Предлага се единен модел за правата върху интелектуалната собственост, възникнала при изследователски проекти, финансирани с публични средства
Нов Иновационен съвет ще осигури институционалната координация на държавната политика в областта на научните изследвания и иновациите. Съветът ще е постоянно действащ съвещателен орган към министрите на образованието и науката и на иновациите и растежа, като ще бъде съпредседателстван от тях. Това предвижда проект на Концепция за Закон за насърчаване на научните изследвания и иновациите, публикуван за обществено обсъждане.
Членове на Иновационния съвет ще бъдат водещи експерти в различните научни направления от страната и чужбина, излъчени от научни организации, иноватори и бизнес лидери. Те ще имат петгодишен мандат. Представителите на бизнеса ще бъдат поне 1/3 от състава на борда.
Иновационният съвет ще предлага политики и области за развитие на иновациите и свързаните с тях научни изследвания, включително като консултира Рамкова програма за научни изследвания и Рамкова програма за иновации. Чрез двете програми ще се осъществяват Националната стратегия за развитие на научните изследвания и Иновационната стратегия за интелигентна специализация, финансирани от националния бюджет и от Европейските структурни и инвестиционни фондове. Двете програми ще бъдат със седемгодишен срок и ще се приемат от Министерския съвет.
С новия закон ще се въведат и класификация и определение на научните изследвания, като фундаментални, приложни и експериментално развитие.
В проекта се предлага финансирането на научни изследвания да се организира според нивото на технологична готовност, дефинирано в 9-степенна скала – наблюдавани фундаментални принципи, формулирана технологична концепция, аналитична технологична концепция, доказана с експеримент, технология, валидирана в лабораторна среда, технология, валидирана в съотносима среда, технология, демонстрирана в съотносима среда, системен прототип, който показва функционирането си в работна среда, завършена и сертифицирана технологична система и действителна технологична система, доказана в работна среда.
Рамковата програма за научни изследвания ще очертава научните области, в които ще се инвестират публични средства за фундаментални, приложни изследвания и експериментално развитие с технологична готовност от 1 до 4. Тя ще се реализира чрез финансиране на проекти на учени или група учени от Фонд „Научни изследвания“.
Рамковата програма за иновации ще очертава основните иновационни области, в които ще се инвестират публични средства за реализирането на технологична готовност от 4 до 7 и за технологичен трансфер 8 и 9, като не се изключва финансиране на технологична готовност от 1 до 3. Тя ще се реализира посредством финансиране на проекти на бизнеса от преструктурирания Национален иновационен фонд. Неговите приходи ще се формират от средства от държавния бюджет, като може да се привличат и частни средства. Към момента Фондът е звено в Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия към Министерството на иновациите и растежа. Предвижда се да има и повече от една конкурсна процедура в рамките на една година. Ще се въвеждат и съвместни програми бизнес академия, акселераторски програми и съвместни участия в Европейското научно пространство.
В концепцията за нов закон се посочва, че финансирането на научни изследвания ще се осъществява основно от Фонд „Научни изследвания“. Той ще бъде второстепенен разпоредител с бюджетни средства към министъра на образованието и науката. Органи на управление на Фонда ще са Изпълнителният съвет, председателят на ИС и управителят. Министърът на образованието и науката определя състава на ИС с мандат 4 години. Съветът ще приема, актуализира и следи за изпълнението на 7-годишна рамкова програма за научни изследвания на Фонда, която ще се утвърждава от просветния министър.
Приходите на ФНИ ще се формират основно от средства от държавния бюджет. Фондът ще подпомага фундаментални научни изследвания, приложни научни изследвания и експериментално развитие с технологична готовност от 1 до 4, като фокусът ще бъде върху фундаменталните изследвания. Оценката на проектите ще се осъществява от независими експерти, като оценяването се провежда от временни научно-експертни комисии към Фонда. Оценителите – учени от страната или от чужбина, се включват в списъка с оценители чрез ежегодна покана от Фонда.
Фонд „Научни изследвания“ и Националният иновационен фонд взаимно ще се информират за финансираните от тях проекти, за да се гарантира липсата на двойно финансиране и да се създадат реални условия за синергия между финансиращите органи.
За да се осигури функционално интегриране на политиката за насърчаване на научни изследвания и на иновации в секторните политики, Законът ще изисква осигуряването на един секретар, отговарящ за научните изследвания и иновациите в даден социално-икономически сектор (ресорно министерство). Той ще бъде излъчван от колегията в съответната научна област и ще бъде назначен на позицията „секретар по наука“ с дългосрочен ангажимент, за да подпомага дейността на всеки орган на изпълнителната власт, натоварен с правомощията да извършва или да стимулира извършването на научни изследвания с публично финансиране. Мрежата от секретари по наука и иновации методически ще се координира от министъра на образованието и науката, а резултатите от дейността им ще се отчитат пред Иновационния съвет. Секретарите ще дават обратна връзка, или т.нар. бърза писта за идентифициране на социални и икономически предизвикателства в приоритетни области – здравеопазване, земеделие, енергетика и др.
Законът предвижда и създаването на единно национално звено, което ще обучава и ще оказва методическа помощ на звената за технологичен трансфер във висшите училища и институти по отношение на интелектуалната собственост и възможните стратегии за тяхна защита. Звеното ще реализира обучителна програма и ще подпомага създаването на мрежа от офиси за технологичен трансфер или научноизследователски сектори.
С новия закон се създава и единен модел на „институционална собственост“ при регламентиране на правоотношенията между учени, висши училища и научни организации във връзка с правата върху интелектуалната собственост, възникнала при изпълнението на научни проекти, финансирани с публични средства. Ще бъде регламентирано и разработването на политики за управление на интелектуалната собственост от висшите училища и научните организации.
Чрез наредба на министъра на иновациите и растежа ще се определят обхватът, водещите принципи, процедурите и редът за осъществяване трансфера на знания и технологии, в това число управление на интелектуалната собственост при зачитане правата на изобретателя и на собственика на научната инфраструктура, мандат и процедури за работа на офисите за технологичен трансфер, конфликт на интереси, стимули при комерсиализация и други.
Законът ще създаде и условия за създаване и управление на търговски дружества от висшите училища, чрез които да се осъществява ефективно управление на притежаваните от тях права на интелектуална собственост. Ще бъдат уредени въпросите за участието на висшите училища и научните организации в търговски дружества, разпределението на средствата от търговска дейност, покриването на разходи за регистрация на интелектуална собственост и нейното ефективно управление.
Законът за насърчаване на научните изследвания и иновациите ще се прилага спрямо институциите и организациите, които отпускат или получават финансиране с публични средства, за да извършват научни изследвания, да разработват иновации и да осъществяват трансфер на знания и технологии. Като елементи на научноизследователската и иновационната институционална екосистема ще се посочат висшите училища, БАН, Селскостопанската академия и други научни организации, в това число и Центърът по заразни и паразитни болести, Националният център по радиобиология и радиационна защита и Институтът по метеорология и хидрология.
Законът допълнително ще конкретизира понятието за научна организация, като юридическо лице или обединение от юридически лица, извършващи научни изследвания в изпълнение на многогодишна научна програма, приета в съответствие с Националната стратегия за развитие на научните изследвания (2017 – 2030 г.) или с Иновационна стратегия за интелигентна специализация.
Законът ще уреди правния статут на центровете за върхови постижения (ЦВП) и центровете за компетентност (ЦК) и другите видове научноизследователска инфраструктура. Законът ще уточни, че те се създават от едно или повече юридически лица (участници в научноизследователската екосистема), обединяващи усилията си за изпълнение на посочените критерии и споделящи резултатите от дейността (партньори). Ще се даде възможност на партньорите да учредят по реда на Закона особен вид юридическо лице – „оператор на ЦВП“/„оператор на ЦК“, на което по специален ред да прехвърлят правомощия за управление на центровете, включително представителни правомощия за сключване на договори с трети страни, възлагащи извършването на определени научни изследвания.
Законът ще урежда реда и условията за задължителното вписване на научните организации в централизиран публичен регистър, воден от Националния център за информация и документация.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg