпита или поради продължителното обучение от разстояние в електронна среда. Някои от тях са на границата и малко не им е достиг-
нало да го вземат успешно“, твърди Величка Баланова. Тя е убедена, че през август ще пробват отново да вземат и този държавен зрелостен изпит. Но добавя, че дори и да не успеят, пак ще могат без проблеми да работят по специалността си.
Тази година учениците в училището са 95 в дуална система на обучение и 19 в самостоятелна форма. За тяхното обучение се грижат 12 учители, от които шестима са с инженерни специалности.
В професионалната гимназия се обучават ученици от всичките 7 общини на регион Средногорие, като се започне от Копривщица до Буново, включително Каменица и Петрич. За тях се осигурява транспорт от Община Златица, която разполага с 5 автобуса, а училището поема част от разходите.
„Имаме ученици от уязвимите групи, но те са добре интегрирани. А и при нас мотивацията е малко по-висока, отколкото при учениците в дневна форма на обучение – категорична е Величка Баланова. – Това се дължи както на сериозната ни комуникация с родителите, така и на съвместния договор, който се подписва между училище, ученици, родители и предприятие за провеждането на дуално обучение. В първия етап на обучение учениците получават еднаква стипендия за обучение в дуална система на образование. Освен нея тези, които имат отличен успех или са застрашени от отпадане, или са сираци, получават и половин училищна стипендия. Във втория гимназиален етап учениците получават заплата за дните, в които са на работа.
И ако отговарят на условията за стипендия, получават и нея от училището, така че мотивацията при нас е по-сериозна и родителите са заинтересовани децата им да посещават редовно училището.“
В гимназията се предлагат и извънкласни занимания, съсредоточени в рамките на първи гимназиален етап. Те включват предимно допълнително обучение по математика, по БЕЛ и спорт. Във втория етап учениците са много по-заети, тъй като в XI клас са по два дни на работа в предприятията, а в XII клас – по три дни. Седмичната натовареност в дуалната система на обучение е много по-голяма от тази в дневна форма на обучение, което ограничава времето за извънкласни занимания.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg