Нашият апел към МОН е да защити аргумента, че понятията „нагласи“ и „умения“ не са субективни и не се отнасят пряко до личността. Нагласите и уменията се придобиват и изграждат в зависимост от опита и професионалното развитие на човек и са част от постоянен процес на усъвършенстване и подобрение. Те са измерими чрез различни инструменти и подлежат на оценка, като това е развита практика в световен план както в бизнеса, така и в публичните среди. Това пишат няколко неправителствени организации, работещи в сферата на образованието, в свое становище до МОН относно временното спиране от Върховния административен съд на действието на Наредба 16 от 1 юли 2022 г., по която бяха обявени 486 конкурса за училищни директори.
Според организациите приемането на Наредба 16 е правилна стъпка към създаване на условия изборът на директори да се базира на лидерски нагласи и умения, а не само на добро познаване на нормативната уредба. Те посочват, че са обезпокоени от това, че законосъобразността на Наредба 16 е оспорена заради – според официалното съобщение на ВАС, наличието на „множество критерии, които имат субективен характер, отнасят се до личността на кандидата като мотивация за заемане на длъжността, нагласа за работа в екип и усъвършенстване и комуникационни умения“ и заради „Евентуалната незаконосъобразно формирана комисия, която ще оценява качествата на кандидатите, възможността за субективизъм при оценката, влияят пряко върху законосъобразността на конкурса…“.
Отбелязва се, че добра практика може да бъде адаптирана и от модела на EPSO (European Personnel Selection Office – Европейската служба за подбор на персонал), която отговаря за подбора на служители в европейските институции. Създаването на независим и професионален орган за организиране и провеждане подбора на директори ще ограничи възможните политически и други зависимости
в процеса и ще гарантира обективност при избора на училищни ръководители, смятат неправителствените организации.
Оттам коментират относно законосъобразността на комисията, която провежда конкурса, че нейният състав, регламентиран в Наредба 16,
не се различава от този, регламентиран в Закона за предучилищното и училищното образование.
„Експертите от нашите организации са на разположение да съдействат на екипа на МОН за промяна на съществуващата наредба или изготвяне на нова, която да отговаря и на законовите регламенти, и на нуждите на образователната система“, се посочва още в становището, подписано от 10 организации.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg